Aihe: Kitaran nauhoitus, sm58 vai 57?
1 2
masterhat
30.07.2007 19:28:31 (muokattu 30.07.2007 19:29:01)
Morjens!

Himassa tulee nauhoteltua kitaraa mikittämällä pieni putkicombo, ja tähän asti olen yritänyt poimia narulle studio projectskin b1:llä. Tila on kuitenkin melko pieni laulukoppi (joka on tosin akustoitu) ja näin ollen konkkamikillä tulee melko tummahkot soundit, vaikka basso leikkuri olisikin 150hz:ssä.

Eli konkka taitaa poimia vähän tilapuolta liikaa, mistä muodostuu liian tunkkainen soundi, koska sellaisenaan kitara soundi on melko hyvä.

Eli kumpi on mielestänne parempi sellasenaan kitaracombon mikitykseen, ja eroaako nuo paljon? Eikös 57:ssa oo midle piikki hieman ylempänä(kö)?

Olen erittäin kiitollinen vastauksista ja neuvoista
Snails against humanity
Antti1
30.07.2007 19:31:39
No se nyt on lopputuloksen kannalta melkein se yksi ja sama, kumpaa käyttää. Mä lähtisin kuitenkin lähtökohtaisesti 57-linjalle ihan vaan tavaksi tulleen perstuntuman takia.

Mites toi sun akustointi noinniinku muuten, onko ihan dempattu koppi? Saattaa johtua liiasta demppaamisesta se soundin "tukehtuminen" ja omituisuus tolla konkkamikillä. Kannattaa nyt senkin käyttöä harjoitella, kyllä sillä varmasti kovalla vääntämisellä pääsee ihan kivoihin lopputuloksiin.
OSTAKAA 10U KELLUVA HUIPPURÄKKI EDULLISESTI!
masterhat
30.07.2007 19:44:31
Mites toi sun akustointi noinniinku muuten, onko ihan dempattu koppi?

on se joo aika pitkälti, yks seinä on sellanen mistä saa paremmin heijastumia sinne. Matalia taajuuksia nyt ei tietenkää ihan pysty vaimentamaan, mut eipä niitä nut tuosta valve junnusta niinkään tule. Laulua siellä on kitenkin melko hyvä poimia ja reenailla. pitänee varmaan koittaa ihan olohuoneessa nauhottaa, missä on huomattavasti vähemmän demppiä ja enemmän tilaa. eli en suotta osta 57:aa jos 58:lla pääsee miltei samaan lopputulokseen

Thanks!
Snails against humanity
Antti1
30.07.2007 19:52:15
Pistä toki purkki olohuoneeseen ja iske 58 siihen verkkoon melkein kiinni. Kokeile laittaa konkka kaveriksi vähän kauemmaksi ottamaan tilaa mukaan. Se tuo tommosiin valve junnulle ominaisiin soundeihin varmaan helposti lisämehua mukaan.
masterhat
30.07.2007 19:52:30 (muokattu 30.07.2007 19:53:05)
Ruuvaa vielä 58:sta grilli irti, niin se näyttääkin ihan samalta:)

oliks tää nyt vittuilua:D? en mä oikeesti tiedä noiden eroista juuri ja siks kysyn täältä

Antti1, pitää tesmiä
Snails against humanity
konehes
30.07.2007 19:53:41
oliks tää nyt vittuilua:D? en mä oikeesti tiedä noiden eroista juuri ja siks kysyn täältä

Ei ollut mitään vittuilua, kunhan vain omiani höpsin.
cherub with heavy metal machine
Antti1
30.07.2007 19:53:49 (muokattu 30.07.2007 19:54:04)
oliks tää nyt vittuilua:D?

Puoliksi varmaan, mutta silleen saa vähän kirkkaampaa soundia irti. Lähtee ne vaahtomuovit samalla pois sitä yläpäätä tukkimasta.

EDIT: Oonpa mä hidas...
konehes
30.07.2007 19:56:30
Puoliksi varmaan, mutta silleen saa vähän kirkkaampaa soundia irti. Lähtee ne vaahtomuovit samalla pois sitä yläpäätä tukkimasta.

EDIT: Oonpa mä hidas...

En oo muuten edes koskaan kokeillut äänittää ilman grilliä, joten kiitos vinkistä:) Vaikka taitaa tuo ero soundissa olla aika kosmeettinen..
cherub with heavy metal machine
Antti1
30.07.2007 21:25:42
Vaikka taitaa tuo ero soundissa olla aika kosmeettinen..

