Eli onkos mahdollista käyttää esim.Peavey valvekingiä bassonuppina? |
hemmo 08.08.2007 11:39:18 | |
---|
Miksei olisi? Kokeilemalla se selviää. Turha provosointi |
jari910 08.08.2007 19:23:55 | |
---|
Olisiko joku kokeillut kyseistä tai muuta nuppia bassolla? Olisi kiva tietää että onko siinä mitään ideaa ennen kuin lähden myymälään testailemaan :P |
Dropped C 08.08.2007 20:07:39 | |
---|
Ite ainakin kerkesin tykittään monta kuukautta omalla kitara-Ampegilla. Ja oli ihan hyvät sounditkin (bassokaappien kera toki). Tehot eivät aivan riittäneet. Kitarakaapilla / -kaapeilla en välttämättä edes suosittele kokeilua. "Legendaarinen Gibson / EPI kitaran arvo nousee vaan" - Kolmisointu. |
Ylläri 08.08.2007 20:34:12 | |
---|
Minä harkitsin tuossa aiemmin kesällä Epiphonen Valve Jr.-nupin hankkimista kotikäyttöön ja kävin sitä testaamassa F-musiikissa Aguilarin bassokaapin kanssa. Soundi oli muuten kiva, mutta alapäät jäivät jonnekin. Noin mutuna heittäisin että 100-120 hertsin alapuolelle ei ollut asiaa. Niinpä Epi jäi kauppaan. Miksi näin, siihen saa joku syvällisemmin (putki)vahvistinteknologiaa tunteva vastata. Kuitenkin jotkut kuuluisatkin basistit käyttävät kitaranuppeja, esim. ZZ Topin Dusty Hill, joten ilmeisesti eri nupit käyttäytyvät eri tavalla. Eli kokeilemaan vaan. "if there is a God, I think most reasonable people might agree that he's at least incompetent, and maybe, just maybe, doesn't give a shit"
- George Carlin |
jari910 08.08.2007 20:47:27 | |
---|
Joo bassokaapeilla ajattelinkin kokeilla : ). Olisiko nuo alapään puuttumiset voineet johtua tuosta Valve Jr:n pienistä tehoista että se ei olisi antanut kaappiin tarpeeksi tehoa? |
Ylläri 08.08.2007 21:06:10 | |
---|
Joo bassokaapeilla ajattelinkin kokeilla : ). Olisiko nuo alapään puuttumiset voineet johtua tuosta Valve Jr:n pienistä tehoista että se ei olisi antanut kaappiin tarpeeksi tehoa? Voihan olla näinnii. Sääli sinänsä. Nyt kun kitaristeja hemmotellaan noilla pienillä ja halvoilla putkipeleillä, olisi kiva jos joku valmistaja duunaisi basisteille jotain vastaavaa. Sopivan tehoinen pikkunuppi tahi -combo, jolla saisi sitä paljon mainostettua päätesäröä jo kotivolyymeilla. "if there is a God, I think most reasonable people might agree that he's at least incompetent, and maybe, just maybe, doesn't give a shit"
- George Carlin |
Teijo K. 08.08.2007 21:21:31 | |
---|
Minä harkitsin tuossa aiemmin kesällä Epiphonen Valve Jr.-nupin hankkimista kotikäyttöön ja kävin sitä testaamassa F-musiikissa Aguilarin bassokaapin kanssa. Soundi oli muuten kiva, mutta alapäät jäivät jonnekin. Noin mutuna heittäisin että 100-120 hertsin alapuolelle ei ollut asiaa. Niinpä Epi jäi kauppaan. Miksi näin, siihen saa joku syvällisemmin (putki)vahvistinteknologiaa tunteva vastata. Kuitenkin jotkut kuuluisatkin basistit käyttävät kitaranuppeja, esim. ZZ Topin Dusty Hill, joten ilmeisesti eri nupit käyttäytyvät eri tavalla. Eli kokeilemaan vaan. Mitä itse olen testaillut, niin sellainen nyrkkisääntö on miulle kehittynyt että mitä vanhempi kitaranuppi, sitä todennäköisemmin se käy myös bassoille. Ihan niin, että ne 70-luvun ja vanhemmat on täysin "unisex" mallia. Ihan sama mitä siinä lukee, mutta yhtä hyvin voi soittaa kumpaa vain. tai huuliharppua. Siis ennenkaikkea putkinupeissa näin. Sellainen huomio vain, että musta myös basson botne on laskeutunut oikein huomattavasti alaspäin. Ja ihan ilman mitään alavireitäkin. Kun kuuntelee jotain 60 ja 70 -lukujen musiikkia niin ei niissä bassokitara ole lähellekään sellainen kuin nykyään pitää olla. Siinä on erottelevuutta ja narinaa, ei tällaista nykymuodikasta botnea mikä tuntuu mutta ei kuulu. Ihan okei tietty kumpikin tapa, mutta niihin sitten pitää olla melko erilaiset laitteet että se kulloinenkin ihanne saavutetaan. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
How many string bass players does it take to change a light bulb?
