Aihe: Uusi vaffari
1 2 3 4 5 6 7
Arthur
30.07.2007 09:52:59
Mulla on nurkassa Mesa B Mark III, EV.n elementillä ja EQ:lla.
Olis mukava kuulla, pelaako tuo tanssimusaan riittävän monipuolisesti.
(ei ole provo, vaan kysyn ihan mielenkiinnosta noin ninku putkivahvistimesta).
En ole kitaristi, mutta ostin aikanaan kun osui "tilanne kohdalle" erinäisten sattumien kautta... Enkä myy. (sitä on useampikin jo ostatellut..)

Lyhyesti : Mulla on samanlainen (EV + EQ).Kyllä pelaa.
Ylläri
03.08.2007 11:00:53 (muokattu 03.08.2007 11:06:28)
Joo, toi Tonelab oli mullakin yx vaihtoehto, musiikkiliikkeessä pikaisesti kokeillen preset-saundit oli kyllä aika käyttökelvottomia, no oli kyllä Podissakin, eli ruuvaamista nuo värkit tarvii, oli sitten Vox tai Pod tai mikä vaan..ainakin Podissa on kaikissa preseteissa aiwan tavattomasti yläpäitä.

Tämähän on just semmoinen juttu, joka pitää ymmärtää kun mallintavia vehkeitä testailee. Ne presetit on tehty hurmaamaan aloittelevia tukkahevikitarasankareita ja siksi nissä on liikaa kaikkea: liikaa säröä, liikaa alapäätä, liikaa yläpäätä, liikaa kaikua, liikaa efektejä... ideana on että kaikki virheet ja kömpelyydet peittyvät sen äänimassan alle kun Vai-wannabe sitä musaliikkessä kokeilee, käytännössä skeba soi melkein itsestään.

Kun vaan kärsivällisesti jaksaa ruuvailla nupikoita ihan niin kuin ruuvailisit mitä tahansa vahvistinta, niin jo alkaa lyyti kirjoittaa. Itse tykkään tehdä niin, että valitsen vahvarimallinnuksen ja aloitan säätämisen ihan puhtaalta pöydältä, kaikki säädöt nollissa. Sitten vaan lisäilen gainia ym. kunnes alkaa kuulostaa hyvältä. Minusta huomattavasti helpompaa kuin yrittää korjailla niitä presettejä, se on minusta vähän perse edellä puuhun menemistä.

Eiväthän mallitavat toki oikeaa asiaa korvaa, ainakaan vielä. Mutta joskus tuntuu että jengi dumaa niitä vähän liiankin kanssa, varsinkin tuolla kitarakamapuolella. Monesti tuntuu etteivät vaan vaivaudu opettelemaan käyttämään niitä, mikä on toisaalta tietenkin osittain valmistajienkin vika.
"if there is a God, I think most reasonable people might agree that he's at least incompetent, and maybe, just maybe, doesn't give a shit" - George Carlin
jon lord
03.08.2007 12:02:37
Kyllä mä teen syntikoissa ihan saman. Pitkän kokeilun jälkeen päätyyneeseen syntikkaan alan editoimaan niitä kymmentä (10 ) soundia mitä keikoilla tarvitsee. Organ soundeissa leslien ylä ja ala kajareiden pyörimisnopeudet, niiden väliset suhteet ym. ym. Strings soundeissa syttymisherkkyydet ja kaiut ym. Ne valmiit soundit on ainakin mulle vasta aihio mistä alan työstää niitä. Mä teen soundit ensin kuivana ja sitten lopussa alan vasta lisäillä efektejä mukaan ja aina PA:n kanssa loppusilaus.
COVS jäsen N.o 3
mack the knife
03.08.2007 12:24:36
Kyllä mä teen syntikoissa ihan saman. Pitkän kokeilun jälkeen päätyyneeseen syntikkaan alan editoimaan niitä kymmentä (10 ) soundia mitä keikoilla tarvitsee. Organ soundeissa leslien ylä ja ala kajareiden pyörimisnopeudet, niiden väliset suhteet ym. ym. Strings soundeissa syttymisherkkyydet ja kaiut ym. Ne valmiit soundit on ainakin mulle vasta aihio mistä alan työstää niitä. Mä teen soundit ensin kuivana ja sitten lopussa alan vasta lisäillä efektejä mukaan ja aina PA:n kanssa loppusilaus.