Jepjep. Jos soundi on kuitenkin viimeistä silausta vaille valmis, niin toi voi tuoda sen viimeisen kermakuorrutuksen kakun päälle. Ainakin jos oikein kovasti uskoo.
StJerky
31.07.2007 09:31:09
Ruuvaa vielä 58:sta grilli irti, niin se näyttääkin ihan samalta:)

Niin minäkin teen.
varakeef
31.07.2007 09:49:01
Viiskasi käy oikein hyvin niin grillillä kuin ilmankin. Nykyään käytän enemmän grillin kanssa - laiskuus on kai päässyt voitolle.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
adretlan
08.08.2007 21:02:21
Omalla kokemuksella sm58 sopii paremmin kitaran äänityksiin. Johtunee erilaisista suuntakuvioista mutta 57 onnistuin saamaan sirisevämpää eli huonompaa soundia. Tiedä sitten jos tarkempi mikrofonin sijoittelu parantaisi asiaa, mutta ainakin tyyliin mikrofonia vähän sinne päin valitsisin 58. Ja aikalailla kaikkeen kun sillä kerran itse sai paremman soundin.

Kaikkea äänittäessä tulee mahdollisuuksien rajoissa käytettyä yleensä aika montaakin mikkiä (ja samanlaisia eri asennoissa yms.) samaan aikaan, ja siitä sitten valitsemaan vaan parasta.
On kivaa olla kalamies#35 >-)))>
Jaakkoopuukkoo
09.08.2007 20:19:51

Pistä toki purkki olohuoneeseen ja iske 58 siihen verkkoon melkein kiinni. Kokeile laittaa konkka kaveriksi vähän kauemmaksi ottamaan tilaa mukaan. Se tuo tommosiin valve junnulle ominaisiin soundeihin varmaan helposti lisämehua mukaan.

Ainoa kombo mitä on ite tullu käytettyä. Se täytyy lisätä, että oman kokemuksen mukaan lähimikin asento ja paikka vaikuttaa todella radikaalisti sointiin. Itselle on vakiintunut paikka kohtisuoraan kaiuttimen ulkopintaa kohti kartion keskellä olevan kuperan jutun reunassa.
En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa.
mhelin
11.08.2007 20:00:13
Itselle on vakiintunut paikka kohtisuoraan kaiuttimen ulkopintaa kohti kartion keskellä olevan kuperan jutun reunassa.

"Kupera juttu" on elementin pölykuppi, joka on kiinni sekä elementin puhekelassa että varsinaisessa kartiossa. Tuo liitoskohta on siitä hyvä paikka mikrofonin suuntamiselle että siinä kartio seuraa vielä tarkkaan puhekelan liikettä. Suuremmilla taajuuksilla kartio alkaa reunoiltaan antaa periksi eikä pysy enää puhekelan kyydissä. Tämä aiheuttaa elementtiin säröä ("cone breakup" englanniksi). Taajuusvasteessa tulee ensin pieni kuoppa kartion resonanssitaajuudella ja sitten muutaman desibelin korostuma. Kyllähän nuokin kuuluvat äänityksessä silti koska mikään mikki ei ole niin tarkasti suuntaava.
Chade Fallstar
11.08.2007 21:55:20
Kertokaapa kun tiedätte että mistä noin fysikaalisessa mielessä johtuu se, että kaiutinkartion keskeltä eli siitä pölykupin kieppeiltä tulee enemmän korkeita taajuuksia (eli kitaraskoben tapauksessa sitä piikittävää ylämiddleä) ja kartion ulkoreunalta enemmän botnea. Oma veikkaus olisi säteilevän pinta-alan kasvu, mutta...

Tämmönen offtopic vielä, että olisiko jo aika keksiä jokin järkevä kitarakaiuttimen malli? 4x12-lootassahan ei ole hirveästi hyviä asioita.
Marshall sen kummemmin suunnittelematta lätkäisi monta kajaria samaan lootaan jotta saataisiin aikaan kunnolla meteliä kun sen ajana PA-kamat oli vähän mitä oli.

Taidankin aloittaa tästä uuden ketjun.
Elbura
13.08.2007 01:58:56
Ei käytännöllisyys ole se juttu aina.

Menee way too offtopic..
drlecter
15.08.2007 21:30:57

masterhat
16.08.2007 13:25:40
roudasin bändikämpiltä putkistyrkan ja 4 x 12 kaapin kun ei tahtonut oikeen soundia löytyä. Siis metalli soundia valvejunnusta ja säröpurkeista.

Itse kyllä päädyn nauhottamaan pelkän 58:n kanssa, koska nyt konkka tuntuu poimivan taas hullun korkeita taajuuksia joka sekottasa soppaa, koska en ole kovinkaan hyvä, saati sitten pitkäjänteinen miksaaja. äääh..
Snails against humanity
Antti1
16.08.2007 19:56:20
Siis metalli soundia valvejunnusta ja säröpurkeista.

No oisit heti sanonut, että tollainen on hakusessa. Siihenhän toi laitekin on jo ihan täysin väärä valinta. :)

58 toimii kyllä mättösoundiin yksinään, tosin tossa pari viikkoa sitten mulla oli Audio Technican laajakalvoinen 57:n kaverina poimimassa yläpäätä tumpun kuuloisesta vahvarista (Peavey Valveking ja V30 elementtinä käytetyssä kaapissa). Siltikin meinaa jäädä tunkkaiseksi...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)