Aihe: Ken tietää?
1
oiva tumpeloinen
02.08.2007 20:36:17
Nauhoita sitä laulua.
Anonymous-jazz
02.08.2007 22:36:37 (muokattu 02.08.2007 22:37:22)

Mistä vois ite päätellä osaako laulaa, tai siis vaikka nuotissa pysyy, et kuullostaako se muuten hyvältä ?

Menemällä Idols koelauluihin :D HOHO

Osaa = pääsee jatkoon
Ei osaa = ei pääse jatkoon

tai osaa laulaa jo liian hyvin = ei pääse jatkoon :)
Juristi-isä pojansa uravalinnasta: "Tanssiorkesterin rummunlyöjä, onpa siinäkin ammatti".
M Hossa
09.08.2007 19:55:36 (muokattu 10.08.2007 07:57:47)
Mistä vois ite päätellä osaako laulaa, tai siis vaikka nuotissa pysyy, et kuullostaako se muuten hyvältä ?

Must tommoset asiat kandee kysyä pahimmalta vihamieheltä.
Tai itseltä. ;D

Huonoimpia arvostelijoita on suppeamieliset "laulupedagogit", jotka arvostelevat muitten tekemisiä omien mieltymyksiensä, tahi mahdollisten samaan äänentuottamistyyppiin perustuen.

Jokusen lauluvuoden takaa ainoat opit mitkä olen pitänyt:
(itseoppien ja "pätevien" pedagogien opit hyljänneenä)

-Hengitä itsesi alhaalta täyteen, muttei liian...(ähky olo kurkunpäässä)
-Eli unohda hengitys HETI jahka olet oppinut sen.
-Laula vain sanoja niin HELPOSTI, kauniisti ja hyvänkuuloisesti kuin ikinä pystyt!
kiinnittäen huomiota että hallitset vokaalit. (eli "E" on todellakin EEE, eikä mikään "ii:n ja "e:n" sekoitus) Ja maalaat ne väriin mihin tahdot.
-DO NOT push it!!! EVER! (paitsi jos on pakko ;p) = Losing controll = Losing Voice.

Eli minä laulaisin näin jos osaisin tai malttaisin:

-Hengitän mikä on tarpeen, häntäluuhun tähdäten, mutta ei hartioita nostaen.
Alhaaltapäin täyttäen. (samanaikainen haukotustunne, ja MITÄÄN ei jännitetä!!! IKINÄ, paitsi kun on pakko, ja se niin kivaa fiilistellä)
(Trumpetin jälkeen en ole miettinyt tosin tätä hengittelyä)
-Lausu Sanat helposti ja omasta mielestäsi asiaankuuluvalla tavalla. Lausu ne SANAT Niin hyvin kuin ne voivat kuulostaa! (miksi Pavarotti kuulostaa paremmalata kuin J. Carreras) Unohda melodia. Se on jo sanoissa. Kokeile jos et usko.
-Ja jos oot mies ,niin älä aina usko naisia jos on puhe ROCK-laulusta, koska naiset eivät vaan laula välillä D2-D3 (heidän) uskottavasti, jos edes ollenkaan....(ellei lepakoille ja koirille suunnatusta musiikista puhuta)
-Eli jos joku nainen väittää tietävänsä miten Rainbown Long Live Rock'n'Roll tulee "sopivasti hengitellä ja lausua", niin passaa pyytää esimerkkiä oktaavia korkeammalta, niin urheilusta tulee samanvertainen. ;p
(tosin ei vähennä pedaggista arvoa jos tietää mistä puhuu...99,9%...eivät tiedä)
Apricot
10.08.2007 01:28:43
...
-Ja jos oot mies ,nii älä usko naisia jos on puhe ROCK-laulusta, koska naiset eivät vaan laula välillä D2-D3 uskottavasti, jos edes ollenkaan....(ellei lepakoille ja koirille suunnatusta musiikista puhuta)
-Eli jos joku nainen väittää tietävänsä miten Rainbown Long Live Rock'n'Roll tulee "sopivasti hengitellä ja lausua", niin passaa pyytää esimerkkiä oktaavia korkeammalta, niin urheilusta tulee samanvertainen.

Tätä olen joskus itsekin miettinyt, tosin en näin kärjistetysti. Mutta olen itse laulajana siinä pisteessä, että kaipaan miesopettajan näyttämää rautalangasta väännettyä esimerkkiä saadakseni käsityksen joistain asioista.

