Aihe: Jakosuodin / prossu
1
Dj.Dumbass
01.08.2007 12:42:29
Ei päivää ilman huolia ja murheita; pitäis päättää millainen jakosuodin järjestelmään pitäis laittaa.
Olen miettinyt vaihtoehtoina DBX driverack 260 ja BSS FDS-336T.

Tietysti BSS on PRO ja dbx:ää parempi, mutta en oikein usko että tuolla nykyisellä järjestelmällä lopputulos eroaa merkittävästi, oli jakari sitten kumpi tahansa. BSS olisi hankintana hyvä siksikin, että sitä ei varmaan tarvitsisi koskaan (hymiö) vaihtaa parempaan, mutta se maksaa melkoisen paljon enemmän.

Haluaisin kuulla mielipiteitä laitteiden eroista niiltä, jotka ovat noita käyttäneet. Tai sitten myös muita vaihtoehtojakin voisi tutkailla ihan mielenkiinnolla.. ( tiedän että ainakin Xilica tulee esiin tässä ketjussa ennemmin tai myöhemmin ) Mutta suhteellisuudentajua pliis, toi BSS on hinnassa ihan maksimi!

Ja selvitykseksi vielä signaaliketju:
Soundcraft LX7
DBX kompurat & gate
DBX 2231 master eq
Lexicon (ja tulevaisuudessa TC:n) efektit
-> Turbosound THL-2 + ns. omavalmiste 2x18 subbarit.

DjD
Koha ei nyt vaan sattuis Juhaa leukaan...!
Hulkko
01.08.2007 12:57:20
Noh, eiköhän se driverack aja asiansa ihan hyvin tuon tavaran kanssa. Sitä nyt on käytetty vähän isommissakin piireissä, toimiva vakotin se on. Jos siis viitsii vähän katsella, miten sen kanssa reuhaa.
Rehellisesti sanoen, en usko, että mitään radikaalia eroa kuulet, jos vertailet tuolla signaaliketjulla noita prossuja. Se, että alkaa filtterien erot kuulumaan, vaatii jo laadukkaat subbaset, pöydän jne. Mut mielikuvillahan noita myydään :)

Itselläni siis Driverack käytössä, tyytyväinen olen.
multipaavo
01.08.2007 13:05:02

Ei päivää ilman huolia ja murheita; pitäis päättää millainen jakosuodin järjestelmään pitäis laittaa.
Olen miettinyt vaihtoehtoina DBX driverack 260 ja BSS FDS-336T.

Oma lempimerkki on selkeesti XTA. Julkaisivat tuossa reilu vuosi sitten uuden 4-sarjan, mistä löytyy muutamakin mielenkiintoinen vaihtoehto. http://www.xta.uk.com/dp428/title.htm
Hinnoista en osaa sanoa, mutta veikkaan, että heilahtaa tuon BSS:n tasolle...

BSS:n tuotteista valitsisin SoundWebin ;-) Asia taitaa vaan olla niin että 336:n maksaa vähemmän, mutta käytettynä Webin saattaa saada ihan sopu hintaan. (Kurvisen Timolla lienee yksi myynnissä vink vink)

Noilla DBX:n vehkeillä (tarkkoja mallinumeroita en muista) joutuu silloin tällöin vetelemään. Kyllä nuo työnsä tekevät, mutta käyttöliittymä on mun mielestä vähän sekava ja/tai kummallinen; Eräässä luistinalamäkikilpailussa promoottori tuli pyytämään yhteen kaiutintorniin lisää löylyä. Laptop oli jostain syystä kadottanut yhteyden prossuun, joten meikä painaa koneen onlineen sillä seurauksella, että ääni hävisi kuulumattomiin, palasi, hävisi jälleen kunnes yhteys prossun ja laptopin välillä oli pystyssä. Kuuranteen Eetulla putosi savi lahkeeseen...

-Paavo
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein
Vivo
01.08.2007 15:41:03
Yleensä kai ihmiset on sitä mieltä, että Driverackin käyttöliittymä on vähän hankala.

Itellä on noita samaisia BSS:siä käytössä 2kpl. Vaikka laitteilla alkaa olemaan jo ikää hieman, ei ole koskaan ole tullut mitään ongelmia. Ainoa miinus on että vaiheenkääntö ei ole portaaton vaan 0 tai 180 astetta. Perjaatteessahan riitää että ollaan 1/4 vaiheessa, joka tuollakin saavutetaan, mutta kun löytyisi tarvittavat laitteet vaiheiden tarkempaankin sovittamiseen.

