Aihe: Vielä kerran yritystoiminnan järkevyydestä
1 2 3
CaptainC
01.08.2007 14:09:40
No mä nyt availen näitä uusia threadeja..Tästä asiasta on keskusteltu 50,000 kertaa:

Aika monessa ketjussa on esitetty, että toiminimeä ei kannata perustaa suht.pienten keikka/levymyynti-kuvioiden takia. Kysyisin kuitenkin vielä, että miksi ihmeessä? Eikös nyt ole kuitenkin niin, että mun on varmaan aika paljon helpompi vähennellä saamistani tuloista menoja yrittäjänä kuin palkansaajana? Plus tietty keikkojen laskutukset hoituu Y-tunnuksella mukavasti jne.

Jos vaikkapa tienaan rahaa keikkailulla, niin kuinkahan sujuvasti saan näistä keikkaliksoista vähennettyä esim. omakustanneCDn painatuskuluja tms.? Yrityksessähän saa vähennyksiä kai tehdä jopa ristiin eri toimialojen kesken (esim. kitaratunneista saaduista tuloista vähentää keikkailua varten painatettujen julisteiden kuluja ym. "kieroa"

Eli onko ainoat syyt olla perustamatta firmaa paperisota + mahdollinen yrittäjästatus työttömyyden sattuessa. Eikö siitä firmasta pääse aika äkkiä eroonkin.
Ovelaa popfolkkia!:
CaptainCougar
100% omaperäisyyttä:
Prusikoukku
Ukko
01.08.2007 17:17:40

Eli onko ainoat syyt olla perustamatta firmaa paperisota + mahdollinen yrittäjästatus työttömyyden sattuessa. Eikö siitä firmasta pääse aika äkkiä eroonkin.

Jos joudut työttömäksi niin kassan kanssa voipi tulla melkoisia taisteluita asiasta. Jo pelkästään se että olet tehnyt palkkaduunia puolison firmassa ja joudut siitä työttömäksi, saattaa tuoda niin kovaa päänsärkyä työvoima viranomaisten ja työttömyyskassan kanssa asioidessa ettei tosikaan.
kivi
02.08.2007 01:59:54
No mä nyt availen näitä uusia threadeja..Tästä asiasta on keskusteltu 50,000 kertaa:

Aika monessa ketjussa on esitetty, että toiminimeä ei kannata perustaa suht.pienten keikka/levymyynti-kuvioiden takia. Kysyisin kuitenkin vielä, että miksi ihmeessä? Eikös nyt ole kuitenkin niin, että mun on varmaan aika paljon helpompi vähennellä saamistani tuloista menoja yrittäjänä kuin palkansaajana? Plus tietty keikkojen laskutukset hoituu Y-tunnuksella mukavasti jne.

Jos vaikkapa tienaan rahaa keikkailulla, niin kuinkahan sujuvasti saan näistä keikkaliksoista vähennettyä esim. omakustanneCDn painatuskuluja tms.? Yrityksessähän saa vähennyksiä kai tehdä jopa ristiin eri toimialojen kesken (esim. kitaratunneista saaduista tuloista vähentää keikkailua varten painatettujen julisteiden kuluja ym. "kieroa"

Toiminimen pitäisi verottajan ja virallisten tahojen mielestä tuoda toimeentulo: so. toiminimen pitäisi tuottaa sulle järkevä minimipalkka, muussa tapauksessa arvelevat sun pimittävän tuloja ja mätkivät arvioverot päälle - niistä toki saa sitten valittaa.

Toiminimen perustettuasi olet yrittäjä, eli sosiaaliturva- ja eläkemaksut tulevat maksettaviksesi.

Yrittäjän karenssi päästä työttömyystukeen kiinni on jotain aivan naurettavaa. Firman lopetettuasi saattaa mennä kaksi vuotta ennen kuin olet taas tukikelpoinen.

Yrityksen vähennykset ja palkansaajan vähennykset kyllä ovat kaksi eri asiaa. Yrityksen hankinnat vähennetään yrityksen voitosta kolmen vuoden kuoletusajan puitteissa, palkansaajan vähennykset taas lasketaan niin että palkansaajan verotettavasta palkkatulosta vähennetään hankintojen hinta ja jäljelle jääneelle summalle lasketaan veroprosentti jolla koko palkkatulo verotetaan.

