Aihe: Jazz vaiko Presari?
1
MdFds
01.07.2007 02:29:05
Elikkä kumpiko näistä on hyvempi?

Ja tietenni perustelut ois ihan kohallaan..
beissi man
01.07.2007 14:45:53
Molempi parempi. Nämä soittimet mielestäni täydentävät toisiaan. Mikitykset ovat erilaiset ja kaula profiili siinä suurimmat erot. Hyvä olisi omistaa vaikka molemmat mutta jos vain toinen pitäisi valita niin ottaisin P basson ja vielä sillä brutaalilla 50's kaulalla valintaan vaikuttaa myös hyvä saundinen mikki.

Yksi vaihtoehto olisi tietysti joku niistä erikoismalleista joista löytyy sekä P että J mikki. Kannattaa varmaan mennä ihan kauppaan testaamaan kumpi sopii kouraan kaulaprofiileissa kuitenkin aika huima ero esim. otelautojen leveydessä jne.
"Pie basisti turpas kii jos ei oo asiaan mitenkää liittyvää sanottavaa... mee vaikka sinne basistien puolelle selittää tosta Richard Ashcroftin uudesta levystä tai vaikka sinne amiskaas veistaa niitä bassoja jostain vanerin palast jos et muuta keksi."
cfe
02.07.2007 14:09:50

Mielestäni jazzissa on luonnostaan parempi soundi ja kaula huomattavasti helpompi soittaa, varsinkin jos harrastaa vähän vikkelämpiä juttuja. Presari on hyvä perusjytke-basso.
http://www.causeforeffect.org
JouQ
31.07.2007 12:03:33
Hmm. Tää aihe on mulle nyt just aika ajankohtainen. Kävin eilen vähän tekemässä vertailevaa tutkimusta fasulla ja täytyy sanoo et släppi kuulosti ainaki must paljon paremmalta peebassolla. Se sai mut kallistumaan hieman enemmän sen suuntaan vaikka olin aluks ajatellu jazzaria seuraavaks investoinniks.
Mut kertokaas ihmiset kokemuksianne molemmista laitteista, kun jompaakumpaa oon todennäköisesti hankkimassa tässä lähiaikoina.
mä vaan haluun puuroo huuleen
Visakoivu
31.07.2007 12:39:40 (muokattu 31.07.2007 12:42:20)
Itsellä P/J mikityksellä oleva Jasso aktiivi/passiivi-elektroniikalla. Siitä saa jos jonkinlaista soundia aikaiseksi. Mutta täytyy muista, että se on ihan makuasia mistä tykkää, joten tuo jo edellä mainittu yhdistelmä musiikkiliike+testailu=hyvä ostos on kaikkein paras perustelu.

Niin ja sen verran vielä, että onko merkillä väliä? Onko pakko olla Fender? Vai käykö muutkin? Hintaluokka? Mihin musaan...
Bassballs
01.08.2007 13:51:29

Niin ja sen verran vielä, että onko merkillä väliä? Onko pakko olla Fender? Vai käykö muutkin? Hintaluokka? Mihin musaan...

Tokain jazzarit ainakin ovat niin hyviä, että melkein harmittaa. Eivät oikeasti paljoa häviä laadussa ainakaan tuolle minun american jazzille.

Jatsari vaiko presari?? Miksi kyselet sitä muilta, kun voit mennä kauppaan kokeilemaan!! Kumpi sopii soittotapaasi, soundimieltymyksiisi ja musiikkiisi paremmin??
Polttakaa KELAn toimistot!
Teijo K.
01.08.2007 13:59:04

Ei kumpikaan, ne on vain erilaisia. Se on sitten musiikki ja tatsipoliittinen kysymys kumpi sopii kenellekin.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

How many string bass players does it take to change a light bulb? None; the piano player can do that with his left hand.
Jonte
01.08.2007 16:17:31

Ja tietenni perustelut ois ihan kohallaan..

Precision on helpompi laittaa ständiin, pysyy heti pystyssä suorassa.
Jonte: "Soittu on parhain askare minkä mä oon tehny housut jalas".
hemmo
01.08.2007 16:35:47

Precision on helpompi laittaa ständiin, pysyy heti pystyssä suorassa.

