Aihe: Editointi pianorulla- vai nuottimuodossa?
1
faq1
30.07.2007 07:58:11
Itse olen editointini tehnyt aina pianorullamuodossa, mikä ei vaadi edes nuottien tuntemista.
Eräs kaverini myös suunnittelee musiikin teon aloittamista. Hän tuntee joten kuten nuotit, joten kumpaahan hänelle kannattaisi suositella, pianorulla- vai nuottimuodossa editointia?
JPQ
30.07.2007 10:36:15

Minä käytän jopa ristiin (jo siksi yritän oppia nuotit) ja muitakin tyylejä mutta jokaisen sanoisin löydettävä itse oma tyylinsä asiassa.
samulirask
30.07.2007 17:41:50

Jos tuntee nuotteja, niin ilman muuta nuottimuodossa. Itse olen tehnyt teokseni aina nuotteina näpytellen, ja se on kyllä luontevampaa kuin piano roll-systeemi, jossa ainakin minun täytyy ajatella se piano roll-kuva ensin nuotteina. Tämähän asettaa tietysti softalle sen vaatimuksen, että siinä on nuotinnusominaisuus - esim. Reaperissa sitä ei ole, jonka vuoksi en voi ajatellakaan itselleni kyseistä softaa.
www.elisanet.fi/samuli.rask
SBII
30.07.2007 23:34:08 (muokattu 30.07.2007 23:34:36)
Mun mielestä tuo pianorolli on ehdottomasti parempi ja selkeämpi silloin kun ollaan editoimassa midimatskua, vaikka luen sujuvasti nuotteja. Kun tehdään musaa, niin silloin ei tehdä nähtävää vaan kuultavaa tavaraa ja siksi tuo pianorolli on mun mieleen paljon enemmän, koska sillä on helppo pistää jotakin sleebaamaan tai tulemaan nokilleen jne, mikä taas nuotille tehtäessä on hankalampaa.Lisäksi pianorollissa saa helposti muutettua nuottien pituuksia yleensä vetämällä, kun taas nuottia tehdessä pitää laskea aika-arvoja.
Hannu H.
31.07.2007 00:08:25

Rollilla onnistuu itseltä rumpujen editointi paremmin, mutta sointuja ja säveliä sisältävään matskuun sitten nuotit mieluummin. Molempi parempi siis.
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Aina tapahtuu Backstagella
faq1
31.07.2007 08:03:19
Tämä ei täysin liity aiheeseen, mutta onnistuuko Sibelius-ohjelmalla myös pianoroll-editointi? Pystyykö sibbellä myös kääntämään MIDI:t audioksi ja tekemään kappaleen loppuun saakka, kuten esim Cubasella, vai onko se tehty vaan johonkin kapeamman alan musiikkityökaöuksi?
Juntunen
01.08.2007 10:45:15

Mun mielestä tuo pianorolli on ehdottomasti parempi ja selkeämpi silloin kun ollaan editoimassa midimatskua, vaikka luen sujuvasti nuotteja. Kun tehdään musaa, niin silloin ei tehdä nähtävää vaan kuultavaa tavaraa ja siksi tuo pianorolli on mun mieleen paljon enemmän, koska sillä on helppo pistää jotakin sleebaamaan tai tulemaan nokilleen jne, mikä taas nuotille tehtäessä on hankalampaa.Lisäksi pianorollissa saa helposti muutettua nuottien pituuksia yleensä vetämällä, kun taas nuottia tehdessä pitää laskea aika-arvoja.

Sama homma. Pianorolli on jotenkin mielekkäämpi. Itse en osaa lukea nuotteja sujuvasti, mutta tajuan ne kuitenkin ja olen aikanaan tehnyt perhanasti kokonaisia biisejä midiksi nuoteiksi näpytellen. Ohjelma taisi olla Cakewalk 1.x. Eikä mitä tahansa biisejä, vaan jotain Cradle Of Filthia rumpuineen päivineen. =)

Nykyään soitan kiipparit sisään midinä ja tarvittaessa editoin pianorollina. Demorumpuja värkkään Cubasen omalla drum-editorilla, joka on kyllä myös varsin kätevä.
Dian on bändini, täältä löytyy blogini.
SBII
01.08.2007 11:30:25
Tämä ei täysin liity aiheeseen, mutta onnistuuko Sibelius-ohjelmalla myös pianoroll-editointi? Pystyykö sibbellä myös kääntämään MIDI:t audioksi ja tekemään kappaleen loppuun saakka, kuten esim Cubasella, vai onko se tehty vaan johonkin kapeamman alan musiikkityökaöuksi?