None; the piano player can do that with his left hand. |
Travenin 08.08.2007 22:13:17 | |
---|
Olen kuullut, että yhdistelmä mitä EI pidä suosia, on bassonuppi ja kitarakaappi. Nupin matalat taajuudet hajottaa kaapin kajarit koska niitä ei välttis ole tehty kovin matalien äänien toistoon. Mutta jos basson kytkee kitaran tavoin kitarakamoihin niin ei siinä mitään. Sehän on kuin vain oktaavin alavireinen kitara. emt. Googleta. |
jari910 08.08.2007 22:20:35 | |
---|
En varsinaisesti tuosta mitään hirveän tuntuvaa botnea kyllä haekkaan ja todennäköisesti niillä voluumeilla millä soittelen niin ei mitään hirveän "tuntuvaa" bassoa saakkaan aikaan. Onkohan noissa kitaranupeissa joku jakosuodin mikä sitten leikkaa pakosti ne alimmat taajuudet pois? |
kojones 09.08.2007 10:50:00 | |
---|
Onkohan noissa kitaranupeissa joku jakosuodin mikä sitten leikkaa pakosti ne alimmat taajuudet pois? Päätemuuntaja vaikuttaa ainakin, toki muussakin osin vahvistinta voidaan matalat taajuudet pois ottaa. Miten olisi bassonuppi kitaralle? |
balzary 09.08.2007 10:53:54 | |
---|
Ihan niin, että ne 70-luvun ja vanhemmat on täysin "unisex" mallia. Ihan sama mitä siinä lukee, mutta yhtä hyvin voi soittaa kumpaa vain. tai huuliharppua. Siis ennenkaikkea putkinupeissa näin. Hyvä pointti. Oon ite erittäin tyytyväinen oman putkipelin soundissa sekä kitaralla, että bassolla. Molempia oon luukuttanut lähinnä bassokaappien läpi. |
Karlsson 09.08.2007 11:00:03 | |
---|
Sellainen huomio vain, että musta myös basson botne on laskeutunut oikein huomattavasti alaspäin. Ja ihan ilman mitään alavireitäkin. Kun kuuntelee jotain 60 ja 70 -lukujen musiikkia niin ei niissä bassokitara ole lähellekään sellainen kuin nykyään pitää olla. Siinä on erottelevuutta ja narinaa, ei tällaista nykymuodikasta botnea mikä tuntuu mutta ei kuulu. Ihan okei tietty kumpikin tapa, mutta niihin sitten pitää olla melko erilaiset laitteet että se kulloinenkin ihanne saavutetaan. Toki kalustolla ja soundi-ihanteilla on oma vaikutuksensa tähän, mutta myös äänitystekniikka on voinut olla sellaista, ettei kovin järkevää alapäätä ole pystynyt äänittämään tahi muokkaamaan. Helpoiten tää on näkynyt taajuuspektrin toisessa päässä eli diskantissa. Olen aina ihmetellyt miten 70-luvun lopulla levyjen soundit alkoivat muuttua oudon kirkkaiksi. Tulin sitten maininneeksi asiasta duunipaikkani äänitysgurulle, joka osasikin pauttaa asian kuin kaupan hyllyltä. Dolby. Ennen ei siis saatu suhisematonta yläpäätä aikaiseksi, joten levyjen soundi oli sitten mieluummin hivenen tummempi. Dolbyn astuttua kuvaan hommaa pistettiin sitten helposti vähän överiksi, kun kerran pystyttiin. "Friendly shake hands!" -V.I.Lenin |
Teijo K. 09.08.2007 11:14:35 (muokattu 09.08.2007 11:15:57) | |
---|
