Aihe: Rolling Stones
1 2 3 4 5 6 7 8 9115 116 117 118 119
Marlowe
07.08.2007 10:13:37
Ja sitä seuraavassa Beggars Banquet levyssä kusiputkan seinä. Taisi olla tietoinen valinta ottaa kunnolla eroa edelliseen levyyn.

Eikös siinä kuitenkin käynyt niin, ettei levy-yhtiö suostunut julkaisemaan tuota kusiputka-kantta ihan mukisematta? En ole ihan varma asiasta, mutta muistelisin, että "Beggars Banquetin" kantena oltaisiin käytetty myös jotakin muuta, hyvin neutraalia vaihtoehtoa.

Banquet on yksi omistakin Stones-suosikeistani mutta aivan täysin varauksetta en sitäkään diggaa. Omituisen kömpelön kuuloinen "Street Fightning Man" kenties menee vielä itseironiana mutta "Salt of the Earth" tuntuu aika epäuskottavalta kartanoissaan asustelevien nuorien rokkitähtien esittämäksi.

Jotakin itseironiaa tuossa "Street Fighting Manissa" tosiaan on, tai kuten eräässä lukemassani versiossa sanottiin, halusi Jagger vetää vähäsen pesäeroa aikakauden militantteihin ilmiöihin ja opiskelijalevottomuuksiin.

"But what can a poor boy do
Except to sing for a rock n roll band
'cause in sleepy London town
There's just no place for a street fighting man..."

Jigsaw Puzzle on tosi hyvä hauskoine lyriikkoineen.

... unohtamatta överiksi vedettyä "Stray Cat Bluesia".

Todellakin 1968 taisi olla back to the roots-vuosi. Ja monillehan todella suuri vaikuttaja oli the Bandin Music From the Big Pink, joka toi juuret monen musiikkiin takaisin.

Jep. Eric Claptoniin "The Music from the Big Pinkin" sanotaan vaikuttaneen myös kovasti, ja eräällä tavalla sen kuuleminen merkitsi jonkinlaista loppulaukausta massiiviseen pönötyssooloiluun jumittuneelle Creamille.
"Drove downtown in the rain / nine-thirty on a Tuesday night / Just to check out the late-night record shop. / Call it impulsive, call it compulsive, call it insane / but when I'm surrounded I just can't stop." (Barenaked Ladies: Brian Wilson)
Flash
07.08.2007 10:48:29

Eikös siinä kuitenkin käynyt niin, ettei levy-yhtiö suostunut julkaisemaan tuota kusiputka-kantta ihan mukisematta? En ole ihan varma asiasta, mutta muistelisin, että "Beggars Banquetin" kantena oltaisiin käytetty myös jotakin muuta, hyvin neutraalia vaihtoehtoa.

Kyllä. Kuva & tarina löytyy tuolta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Beggars_Banquet

Täällä on kovasti hehkuteltu tuota levyä ja ei siinä mitään, hemmetin kova levyhän se on, mutta kyllä mun mielestä esmes Let It Bleed on paljon parempi. Mutta mielipiteitähän nämä.
Live Music Is Better!
cerulean
07.08.2007 11:00:11

Täällä on kovasti hehkuteltu tuota levyä ja ei siinä mitään, hemmetin kova levyhän se on, mutta kyllä mun mielestä esmes Let It Bleed on paljon parempi. Mutta mielipiteitähän nämä.

Toivottavasti, sillä jouduin valitsemaan Let It Bleedin ja Beggars Banquetin lp:n välillä ja päädyin Bleediin. No, tuskinpa joudun pettymään (saan levyn vasta tänään)
After Ruth left me, Ive been ruthless
Gardiner
07.08.2007 11:29:44

Tuottaja Jimmy Millerin panos ei varmaankaan ollut vähäinen bändin hengentuotteiden jalostamisessa. Sillä miehellä on komee tatsi. Josta aasinsillan kautta kerien tänään Spencer Davis Group tv:ssä. (Ja aina kun Gaye Advert on teeveessä, niin minä istun teeveeen eessä. varotan kohta pian ihteeni ofto pikoinnista. )
"White collar conservatives, pointing their plastic fingers at me, hoping, that my kinds would die" Jimi Hendrix
the Gas Fuzz
07.08.2007 12:43:36
Jimmy Miller tuotanto on parhautta, niist mie tykkään.
Blue Moon
07.08.2007 15:17:00 (muokattu 07.08.2007 15:20:14)