Voin kuvitella suurimman osan reaktion tähän, mutta sanonpa silti...

Behringerin DCX 2496 on ihan oikeasti aika kiva prossu. Vastaavia ominaisuuksia ei saa todellakaan halvalla ja uudet erät ovat kuulemma osoittautuneet luetettaviksikin. Alussahan noissa oli aika paljon ongelmia lattakaapelin kiinnitysten pragaamisen kanssa. Behringerin äänenlaadussakaan ei ole moitteen sijaa.
one foot in the rave
Sami_T
01.08.2007 16:55:31

Tsekkaapa Ashly Protea (3.24CL ja 4.24C)

Ostin tollasen 3.24CL:n jokin aika sitten. Mulla on myös DriveRack PA ja 260, niihin verrattuna oon ollu Proteaan tyytyväinen.

Plussat:
- nopein ja yksinkertaisin käyttöliittymä mihin oon törmänny
- reititys vapaasti määriteltävissä
- kolme sisääntuloa kahden sijaan (3.24CL:ssa siis)
- ei oo (ainakaan vielä) tehnyt mitään omituisuuksia
- hinta kohdallaan

Miinukset
- ei softaohjausta (4.24C:ssa on mutta sekin vain sarjakaapelilla)
- parametrinen eq toimii vaan oktaaveilla, vehje ei ymmärrä Q-arvoista mitään
- jostain syystä outputeissa vaatimaton delay, mutta inputeissa kyllä riittää

Sami
Älä osta T-kaupasta B-laitetta.
Reddie
01.08.2007 22:48:51
Ittelläni on toi dbx:n DriveRack PA, joka on siis aika pitkälle sama lelu kun toi 260, mut ilman kompuutteriliitäntää. Kelpo peli, mut sitä kompuutteriliitäntää kaipailen aina välillä. Ei sitä EQ:ta ihan oikeasti ole kivaa vääntää ilman kunnon käyttöliittymää.

Mut et mitään ongelmia ei muuten ole ollut.
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
Dj.Dumbass
01.08.2007 23:18:14
Driverack PA ei tässä tapauksessa kiinnosta. Siitä on jääny sellainen melkoisen paha maku suuhun, kun ollaan joskus tavattu...
aimotuska
01.08.2007 23:34:19
Driverack PA ei tässä tapauksessa kiinnosta. Siitä on jääny sellainen melkoisen paha maku suuhun, kun ollaan joskus tavattu...

Saakos kysellä, että miten homma on tähän mennessä hoidettu?
Nimim. Mulla on edelleen pelkkä analoginen DBX 223 ja hyvin kulkee.
Tyhymä
Dj.Dumbass
02.08.2007 00:19:43
Saakos kysellä, että miten homma on tähän mennessä hoidettu?
Nimim. Mulla on edelleen pelkkä analoginen DBX 223 ja hyvin kulkee.

Saa. Turbosoundin omalla LMS-680 analogijakarilla. Toimi hyvin kunnes hajosi. Ja tuohan on siis sellainen peli, mistä ei pysty lennossa säätämään mitään muuta kuin tasoja + - 6db... ja muukin säätäminen ilman huoltomanuaalia on mahdotonta.
Ja tuon korjaaminen ei kiinnosta edes siksi, että tuon kanssa ei pysty soittamaan mitään muita kokoonpanoja, kuten esim mulla noita subeja ja voidin monitoreja PA:n yläpäinä.

En epäile, etteikö homma pelaisi hyvin vaikka DBX 234XL -konella. Se saattaisi vaan joidenkin mielestä olla kovin riittämätön.
Dj.Dumbass
02.08.2007 11:49:01 (muokattu 03.08.2007 00:05:43)
Sehän siinä juuri onkin, että jos sijoittaa 1000 euroa enemmän kuin mitä tuollainen perusjakari maksaa, se riittää sitten tulevaisuudessa aika pitkään. Tuolla nykyisellä kaiutinratkaisulla en uskokaan olevan merkitystä, kummankolainen suodin siellä on.
Tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu kuitenkin reilusti parempia kaiutinratkaisuja ja siirtyminen miksereissä digiaikaan. Sitten ei enää analogijakareita tarvita...
Terttu
02.08.2007 21:38:55

Sehän siinä juuri onkin, että jos sijoittaa 1000 euroa enemmän kuin mitä tuollainen perusjakari maksaa, se riittää sitten tulevaisuudessa aika pitkään. Tuolla nykyisellä kaiutinratkaisulla en uskokaan olevan merkitystä, kummankolainen suodin siellä on.
Tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu kuitenkin Aura-audiota sekä yamahan LS9 tai vastaavaa digiherkkua. Sitten ei enää analogijakareita tarvita...