(tosin ei vähennä pedaggista arvoa jos tietää mistä puhuu...99,9%...eivät tiedä)

Tuollaisista kommenteista kyllä menee uskottavuus keskustelussa. Perustuuko pyhä vihasi laulunopettajia kohtaan yhteen, kymmeneen vai sataan tuntemaasi opettajaan?
"I got the Pieksämäki railway station blues."
M Hossa
10.08.2007 07:51:38
Tuollaisista kommenteista kyllä menee uskottavuus keskustelussa. Perustuuko pyhä vihasi laulunopettajia kohtaan yhteen, kymmeneen vai sataan tuntemaasi opettajaan?

Totta puhut. :D
Puhun siis vain omista kokemuksistani, koska tunnen itse kehoni parhaiten.
Ja pahoittelen tuota tiettyä sävyä tossa edellisessä, Johtuiko suuresta kinailusta mitä täällä kotona muutaman laulajan kesken pidettiin? Kyllä. Ja tuota, kirjoitinko kaiken itse? En. Eli pidimme siis Paten Tummalla huolen siitä että laulajat saavat nesteensä.
Kommentti oli tähdätty jolle kulle minunlaiselleni näsäviisaalle, mutta koska sen kerkesit lainaamaan, niin se jäi. (hyi sinua) ;D

Meinasin jo illalla poistaa koko viestin, koska mielestäni se oli asiaton tiettyjen viittauksien suhteen, mutta toisaalta siellä on jotain asiaakin jopa, joten olkoot. Ja puolivahingossa tänne jäikin. En vaan pitänyt ajatuksesta että mun nimimerkkiä tähän käytettiin.

Pedagogeista sen verran että täällä muusikoiden netissä on helkkarin hyviä neuvoja antavia naislaulajia. Oikeasti. :)
"Pyhä vihani" kohdistui yhtä "pätevää" laulajaa kohtaan, mutta ei siitä sen enempää. (eilen olisit saanut nimen ja puhelinnumeronkin) :D
Mutta karvat nousevat pystyyn kaikesta "kurkunpää pitää olla alhaalla, tai ylhäällä ja siinä bluenotessa sivulla"-tyylisestä opettamisesta. Kyllä se kurkunpää paikkansa löytää. Jos sitä jonnekkin puoliväkisin ohjaillaan, niin juuri siihen loppuu luonnollinen ja helppo laulu. Sen sijaan ihmetellään tyhmä ilme naamalla että milläköhän korkeudella hissi nyt kulkee. Tai jos joku diiva luule sillä verukkeella että on koloratuurisopraano, tietävänsä kaiken tenoreiden hevilauleskelusta. Tai väitetään että prässään ääntäni, koska minulta lähtee kovempi ääni. Just.

Anteeksi.
p.s. Ja itte oon muuten ihan p*s*a laulaja.
Lorimar
10.08.2007 09:29:34
No minä en ainakaan loukkaantunut tuosta. Minulla oli hauskaa sitä lukiessa. (Kertoneeko jotakin naisihmisen huumorintajusta???) ;o)

naiset eivät vaan laula välillä D2-D3 (heidän) uskottavasti, jos edes ollenkaan....

Poislukien Aretha. Se nainen laulaa kovaa ja korkealta. Ja niin että kuulostaa hyvältä. :o) (Ainakin tiettävästi Bb2:n.)

Ja joo... Kyllä tuon perusteella suosittelisin ensimmäisenä opettajan vaihtoa. Kuulostaa pahalta. :o(