Jep. Niillä jotka eivät jaksa lukea, niin kusiputka-kansi - joka levyyn piti alunperin tulla - julkaistiin vasta 80-luvun uusintapainoksessa. Vuoden -68 orkkispainoksessa on se vaalea kutsukorttikansi.
Kassis
07.08.2007 15:38:35
Aivan, vuonna 68 oli kuin olikin sitten menossa yleinen roots-trendi. Muistelen muuten lukeneeni, että Brian Jones kokosi omaa bluesbändiä juuri ennen kuolemaansa. Bändin sisälläkään oli siis tuskin mitään roots vs. psykedelia -erimielisyyksiä, jos Brian oli unohtamassa marimbat ja muut. Ehkä kaikki olivat helpottuneita, ettei enää tarvinnut olla väkisin hippi ja taiteellinen.

Vuoden -68 orkkispainoksessa on se vaalea kutsukorttikansi.

Vaalea kansi oli epäonninen sattuma, koska pojat saivat taas niskoilleen syytökset Beatlesin peesaamisesta (vrt. White Album). Ehkä Rollarit itse alkoivat nähdä ironiaa tässä asiassa, koska seuraavan levyn nimi on parodia Let It Bestä.
Mr. Mustard
07.08.2007 17:23:41

Juu. Let It Bleed on parempi. Itse asiassa Exile On Main St., Sticky Fingers ja Let It Bleed ovat kaikki Beggars Banquetia parempia. Beggars Banquet on kyllä mainio levy, mutta em. kolmikko ovat bändin parhaat levyt. Beggars Banquet on kuitenkin arvostettu levy, mutta mainio Goats Head Soup on mielestäni maineeltaan vaatimattomampi, vaikka sekin on vähintään yhtä hyvä. Goats Head Soupin tietynlainen varjoon jääminen johtuu mielestäni siitä, että se julkaistiin Let it bleedin, Exilen ja Sticky Fingersin jälkeen. Näiden bändin parhaiden levyjen jälkeen GHS on saattanut tuntua aikanaan jopa pettymykseltä. Harmi ettei GHS:lta tainnut tulla yhtään biisiä äskeisellä Helsingin keikalla;(
"Safe sex, safe music, safe clothing, safe hair spray, safe ozone layer. Too late! Everything that´s been achieved in the history of mankind has been achieved by NOT being safe..." - Lemmy Kilmister
Blue Moon
07.08.2007 17:34:05

Omat suosikit ovat Exile ja Banquet. Niiden jälkeen tulee tasainen nippu.
Abysmal
07.08.2007 17:53:11 (muokattu 07.08.2007 18:01:33)
Olen tuossa kummastellut kun Wikipedia väittää Exilen myyneen Yhdysvalloissa vain platinaa, eli noin miljoona kopiota. Myyntiluvut vaan kummastuttavat mua ajatellen sitä, että olen aina olettanut Exilen olleen aikoinaan jonkinlainen jymymenestys, mutta nyt se näyttäisikin myyneen kaikista heikoiten tuosta Let It Bleed, Sticky Fingers ja Exile On Main St.-kolmikosta. Jopa Goats Head Soup on näemmä myynyt enemmän. Ei noilla myyntimäärillä mitenkään eritystä merkitystä ole, mutta kunhan nyt vain rupesin ihmettelemään. Huijaako Wikipedia mua, vai onko asia noin?
Blue Moon
07.08.2007 18:16:01 (muokattu 07.08.2007 18:18:00)

Olen tuossa kummastellut kun Wikipedia väittää Exilen myyneen Yhdysvalloissa vain platinaa, eli noin miljoona kopiota. Myyntiluvut vaan kummastuttavat mua ajatellen sitä, että olen aina olettanut Exilen olleen aikoinaan jonkinlainen jymymenestys, mutta nyt se näyttäisikin myyneen kaikista heikoiten tuosta Let It Bleed, Sticky Fingers ja Exile On Main St.-kolmikosta. Jopa Goats Head Soup on näemmä myynyt enemmän. Ei noilla myyntimäärillä mitenkään eritystä merkitystä ole, mutta kunhan nyt vain rupesin ihmettelemään. Huijaako Wikipedia mua, vai onko asia noin?