Epäilen, kannattaako muutaman omakustannelevyn ja julisteiden takia pistää firmaa pystyyn, paitsi jos ne ovat todella, todella kalliita julisteita
;-)

Tutustupa free-lance -verokorttiin. Friikkari näyttää kiinteäprosenttisen korttinsa verottajalle, laskee itse prosenttinsa, vähentää tulonhankkimiskulut lisäkaavakkeen (Verohallituksen kaavake numero 15 tai 16, en nyt muista) kanssa, ja pystyy ottamaan sekä palkka- että palkkiotuloja. Palkkiotulojen määrän noustessa pitää kyllä alkaa maksella yrittäjän eläkevakuutusmakuja, mutta niinhän toiminimenkin kanssa pitää.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
M.Paisley
02.08.2007 07:53:58 (muokattu 02.08.2007 07:55:15)

Itse olen pohdiskellut pitkään samaa asiaa ja olen nyt kääntymässä toiminimeen. "Turha" paperisota ei kiehdo ja pitäisi löytää mahdollisimman "kevyt" järjestely asioiden hoitamiseen.

Käyttäisin siis toiminimeä levyn julkaisuun, keikkalaskutuksiin ja omiin DJ-keikkoihin. Muut saa hoidettua melko mallikkaasti myös freelancerinä, mutta tuo levyhomma on hieman kinkkisempi. Yksityishenkilönä on hieman vaikea toimia ja osoittaa että olemme oikeasti käyttäneet tämän summan levyn tekoon, eikä myynti ole kokonaan myyntivoittoa.

Onneksi on vakituinen hyväpalkkainen päätyö, niin työttömyydestä ei ole vaaraa ja toiminimi olisi vaan nappikauppaa "kunnon" työn rinnalla.

Mutta jatkan tutkimuksia ja pistän myssyn päähän.
Circusfolkilta uutta materiaalia, www.myspace.com/circusfolkband
Torniojaws
02.08.2007 08:32:49 (muokattu 02.08.2007 08:34:42)

Onneksi on vakituinen hyväpalkkainen päätyö, niin työttömyydestä ei ole vaaraa ja toiminimi olisi vaan nappikauppaa "kunnon" työn rinnalla.

Saakos niin tehdä? Jostain syystä minulle on jäänyt kuva, että verotuksen kannalta Suomessa voi olla vain joko yrittäjä tai palkkatyöläinen - ei molempia samaan aikaan. Ei ollut tuollaisesta mitään puhetta kaikissa niissä yrittäjäkursseissa, joita opistolla aikoinaan kävimme.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
Guitar Hero
02.08.2007 10:26:44
Saakos niin tehdä? Jostain syystä minulle on jäänyt kuva, että verotuksen kannalta Suomessa voi olla vain joko yrittäjä tai palkkatyöläinen - ei molempia samaan aikaan. Ei ollut tuollaisesta mitään puhetta kaikissa niissä yrittäjäkursseissa, joita opistolla aikoinaan kävimme.

Faijalla oli ainakin vuosia toiminimi, jonka alla se hieroi, ja samaa aikaa kävi töissä walmetilla, eli nykyisellä metsolla.
Come to the dark side. We have cookies
www.sweetmoses.net
M.Paisley
02.08.2007 10:35:37

No miksikäs ei saisi? Olisi varmaan yrittäjät melko vähissä jos oikeissa töissä ei saisi käydä. Melko nurinkurista jos hommasta pitäisi tulla heti ammatti, voisi olla verenpaine aika koholla.

Missä opistolla muuten tollaista on opetettu?
Circusfolkilta uutta materiaalia, www.myspace.com/circusfolkband
CaptainC
02.08.2007 11:05:19
Toiminimen pitäisi verottajan ja virallisten tahojen mielestä tuoda toimeentulo: so. toiminimen pitäisi tuottaa sulle järkevä minimipalkka, muussa tapauksessa arvelevat sun pimittävän tuloja ja mätkivät arvioverot päälle - niistä toki saa sitten valittaa.

Toiminimen perustettuasi olet yrittäjä, eli sosiaaliturva- ja eläkemaksut tulevat maksettaviksesi.

Yrittäjän karenssi päästä työttömyystukeen kiinni on jotain aivan naurettavaa. Firman lopetettuasi saattaa mennä kaksi vuotta ennen kuin olet taas tukikelpoinen.