Toki kalustolla ja soundi-ihanteilla on oma vaikutuksensa tähän, mutta myös äänitystekniikka on voinut olla sellaista, ettei kovin järkevää alapäätä ole pystynyt äänittämään tahi muokkaamaan. Helpoiten tää on näkynyt taajuuspektrin toisessa päässä eli diskantissa. Olen aina ihmetellyt miten 70-luvun lopulla levyjen soundit alkoivat muuttua oudon kirkkaiksi. Tulin sitten maininneeksi asiasta duunipaikkani äänitysgurulle, joka osasikin pauttaa asian kuin kaupan hyllyltä. Dolby. Ennen ei siis saatu suhisematonta yläpäätä aikaiseksi, joten levyjen soundi oli sitten mieluummin hivenen tummempi. Dolbyn astuttua kuvaan hommaa pistettiin sitten helposti vähän överiksi, kun kerran pystyttiin. Dolby teki minulle kyllä karhunpalveluksen. Tykkäänhän siis erityisesti niistä tummasävyisemmistä levyistä. Kauheeta semmonen kilkutus. Ja itseasiassa miun pointti ei ole riippuvainen niistä syistä miksi, vaan se on enemmän toteava että näin oli. Niinku. :) Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
How many string bass players does it take to change a light bulb?
None; the piano player can do that with his left hand. |
Karlsson 09.08.2007 11:17:55 | |
---|
Dolby teki minulle kyllä karhunpalveluksen. Tykkäänhän siis erityisesti niistä tummasävyisemmistä levyistä. Kauheeta semmonen kilkutus. Ja itseasiassa miun pointti ei ole riippuvainen niistä syistä miksi, vaan se on enemmän toteava että näin oli. Niinku. :) No, pääsinpähän turisemaan. "Friendly shake hands!" -V.I.Lenin |
absqua 09.08.2007 11:24:03 | |
---|
Dolby teki minulle kyllä karhunpalveluksen. Tykkäänhän siis erityisesti niistä tummasävyisemmistä levyistä. Kauheeta semmonen kilkutus. Ja itseasiassa miun pointti ei ole riippuvainen niistä syistä miksi, vaan se on enemmän toteava että näin oli. Niinku. :) Kirkkaasta levystä saa tumman kyllä ihan kotikonsteillakin. Toisinpäin se on hankalampaa. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Basismi 09.08.2007 11:25:02 (muokattu 09.08.2007 11:27:47) | |
---|
kävin sitä testaamassa F-musiikissa Aguilarin bassokaapin kanssa. Mitäs vittua? Onko f-musiikissa aguilareja? Mitä kaikkea löytyy, oliko 12" kaappia? Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
zombywoof 09.08.2007 11:25:24 | |
---|
Miten olisi bassonuppi kitaralle? Yesissä 80-luvulla kitaroinut Trevor Rabin soitti muistaakseni skebaa bassokamojen läpi. En sitten tiedä mitä merkkiä lie käyttänyt. |
Karlsson 09.08.2007 11:28:03 | |
---|
Mitäs vittua? Onko f-musiikissa aquilareja? Mitä kaikkea löytyy, oliko 12" kaappia? Muistaakseni nuppi löytyy ainakin... "Friendly shake hands!" -V.I.Lenin |
Ylläri 09.08.2007 12:54:16 | |
---|
Mitäs vittua? Onko f-musiikissa aguilareja? Mitä kaikkea löytyy, oliko 12" kaappia? No justiinsa sellaisella minä sitä Epiphonea kokeilin, ajattelin että se jotakuinkin vastaisi omaa EBSin 12-tuumaistani. Nupin rajoitteista johtuen en kyllä osaa sanoa kaapin soundista juuta enkä jaata. "if there is a God, I think most reasonable people might agree that he's at least incompetent, and maybe, just maybe, doesn't give a shit"
- George Carlin |