Aihe: Apua PC vai MAC
1
PIM
24.01.2004 14:15:17
Kun kerran rahaa ei ole määrättömästi käytössä niin minä ehdottaisin koneeksi mikro-ATX koteloon pakattua PC:tä ja LCD näyttöä ja äänikortiksi RME 9652 HDSP sekä audio-interfaceksi 1 - 3 kpl Behringerin ADA8000:sta tarvittavien inputien määrästä riipuen. Prossutyypistä riippuen tuollaisen lähes kannettavan veroisesti liikuteltavan paketin yhdellä ADA8000:lla eli 8 mikki-inputilla saa rakennettua n. 1500 - 2000 eurolla ja siihen kun laittaa käyttikseksi Linuxin ja raituriksi Ardourin niin softat sisältyy samaan hintaan. Jos laskee mitä vastaavan tasoinen systeemi kannettavan ja kaupallisten käyttisten ja softien varaan kasattuna tulisi maksamaan niin tämä systeemi on ainakin puolet halvempi eli markoissa laskettuna hintaeroksi tulee helposti 10 000 - 15 000 mummoa.
If the tool we have is a hammer, make the problem look like a nail.
Peki-DP
24.01.2004 15:24:56
Alan olla vakuuttunut, että PeteH:lle putoo provikat benkun ja rme:n myynneistä ;)
Niskamies
24.01.2004 18:32:32
Kun kerran rahaa ei ole määrättömästi käytössä niin minä ehdottaisin koneeksi mikro-ATX koteloon pakattua PC:tä ja LCD näyttöä ja äänikortiksi RME 9652 HDSP sekä audio-interfaceksi 1 - 3 kpl Behringerin ADA8000:sta tarvittavien inputien määrästä riipuen. Prossutyypistä riippuen tuollaisen lähes kannettavan veroisesti liikuteltavan paketin yhdellä ADA8000:lla eli 8 mikki-inputilla saa rakennettua n. 1500 - 2000 eurolla ja siihen kun laittaa käyttikseksi Linuxin ja raituriksi Ardourin niin softat sisältyy samaan hintaan. Jos laskee mitä vastaavan tasoinen systeemi kannettavan ja kaupallisten käyttisten ja softien varaan kasattuna tulisi maksamaan niin tämä systeemi on ainakin puolet halvempi eli markoissa laskettuna hintaeroksi tulee helposti 10 000 - 15 000 mummoa.

Jos on äänikortissa vain yksi inputti, niin saisko tolla ADA8000:lla äänitettyä monta soitinta/raitaa samanaikaisesti esim. vaikka Cooledittiin, ja muokattua jälkeenpäin raitaa erikseen? Vai miten se pitäisi tehdä?
Hanki Presari ja ole tosimies!
Niskamies
24.01.2004 18:36:53
Tossa äänikortissa näyttää olevan 52(?) raitaa. Saisiko tolla tommosen Behkun kanssa äänitettyä kahdeksaa raitaa samanaikaisesti, ja jälkeenpäin muokattua jokaista erikseen?
Niskamies
24.01.2004 18:37:41
Ainiin vielä, eikös ton audio-interfacen (tässä tapauksessa Behringerin) voisi korvata mikserillä, jos sellainen on?
JL
24.01.2004 18:45:56
Osaisiko joku oikeesti Vastata? Siis verrata prossutehoa PCn ja Macin välillä? Tai kertoa kokemuksiaan/jakaa vähän asiantuntemusta?
Niskamies
24.01.2004 18:48:10
Osaisiko joku oikeesti Vastata? Siis verrata prossutehoa PCn ja Macin välillä? Tai kertoa kokemuksiaan/jakaa vähän asiantuntemusta?

Noh, meillä on PowerPC macintoshi vuodelta '95. Se on 133 mhz. Pyörittää videot ja kaikki ohjelmat vaivatta, ja pyörii muutenkin sulavammin kuin useimmat noin 500 mhz peeseet. On ehkä tulossa G5, 2*2Ghz, se toimii varmaankin vielä paremmin :) Yleisesti voin sanoa että 800 "mäkki-megahertsiä" enempää ei tarvita mihinkään. Kansallisoopperassa käytettiin mäkkejä kaikkeen äänitykseen.
Halldor
24.01.2004 20:43:52
Noita prossutehoja ei nyt voi suoraan verrata keskenään, jostain tietokonelehdestä joskus luin (varmaan Macmaailmasta), että G4 1ghz vastais 2ghz pc-prossua. Macmaailman audio-numerossa sanottiin, että parempi olisi jos prosessori lähentelisi enemmän gigahertsiä kuin 500mhz, ja prosessorin tulisi tietenkin olla vähintään G4. Kuten huomaat ei minulla ole juurikaan tietoa siitä mistä minä puhun.
SamPpaa
25.01.2004 11:40:24
Kai ne macin hertsit on vähän "parempia" ku PC:ssä mutta pitää muistaa että ei katso pelkästään niitä mhz:jä. Musiikin vääntämisessä ja videossa tietenkin kans pitää myös muistia olla riittävästi.

