Shied 31.07.2007 01:45:15 | |
---|
Moi. Sellaista kyselisin, että missä järjestyksessä kannattaa nauhoittaa? Eli siis mikä soitin äänitetää ekana rummut, kitarat vai basso? |
Kukkis 77 31.07.2007 01:53:13 | |
---|
Moi. Sellaista kyselisin, että missä järjestyksessä kannattaa nauhoittaa? Eli siis mikä soitin äänitetää ekana rummut, kitarat vai basso? Yleensä rummut eka, sitten basso ja sitten kitara. "Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki |
Antti1 31.07.2007 07:08:28 | |
---|
Yleensä rummut eka, sitten basso ja sitten kitara. Mutta sitten taas toisinaan klikin (metronomi, jos ei termi ole tuttu) kanssa voidaan nauhoittaa ihan mitä tahansa missä järjestyksessä tahansa. Jotkut tykkäävät tästä järjestyksestä myös: rummut, basso, laulu, kitara, kilkuttimet yms. Lähinnä sen takia, että tulee jätettyä laululle tarpeeksi tilaa kitaroilla. OSTAKAA 10U KELLUVA HUIPPURÄKKI EDULLISESTI! |
Torniojaws 31.07.2007 07:11:40 | |
---|
Ei sillä nauhoittaessa paljoa merkitystä ole. Kaikki instrumentit voi sitten miksausvaiheessa käsitellä haluamassaan järjestyksessä. |
Jaakkoopuukkoo 01.08.2007 18:11:48 | |
---|
Itse olen niin rytmikiimailija, etten kyllä helposti jättäisi rumpuja myöhemmälle. Jos on niin kuin pitää, että rumpali on bändin rytmivastaava ja alan paras taitaja ja asiantuntija, niin hän soittaa rummut klikin kanssa tai ilman isku iskulta siihen mehevimpään "taskuun" iskun vieressä. Siten muut soittajat saavat parhaiten biisin luontaisesta svengistä kiinni. Silloin on jo klikki pois, jos on mitenkään mahdollista. En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa. |
Silloin kauan sitten kun osattiin soittaa kerta otolla oikein niin ne äänitettiin kaikki samaanaikaan. |
JoKo 01.08.2007 18:57:17 | |
---|
Silloin kauan sitten kun osattiin soittaa kerta otolla oikein niin ne äänitettiin kaikki samaanaikaan. Niinhän se kannattaakin tehdä, kaikki nauhalle samaan aikaan. Sitten jos on tarve, paikkaillaan tai otetaan yksittäisiä soittimia uusiksi. Jos tyrimisiä tulee, niin ainoa syy keskeyttää on kun rumpali mokaa. Nauhuri kannattaa pitää kokoajan pyörimässä (ellei kyseessä ole kela tai joku muu "rajallinen" media), näin soittajat rentoutuvat paremmin eikä tule niin paljon äänityspaineita. |
tuluppa 01.08.2007 19:04:21 | |
---|
Ei sillä nauhoittaessa paljoa merkitystä ole. Kaikki instrumentit voi sitten miksausvaiheessa käsitellä haluamassaan järjestyksessä. Niinno, voihan sitä klikin kanssa nauhoitetun lauluraidankin päälle soittaa rummut. Jep jep. |
Antti1 01.08.2007 19:07:01 | |
---|
Niinno, voihan sitä klikin kanssa nauhoitetun lauluraidankin päälle soittaa rummut. Jep jep. Toimii noin, vaan saahan sen aiemmin äänitetyn laulun tarvittaessa mutellekin, jotta rumpalille jää "vapaat kädet". :) OSTAKAA 10U KELLUVA HUIPPURÄKKI EDULLISESTI! |
Explorer 01.08.2007 19:07:57 | |
---|
Metallin puolella joskus äänitetään basso vasta komppikitaroiden jälkeen, basso kun äkäsessä pikkauksessa saattaa kuulostaa ylävireiseltä. Muistaakseni tuottaja Andy Sneap suosii tällaista metodia. |
milcoin 02.08.2007 00:50:31 | |
---|
Jos saan päättää, mulla menee yleensä: Rummut Rytmikitarat basso muut kitarat laulu muut Just sen takia et basso on tosi hankala saada vireisesti jos ei oo mitään harmoonista vertailukohtaa. Jos tämä ei oo mahdollista, soitan jonkun bassosynan jota vasten voi tarkistaa vireen.Laulajalle on yleensä paras tarjota mahd. valmiin kuuloista tavaraa et pääsee fiilikseen. Joskus osa kitaroista tulee jätettyä laulun jälkeen jos tietää et laulumelodiat tulee muuttumaan paljon. Jep jep. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
axelsson 02.08.2007 01:34:53 | |
---|
