Aihe: Vibra ja kielten taivuttelu
1
MikkiHiiri
02.08.2007 13:07:22
Miten näkisitte, missä määrin kannattaa panostaa otsikossa mainittujen asioiden treenaamiseen bassolla. Takana on nyt kolmisen vuotta bassottelua enkä ole lainkaan harjoitetellut enkä käyttänyt näitä tekniikoita.

Vibra ja kielten taivuttelu eivät varmaankaan kuulu bassonsoiton ydinalueelle, mutta esimerkiksi släppäilyn yhteydessä voivat mielestäni antaa mukavaa maustetta soittoon.

Mielipiteitä on varmaan monia, mutta olisi mukava kuulla hieman minkälaisia.
Pirkka
02.08.2007 13:15:24
Joo-o, toivottavasti tästä keskustellaan järkevästi. Mulla ei mitään suurta mielipidettä asiaan ole muutakuin että jos se kuulostaa hyvältä ja tukee musaa niin silloin se kannattaa. Taivuttelulla tarkoitat ilmeisesti venytyksiä, Sheehan esimerkiksi bendailee paljonkin. Ja vibratoa tarvii ainakin nauhattoman kanssa joissain tilanteissa. Kaikelle on paikkansa.
Teijo K.
02.08.2007 13:46:25

Joo-o, toivottavasti tästä keskustellaan järkevästi. Mulla ei mitään suurta mielipidettä asiaan ole muutakuin että jos se kuulostaa hyvältä ja tukee musaa niin silloin se kannattaa. Taivuttelulla tarkoitat ilmeisesti venytyksiä, Sheehan esimerkiksi bendailee paljonkin. Ja vibratoa tarvii ainakin nauhattoman kanssa joissain tilanteissa. Kaikelle on paikkansa.

Vibrahan olisi olennainen kontran kanssa jousella soittaessa, olen yrittänyt opetella mutta ei lähde. Saisi sillä sähköbassoonkin sävyjä mutku... Nauhattomassa myös siis. Vaikea tekniikka, mutta kun sitä kuulee osaavien tekevän niin palakitteehan se.

Venyttely onkin helpompi, munsta, ja käyttelin sitä ihan vähän yhden aiemman bändin kanssa, bassokitaralla siis.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

How many string bass players does it take to change a light bulb? None; the piano player can do that with his left hand.
leksi-B
02.08.2007 14:58:42 (muokattu 02.08.2007 14:59:00)
Minä ainaski tykkään venytellä jatkuvasti :) ja vibraa silloin ku se onnistuu... mukavan kuulosta oikeessa kohtaa soitettuna. Eikä siitä reenaamisesta haittaakaa ole?
Basso se mukava soitin!
mr.bungle
02.08.2007 15:27:07

Saaks joku venytettyä sulavasti sävelaskeleen verran peruskielisatsilla (.045)? Bendailisin enemmänkin, mutta tämä ei tunnu onnistuvan. Nauhattomalla toimii vibra hienosti sormea keinuttamalla.
bassolla hanuriin
TommiW.
02.08.2007 15:37:51
Saaks joku venytettyä sulavasti sävelaskeleen verran peruskielisatsilla (.045)? Bendailisin enemmänkin, mutta tämä ei tunnu onnistuvan. Nauhattomalla toimii vibra hienosti sormea keinuttamalla.

Saa. Tosin käyttöä aika harvoin sille bendailulle :)
"onko vesinokkaeläin esimerkki ID-hypoteesin improvisaatiosta?"
TommiW.
02.08.2007 15:46:24
Bendailu? mitä se meinaa?.. kujalla...

Eli siis sitä, kun taivutetaan sitä kieltä sormella. Sitä mitä kitaristit tekee.
"onko vesinokkaeläin esimerkki ID-hypoteesin improvisaatiosta?"
Van Hannes
02.08.2007 15:59:22
Kyllä vibraa tulee käytettyä bassonsoitossa, joskus liikaakin ja menee kokonaan pelleilyksi.
"There Can Be Only One Hannes"
leksi-B
02.08.2007 16:02:12 (muokattu 02.08.2007 16:02:26)
Eli siis sitä, kun taivutetaan sitä kieltä sormella. Sitä mitä kitaristit tekee.

