Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 534 35 36 37 38244 245 246 247 248
Antti1
24.07.2007 13:18:05
Jos sä haluat hyvät ja eristävät kuulokkeet, jotka kelpaavat myös miksailuun, niin totatota... Sennheiser HD25 (vanhat mallit myydään 148€ pois uusien tieltä) tai Beyerdynamic DT770M. Beyerit eristää paremmin ja niissä on enempi alapäätä. HD:t ei välttämättä sovi kaikkien päähän, kun istuvat korvien päällä, Beyerit menee yli.
OSTAKAA 10U KELLUVA HUIPPURÄKKI EDULLISESTI!
kojones
26.07.2007 12:43:07
Tuli demon rumpuraidat nauhoiteltua ja basari kuulostaa Super Teleltä jota lyödään kapuloilla. Mikkinä oli Shuren 58, sijoittelulla koitin parempaa soundia löytää mutta eipä se soundi siitä juuri muuttunut.
Mitähän tuolla vois tehdä?
Danko
26.07.2007 13:12:54

Mitähän tuolla vois tehdä?

Rumpu vireeseen. Tai jotain diy-subkickiä rinnalle väsäämään, koska 58:lla (tai siis 588SB:llä, melkein sama) noin yläpäältään tervettä soundia olen kyllä saanut.
Mystisesti hintahtavat romantikot #3
studiotyöskentelyssä on tärkeää että pohjat on hyvät ja pysytään aika tauluissa. -MJP
kojones
26.07.2007 14:02:58
Rumpu vireeseen. Tai jotain diy-subkickiä rinnalle väsäämään, koska 58:lla (tai siis 588SB:llä, melkein sama) noin yläpäältään tervettä soundia olen kyllä saanut.

Enää ei pysty virittelemään, viimeinen mahdollisuus nauhotteluihin oli tuo. Täytyy equtella ja laittaa vaikka basarit koneelta jos ei muuta keksi :D
Thanatopsis
26.07.2007 14:39:38
Onko olemassa mitään pienilatenssista äänikorttia missä olisi pääasiassa 3,5mm liitännät? Tämä kone on eniten huvikäytössä kuten pelaamisessa mutta harrastan myös kitarointia ja omia biisejä olisi mukava äänittää. Minulla on nyt 57-kopiomikki ja ostanen jonkun mikkietusen ihan muutaman kympin hintaluokassa, josta myös joku kiltti voisi jaksatessaan ehdottaa hyvää vaihtoehtoa.

Minulla oli M-audio 2496 (ei 3,5mm liitäntää) mutta sillä oli ristiriitoja mikserini kanssa. Loppujen lopuksi möin molemmat ja päätin ostaa helpomman setin eli (helpon) äänikortin ja mikkietusen enkä mikseriä. Tarkoitus olisi äänittää laulu ja kitara. Loput tekisin tietokoneella paitsi jos jostakin saan basson lainaan. Etusellahan voi joko mikittää vahvistimen tai ajaa signaali suoraan tietokoneeseen ja lisätä mallinnus jollakin softalla.

Puuhuuh :)
Farewell happy fields where joy forever dwells
Arthur Alex
26.07.2007 14:50:32
Moro!

Todellakin alkuun olisi päästävä. Muutama kyssäri, jotka joko epäselviä tai en löytänyt tästä viidakosta:

Ohjelmisto Cool Edit Pro /adobe Audition

Nauhotusvaiheessa kun nauhotetaan esim bassoa, niin raitanauhuri nauhoittaa siitä stereon, mutta oikea kanava on tyhjä. Olen "miksauksen" jälkeen kopioinut tämän vasemman kanavan oikeeseen. Muita tapoja tehdä tämä? Nauhoitusvaiheessa monona? Stereo nauhoituksen luominen monoksi ennen miksausta? Mitä?