Firewire on ainakin vähän nopeampi kuin usb, joten kun otat sillä sun Digi002 ne 8 tai jopa 16 raitaa kerralla sisään, niin tuo Firewire suoriutuu siitä paremmin... Näin luulisin.

Itselläni on PowerMac G4 400mhz jossa muistia 576mb ja Digi001+Pro tools LE. Hyvin jaksaa tuo pyörittää vaikka raitoja tulisikin paljon. Mutta silti tehoa saisi olla vielä. Esimerkiksi kun minulla ei vielä ole rautaa räkissä mutta jotain plugareita on, niin kun laitan kaikua johonkin niin se syö paljon tehoa. Yleensä kun laitan kaikua 2 raidalle niin tulee ilmoitus että tehot loppuu...

Olen nähnyt 400mhz G4 aivan ammattistudiossakin tässä viime aikoina. Ja kyllähän ne koneet mäkkejä meinaa noissa paremmissa pajoissa olla. Ne on paljon vakaampia kuin peeceet ja se on sessioiden aikana tärkeää.

ps. digi002 tarvitsee vähän tehokkaamman koneen, koska se ei toimi muistaakseni os9 ollenkaan. Ja os x on vähän raskaampi käyttöjärjestelmä.
Kertokaa nyt!
Halldor
25.01.2004 22:33:00
Noh, meillä on PowerPC macintoshi vuodelta '95. Se on 133 mhz. Pyörittää videot ja kaikki ohjelmat vaivatta, ja pyörii muutenkin sulavammin kuin useimmat noin 500 mhz peeseet. On ehkä tulossa G5, 2*2Ghz, se toimii varmaankin vielä paremmin :) Yleisesti voin sanoa että 800 "mäkki-megahertsiä" enempää ei tarvita mihinkään. Kansallisoopperassa käytettiin mäkkejä kaikkeen äänitykseen.
Ihan vaan offtopiccina, toi G5:n pitää aikamoista metakkaa. Oli vaan pakko päästä moinen kertomaan. :)
Puavali
25.01.2004 23:10:18
Jos on pakko olla pro tools ja digi 002, niin mäkki. Jos muut kuin pro tools kelpaa, niin sitten voi ehkä ottaa pc:n. Motu:n fw tuotteet ajaa mäkin kanssa samat hommat (ainakin luulen niin:) kuin digitech ja pro tools. Kannettavan kanssa on kumpikin vaihtoehto ihan hyvä, ehkä mäkki kuitenkin jollain tapaa parempi. Pöytäkoneessa ei muuta kannata harkitakaan kuin pc:tä. Itse kasaamalla saa halvalla hyvän.

Ja kunhan se Guillemotin Hercules 16/12 FW tulisi laajemmin myyntiin, niin siinä olisi noin numerotietojen perusteella selvästi hinta/laatu-suhteeltaan suositeltavin firewire-laite moniraita-äänityksiin. Välillä vaan tiedot ko. laitteen saatavuudesta antaa olettaa, että pressitiedote on annettu teekkarien jäynäpäivänä.
waxivore
26.01.2004 17:15:57
Olen nähnyt 400mhz G4 aivan ammattistudiossakin tässä viime aikoina. Ja kyllähän ne koneet mäkkejä meinaa noissa paremmissa pajoissa olla. Ne on paljon vakaampia kuin peeceet ja se on sessioiden aikana tärkeää.

Höpö höpö.

Mac oli kova sana vielä pari vuotta sitten niin äänessä, kuvassa kuin videossakin, mutta nyt tilanne alkaa olla jo fifty-fifty.

Koneet "paremmissa" pajoissa on maccejä juuri siksi, että win9x aikakaudella ei ollut tietoakaan luotettavasta äänittämisestä puuseellä - jos oli rahaa, niin macci sai tulla. Toinen seikka on tietenkin se, että digidesignin protools puolta ei pc:lle (käsittääkseni) ole silloin ollut. Nyt tilanne on aivan toinen.
Älä mene sieltä missä aita on matalin - Mene sieltä missä aitaa ei ole
Puavali
26.01.2004 17:22:42
Toinen seikka on tietenkin se, että digidesignin protools puolta ei pc:lle (käsittääkseni) ole silloin ollut.

Onko sitä vieläkään muulle kuin XP Pro:lle? Kekä tietää, kertokoon. Kysyjälle vastataan ja kolkkaajalle avataan.
Grabula
26.01.2004 18:39:12

Hieman kokemuksia Mac/Pc vertailusta:

Olen äänittänyt bändiäni viimeiset pari vuotta PC:llä (tällä hetkellä Pentium 4 2,66 GHz + Yamahan DSP-factory kortti).
Homma on toiminut mukavasti, tehoa piisaa ja mikserikortin rautaefektit keventävät prosessorikuormaa mukavasti.