Mun mielestä ollaan aika hyvillä jäljillä mutta...
Aiheesta täysin poiketen, mutta miksi haluat nimenomaan Aura-audiota?
Onko se sun mielestä herkkua?
Mä oon tasan kerran kuullut sen setin soivan edes jotenkinpäin järkevästi (Jyväskylä, Paviljonki).
Kaikki muut viritelmät siitä on mun mielestä ollut ihan susia. Siis sen takia, että yleensä monet käyttää sitä settiä ainoastaan 2-5:llä yläkerralla ja näinollen joudutaan kuormittamaan niitä pieniä kääkkiä liiankin kanssa. Eikä sen vehkeen soundi/käytettävyys/helppous/ oo mun mielestä mitenkään myyntivaltti. Siihen systeemiin on kyllä tarvetta hyvälle prossulle, koska sitä settiä saa korjata aika tavalla, mikäli ei halua kuunnella sitä "purkkisoundia".
Eräänkin miksaamani orkesterin kitaristi sanoi, että sehän soi yhtä lujaa taakse kuin eteenkin...
Parempi olisi mielestäni hyvä konventionaalinen, kuin paska "line-array".
Anteeksi suorasukaisuuteni, mutta harmittaa jos ihmiset lyövät kätensä sinne ihteensä.

Hyvää prossua tarvitaan just silloin kun on tarvetta oikeasti tarkoille filttereille. Tarkoitan siis sitä, että voidaan koittaa pelastaa sen semisurkean setin soundi...
Niin, samallahan saadaan kuriin se vaihehelvetti, mutta siitä puhukoot itseäni fiksummat. Keskityn tästedes kritisoimaan korvieni mukaan.
"kuinka moni ihminen yleisöstä on lähtenyt keikalta hyräillen bassarisoundia..?"
Dj.Dumbass
02.08.2007 22:42:35 (muokattu 03.08.2007 00:08:50)
Eli siis, onko tässä nyt tultu sellaiseen tilanteeseen että m.net raati suositteleekin minulle mielummin ihan perinteistä analogisuodinta ja lopulla rahalla muuta hyödyllistä, kuin pelkästään ylihyvää prosessoria?
Alkaa kallistumaan kyllä tuon 260:n suuntaan. Tasoltaan se vastaa mielestäni realistisemmin nykyiselläänkin käytössä olevia signaaliketjun osasia, kuin nuo analogipelit.
Reddie
02.08.2007 23:03:16

Juu en sitä niinkus koittanut tarjotakkaan, vaan että annoin ääneni tolle 260:lle (joka on itselläkin kiikarissa). :)
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
santtus
03.08.2007 08:24:24
Kannattaa koittaa ottaa selvää Turbosoundin tarjoamista valmiista asetuksista noille sun yläpäille ja myöskin se, että mille prosessorille ne asetukset on suunniteltu. On nimittäin taas tullut viimeaikoina todettua, että jos syötät samat arvot kahteen eri prosessoriin, et voi välttämättä olla varma, että sieltä tulee samaa tavaraa ulos. Enkä tarkoita tällä edes Behringer/DBX DR PA vastaan XTA asetelmaa, vaan ihan ammattikoneissakin on eroja.

Tämän syyn takia esim. EAW tarjoaa sivuillaan asetuksistaan Smaart referenssikäyrät, jotta käyttäjä voi tarkistaa prosessoriasetustensa paikkansapitävyyden. On nimittäin kohtalaisen vaikeaa koittaa saada vaiheet kaistojen välillä osumaan, kun filsut käyttäytyvät erikoisilla tavoilla. Ja juuri ne kaistojen väliset vaihe-erot kuuluvat sitten setin lopullisessa soundissa.
"Hyvinhän me vedetään, mitä ne netissä kirjoittaa..?"
Calyamaha
03.08.2007 09:25:56 (muokattu 03.08.2007 09:26:19)
Jatkuu...

Ja tähän väliin mainoskatko :)

Tuohon DR-PA:n ja FDS:n väliin (hinnallisesti) mahtuu Yamahan SP2060-prossu, joka on etäohjattavissa PC:llä EtherNet-liitännän kautta (myös langattomasti). Kaksi analogi-inputtia (+ AES/EBU) ja kuusi outputtia, prosessointitehoa DME-tyyliin "riittävästi". Digitaali-inputinkin takia mainio valinta digimikserin perään.

...jatkuu
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)