Oletetaan, että basso-raidasta tuli hieman heikko ja siinä on paljon dynaamisia vaihteluita. Mitä kannattaa tehdä? Lukemisen perusteella se kannattaa kompressoida ja poistaa kohina tautalta. Mutta vieläkö se normalisoidaan, vai nostelaan vaan tasoja masteroinnissa? Jos noin miksatun raidan normalisoi, niin se kohina nousee sieltä uudelleen esille?

Kiitän!
Jaakkoopuukkoo
26.07.2007 16:35:17

Moro!

Todellakin alkuun olisi päästävä. Muutama kyssäri, jotka joko epäselviä tai en löytänyt tästä viidakosta:

Ohjelmisto Cool Edit Pro /adobe Audition

Nauhotusvaiheessa kun nauhotetaan esim bassoa, niin raitanauhuri nauhoittaa siitä stereon, mutta oikea kanava on tyhjä. Olen "miksauksen" jälkeen kopioinut tämän vasemman kanavan oikeeseen. Muita tapoja tehdä tämä? Nauhoitusvaiheessa monona? Stereo nauhoituksen luominen monoksi ennen miksausta? Mitä?

Oletetaan, että basso-raidasta tuli hieman heikko ja siinä on paljon dynaamisia vaihteluita. Mitä kannattaa tehdä? Lukemisen perusteella se kannattaa kompressoida ja poistaa kohina tautalta. Mutta vieläkö se normalisoidaan, vai nostelaan vaan tasoja masteroinnissa? Jos noin miksatun raidan normalisoi, niin se kohina nousee sieltä uudelleen esille?

Kiitän!

Adobe Auditionin käyttöliittymää en tunne, mutta oletettavasti jostain löytyy valikko, josta valitaan raidalle sisääntulevan materiaalin väylä, joka on ilmeisesti oletuksena (sisäisen?) äänikortin molemmat sisääntulokanavat.

Bassoraitaa voit kompressoida tai limitoida (ts. kompressoida rajusti, mikä on fiksua, jos on kyseessä vain muutama runsaasti energiaa sisältävä pompsahdus). Normalisointi tarkoittaa ymmärtääkseni tason nostamista siten, että korkein piikki ei särje, se ei ole dynamiikan muokkaamiseen liittyvä asia. Basson voimakkuuden oletettavasti haluat säätää muilla perustein kuin dynamiikan perusteella laskien. Kaikkein fiksuin kaveri soittaa basson uudestaan, tasaisemmin.

Masterointivaiheessa ei bassoja nostella. Masternauhan (tiedoston) normalisointi ei ainakaan teoriassa vaikuta kohinan määrään enempää kuin volumenappulan kääntäminen.
En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa.
kivi
26.07.2007 22:58:58
...

Nauhoitusvaiheessa monona, vain vasen sisääntulo käyttöön.

Oletusarvoisesti et tarvitse stereoraitoja koskaan, ellet sitten halua jotain kahden mikin tai linjan lähdettä kuten overheadeja, ambiensseja tai stereokiipparia käsitellä stereoraitana (mä laitan aina nekin kahdelle monoraidalle).
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Arthur Alex
26.07.2007 23:10:39
Nauhoitusvaiheessa monona, vain vasen sisääntulo käyttöön.

Oletusarvoisesti et tarvitse stereoraitoja koskaan, ellet sitten halua jotain kahden mikin tai linjan lähdettä kuten overheadeja, ambiensseja tai stereokiipparia käsitellä stereoraitana (mä laitan aina nekin kahdelle monoraidalle).

Tätä mä vähän ajttelinkin!

Nauhoituksessa valinnat:
- 16/32bit
-stereo/mono

Mihis toi bittien määrä vaikuttaa? Nauhoitusvaiheessa ja mixdownissa?

Kiitän!
Antti1
27.07.2007 07:35:58
Bitit vaikuttavat periaatteessa ainoastaan äänitettävän äänen dynamiikkaan, ja sitä kautta esim. signaalin ja kohinan keskinäiseen suhteeseen. Mä sanoisin, että unohda kotidemoilussa noi suuremmat bittisyvyydet, 16 riittää siihen. Suuremmat luvut tarkoittaa koneelle suurempaa työtä --> aloittelija saa helposti kovankin myllyn kyykkyyn.