Noin se menee. Mulla on sama juttu, eihän ne siinä laatikossa koskaan ole käyttövalmiita. EQkin on aina muutettava, siitä lähdetään.
COVS n:o 1.
Ukko
03.08.2007 17:16:39

Tämähän on just semmoinen juttu, joka pitää ymmärtää kun mallintavia vehkeitä testailee. Ne presetit on tehty hurmaamaan aloittelevia tukkahevikitarasankareita ja siksi nissä on liikaa kaikkea...

Joo. Puhtaalta pöydältä mäkin ne omat soundit teen.
Welldrum
03.08.2007 22:05:55

Minullakin on keikoilla muutama setti jotka olen ohjelmoinut eri biisien mukaan.
-1. Perusbeat, xtrapadissa lehmänkello, haitsuna tamburiini
-2. Perusbeat, xtrapad tamburiini
-3, "Chigago" ballad, snarena massiivinen soundi. "Endless summer nights"
-4. Discosnare, tomit "electric sound".
-5. Tiukat haitsu-snare soundit, "owner of the lonely heart" sound.
-6. Smoot Jazz, sutinaa...ja valssit
-7. Swing
-8. Latin percussions, kilkutakalkuta....

Ja pöydästä biisin mukaan kaikua enemmän tai vähemmän.
Ilman viinaa ei sitten soiteta korkeintaan kuin selvinpäin !.
andrei
03.08.2007 22:20:59

Asiaa! Noin 10 soundia niistä irtoaa bändikäyttöön. Oletettavasti myös Motif XS seiskasta, kunhan saan sen hankittua.
Piano on viitseliään ihmisen soitin!
Riksteri
04.08.2007 06:22:10 (muokattu 04.08.2007 06:23:03)

Yksin kun tekee niin saa varmasti juuri haluamansa soundit aikaiseksi. Mutta entäs sitten kun koko bändi tekee jokainen itse nuo soundinsa, miltä ne kuulostavat yhdessä? Ihan kiva olisi joskus kuunnella iskelmää aidoilla soittimilla akustisesti soitettuna siten, että kullakin soittimella olisi se yksi soundi. Miksei joku orkesterin jäsen voisi toimia jonkinlaisena soundipoliisina tai kapellinakin, jos muut orkesterin jäsenet eivät kokisi ilmaisuaan jotenkin rajoitettavan?
Ylläri
04.08.2007 12:03:22
Yksin kun tekee niin saa varmasti juuri haluamansa soundit aikaiseksi. Mutta entäs sitten kun koko bändi tekee jokainen itse nuo soundinsa, miltä ne kuulostavat yhdessä?

No sehän on mun mielestä osa kokeneen muusikon ammattitaitoa, että osataan säätää soundit sellaisiksi että ne toimivat keikalla bändin kanssa. Ymmärretään esimerikiksi että vaikka kuinka kiva olisi itsekseen hehkutella sillä "täydellisellä" Steinway-patchilla, niin muun bändin seassa "huonompi" soundi usein toimii paremmin.

Ihan kiva olisi joskus kuunnella iskelmää aidoilla soittimilla akustisesti soitettuna siten, että kullakin soittimella olisi se yksi soundi. Miksei joku orkesterin jäsen voisi toimia jonkinlaisena soundipoliisina tai kapellinakin, jos muut orkesterin jäsenet eivät kokisi ilmaisuaan jotenkin rajoitettavan?

Kuin myös. Taitaa vaan akustinen meininki enemmänkin rajoittua nykyisin erilaisiin konserttimeininkeihin tai korkeintaan hyvin pienimuotoisiin tanssitilaisuuksiin. Vähänkään isommalla lavalla turakaiset sekoaisivat aika nopeasti askelista, kun akustinen bändi hukkuisi teryleenihousujen kahinaan. Vaikka tiedä häntä.
"if there is a God, I think most reasonable people might agree that he's at least incompetent, and maybe, just maybe, doesn't give a shit" - George Carlin
Riksteri
04.08.2007 12:32:37
No sehän on mun mielestä osa kokeneen muusikon ammattitaitoa, että osataan säätää soundit sellaisiksi että ne toimivat keikalla bändin kanssa. Ymmärretään esimerikiksi että vaikka kuinka kiva olisi itsekseen hehkutella sillä "täydellisellä" Steinway-patchilla, niin muun bändin seassa "huonompi" soundi usein toimii paremmin.