Ja alkuperäiseen aiheeseen: Nauhoita lauluasi. Mitä enemmän sitä teet, sitä nopeammin opit kuuntelemaan ääntäsi. Se on taito, joka kannattaa opetella. Siitä ei hyödy mitään, että nyrpistelee nenäänsä ja ajattelee: "Minä kuulostan ihan hirveältä!" Sitä mieltä kaikki on (ainakin) aluksi itsestään. Pitää vain opetella oikeasti kriittiseksi ja päästä sen "tuo olen minä" -vaiheen yli. Se olet sinä, mutta kuulet sen mitä muut kuulevat. Eli pointti tässä oli: opettele hyväksymään miltä kuulostat. Se helpottuu ajan myötä.
Mezzosopraano eli fasaani.
M Hossa
10.08.2007 10:27:56 (muokattu 10.08.2007 13:52:52)
No minä en ainakaan loukkaantunut tuosta. Minulla oli hauskaa sitä lukiessa. (Kertoneeko jotakin naisihmisen huumorintajusta???) ;o)
No hyvä ettei oo heti herne nenässä jos joku jurpo asettuu poikkiteloin. Tämän tuohtuneen turbosopraanon piti tulla näet julistamaan oma puolensa tarinasta, mutta taisi se rekisteröityminen tänne sitten nostaa rimaa kait yli äänialan. Toisaalta tämä maailman katselu ilman Paten Tummaa olutta saattaa rauhoittaa tunteita.
Tuo koko kyseinen vuodatus tuolla ylhäällä oli kyllä sekainen kun mustalaisleiri kun sitä aamulla katto. Kai sitä eilisillan mittaan kukin muokkaili jokusen kerran mieleisekseen. Pakko oli sitä Itse aamulla vähän korjata kun löytyi joitain lauseita mitä en vaan yksinkertaisesti kyennyt tajuamaan. :D

Poislukien Aretha. Se nainen laulaa kovaa ja korkealta. Ja niin että kuulostaa hyvältä. :o) (Ainakin tiettävästi Bb2:n.)
Kyllä, diggaan kyllä tapausta. Mielenkiintoinen elämäkin.
Se D4-D5 (korjaus selvinpäin) väli tuntuu nyt aamulla ajatellen liian väljältä rakoselta. voisi olla että sielä G4-D5 (naiset g5-d6)osastolla alkaa olla totista lepertelyä lepakoille.
Sikäli tuo Rainbown Long Live Rock'n'Roll on kohtuu rankka biisi miesväelle laulettavaksi koska liikkuu melkein koko ajan muutamaa poikkeusta lukuunottamatta g4-c5 välillä. Ja miltä Dio siinä kuulostaa...kun juttelis tai lallattelis biisin kaverille. Uskomattoman paksu soundi, loistava fraseeraus ja niin helpon kuuloista. Sen takia se äijä mulle ehdoton ykkönen onkin. :)

Ja joo... Kyllä tuon perusteella suosittelisin ensimmäisenä opettajan vaihtoa. Kuulostaa pahalta. :o(
Jep, tämän kanssa en kauaa ollut tekemisissä. Mutta hauskaa sen sopraanon kanssa oli kinata. ;) Tais sieltä yhdet itkutkin tulla, mutta silti halus kasvattaa mun tuntien määrää...uh...naiset. Lopuksi se sanoi kun sukset meni ristiin, ettei opeta ikinä enää yhtään tenoria ja ettei tenori ole edes äänityyppi, vaan ihmisinä ongelmatapauksia. LOL.
fifi
10.08.2007 20:47:25

Lopuksi se sanoi kun sukset meni ristiin, ettei opeta ikinä enää yhtään tenoria ja ettei tenori ole edes äänityyppi, vaan ihmisinä ongelmatapauksia. LOL.

No mutta tenorit ovat ihan oma ihmistyyppinsä, kyllä sen jokaisen laulajan ja laulupedagogin pitäisi tietää! ;)

T. kolora-tuuri-sopraano
Ad surdas auras canere
M Hossa
10.08.2007 22:54:06
No mutta tenorit ovat ihan oma ihmistyyppinsä, kyllä sen jokaisen laulajan ja laulupedagogin pitäisi tietää! ;)

T. kolora-tuuri-sopraano

Tämä tapaus ei ollut suomalainen, joten taisi pohojammaalainen jääräpäisyys tulla pienenä yllätyksenä. ;D
KantriKatri
20.08.2007 09:17:06

Menemällä Idols koelauluihin :D HOHO

Osaa = pääsee jatkoon
Ei osaa = ei pääse jatkoon

tai osaa laulaa jo liian hyvin = ei pääse jatkoon :)

Liian vanha:-) = ei jatkoon!
www.catleeco.com
tanjuli
20.08.2007 09:20:59
... väittää tietävänsä miten Rainbown Long Live Rock'n'Roll tulee "sopivasti hengitellä ja lausua"

hitto että naurattaa uudestaan ja uudestaan tää "hengittely ja lausunta" :D
[i hear voices but at least they're on tune]
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)