Mitä taas tulee tohon bassotteluun, niin kompressointi ja limitointi on ok. Sen sijaan jos äänitettäessä on tullut muutamia huomattavan kovia pompsahduksia, niin paras vaihtoehto on äänittää uusiksi tasaisemmalla dynamiikalla. Jos soittajan tekniikka ei anna yhtään parempaa esitystä irti, niin sitten noi suurimmat pomput pitää (huom. pitää, ei pelkästään kannata!) mun mielestä tasoittaa ns. kuminauha-automaatiolla. En muista valitettavasti enää, miten auditionissa tämä tehtiin tarkalleenottaen. Periaatteessa kuitenkin siihen raitanäkymään tulee sellainen volumekäyrä tjsp. Siihen pitää lisätä muutama pömpylä piikin alkuun ja piikin loppuun. Sitten sitä väliä, eli piikkiä, vedetään niin paljon hiljaisemmalle, että se vastaa mahdollisimman hyvin muun soiton tasoa. Sen jälkeen haetaan kompressorilla ja limitterillä sitä soundia, sekä tietty pientä dynamiikan viilausta.
varakeef
27.07.2007 10:47:49
Oletan, että sinulla on 16 bittinen äänikortti. Sen ottaman näytteen koko ei kasva 32 bittiseksi vaikka asettaisit äänitysohjelmasi tekemään mitä (tuskin edes toimii väärällä asetuksella). Jos taas äänikorttisi kykenee myös 24 bittiseen tallennukseen suosittelen lämpimästi sitä (jos ohjelmasi sellaista ymmärtää). Etuna on se, että äänitystasoja säätäessä ei tarvitse tähdätä täpölle vaan voi jättää hyvinkin reilun turvamarginaalin klippaamisen varalle. (Aiheesta 16 vai 24 on pitkiä ja ikäviä dogmaaattisteknisiä ketjuja maailma pullollaan, sieltä lisää tietoa. Itse tunkisin mieluummin tikkuja kynnen alle...)
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Arthur Alex
01.08.2007 12:05:21 (muokattu 01.08.2007 12:21:21)
Kiitti vastauksista. Vielä liittyen tuohon kompressointiin.

Virveliraidassa on heittelyitä, muuten dynaamisesti melko tasainen, mutta suurinosa iskuista on 90% paremmalla puolella (-1db) mutta sitten on muutamia heittelyitä 50%:iin (-6db). Miten ihmeellä tämä kannattaa korjata? Yrittänyt tuota kompressointia, mutta virvelin äänenlaatu muuttuu niin paljon. Nostettavako yksittäisten iskujen amplitudia? Kokeilin em. limitterivinkkiä, mutta kohina on melkonen sen jälkeen, jos limitteri asetetaan esim alimman piikin kohdalle.

http://i192.photobucket.com/albums/z299/Arthur_Alex/snare.jpg
Antti1
01.08.2007 19:08:46
Samalla tavalla korjailet, mutta nyt niitä iskuja voi vähän nostella sieltä kuuluviin.
Iiphii
02.08.2007 23:15:09
Jos tuommosen http://www.thomann.de/fi/behringer_micromix_mx400.htm outputista laittaa johdon suoraa kiinni nauhottaessa tietokoneen äänikorttiin niin ei kai kortti kärähdä tai mitään?

Kun kitarastyrkkarin outputeista ne ei ainakaan diggaa.
HOHO!
Antti1
07.08.2007 12:08:06
Joo, ei diggaa. Siis jos meinaat vahvistimesta kaiuttimelle tarkoitettua ulostuloa.

Vaan, eipä tuosta siinä tapauksessa ole mitään apua kuitenkaan. Jos tuohon tunkee kaiutintuloa sisään, niin kärähtää Behku ja ehkä myös kone. Jos tohon taas työntää vahvarilta line out:ia, on tuloksena sama surina, kuin suoraan koneeseenkin.
SiwamieS
07.08.2007 23:34:31 (muokattu 07.08.2007 23:35:05)
Vaan, eipä tuosta siinä tapauksessa ole mitään apua kuitenkaan.