Ainahan ne soundit käytännössä jotenkin toimii, niillä mennään mitä on :) Ei taida ihan jokapäiväistä olla sellainen käytäntö, että bändin liideri puuttuisi joidenkin soittajien soundeihin eikä niitä varmaan esitystilanteessa pysty juuri mitenkään muuttamaan. Joviaalisti vaan, annetaan kaikkien kukkien kukkia.

Vähänkään isommalla lavalla turakaiset sekoaisivat aika nopeasti askelista, kun akustinen bändi hukkuisi teryleenihousujen kahinaan. Vaikka tiedä häntä.

Jotakin aika oleellista musiikista helposti hukkuu jonkinlaiseen yleiseen humppahuminaan. Taru kertoo Vinkunjersien kerran vetäneen pitkään ilman sähvöjä ja kyllä turat olivat kovasti pitäneet. Aika moni orkesteri olisi kyllä merihädässä ilman generaattoreita, hohoh.
jjussila
04.08.2007 12:38:37
Jotakin aika oleellista musiikista helposti hukkuu jonkinlaiseen yleiseen humppahuminaan. Taru kertoo Vinkunjersien kerran vetäneen pitkään ilman sähvöjä ja kyllä turat olivat kovasti pitäneet. Aika moni orkesteri olisi kyllä merihädässä ilman generaattoreita, hohoh.

Muistanpa keikan, jonka aikana nousi helevetinmoinen ukonilma=> sähköt seis, ja kun pahin jyrinä lakkasi, niin viimeinen setti vedettiin lavan reunalla istuen ja joikhattiin koko orkan voimin haitarin säestyksellä...vähän oli keuhko kipiä sen jälkeen, mutta yleisö oli otettu ,ja niin taidettiin olla itsekin.....
..ei helev...olisko noin?.....
riff
05.08.2007 03:54:59 (muokattu 05.08.2007 03:55:15)
Tämähän on just semmoinen juttu, joka pitää ymmärtää kun mallintavia vehkeitä testailee. Ne presetit on tehty hurmaamaan aloittelevia tukkahevikitarasankareita ja siksi nissä on liikaa kaikkea: liikaa säröä, liikaa alapäätä, liikaa yläpäätä, liikaa kaikua, liikaa efektejä... ideana on että kaikki virheet ja kömpelyydet peittyvät sen äänimassan alle kun Vai-wannabe sitä musaliikkessä kokeilee, käytännössä skeba soi melkein itsestään.

Kun vaan kärsivällisesti jaksaa ruuvailla nupikoita ihan niin kuin ruuvailisit mitä tahansa vahvistinta, niin jo alkaa lyyti kirjoittaa. Itse tykkään tehdä niin, että valitsen vahvarimallinnuksen ja aloitan säätämisen ihan puhtaalta pöydältä, kaikki säädöt nollissa. Sitten vaan lisäilen gainia ym. kunnes alkaa kuulostaa hyvältä. Minusta huomattavasti helpompaa kuin yrittää korjailla niitä presettejä, se on minusta vähän perse edellä puuhun menemistä.

Eiväthän mallitavat toki oikeaa asiaa korvaa, ainakaan vielä. Mutta joskus tuntuu että jengi dumaa niitä vähän liiankin kanssa, varsinkin tuolla kitarakamapuolella. Monesti tuntuu etteivät vaan vaivaudu opettelemaan käyttämään niitä, mikä on toisaalta tietenkin osittain valmistajienkin vika.

Painoinpa plussan! Allekirjoitan sun julistuksen! Ammattimainen lähestymistapa.
Soittaja soittaa, haitaristi haittaa!
WanhaWetäjä
05.08.2007 08:03:28 (muokattu 05.08.2007 08:04:11)

Joo. Puhtaalta pöydältä mäkin ne omat soundit teen.

