Aihe: Basarin koko suhteessa soundiin
1 2
ÄM
27.07.2007 14:42:30

Totta, vanhalla treeniksellä (entinen studio) basarin soundi jäi todella tuhnuksi ja tuntui imetyvän rakenteisiin. Mikitettynä ja nauhoitettuna kuulosti tosin erittäin hyvältä ja helposti käsiteltävältä.

Nykyisellä treeniksellä basari jytää hieman liikaakin. Seinät ovat paksua betonia, kaiku on aika älytön.

Meidän hääbändin basistilla on vanhempiensa kämpässä pikku kellarihuone, jossa sillä on treenikämppä. Sielä joku Pearlin Target setti, joka juuri ja juuri mahtuu. Mutta sen basari soundin jos sais tulemaan muuallakin, niin en soitais enää muilla, kuin targeteilla, joissa on tehdaskalvot. Todella tarkka tukeva jymäys. Mitenhän, jos sinne veis jonkun "oikean" basarin, joka olis viellä luonnostaan tykki, sais varmaan vanhempansa ruveta rakentamaan uutta taloa, raunioiden tilalle.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
ÄM
27.07.2007 14:43:45

Tarkoitin akustisesti soitettuna. Viceguy....

Edit: Ja vaikka pa:nkin läpi soitettaisi niin LOPPUSOUNDIIN vaikuttaa tila n.50 prosenttia.
Esim. Eerikinkadulla sijaitsevassa teknisen korkeakoulun(?) kaiuton huone on todella hämmentävä paikka. Kaverin puhetta ei esim.kuule jos hän kääntyy selin. tuollaisessa tilassa tuntuu rumpujen dempit kaukaiselta painajaiselta vain... :)

Siis ootsä soittanu sielä oikein?
markkuliini
27.07.2007 14:48:57 (muokattu 27.07.2007 14:52:39)

Siis ootsä soittanu sielä oikein?

En oo soittanut. Lähinnä taputellut käsiäni ihmetyksen vallassa, kun soundi ja volume ovat niin toivottoman heikot. Lauluäänikin oli todella karun kuuloinen. Tuollaisessa paikassa viimeistään tajuaa sen kuinka valtava osa mistä tahansa äänestä/soundista on itse asiassa sen kaikua/heijastuksia.
ÄM
27.07.2007 14:59:06

En oo soittanut. Lähinnä taputellut käsiäni ihmetyksen vallassa, kun soundi ja volume ovat niin toivottoman heikot. Lauluäänikin oli todella karun kuuloinen. Tuollaisessa paikassa viimeistään tajuaa sen kuinka valtava osa mistä tahansa äänestä/soundista on itse asiassa sen kaikua/heijastuksia.

Olis kyllä varmaan hienoa päästä kokeilemaan settiä sielä.
eino mutku
27.07.2007 15:00:07
Tarkoitin akustisesti soitettuna. Viceguy....

Edit: Ja vaikka pa:nkin läpi soitettaisi niin LOPPUSOUNDIIN vaikuttaa tila n.50 prosenttia.
Esim. Eerikinkadulla sijaitsevassa teknisen korkeakoulun(?) kaiuton huone on todella hämmentävä paikka. Kaverin puhetta ei esim.kuule jos hän kääntyy selin. tuollaisessa tilassa tuntuu rumpujen dempit kaukaiselta painajaiselta vain... :)

Joo, ymmärsin kyllä tuon akustisen näkökulman. Kunhan perjantain kunniaksi viisastelin. Mutta oli siinä se pointti, että kun välillä mietitään, että "onko basariin ainoa oikea resokalvo coated vai clear, ja entäs jos siinä onkin 8" reikä eikä 6", miten vaikuttaa soundiin?", niin todellisuudessa niitä muuttujia on niin paljon, että tässäkin toimii valintakriteerinä "ota se mikä näyttää susta hyvältä"
kalamies#23 >-)))> "En ymmärrä vanhempia jotka pakottavat lapsiaan musiikkiharrastuksen pariin. Meillä ainakin saavat ihan itse valita minkä soittimen haluavat pää- ja minkä sivuaineeksi."
markkuliini
27.07.2007 16:00:37

Joo, ymmärsin kyllä tuon akustisen näkökulman. Kunhan perjantain kunniaksi viisastelin. Mutta oli siinä se pointti, että kun välillä mietitään, että "onko basariin ainoa oikea resokalvo coated vai clear, ja entäs jos siinä onkin 8" reikä eikä 6", miten vaikuttaa soundiin?", niin todellisuudessa niitä muuttujia on niin paljon, että tässäkin toimii valintakriteerinä "ota se mikä näyttää susta hyvältä"

Pitää pitkälti paikkansa. Joskin coatedin ja clearin ero on yllättävän iso. Noin isossa kalvossa on pinnoitus matskua jo niin paljon että se on selvästi dempatumpi. Jotenkin samalla tuhnumpi. Clearit toimii itselläni bassareissa paremmin.
Analuuk
31.07.2007 14:02:01 (muokattu 31.07.2007 14:02:51)
Pitää pitkälti paikkansa. Joskin coatedin ja clearin ero on yllättävän iso. Noin isossa kalvossa on pinnoitus matskua jo niin paljon että se on selvästi dempatumpi. Jotenkin samalla tuhnumpi. Clearit toimii itselläni bassareissa paremmin.