Itse olen niin rytmikiimailija, etten kyllä helposti jättäisi rumpuja myöhemmälle. Jos on niin kuin pitää, että rumpali on bändin rytmivastaava ja alan paras taitaja ja asiantuntija, niin hän soittaa rummut klikin kanssa tai ilman isku iskulta siihen mehevimpään "taskuun" iskun vieressä. Siten muut soittajat saavat parhaiten biisin luontaisesta svengistä kiinni. Silloin on jo klikki pois, jos on mitenkään mahdollista. Juu kyllä rummut on mahdollista soittaa niin monella tavalla taimissa. Tulee äkkiä ponnetonta kamaa jos joka jamppa vetää millisekunnin tarkkuudella klikkiin nuottinsa. |
M.Paisley 02.08.2007 09:38:32 | |
---|
Nyt sessioissa ollaan tehty seuraavasti: Rumpali yksin soittohuoneessa. Klikki ja biisistä riippuen demokitara ja/tai demobasso ja/tai demolaulut korviin. Suurimmassa osassa biiseistä on noi kaikki. Sitten kun siirryttiin bassoon niin luonnollisesti rummut ja demosälät korviin(ei bassoa), klikki pois silloin kun rumpali soittaa. Molemmille kitaristeille on varattu pari päivää omiin osuuksiinsa. Sen jälkeen laulua ja akkareita sekalaisessa järjestyksessä. Lopuksi viulua, synaa, pianoa, tauslaulua ja muita mausteita. Täytyy sanoa että nuo laulu/basso/kitarademotukset ovat todella käyttökelpoisia, paitsi soiton kannalta, niin myös sovituspuolella. Circusfolkilta uutta materiaalia, www.myspace.com/circusfolkband |
StJerky 02.08.2007 09:48:24 | |
---|
Minusta kaikki yhtäaikaa on ihannetilanne. Laulut sitten ehkä uudestaan ja huonosti menneet instrumentit. Sooloja voi hioa jos huvittaa. Yleensä kyllä tulee olosuhteiden pakosta kotistudiossa tehtyä rummut ensin ja sitten soitin kerrallaan (esim. rummut, kitara, basso, laulu, toinen kitara, ensimmäinen kitara uudelleen, taustalaulu ja sitten jotain mitä vielä tuntuisi kaipaavan, esim 3. kitara tai handclap). |
Mikael 02.08.2007 09:50:49 | |
---|
Minusta kaikki yhtäaikaa on ihannetilanne. Samaa mieltä. Muuten järjestyksellä ei oikeastaan ole mulle mitään väliä. Inhimillisyys on hyve. |
Gardiner 02.08.2007 10:04:23 | |
---|
Samaa mieltä. Muuten järjestyksellä ei oikeastaan ole mulle mitään väliä. Live pohja, paras pohja. Teittekö ne loistavat Markus Nordenstrengit livenä? "White collar conservatives, pointing their plastic fingers at me, hoping, that my kinds would die" Jimi Hendrix |
M.Paisley 02.08.2007 10:16:07 | |
---|
Minusta kaikki yhtäaikaa on ihannetilanne. Tiukkaa komppia tälle, tietysti riippuu paljon myös musatyylistä. Mutta kyllä "elävää" livesoittoa on kivempi kuunnella kun elotonta ja kliinistä suorittamista. Circusfolkilta uutta materiaalia, www.myspace.com/circusfolkband |
cozmo 02.08.2007 10:16:42 | |
---|
Silloin kauan sitten kun osattiin soittaa kerta otolla oikein niin ne äänitettiin kaikki samaanaikaan. Mielestäni ainoa oikea tapa;) Näitä tämmösia sessioita tulee aina satunnaisesti ja toimii vaan aina niin paljon paremmin. |
Juntunen 02.08.2007 11:41:37 | |
---|
Rummut Rytmikitarat basso muut kitarat laulu muut Just sen takia et basso on tosi hankala saada vireisesti jos ei oo mitään harmoonista vertailukohtaa. Erittäin hyvä pointti muuten. En oo hoksannukkaan tuota ajatella. Monesti ollu säätöä basson ja kitaroiden keskinäisessä vireessä. Me nauhotettiin treenisdemoa nyt olosuhteiden pakosta niin, että laulut ensimmäisenä klikin ja demokitaran päälle. Siihen sitten soitettiin jälkeenpäin taustat niin että koko bändi veti samaan aikaan. Mukava oli yhtäaikaa soittaa ja jotenkin tuli sitä soittajien välistä interaktiota enemmän narullekin. Kuitenkin moniraitameiningeillä kun tekee ni voi sitten korjata jälkeenpäin jos vaikka kitaralla tulee joku mieletön kömmähdys jossain kohtaa. |
Mikael 02.08.2007 11:55:17 (muokattu 02.08.2007 17:03:00) | |
---|
Live pohja, paras pohja. Teittekö ne loistavat Markus Nordenstrengit livenä? Jep. Suurin osa lead-lauluja myöden on livenä ja kaikki soittimet ja styrkkarit samassa huoneessa. Jotain kuorohommia ja muutama viulu äänitetettiin päällesoittoina. Inhimillisyys on hyve. |