No taisin antaa vai annoinko mukamas sen käsityksen että ruuvaan preseteista jotain...?

Ei niistä voi juurikaan mitään järjellistä ruuvaamalla tehdä, ainkin PodXT:ssa ne on niin witurallaan kaikin puolin(mm. hirvittävän korostetut yläpäät säröpuolella) että alustahan nuo joutuu(saa)tehdä, no yks Variaxille tarkotettu akustisen mallinnus toimii pienellä korjailulla ihan tavallisesella Stratollakin ok.Kai siellä pari muutakin on...joku chorusosasto...mutta equja saa kyllä ruuvata yläpään osalta pirusti.Tai riippuu kai minkä kautta tuota soittelee...?

No enivei, Podin mainiolla ja helppokäyttösellä editorisoftallahan omien saundien teko on sangen helppoa ja nopeeta touhua...

En mä ymmärrä miten joku vois "hurmaantua"noihin presetteihin?Edes tukkahevijuniorit?
riff
05.08.2007 21:56:32
Joo, harvemmin preseteistä löytyy. Pari ihan siedäettävää on ollut Bossin vehkeissä. Uusi GT-Pro on tuossa soundeiltaan valmis, vain midipedaali puuttuu.
Ukko
06.08.2007 16:23:23

Joo, harvemmin preseteistä löytyy. Pari ihan siedäettävää on ollut Bossin vehkeissä. Uusi GT-Pro on tuossa soundeiltaan valmis, vain midipedaali puuttuu.

Osta multa halvalla FCB1010. En tee sillä mitään.
riff
06.08.2007 21:00:05
Osta multa halvalla FCB1010. En tee sillä mitään.

Ihan hyvä kaiketi mut tänään tuli jo tuo Rolandin uutukainen, FC 300. On vähän sirompi ja monipuolisempi.
Kukko
07.08.2007 11:47:39

Noiden vahvistinten kanssa on enempi usein niin että toimivat halutulla tavalla vasta sitten kun on oikeat laitteet kiinni (kitara,kaiku yms)...n. abaut 10 vuoden ajan etsin sopivaa settiä- siis kitaraa, vahvistinta ja kaikua..kaikki kun ei vaan mätsää yhteen..Lähtisin lähestymään aihetta enemmän kunnon kitaralla tai edes mikeillä..Halvasta käteen sopivasta kitarastakin tulee kelpo kunnon mikeillä.

Vox ac-30 ei ole yhtään mitään ilman siihen sopivaa kitaraa (ja kaikua). Mä hommasin tuommosen voxin aikanaan ja ihmettelin kun kuulostaa ihan paskalta. vasta löydettyäni hyvän kaikulaitteen ja kitaran se alkoi toimia niin ku pitää..
Toimii ihan s***nan hyvin esim. boostaamalla pienellä säröpurkilla; tulee sellasita santanaa että hui!

1._Kunnon kitara_/mikit
2.Hyvä (putki)vahvistin
3. Tila/viive-efekti

= allroundhumppamies!
"Kitarakoulu viisivuotiseksi" -Minä-
Kukko
07.08.2007 23:19:28 (muokattu 07.08.2007 23:20:10)

Tuosta ollaan samaa mieltä. EMG:n Steve Lukather aktiivi mikki rakennelmaa kaavailen omaan stratooni. Onko kokemuksia ?

En muuta tiedä, mutta tilasin alkup. strato 69- setin ja rakensin niille ympärille kitaran (omakuva). Ei enää tarvi kokeilla muita....
"Kitarakoulu viisivuotiseksi" -Minä-
Begemoth
08.08.2007 14:39:28
Tuosta ollaan samaa mieltä. EMG:n Steve Lukather aktiivi mikki rakennelmaa kaavailen omaan stratooni. Onko kokemuksia ?

Kuulostaa kitaran tuholta nuo luken kasarimikit, mutta kaikkea saa kokeilla. Dynamiikka varmaan katoaa, toisaalta ei kuulu pörinöitä. Siis, kun kysyit, niin ei oo kokemusta. Arvailin vain.
aasinhattu päähän ja selkä suorana kohti uusia nöyryytyksiä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)