Yrityksen vähennykset ja palkansaajan vähennykset kyllä ovat kaksi eri asiaa. Yrityksen hankinnat vähennetään yrityksen voitosta kolmen vuoden kuoletusajan puitteissa, palkansaajan vähennykset taas lasketaan niin että palkansaajan verotettavasta palkkatulosta vähennetään hankintojen hinta ja jäljelle jääneelle summalle lasketaan veroprosentti jolla koko palkkatulo verotetaan.

Epäilen, kannattaako muutaman omakustannelevyn ja julisteiden takia pistää firmaa pystyyn, paitsi jos ne ovat todella, todella kalliita julisteita
;-)

Tutustupa free-lance -verokorttiin. Friikkari näyttää kiinteäprosenttisen korttinsa verottajalle, laskee itse prosenttinsa, vähentää tulonhankkimiskulut lisäkaavakkeen (Verohallituksen kaavake numero 15 tai 16, en nyt muista) kanssa, ja pystyy ottamaan sekä palkka- että palkkiotuloja. Palkkiotulojen määrän noustessa pitää kyllä alkaa maksella yrittäjän eläkevakuutusmakuja, mutta niinhän toiminimenkin kanssa pitää.

Jep, freelancer-verokortti mulla onkin, mutta tämä erillinen kaavake vähennyksiä varten on jotain uutta? Pitää tutustua. Onkohan se sitten yhtä joustava, kuin nuo yrityksen vähennyskuviot. Mun käsittääkseni esim. levyn painatuskustannukset voi vähentää vaikka yhden vuoden sisällä levymyyntituotoista? Vai pitääkö nekin jakaa sitten useammalle vuodelle kuitenkin.

Pointtina tässä olikin pitkälti sivutoiminen yrittäjyys palkkatyön ohella. Onko sitten todella niin, että verottajan näkökulmasta plusmiinus-nolla-yrittäjyys on jostain syystä sanktioitavaa?

Mä olen kyllä lukenut, että kun firman toiminta loppuu niin karenssi työttömyysturvalle pääsemiseksi olisi 4kk? Työttömyys ei kylläkään ole kovinkaan pahana uhkana tässä sivutoimisuus-vaiheessa.

Firmaa ajattelin osittain myös siksi, että tarkoituksenani olisi mahdollisesti myös myydä hieman keikkoja ja tehdä myöskin musatuotantoa. Eli B2B-osastolla on melko lailla pakko varmaan olla jokin Tmi, minkä kautta laskuttaa jutuista.
Ovelaa popfolkkia!:
CaptainCougar
100% omaperäisyyttä:
Prusikoukku
Simo78
02.08.2007 13:00:04 (muokattu 02.08.2007 13:00:28)
No miksikäs ei saisi? Olisi varmaan yrittäjät melko vähissä jos oikeissa töissä ei saisi käydä. Melko nurinkurista jos hommasta pitäisi tulla heti ammatti, voisi olla verenpaine aika koholla.

Missä opistolla muuten tollaista on opetettu?

Näin on!!Onhan näitä toiminimellisiä työläisiä meikäläisen tiedossa aika paljon... Ja sama vaikka omistat oy:n(osakkeita), niin voit kyllä ihan töissä käydä muualla.
kivi
02.08.2007 13:34:05 (muokattu 02.08.2007 13:34:50)
Jep, freelancer-verokortti mulla onkin, mutta tämä erillinen kaavake vähennyksiä varten on jotain uutta? Pitää tutustua. Onkohan se sitten yhtä joustava, kuin nuo yrityksen vähennyskuviot.
---
Pointtina tässä olikin pitkälti sivutoiminen yrittäjyys palkkatyön ohella. Onko sitten todella niin, että verottajan näkökulmasta plusmiinus-nolla-yrittäjyys on jostain syystä sanktioitavaa?
---
Firmaa ajattelin osittain myös siksi, että tarkoituksenani olisi mahdollisesti myös myydä hieman keikkoja ja tehdä myöskin musatuotantoa. Eli B2B-osastolla on melko lailla pakko varmaan olla jokin Tmi, minkä kautta laskuttaa jutuista.

Eihän se kaavake yhtä joustava ole, ja käytännössä tarpeeton, jos joka tapauksessa liität veroilmoitukseen kolme erillistä selvitystä (1. työvälineet, 2. ammattikirjallisuus ja esim ostetut äänilevyt ja 3. Muut työnteon kustannukset, esim opintomatkat). Nämä kaikki arvioidaan eri tavalla.