Niin, mutta alkuperäisestä, talla- ja mikkisuojalla varustetusta Jassosta saa isomman tuhkakupin.
Turha provosointi
J.Hollström
01.08.2007 16:52:55
Presari on yksipuolisempi soundipolitiikaltaan, mutta käytännössä sillä voi vetää mitä vaan.

Sanoisin, että kannattaa hankkia molemmat. Ne on semmosia peruskirveitä, joilla ei voi mennä metsään.
Tunnuksesi on pistetty jäähylle!
absqua
01.08.2007 17:57:47
Kannattaa myös huomioida se, etteivät nuo nyt soundeiltaan ole NIIN kaukana toisistaan. Konstruktio on lähes sama, molemmissa on sama fender-klangi - vaikka jazz toki on kaksine mikkeineen hivenen moniulotteisempi ja "hifimpi". Mutta vain hivenen. Mun lempparini on p-basso, jatsari hyvänä kakkosena.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
hollstro
02.08.2007 08:18:53

Kannattaa myös huomioida se, etteivät nuo nyt soundeiltaan ole NIIN kaukana toisistaan. Konstruktio on lähes sama, molemmissa on sama fender-klangi - vaikka jazz toki on kaksine mikkeineen hivenen moniulotteisempi ja "hifimpi". Mutta vain hivenen. Mun lempparini on p-basso, jatsari hyvänä kakkosena.

Näin juuri. Bändin seassa noita on aika vaikea erottaa. Molemmat ovat mjahtavia ja mulla vaihtelee ihan fiiliksen mukaan kummalla soittelen. Viime keikalla oli Jatsi. Eilen taa soittelin presarilla. Ota tästä nyt selvää. Jos mahdollista niin molemmat, jos ei niin se jonka ensin saa hankitttua.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
TommiW.
02.08.2007 10:19:46
Vaikka mullakin tota kamaa on kiertänyt aivan kauhea määrä, niin se on kiva huomata että jatsari ja presari toimivat aina musassa kuin musassa.

Molemmat on hyvä olla, munsta.
"onko vesinokkaeläin esimerkki ID-hypoteesin improvisaatiosta?"
Olli.M
03.08.2007 16:14:00
Vaikka mullakin tota kamaa on kiertänyt aivan kauhea määrä, niin se on kiva huomata että jatsari ja presari toimivat aina musassa kuin musassa.

Molemmat on hyvä olla, munsta.

Näinhän se on kyllä.
Niin käy joskus
Ylläri
03.08.2007 16:26:15 (muokattu 03.08.2007 16:26:24)
Kannattaa myös huomioida se, etteivät nuo nyt soundeiltaan ole NIIN kaukana toisistaan. Konstruktio on lähes sama, molemmissa on sama fender-klangi - vaikka jazz toki on kaksine mikkeineen hivenen moniulotteisempi ja "hifimpi". Mutta vain hivenen.

Tätä komppaan. Siksi perustaisinkin valinnan ensisijaisesti tatsiin ja erityisesti kaulojen välisiin eroihin. Jazzilla voi pelkkää etumikkiä käyttämällä emuloida Presarin soundia suht uskottavasti ja toisaalta taas Presareitakin saa tallamikillä varustettuna tai sellaisen voi itse lisätä, jolloin taas ollaan aika lähellä Jazzin soundia.

Eli vaikka jompaan kumpaan päätyisikin, ei se tarkoita että se toinen soundimaailma olisi kokonaan pois suljettu.
"if there is a God, I think most reasonable people might agree that he's at least incompetent, and maybe, just maybe, doesn't give a shit" - George Carlin
IJarro
04.08.2007 10:31:15
Jazzari on paremman näköinen. Varsinkin sillä tuhkiksella varustettuna, eli ei kun semmoinen. Eikö noi kuitenkin loppupeleissä valita sen mukaan, että mikä on paremman näköinen...?

Jazzari on kyllä paremman näkönen mustakin. Soundit kohdallaan ja ohut kaula sopii omaan käteen loistavasti.

Ja tosiaankin, jos toinen olisi parempi, tuskin toista edes tehtäisiin.

Meitä on moneen junaan ja kaikki ei pääse edes sinne asemalle asti.
Let's do some living after we die...
justjoo
05.08.2007 12:07:15
Sattuuko keneltäkään löytymään jazzaria presarin kaulalla? Mielipiteitä?
Soundiinhan paksumpi kaula vaikuttaa...
Ohut kaula menee Mustangissa kyllä jostain syystä, muttei jazzarissa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)