Ei onnistu pianorolli. Midin saa exportattua audioksi, mutta ohjelmassa itsessään ei voi audiota muokata. Vsti-instrumentitkin siinä nykyään toimii ja ilmeisesti vitosversiossa tuli jo jotain miksausominaisuuksiakin, mutta ei sitä voi verrata Cubaseen ja vastaaviin. Loppuen lopuksi sibbe on kuitenkin vain nuotinnusohjelma.
Klezberg
02.08.2007 10:53:29

Itse en näe näitä juurikaan toistensa vaihtoehtoina. Jos on syottamassa savelmaa sisaan, niin se on kiva syottaa nuotteina jos nuotteina ajattelee. Mutta jos on tallentanut midina reaaliajassa soittamansa pätkän ja haluaa vahan editoida savelten pituuksia ja ajoituksia, niin aika velho pitaa olla etta sen nuotteina tekee.

Nuottikirjoitushan on luonteeltaan yksinkertaistettua eikä kerro tarkkaa fraseerausta, ja siksi myos nayttaa aivan kamalalta jos aidosti soitettu pätkä nuotinnetaan sellaisenaan. Ei kai kukaan oikeasti mieti etta "tuohon pitää lisätä kaarella yksi pisteellinen 32-osanuotti"?
lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde!
Kalmo
14.08.2007 12:40:45
Eri foorumeista saamani käsityksen mukaan (itse en osaa nuotittaa) minkään varsinaisen sekvernsserisoftan nuotitusominaisuudet eivät tyydytä nuotit hyvin hallitsevaa ja vaativaa säveltäjää, vaan on turvauduttava asiaan erikoistuneisiin sovelluksiin (esim. Sibelius).

Amatööri saa helposti aikaan nuotinnettua siansaksaa, jos ei osaa laittaa nuotituksen asetuksia oikein. Käytännössä voi joutua esim. tekemään erilliset miditiedostot nuotteja varten (ettei nuotinnokseen tule tsiljoonaa 1/32 taukoa tms.) ja äänitettä varten Äänitteen svengi kun tulee juuri "inhimillisistä tekijöistä", aavistuksenomaisista jälki- tai etulyönneistä ja kestojen "ylityksistä", jotka väärillä asetuksilla toimiva nuotinnos yrittää orjallisesti kirjata kaoottisilla merkintämäärillä.
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
gravehill
14.08.2007 13:28:07

Kyseessä on aina joko/tai-tilanne. Musiikki joko näyttää hyvältä nuottimuodossa paperille printattuna tai sitten se kuulostaa hyvältä. Valitettavasti nämä kaksi ovat varsin pitkälle toisensa poissulkevia asioita ja useimmat ohjelmat keskittyvät jompaan kumpaan. Tosin esim Cubasen nuottieditori sallii tietyn toleranssin eli nuotti voi olla vähän väärässä kohtaa Piano Rollissa mutta nuotti näkyy silti oikein.
http://www.chaosresearch.de
hanhisuanto
14.08.2007 21:41:36
Itse käytän pianorulla kirjoitusta suoraan, koska saan kaikki tarvitsemani nyanssit samalla kertaa siihen ruudulle. ( lähinnä velocity säädöt )

Suosittele en mithän.
Klezberg
14.08.2007 22:37:23

Kyseessä on aina joko/tai-tilanne. Musiikki joko näyttää hyvältä nuottimuodossa paperille printattuna tai sitten se kuulostaa hyvältä. Valitettavasti nämä kaksi ovat varsin pitkälle toisensa poissulkevia asioita ja useimmat ohjelmat keskittyvät jompaan kumpaan. Tosin esim Cubasen nuottieditori sallii tietyn toleranssin eli nuotti voi olla vähän väärässä kohtaa Piano Rollissa mutta nuotti näkyy silti oikein.

Tarkoittaa että aitoa soittoa sisältävä raita kvantisoidaan nuotinnusta varten. Tämä on sekvensserien tapa ratkaista tätä ongelmaa. Aika usein toimii aika hyvin.

Eikös nuotinnusohjelmien puolella sitten löydy vastaavasti toiminto, jolla saa rytmin jakoa säädettyä halutun tyylin mukaan. Ainakin jo minun käyttämässäni Finalen miniminiversiossa Songwriterissa on tuommoinen ja vaikkei se ihmissoittajaa vastaa, antaa se lisää luonnonmukaisuutta.

Minusta ei siis kyse ole absoluuttisesti joko/tai -hommasta. Sama ohjelma voisi hanskata sekä hyvännäköisen nuotinnuksen että aidon ajoituksen. Pointtini tuossa aikaisemmassa postauksessa oli että tarkoitus määrää kulloinkin tarkoituksenmukaisen työkalun, molemmat voivat hyvin löytyä samasta softasta.
lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)