Aijaajuu aivan, sitähän mä teen jatkuvasti joka suuntaa :/..niillä saa mukavia vivahteita soittoon ja joskus liikaakiin tulee pelleiltyä niinku tua toine herra mun yläpuolella sanoikin.
Basso se mukava soitin!
Groovelover
02.08.2007 18:41:41
Vibratoa tulee käytettyä aika paljon, se on aika tärkeä osa soittoa erityisesti korkeammalta melodisia fillejä yms. juttuja soitettaessa. Nauhallisella bassolla teen, mutta kyllä se vibrato (samantyyppinen kuin klassisella nailonkielisellä skitalla eli kielen pituussuunnassa) antaa elävyyttä ja fiilistä fraseeraukseen. Varsinaisia venytyksiä harvemmin käytän, mutta sen osaston pioneeri oli Jack Bruce Cream-aikoina, kannattaa ehdottomasti kuunnella.
"It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976
MikkiHiiri
03.08.2007 09:36:33
Taivuttelulla tarkoitat ilmeisesti venytyksiä

Jep, näyttää olevan terminologiakin vielä hakusessa.

Kysymykseeni on parikin syytä. Ensinnäkin joku (en muista nimeä) käytteli venytyksiä ja vibraa soitossaan ja se kuulosti tosi hyvältä. Siitä tuli mieleen, että josko sitä itsekin oppisi.

Toinen syy on se, että soittelussa on nyt kaikenkaikkiaan jonkinlainen pysähdysvaihe. Ajattelin, että pieni syrjähyppy uusien tekniikoiden pariin voisi virkistää.
Royal Banzai
04.08.2007 19:08:30
... mutta sen osaston pioneeri oli Jack Bruce Cream-aikoina, kannattaa ehdottomasti kuunnella.

Jep, tuli sama mieleen. Cream- ja bluesrocktyyppisissä jutuissa bendailu sopii bassollekin oikein mainiosti ja jonkin verran tulee sitä itsekin harrastettua.
Rocco_Longfella
05.08.2007 19:40:59
Bendailen joskus harvoin jos se kuuluu olennaisesti biisiin. Yhteenkään omaan bassoraitaan tai impropaukutteluun en ole kumpaakaan tekniikkaa käyttänyt. Varsinkaan vibraa, sitä jopa kitarallakin todella harvoin.
Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa.
MikkiHiiri
06.08.2007 08:59:59
Bendailen joskus harvoin jos se kuuluu olennaisesti biisiin. Yhteenkään omaan bassoraitaan tai impropaukutteluun en ole kumpaakaan tekniikkaa käyttänyt. Varsinkaan vibraa, sitä jopa kitarallakin todella harvoin.

Olet varmaan kuitenkin treenaillut niin, että pystyt tarvittaessa käyttämään. Ainakin itse totesin, että ei mene kylmiltään ollenkaan, ainakaan niin, että kuulostaisi miltään, paitsi kauhealta.
kr0n
10.08.2007 19:36:38
Itse huomasin vibraluin tuovan mukavaa maustetta korkeilla ja taas sarjabendauksia matalilla. Vibra matalilta nauhallisella kuulostaa mauttomalta kun taas nopeat bendit vievät vauhdikkaasti seuraavaan nuottiin. Näin omasta mielestä.
Vittumämitää allekirjota.
Rocco_Longfella
13.08.2007 12:56:50
Olet varmaan kuitenkin treenaillut niin, että pystyt tarvittaessa käyttämään.
Olen ex-kitaristi. :) Tosin paska sellainen, joten ei ne hyvältä kuullosta.

Pitikin tämän ketjun innoittamana alkaa kikkailemaan ja ihan hienon kuullosta. Kait ne sitten kannattaa reenata, ei sitä ikinä tiedä, jos niitä joskus vaikka Ihan Oikeasti tarvitsee.
Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)