Plusmiinusnolla-yrittäjyys on vaikea kysymys. Mä sain aika paljon kuraa niskaan verottajalta kun mulla oli nolla-osakeyhtiö, mutta osuuskunnan nollatoimintaan ei ole puututtu mitenkään. Sanoisin että riippuu verotarkastajasta, mutta kyllähän sen pitää olla mahdollista, tosin vasta selityksen jälkeen.

Friikkarina olet käytännössä jo yrittäjä siinä kuin toiminimikin. Mä olen ihan surutta laskuttanut henkilötunnusta ja friikkarikorttia käyttäen, ja täydestä on mennyt. Oikeastaan vasta sitten kun palkanmaksu muille tulee ajankohtaiseksi (esim rahojen jako bändin kesken) alkaa toiminimi erota freelanceriudesta. Käytännössä multa kysytään usein, voinko laskuttaa, ja laskutan toki - ja aina on mennyt läpi vaikkei oo LY-tunnusta. Se vain on palkkaa eikä palkkiota, olikos se EPL_6 vai EPL_4 jonka mukaan nää määräytyi, rahat joista itse hoidetaan sotu ja eläke, kun kokonaismäärä ylittää, oliko se 5000 vai 6000 euroa.

Ikävä kyllä en muista tarkkoja lukuja. Perusajatus kuitenkin on kokeiltu ja toimivaksi havaittu.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
CaptainC
02.08.2007 14:59:03
Käytännössä multa kysytään usein, voinko laskuttaa, ja laskutan toki - ja aina on mennyt läpi vaikkei oo LY-tunnusta. Se vain on palkkaa eikä palkkiota, olikos se EPL_6 vai EPL_4 jonka mukaan nää määräytyi, rahat joista itse hoidetaan sotu ja eläke, kun kokonaismäärä ylittää, oliko se 5000 vai 6000 euroa.

Ikävä kyllä en muista tarkkoja lukuja. Perusajatus kuitenkin on kokeiltu ja toimivaksi havaittu.

Ahaa, tämä on taas täysin uutta! Eli laskutat, maksat sitten itse jälkikäteen sotuteläkkeet? Ja jos kauppa on mallia nappikauppa, niin ei tartte niitäkään maksaa? Onko toi EPL_6 / 4 joku säädös vai joku lomake :D

Ja kyllähän toi tietty on aika tärkeä pointti, että jotenkin ne rahat pitäis saada bändillekin maksetuksi - kunhan kulut on katettu. Ja kyllä ainakin keikkarintamalta pitäisi jotain jäädäkin.

Onkohan niillä verotstossa velvollisuus neuvoa tällaisissa asioissa? + TE-keskuksessa tietävät varmaan nämäkin jutut. Aion sinne kyllä ottaa yhteyttä, mutta eihän suomalainen kehtää tietämättömänä neuvottavaksi mennä...
Ovelaa popfolkkia!:
CaptainCougar
100% omaperäisyyttä:
Prusikoukku
kivi
02.08.2007 16:37:14
Onko toi EPL_6 / 4 joku säädös vai joku lomake :D

Heh, EnnakonPidätysLaki taitaapi olla se.

Pykälän merkki ei sitten toiminut.
(Handsome Dick Manitoba)
BenGlenton
02.08.2007 19:08:11 (muokattu 02.08.2007 19:09:42)
Mun käsittääkseni esim. levyn painatuskustannukset voi vähentää vaikka yhden vuoden sisällä levymyyntituotoista? Vai pitääkö nekin jakaa sitten useammalle vuodelle kuitenkin.

Itseasiassa ne PITÄÄ vähentää saman vuoden aikana kun ne ovat syntyneet. Poikkeuksena on ns. pitkävaikutteiset menot, jotka voidaan vähentää useamman vuoden aikana, ennalta tehdyn suunnitelman mukaan.

Tsekkaa kirjanpidosta ja verotuksesta tuttu käsite "poisto", jos ei ennestään ole tuttu.

Laki elinkeinotulon verottamisesta (eli EVL) sanoo mm. näin:

19 _
Tulo on sen verovuoden tuottoa, jonka aikana se on saatu rahana, saamisena tai muuna rahanarvoisena etuutena. Merkitykseltään vähäiset tuloerät saadaan kuitenkin lukea sen verovuoden tuotoksi, jona niiden maksu on saatu.