Nojuu, ei ole. Mutta eipä tuossa kysymyksessä mainittu että mitä tuon mikserin sisäänmenoihin meinataan survoa. Hyvä pointti sinänsä. Mä vaan vastasin kysyttyyn kysymykseen :)
I wanna see movies of my dreams
Antti1
08.08.2007 09:43:58
Mä vaan vastasin kysyttyyn kysymykseen :)

Täällä kato täytyy osata lukea toisten ajatuksia ja tulkita kaikkea mahdollista rivien välistä, jotta osaa estää muita tekemästä virheostoksia. :D Mitä kysyjä nyt meinaa tuon laitoksen kanssa tehdä? Kiinnostaisi tietää noinniinku ihan muuten vaan.
Marklar
10.08.2007 18:42:03 (muokattu 10.08.2007 18:45:57)
Pitäs nauhotuksiin hankkia kamoja (kotiäänitykseen). Ekaks listaan mitä mulla on. Sitten pistän mitä aion hankkii. Kommentoikaa että onko noi hyviä mitä mulla on ja onko noi kannattavia ostoksia mitä ajattelen ostaa. Ehdottakaa kans vapaasti jotain mitä ite ostaisitte, ja kokemuksia saa kans pistää!

Mulla on Aria mac-50 Sähkökitara , Yamaha RBX 370A Sähköbasso. Peavey Valveking 212 (100w) Putkivahvistin kitaralle, Hughes & Kettner Quantum QC 310 (250w) Putkivahvistin bassolle. Danelectro FAB overdrive äänensärkijä (jota en todennäköisesti käytä). Äänitystietokoneena Käyttäsin IBM Thinkpad kannettavaa jossa on Intel Celeron 1,5Ghz prossu, 1022MB RAM muistia ja ulkonen Buffalon 160gt kovalevy. Kajarit on Logitechin X-230 joka on ehkä mun elämän paras ostos. Luulisin että tällä pärjää.

Lista mitä pitäs saaha:
- mikki/mikit
- pikkumikseri/mikseri/ulkonen äänikortti
- softa(ko)?

Mikiksi olisin tota shuren sm57 hankkimassa soittimille ja lauluun 58, mutta jos sillä 57 voi purkittaa laulut nii ei sitten tota 58. kattelu oo kanssa noita Tsm:n mikkejä. sellasen laajakalvosen vois ostaa jos joskus tulee rumpujen nauhotteluun tarvetta. jotku on sanonu että tsm mt58:lla vois ton shuren sm58 korvata mutta en tiiä.

Pikkumikseri vois olla Soundcraft Compact 4 tai joku Behringer (onko behru huono?). Ulkosista äänikorteista en tiiä yhtikäs mitään. koneessa on SoundMAX Digital Audio, enkä tiiä yhtään onko tosta nauhotukseen. en tiä yhtään millä liitännällä mikseri tai kortti koneeseen ängetään. usb?

Äänityseen mulla on yhtä jos toista eri softaa mutta mutta kaikki niistä on kyllä jotain ilmasia... ehkä pitää hankkii sonar?

Tarviiko olla vielä jotain muuta??

Kiitosta!
If I were an alchemist, I'd turn gold in to metal.
Iiphii
10.08.2007 22:22:03 (muokattu 10.08.2007 22:25:46)
Täällä kato täytyy osata lukea toisten ajatuksia ja tulkita kaikkea mahdollista rivien välistä, jotta osaa estää muita tekemästä virheostoksia. :D Mitä kysyjä nyt meinaa tuon laitoksen kanssa tehdä? Kiinnostaisi tietää noinniinku ihan muuten vaan.

Joo siis ihan laulumikkejä meinasin siihen kiinni laittaa. Kuhan hämäsin teitä rivien väleistä lukevia kavereita kun rupesin kitarastyrkkareista puhumaan. :d
HOHO!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)