Onkos clearilla ja mustalla basarikalvolla paljon eroa?? Mulla on 22" Genistassa lyöntikalvona mukana tullut ebony PS3, enkä oo kyllä tyytyväinen. Kannattaisko ostaa clear vai coated tilalle? 20" Kumussa coated ps3 on hunajaa. Kokemuksen perusteella parempi kuin clear siinä rummussa.
Keep it simple!
Bacchus
31.07.2007 21:24:05
Onkos clearilla ja mustalla basarikalvolla paljon eroa?? Mulla on 22" Genistassa lyöntikalvona mukana tullut ebony PS3, enkä oo kyllä tyytyväinen. Kannattaisko ostaa clear vai coated tilalle? 20" Kumussa coated ps3 on hunajaa. Kokemuksen perusteella parempi kuin clear siinä rummussa.

Ero on kyllä todella minimaalinen, nimenomaan resokalvona.
Anti-Matter Manifesto
mohaa6
01.08.2007 11:02:59
Enpä tiedä onko tämä oikea paikka tälle kirjotukselle mut ihasama.

Mulla on halpis rumpusetti. Ja mun basari kuulostaa ihan aneemiselta edes kohtalaiseen basariin verrattuna. Siitä ei lähde minkään laista kunnon matalaa ääntä. Onko vinkkejä miten sais edes jonkin verran matalampaa ääntä kehiin. Uudet kalvot? tai mitä. Vai pitääkö uus basari hankkii Mikä sen edes määrää jos basari on huono ?

Auttaako joku
Roberto
01.08.2007 11:34:12

Mulla on halpis rumpusetti. Ja mun basari kuulostaa ihan aneemiselta edes kohtalaiseen basariin verrattuna. Siitä ei lähde minkään laista kunnon matalaa ääntä. Onko vinkkejä miten sais edes jonkin verran matalampaa ääntä kehiin. Uudet kalvot? tai mitä. Vai pitääkö uus basari hankkii Mikä sen edes määrää jos basari on huono ?

Auttaako joku

V**un uuno. Yks postaus riittää, vaik onhan se muikeeta copypastetella samat läpät kiljoonaan mestaan.
Nolte
01.08.2007 12:02:49
V**un uuno. Yks postaus riittää, vaik onhan se muikeeta copypastetella samat läpät kiljoonaan mestaan.

Elähän nyt. Kaveri on just rekisteröitynyt M.nettiin, eikä oikein tiedä vielä tämän 'sisäpiirin' tapoja. Eikä ole välttämättä muillakaan foorumeilla vielä pyörinyt. Kyllä se siitä lähtee...
Hyvät kamat - huono soittaja!
ÄM
01.08.2007 15:02:26

Auttaako joku

Autetaanhan toki.

Virityksellä tietysti kannattaa ensin etsiä, jos et vielä sitäkään oo kokeillu.
Monesti jos kalvot on liian löysällä, kuuluu pelkkää lätinää, eikä botnea juurikaan. Niissä pitää olla vähän jännitettäkin päällä, jotta kumahdus syntyy. Kokeile vaan rohkeesti etu- ja takakalvon viritystä erilaisin, variaatioin, äläkä demppiä vielä siinä vaiheessa käytä. Demppauksella sitten korjaillaan lopuks, jos soundi on makuusi liian "soiva".

Kalvoina usein kehuttu on Remon PS3 (Power Stroke 3), eteen ja taakse. Niillä ei yleensä oo menty metsään. Joko päällystettynä (karhea valkoinen), tai kirkkaana. Päällystetyssä on hieman dempatumpi ja tummempi soundi, mutta se syö huopanuijaa, kuin rotta. Mukana tulee lätkä, jolla selviää siitäkin.

Tila saattaa myös aiheuttaa illuusion, että "ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella". Itselläkin kerran oma basari tuntui ihan lussulta, verrattuna kaverin, omalla treenikämpällään olevaan. No kerran sit jammailtiin ja oli setit samassa tilassa, jolloin tilanne olikin toisin päin.
ÄM
03.08.2007 10:25:56

Mulla on 20x18 BRX, viissin 7,5 mm rungolla (6-kerros). Olen kuullut kyllä jytkympiäkin rumpuja kuin tämä omani, mutta ei tääkään mikään huono ole. Ilman demppiä, ps3:t molemmin puolin just rypyt pois viritettynä, hyvin asettuneella kalvolla, kahdella 6" reiällä hyvässä studiotilassa bassarisoundi oli siinä, eikä sille tarvinnut tehdä enää oikein mitään. Siitä ei pääse mihinkään, että tila tekee sen 50-75% soundista. Toki sitten jotkut bassarit on tosi paljon herkempiä tilalle kuin toiset.

Aa no toi on just se mitä mä kelailin, vaahteraisena tosin, jossa vissiin sit vähempi vaan yläpäätä. Meinasin kysyä, että voisko tulla kokeilemaan, mutta Porissa näköjään vaikutat, ni en oo oikein siellä päin pyörimässä lähiaikoina.
HeavyMachinery
05.08.2007 16:05:53

Ja mikki 10%, sijoitus 10%, PA 20%, miksaaja 20%. Sit onkin jo 110% lasissa, eikä mukana ole vielä edes rumpua saatikka polkijaa!!! :)

Jos otetaan luureihin ja unohdetaan tila....

Lähimikitys esim keikalla tai studiossa jossa ei otetaa tilaa.
mikki 25% sijoitus 50% basari 5% kalvot 20% nuija 10%

Mikitys kauempaa.

Mikki 15% sijoitus 40% Basari 45% (sisältäen kaikein virityksestä lähtien)
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
jani72
03.09.2007 22:20:10
Minkälaisia kokemuksia löytyy linkissä olevan setin bassarin kalvottamisesta tai virittämisestä: http://www.thomann.de/fi/premier_73 … id=4ef237df0c4377eb4fc8732a4980b586

Bassorumpuhan on vain 8 tuumaa syvä. Minkälaisilla kalvovalinnoilla olette päässeet parhaaseen tulokseen? Evans 20"EQ1 Clear? Remo Powerstroke III? Vai mikä?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)