22 _
Meno on sen verovuoden kulua, jonka aikana sen suorittamisvelvollisuus on syntynyt, jollei jäljempänä muuta säädetä. Vähäiset menoerät saadaan kuitenkin lukea sen verovuoden kuluksi, jona niiden maksu on tapahtunut.

ps. EPL = Ennakkoperintälaki :)
tan tan taa
kivi
02.08.2007 20:25:29
ps. EPL = Ennakkoperintälaki :)

jep, niinpä olikin. kiitos.
(Handsome Dick Manitoba)
Ukko
02.08.2007 22:17:23

Mä olen kyllä lukenut, että kun firman toiminta loppuu niin karenssi työttömyysturvalle pääsemiseksi olisi 4kk? Työttömyys ei kylläkään ole kovinkaan pahana uhkana tässä sivutoimisuus-vaiheessa. .

Täytyy kuulua aikaa x (duunarilla 10 kk) kassaan ennenkuin on työttömyyspäiväraha kelpoinen. Ja tuloja täytyy luonnollisesti löytyä minkä mukaan lasketaan päivärahat. Kelan rahoilla voi monessa tapauksessa pyyhkiä takapuoltaan mikäli niitä yleensä edes saa (puolison tulot sun muut näjes).
CaptainC
03.08.2007 11:46:09
Täytyy kuulua aikaa x (duunarilla 10 kk) kassaan ennenkuin on työttömyyspäiväraha kelpoinen. Ja tuloja täytyy luonnollisesti löytyä minkä mukaan lasketaan päivärahat. Kelan rahoilla voi monessa tapauksessa pyyhkiä takapuoltaan mikäli niitä yleensä edes saa (puolison tulot sun muut näjes).

No tämähän on selvä, ja kassaan on kuuluttu jo kuutisen vuotta. Tässähän oli nyt kyse siitä, että jos olet Herra Poroporvari Yrittäjä niin työttömyyskorvausta ei heru ennenkuin firma on lässäytetty ja tietty määrä aikaa kulunut. Onko näin muuten tosiaan liittojen kassojen osaltakin?
Ovelaa popfolkkia!:
CaptainCougar
100% omaperäisyyttä:
Prusikoukku
Leikari
03.08.2007 12:06:53
Onko näin muuten tosiaan liittojen kassojen osaltakin?

Näin on liittojen kassojen osaltakin.
CaptainC
05.08.2007 15:24:23
Palaisin vielä noihin vähennyksiin/poistoihin. Eli jos julkaisen levyn omakustanteena ja otan kaikki levymyyntitulot omaan verotukseeni niin:

pitääkö vähennykset jotenkin yhdistää tiettyyn tuloon veroilmoituksen yhteydessä? Eihän voi ajatella, että levyn painatuskustannuksia + kaikkea muuta kulunkia, mitä hommasta tulee voisi vähentää mun KAIKISTA tuloista. Veroilmoituksessa on kuitenkin muistaakseni vain yksi kenttä tulonhankkimisvähennyksille.

Firman kauttahan tämä on yksinkertaista, kun tuloista vaan vähennetään menot ennenkuin tarvitsee lainkaan murehtia veroista?

Sitten vielä royaltyista. Miten voi hoitaa royalty-maksut bändin jäsenille, jos kustannan levynteon yksityishenkilönä?
Ovelaa popfolkkia!:
CaptainCougar
100% omaperäisyyttä:
Prusikoukku
reos
07.08.2007 11:03:35
Tuli tässä nyt ohimennen mieleen... Jos tällä pikku lafkalla ei isoja rahoja liikutella tai ainakaan niitä ei ansaita ja päätavoitteena on ajaa orkesteria eteenpäin niin eikös tarkoitukseen sopisi silloin ihan yhdistyskin.

Esimerkiksi levyn painamisesta saa kai ALV:it pois. Levyt myytyäsi voit voitoilla ostat vaikka PA:t, nekin Y-tunnuksella ALV:iita kai? Voit kirjotella laskua keikkapaikoille ja maksaa itsellesi päivärahaa ja kilometrikorvausta ja nautiskella yhdistystoiminnan ihanuudesta.

Jonku pykälän mukaan suurinpiirtein voi kai mennä veronkierron puolelle, mutta kun aisiasta en tiedä niin heitin vaan ilmoille, kun Firmaa ei kannata moisen pikkupuuhailun takia tosiaankaan pystyyn pistää. Korjailemisiin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)