Mikään kannettavahan tuo systeemi ei ole ollut, niinpä hommasin pari viikkoa sitten iBook G4 800 MHz kannettavan.
Siihen on tarkoitus hommata firewire-väylään vähintään 8 mikkietusta sisältävä audiointeface - noitahan tuntuu tulevan markkinoille koko ajan lisää, joten en tiedä vielä minkä kortin hankkisin? Mutta noihin raitojen pyörittämisiin ja tehoihin.

Suosittelen tutustumaan osoitteseen http://www.rawmaterialsoftware.com

Sieltä löytyy vähintäänkin kokeilemisen arvoinen audiosekvensserisofta Traction, joka toimii sekä PC:ssä että Macissä. Eikä maksa kuin 80 euroa, jolla saa lisenssin kahteen valitsemaansa koneeseen (minun tapauksessa pöytäPC:hen ja iBookkiin).

iBookissa kokeilin pyörittää Tractionilla AW2816:lla äänittämiäni 12 raitaisia pohjia ja ilokseni huomasin, että kannettava jaksoi pyörittää noita raitoja tuskitta (joka raidalla useita plugineja esim. multikompressoreita, kaikuja, delayta, equja jne...)

Suurimmillaan prosessorin kuorma kävi jossain 40 % korkeudella ja silloin käytössä oli kymmeniä plugineja.

Hienoa tuossa edullisessa ohjelmassa on myös se, että se sisältää peruspluginit jo itsessään, joten äänitys- ja miksaushommiin pääsee heti ohjelman imutettuaan. Ja VST-plugareita tukevana eivät laajennusmahdollisuudetkaan ole heti loppumassa - kokeilin esim. Groove agentia ja hyvin pelitti!

Lisäksi äänitysprojektit siirtyvät Macistä PC:hen ja päinvastoin kivuttomasti. Ja juuri tuohon olen ratkaisua etsinyt; pohjien äänitys soittokämpillä samalla jo hiukan miksaten ja sitten lopullinen miksaus pöytäkoneella rautaa apuna käyttäen.

Ja mikä parasta tuo Traction on varmasti helpoin ammattitasoiseen jälkeen pystyvä audiosofta mitä olen käyttänyt - 15 minuutin päästä asennuksesta olin jo äänittänyt ensimmäiset jutut ja miksasin/efektoin täysillä... Juuri sitä mitä hyvältä ohjelmalta toivoo: ei pitkää opettelua vaan heti tositoimiin ja musaa synnyttämään.

Nähtäväksi jää montako raitaa tuolla iBookilla pystyy äänittämään/toistamaan firewiren avulla - kunhan saisi sopivan interfacen hommattua. Luonnollisesti pöytäkoneessani oleva Pentium tarjoaa enemmän potkua, mutta kyllä noista Macin prosessoreistakin yllättävän paljon voimaa löytyy.
Halldor
27.01.2004 16:26:21
Grabula, millaisia rajoituksia tuossa Tractonin demossa on? Onko siinä esimerkiksi rajattu käyttöaika esim. 14-päivään, tai estetty tallennusmahdollisuus?
Grabula
27.01.2004 17:02:49

Kokeilin tuota Tractionin demoa sekä PC:ssä että Macissä vain päivän verran, jossa ajassa totesin sen itselleni sopivaksi.

Rajoituksina siinä oli n. 20 sekunnin välein toistuva suhina sekä myös projektien tallennusta rajoittavat asiat. Editit sai talletettua (edit sisältää miksauksen, efekteineen, tasoineen ym. asetuksineen) mutta kokonaista projektia (sis. editit + käytetyt audiofilet) ei saanut talteen. Itseäni epäilytti eniten onnistuuko projektin siirto kaikkine asetuksineen Macin ja PC:n välillä mutta pienin varauksin tuo onnistuu.

Tractionin macciversio muuten vaikuttaa "yllätysyllätys" vakaammalta kuin sama softa PC:ssä. PC:n olen saanut juntturaan käyttämällä yhtäaikaa useampaa Tractionin mukana tullutta monialuekompressoria, jotka Macissä pienemmistä prosessoritehoista huolimatta pyörivät moitteetta. Tuohonkin löytyi Tractionin forumista kiertotie, PC-versiossa täytyy kopioida alkuperäinen multikompura uudelle nimelle - se ei siedä useata saman nimistä multikompuraa. Uudelleen nimeämisen jälkeen sain homman pelaamaan.

Tractionista kiinnostuneen kannattaa tutustua forumiin:
http://www.kvr-vst.com/forum/viewforum.php?f=22

Traction vaikuttaa olevan todella edullinen ja hyvä vaihtoehto raskaammille ammattilaissoftille, joiden perinteisenä ongelmana on ollut hidas ja vaikea opittavuus - itse pidän siitä, ettei tarvitse pähkäillä mistä napista missäkin ikkunassa mikäkin asia tapahtuu ja miksi, vaan saa heti tehdä musaa samalla nopeasti lisää oppien.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)