kojones 06.08.2007 22:36:25 | |
---|
Oon päätynyt semmoiseen ratkaisuun, että 1x15" on orastavan basismini julkituojana paras. 12" kombot soundaa pikkaisen pieniltä ja turhan klangikkailta, kafrun 18" pienessä kotelossa taas jytisee mukavasti mutta soundi on turhan tumppu. Kimpassa noi toimii mukavasti. Vahvistimena toimisi Marshall Plexi50 1986-klooni, joten elementti sais olla aika herkkä ja särösounditkin pelittää mukavasti. Musiikkityylistä on aika turha sanoa yhtään mitään, kaikki pitäis toimia. Lisäksi plussaa ois jos se toimis kitarahommissakin hyväsoundisena lisäkaappina. Torilla oli joku aika sitten Peavey, jota himoitsin. Onko toi Kustom mistään kotoisin? http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=178377 Vahvana vaihtoehtona on kuitenkin kaapin tekeminen itsekin, päteekö bassokaapin rakentamisessa hifimaailman säännöt vai onko se sama minkä muotoiseen komeroon sen elementin tyrkkää? Jotain erikoisempia kaappimallejakin on ehdoteltu ja niitä saa ehdottaa edelleen. Ja se budjetti: 100e. Mitä mieltä vai onko mieltä ollenkaan? |
kondensaattori 06.08.2007 23:24:14 | |
---|
Tee ite, on sitten paljon kivempi soitella kokonaan diy setupilla. Kuution muotosia näyttävät monet 1x15 kaapit olevan, eikä se niin hifi tarvi välttämättä olla. |
Rantsula 06.08.2007 23:38:58 | |
---|
100€ tuskin saa kovin laadukasta kaappia, saatika pelkkää elementtiäkään nykyisin. Harley bentonin 15" ei tunnu menevän kovin alas, saattaisin itse kallistua peaveyn suuntaan. Olen kyllä suunnittelemassa 2x15" kaappia itselleni, saa näkee mimmoset elementit löydän siihen. Tarkkuutta bassokaapilla pitäisi kuitenkin olla kohtuudella, sopivasti suunniteltuna refleksipönttö menisi myös aika alas. Ite soittelen treeniksellä HB 4x10 läpi ja ei se hintasekseen ihan paska ole, alarajataajuus vaan liian ylhäällä mun makuun. Vaikea sanoa kun halvalla pitäisi saada. Bassomaanikko |
hemmo 07.08.2007 07:03:42 | |
---|
Vahvana vaihtoehtona on kuitenkin kaapin tekeminen itsekin, päteekö bassokaapin rakentamisessa hifimaailman säännöt vai onko se sama minkä muotoiseen komeroon sen elementin tyrkkää? Jotain erikoisempia kaappimallejakin on ehdoteltu ja niitä saa ehdottaa edelleen. Ja se budjetti: 100e. Mitä mieltä vai onko mieltä ollenkaan? Ristiysi? Tee itte se kaappi. Suljettu 15 komero ilman refleksiaukkoja. Tilavuus ja koko pitää kyllä miettiä tarkkaan. Turha provosointi |
hemmo 07.08.2007 07:14:53 | |
---|
Turha provosointi |
Teijo K. 07.08.2007 07:52:13 | |
---|
Kaverilla on SWR kaapin mittojen mukaan tehty bassokuutio juurikin 15" elementtiä varten mikä voisi jollain ryönäelementillä varustettuna irrota budjetin rajoissa. Itse tehden voi muuten olla hankala saada noin halvalla. Kuitenkin vanerit maksaa ja se elementti maksaa... Mutta pistä pikaviestiä tms. jos kiinnostaa niin voin kysellä ja toimittaa sitten mahdollisesti yhteystiedot. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
How many string bass players does it take to change a light bulb?