Tämän päivän myyntimääristä en tiedä mutta vuoden 1990 painoksessa Whitburnin the Billboard Book of TOP 40 Albums - opuksesta platinaa oli jaettu Let it Bleedista, sen sijaan Exilesta, Goats Headista ja Sticky Fingersistä "vain" kultaa. Sinällään mielenkiintoista sillä Let It Bleed ei noussut jenkeissä listaykköseksi ja TOP-40 viikkojakin kertyi vain 19. Mutta kovia myyntimenestyksiähän nuo kaikki neljä albumia silti olivat.
Black Church
07.08.2007 19:40:50
Mitä mieltä ootte Aftermathista, Goats Head Shoupista ja Some Girlsistä ?
Black Church
07.08.2007 19:48:37
Vittu sentään! Some Girlsihän tuntuu olevan ihan briljantti taidan ostaa senkin.
Mr. Mustard
07.08.2007 20:32:14

Se, että Exile olisi myynyt noista vähiten voi johtua niinkin yksinkertaisesta syystä, että se on tuplalevy (vinyylinä). Korkeampi hinta karsii aina osan kuluttajista.
"Safe sex, safe music, safe clothing, safe hair spray, safe ozone layer. Too late! Everything that´s been achieved in the history of mankind has been achieved by NOT being safe..." - Lemmy Kilmister
Abysmal
07.08.2007 21:06:27
Se, että Exile olisi myynyt noista vähiten voi johtua niinkin yksinkertaisesta syystä, että se on tuplalevy (vinyylinä). Korkeampi hinta karsii aina osan kuluttajista.

Juu, ihan mahdollista sekin. Wikipedian mukaan Exile sai platinaa vasta vuonna 2000.
Monkey Man
07.08.2007 21:25:20
Juu, ihan mahdollista sekin. Wikipedian mukaan Exile sai platinaa vasta vuonna 2000.

Se mikä ihmetyttää on että äijien myydyin levy jenkeissä on luullakseni Emotional Rescue! Oli monta viikkoa listaykkösenä...???? Korjatkaa jos puhun p*^kaa.
Mr. Mustard
07.08.2007 21:31:38 (muokattu 07.08.2007 21:32:13)
Se mikä ihmetyttää on että äijien myydyin levy jenkeissä on luullakseni Emotional Rescue! Oli monta viikkoa listaykkösenä...???? Korjatkaa jos puhun p*^kaa.

En tiedä puhutko totta, mutta oletetaan että kyllä. Minun käsitykseni mukaan Rollarien myydyin levy on ainakin jossain vaiheessa ollut Some Girls. Emotional Rescue muistaakseni ilmestyi Some Girlsin jälkeen. Eikö yleensä ole niin, että huippumyyntimenestyslevyn jälkeen kuluttajien odotukset seuraavaa levyä kohtaan ovat huipussaan? Eli minun johtopäätökseni mukaan moni jenkeissä osti Emotional Rescuen Some Girlsin menestyksen innoittamana. en muutakaan keksi, sillä Some Girls on oikeasti loistava levy, mitä Emotional Rescue ei ole.

Tämä oli kaikki puhdasta arvelua...
Monkey Man
07.08.2007 21:52:15
En tiedä puhutko totta, mutta oletetaan että kyllä. Minun käsitykseni mukaan Rollarien myydyin levy on ainakin jossain vaiheessa ollut Some Girls. Emotional Rescue muistaakseni ilmestyi Some Girlsin jälkeen. Eikö yleensä ole niin, että huippumyyntimenestyslevyn jälkeen kuluttajien odotukset seuraavaa levyä kohtaan ovat huipussaan? Eli minun johtopäätökseni mukaan moni jenkeissä osti Emotional Rescuen Some Girlsin menestyksen innoittamana. en muutakaan keksi, sillä Some Girls on oikeasti loistava levy, mitä Emotional Rescue ei ole.

Tämä oli kaikki puhdasta arvelua...

ER:n biisit oli kuulemma Some Girlsin ylijäämäkamaa. Onneksi She's So Cold on levyllä,se pelastaa paljon. Oli hienoa kuulla se stadikalla.
Abysmal
07.08.2007 21:56:03 (muokattu 07.08.2007 22:07:33)
Some Girls on myydyin studiolätty, mutta kaiken kaikkiaan Rollareitten myydyin levy taitaa olla kokoelma nimeltä Hot Rocks 1964-1971.

Ediit: Some Girls myi kuutisen miljoonaa ja Emotional Rescue puolestaan pari miljoonaa. Hot Rocks on taasen myynyt yhteensä 12 miljoonaa, mikä lienee aika hyvin kokoelmalta. Tosin onhan Eaglesinkin myydyin levy niiden hittikokoelma.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)