KMT 23.01.2004 21:34:24 | |
---|
Oliko se nyt termi kahdelle vierekkäiselle lauluäänelle? Mutta siis ongelma on laulaa biisiin kakkosääntä aina menee sillälailla että laulaa sitä ykkösääntä mutta kuinka pääsen eroon siitä? Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä! |
Cutter 23.01.2004 22:40:45 (muokattu 23.01.2004 22:42:48) | |
---|
Oliko se nyt termi kahdelle vierekkäiselle lauluäänelle? On se. Mutta siis ongelma on laulaa biisiin kakkosääntä aina menee sillälailla että laulaa sitä ykkösääntä mutta kuinka pääsen eroon siitä? Toi on aika yleinen ongelma jos ei ole tottunut laulamaan stemmoissa. Siihen täytyy vaan tottua, ettei kuuntele aluksi liian tarkasti toista. Täytyy vaan harjotella. Sit kun pystyy laulamaan omaa stemmaansa ilman et alkaa laulaa melodiaa, niin sit voi alkaa sovittamaan niitä kahta stemmaa yhteen. Nimittäin stemmalaulussa täytyy kuitenkin osata kuunnella toista laulajaa. Ettei mene epävireiseksi. Rankkaa harjottelua. Itse harjottelen stemmalaulua hoilaamalla kaikkia omakeksimiä stemmoja radiosta tulevien biisien päälle. Esim. terssi melodiaäänestä. EDIT. Oonpas mä epäselvä "Jos sinulla on jotain sanottavaa, sano se. Jos ei, älä vaan sitä sano." |
KMT 23.01.2004 22:55:48 | |
---|
Minä kyllä aika hyvin osaan laulaa stemman, jos ei se mene "päällekkäin" siis kun on ihan eri rytmitys, Esim Beatlesin Help:ä pystyy laulamaan helpommin kuin Becausea Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä! |
Cutter 23.01.2004 23:11:47 | |
---|
Niin, no pitää vain harjoitella se stemma niin hyvin, että osais laulaa sen vaikka kokonainen kuoro laulais vieressä eri stemmaa... :) En osaa oikein muuta sanoa.. "Jos sinulla on jotain sanottavaa, sano se. Jos ei, älä vaan sitä sano." |
mä teen usein niin, että nauhotan esim just melodian ensin vaikka minidiscille ja sitte laulan sitä stemmaa siihen päälle. on hyvä treenata se oma ääni vahvaksi ensin, mutta sitten kun se sujuu, niin on hauska huomata kuinka lopulta onkin helpointa laulaa niin että kaik stemmat ja muut on mukana. ne jeesaa :) korvat auki sanon ma. de-wah de doo |
Imper 24.01.2004 20:40:02 | |
---|
Juu, itekin on tullut tuota reenailtua ja aika vaikeeta tuo on. Oon huomannut että toisen korvan sulkeminen helpottaa todella stemmojen laulamista. Kokeilkaapa! Myöskin ykkösäänen nauhoittaminen ja sen päälle stemmojen laulaminen on kehittävää puuhaa. Everyone is a per-son |
Cutter 26.01.2004 14:50:25 | |
---|
Oon huomannut että toisen korvan sulkeminen helpottaa todella stemmojen laulamista. Toi korvan sulkeminen voi auttaa hetkellisesti, mut pitemmän päälle siitä tulee vaan sellanen tuki, ettei pysty laulamaan stemmoissa ilman et sulkee toisen korvan. Siihen ei kannata opetella. Niin mulle on neuvottu. "Jos sinulla on jotain sanottavaa, sano se. Jos ei, älä vaan sitä sano." |
KantriKatri 27.01.2004 09:31:49 | |
---|
Oliko se nyt termi kahdelle vierekkäiselle lauluäänelle? Mutta siis ongelma on laulaa biisiin kakkosääntä aina menee sillälailla että laulaa sitä ykkösääntä mutta kuinka pääsen eroon siitä? Joo kyllä se harjoittelu tekee mestarin tässäkin asiassa. Mulla soi nykyään aina stemma päässä kun kuulen minkä tahansa biisin:-)) Kannattaa laulaa ja PALJON:-))) Olen Assanvessankassa,enkä edes humalassa" |
Sperde 16.04.2004 09:56:32 | |
---|
Oliko se nyt termi kahdelle vierekkäiselle lauluäänelle? Mutta siis ongelma on laulaa biisiin kakkosääntä aina menee sillälailla että laulaa sitä ykkösääntä mutta kuinka pääsen eroon siitä? Se oma stemma kannattaa omaksua siten että se alkaa tuntua yhtä selvältä melodialta mitä biisin oikea melodia on. Istuu pianon ääreen ja tahkoaa sen oman stemman selkäytimeen ääni ääneltä. Helpottaa vireen kanssa, jos ei ajattele sitä esim. "terssinä kaverin laulamalle" äänelle. Kun alkaa olla tarpeeksi stemmalaulurutiinia, ei tarvi ajatella paljon mitään, keskityy omaan suoritukseen ja toivoo että se solisti ei mokaa omaa osuuttaan. Homma helpottuu kun köörilaulajia on vaikka kolme. Silloin voi omaksua hyvin erilaisen roolin solistiin nähden. Kunhan köörilaulajat laulavat keskenään samalla tavalla vaikka 3-äänisesti, jää solistille vapauksia poiketa normaalista tontistaan. |
Tupuna 21.04.2004 11:32:38 | |
---|
Kyllähän se stemmalaulu on opettelun asia. Ja kai siinä jonkinlaista korvaa tarvitaan myös, koska mulla on ainakin pienestä lähtien ollu erittäin hyvä korva stemmaukseen. Ja se lähti ilmeisesti siitä, että laulelin jo alle kouluikäisenä biisien päälle omia ääniäni. Tai ainakin koetin... Eli siis hyvä laulaminenkin vaatii harjoittelua kuten minkä tahansa muun instrumentin hallinta. Kannattaa siis vaan laulaa... ja mahdollisimman paljon levyjen mukana hyvien laulajien tahtiin, voi oppia vaikka mitä. Minä lauloin pienestä pitäen Michael Jacksonia ja Stevie Wonderia, joten tuli ihan ok-äänenkäyttöä harjoiteltua jo pienenä. Suosittelen näitä! ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT! |
jwalk 21.04.2004 20:26:29 (muokattu 21.04.2004 20:28:03) | |
---|
Minä lauloin pienestä pitäen Michael Jacksonia ja Stevie Wonderia, joten tuli ihan ok-äänenkäyttöä harjoiteltua jo pienenä. Suosittelen näitä! Huh,pitäis meikäläisen tehdä kastraatio...Pääsis sillä kyllä muistakin harmeista;-) edit:kijootusvihreitä |
real.tiitiäinen 24.04.2004 18:02:19 | |
---|
Kannattaa ajatella et se oma stemma on se oikee... Pitää samalla kuunnella sitä toista ja kuunnella soiko se jos ei nit sit vaan tarkkaavaisuutta!!! (Ja täs viestis jotai ideaa???) |