None; the piano player can do that with his left hand. |
Ristiysi? Tee itte se kaappi. Suljettu 15 komero ilman refleksiaukkoja. Tilavuus ja koko pitää kyllä miettiä tarkkaan. Joo. Miksi ilman refleksiaukkoja? Vaatiiko kokoa kaapilta hitosti enemmän, miun käsittääkseni pienemmän sais tehtyä aukkojen kanssa. |
kojones 07.08.2007 08:30:09 | |
---|
Kaverilla on SWR kaapin mittojen mukaan tehty bassokuutio juurikin 15" elementtiä varten mikä voisi jollain ryönäelementillä varustettuna irrota budjetin rajoissa. Itse tehden voi muuten olla hankala saada noin halvalla. Kuitenkin vanerit maksaa ja se elementti maksaa... Mutta pistä pikaviestiä tms. jos kiinnostaa niin voin kysellä ja toimittaa sitten mahdollisesti yhteystiedot. Juu'u, jotain vanereita löytyy omasta takaa, mutta bassokaapissa täytyis varmaan olla jo vähän järeämpää ettei ala resonoimaan. Elementillekin vois helposti varata sen 70e... Tuommoinen joku raatokin ilman muuta kiinnostaa kyllä. |
Teijo K. 07.08.2007 08:32:16 | |
---|
Juu'u, jotain vanereita löytyy omasta takaa, mutta bassokaapissa täytyis varmaan olla jo vähän järeämpää ettei ala resonoimaan. Elementillekin vois helposti varata sen 70e... Tuommoinen joku raatokin ilman muuta kiinnostaa kyllä. Mää kysäsen. Kaverilla on tosiaan ylimääräinen kotelo, ja ylimääräisiä elementtejä ja puhui tekevänsä suursiivouksen. Uloskantohintaan sopivasti. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
How many string bass players does it take to change a light bulb?
None; the piano player can do that with his left hand. |
hemmo 07.08.2007 09:59:54 | |
---|
Joo. Miksi ilman refleksiaukkoja? Vaatiiko kokoa kaapilta hitosti enemmän, miun käsittääkseni pienemmän sais tehtyä aukkojen kanssa. Refleksiaukot mahdollistaa alemmas menevän alapään, mutta, munsta suljettu on paree, niinkö saundin kannalta. Turha provosointi |
Basismi 07.08.2007 11:10:52 | |
---|
Suljettu: - ei niin tarkka mitoitukseltaan, voi tehdä optimikokoa pienemmän soundin juuri kärsimättä - parempi transienttivaste, suomeksi: nopeampi, tarkempi - ei toista yhtä alas kuin refleksi ilman sähköistä korjausta Refleksissä kotelon koko ja viritys olis parempi mitoittaa aika tarkasti ettei tule ihme ylläreitä, riippuen elementistä optimikoko voi olla järkyttävän iso. Jos tekee refleksikotelon, sitä putkea voi tarvittaessa tukkia ja testata toimiiko "suljettuna" paremmin. Ite tekisin ehkä noin. Sitten olis vielä tietysti vaihtoehtona "taivutettu torvi" josta saa enemmän mökää ulos, mutta toteutus on aika lailla vaikeampi. Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
mixi 07.08.2007 18:53:01 | |
---|
http://www.autosound.fi/bbd/ Tolla pystyy laskemaan optimaallisen kotelon koon ja mahdollisen refleksiaukon halkaisjan ja putken pituuden. Pistät siihen vain elementin tiedot. korkeempaa! |
M.Hanski 07.08.2007 19:05:47 (muokattu 07.08.2007 19:06:37) | |
---|
Joo. Miksi ilman refleksiaukkoja? Vaatiiko kokoa kaapilta hitosti enemmän, miun käsittääkseni pienemmän sais tehtyä aukkojen kanssa. Edit: kuolin. |
leksi-B 07.08.2007 19:37:54 | |
---|
Mä tein 1x 15" kaapin hiljattain, elementti : makso 100€ puut: ilmasiet (MDF) kankaat päälle : 15€ puol ilmaset ja kulmapalat ym lärpäkkeet ni kaappi tuli maksaa noi 150€ ja mulla on luukku takana että saa suljetun tai avonaisen, mutta ite tykkään suljetusta versiosta. ja soundi o mulla ainaki iha mukava. Basso se mukava soitin! |