Aihe: G-Major, räkki- (ja miksei spedu) eq:t ja niille ohjaimet 1 2 | |
---|---|
![]() 29.07.2007 23:57:24 | |
Päätinkin jättää myymättä tuo nupin, koska siinä on tosi hyvä soundi kuitenkin. Ajattelin nyt panostaa sitten näihin mausteisiin, G-major ensimmäisenä mielessä tuomassa lisäpotkua puhtaisiin ja lead-soundeihin. EQ myöskin jälkimmäiseen ja sitä varten että jos erilaisilla kitaroilla soittaa niin saa kuitenkin sitten sävyjä muokattua. Ja heti ensimmäisenä tuosta EQ:stä, minkä hintaisia noita räkki EQ:ja on? Speduksi varmaan valitsisin Bossin. Onko millään valmistajalla sellaista systeemiä, että voisi tallentaa eri asetuksia ja sitten sieltä aina poimia haluamansa? G-Major on tuttu laite, sille vaan pitäisi hommata ohjain. Midiähän tuo tottelee ja ajattelin että mitenkä olisi tuo ENGLin Z-15 midikontrollerin? JuSulla oli E530 etuasteensa ja g-majorin kanssa kytketty releillä jotenkin, että hän pystyi rolandin midiohjaimestaan vaihtamaan myös ENGLin kanavia. Haluaisin saada samalla tavalla kytkettyä sen tuohon Blackmoreeni. | |
![]() 30.07.2007 00:18:34 | |
Minulla on Behkun fcb1010 ohjaamassa majoria ja majori vaihtelee sitten vahvistimen kanavia releillä. | |
![]() 30.07.2007 00:19:28 | |
Ja heti ensimmäisenä tuosta EQ:stä, minkä hintaisia noita räkki EQ:ja on? Speduksi varmaan valitsisin Bossin. Onko millään valmistajalla sellaista systeemiä, että voisi tallentaa eri asetuksia ja sitten sieltä aina poimia haluamansa? Spedumallisia löytyy monia muitakin kuin Bossia. Esim MXR:ltä löytyy ainakin 6,7 ja 10 alueisia eq:ita. Vanhempia vehkeitä on ainakin kovasti kehuttu, varsinkin siitä sinisestä, onko 7 alueinen, oon kuullut ylistäviä kommentteja. Tollanen, eri asetusten nopea valinta olisi kyllä ässä juttu. Lattiamallisissa vehkeissä tuo ei ainakaan noilla vehkeillä mitä itse tiedän ole mahdollista. Mutta räkkivehkeissä voi hyvinkin olla. Voisin sun triidiä lainata ja kysästä, että ovatko nuo räkkivirittimet kuinka paljon tarkempia ja monipuolisia jne. verrattuna lattiamallisiin? Mitä kohtuu hintasia max. 200e olisi tarjolla. Käytettynä varsinkin olisin erittäin kiinnostunut hankkimaan. Mitä mieltä jengi on yleensä siitä, että en räkkivehkeitä itse käytä, jos hommaisi tuollaisen räkkityylisen virittimen, onko järkevää? Eroaako siis kuinka radikaalista lattiamallisesta? Elänkö soittaakseni vai soitanko elääkseni? | |
![]() 30.07.2007 00:27:39 | |
Spedumallisia löytyy monia muitakin kuin Bossia. Esim MXR:ltä löytyy ainakin 6,7 ja 10 alueisia eq:ita. Vanhempia vehkeitä on ainakin kovasti kehuttu, varsinkin siitä sinisestä, onko 7 alueinen, oon kuullut ylistäviä kommentteja. Joo, tuo MXR on kyllä hieman kalliimpi kuin Boss. No, täytyy vielä harkita miten teen tuon eq:n kanssa. Tollanen, eri asetusten nopea valinta olisi kyllä ässä juttu. Lattiamallisissa vehkeissä tuo ei ainakaan noilla vehkeillä mitä itse tiedän ole mahdollista. Mutta räkkivehkeissä voi hyvinkin olla. Ajattelin itsekin että onkohan tälläistä vielä kukaan keksinyt. Ainakin tompalla näyttäisi olevan jotain räkki eq:ja, joissa on kaksi tuollaista graafista "linjaa". Tiedä sitten miten toimivat ja ovat studiokäyttöön vain. Mitä mieltä jengi on yleensä siitä, että en räkkivehkeitä itse käytä, jos hommaisi tuollaisen räkkityylisen virittimen, onko järkevää? Eroaako siis kuinka radikaalista lattiamallisesta? Mä oon ajatellut itse, että hommaan pedaalivirittimen, koska lavalla esimerkiksi ei tarvitse kääntyillä sinne räkkiin päin vaan näet sen siitä jalkojesi juuresta. Toki noihin virittimiinkin varmaan on ohjaimia, mutta Bossin tunerilla luulisin itse pärjäävän hyvin. ENGL-friikki | |
![]() 30.07.2007 00:28:01 (muokattu 30.07.2007 00:34:58) | |
Blackmore-nupin kanavat saa kyllä vaihtumaan G-Majorilla. G-Majorissa on stereojakki, josta vedät piuhan stereojakkiin, jolla RB:n kanavat vaihtuu. Näitä releitä voit sitten ohjata G-Majorin valikosta. G-Majorissa on myöskin parametrinen EQ itsessään jo. Jos haluat EQ:t ennen sekä jälkeen etuastetta, et siis välttämättä tarvisi kuin sen Bossin GE-7:n. Yleisimmin käytetty räkkiviritin taitaa olla Korgin DTR-1000: http://www.thomann.de/fi/korg_dtr1000_rack_tuner.htm Virittissä on luonnollisesti eri tarkkuuksia. Bossin pedaalimallinen viritin taisi näyttää 4ce tarkkuudella, kun taas tuo DTR-1000 näyttä 1ce tarkkuudella, joten onhan siinä eroa. G-Majorissa on myös viritin, ja yhden pienen testin perusteella se toimi ihan hyvin. Kannattaa siis kokeilla ensin G-Majorin viritintä, ennen kuin erillistä sellaista alkaa hankkia. Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-) | |
![]() 30.07.2007 00:33:27 | |
Joo, tuo MXR on kyllä hieman kalliimpi kuin Boss. No, täytyy vielä harkita miten teen tuon eq:n kanssa. Joo, kyllä tuo Bossikin on takuulla laatupeli. Ajattelin itsekin että onkohan tälläistä vielä kukaan keksinyt. Ainakin tompalla näyttäisi olevan jotain räkki eq:ja, joissa on kaksi tuollaista graafista "linjaa". Tiedä sitten miten toimivat ja ovat studiokäyttöön vain. Luulisi olevan. Tietysti käyttömahdollisuudet livetilaanteessa ovat sitten eri asia. Vaikka toisaalta onhan esim. siellä studiossa aikaa säätää sitä eq:ta. Mä oon ajatellut itse, että hommaan pedaalivirittimen, koska lavalla esimerkiksi ei tarvitse kääntyillä sinne räkkiin päin vaan näet sen siitä jalkojesi juuresta. Toki noihin virittimiinkin varmaan on ohjaimia, mutta Bossin tunerilla luulisin itse pärjäävän hyvin. Tuota keikkakäyttöä mäkin olen miettinyt, ja se on oikeestaan se syy miksi mahdollisesti sitten sen lattiamallin hommaan. 7 alueinen on varmaan ihan riittävä. MXR:llä on ainakin nämä reissue laitteet melko saman hintaisia Bossin kanssa. Jos nyt jättää nää Kerry King signaturet ja muut pois laskuista. Elänkö soittaakseni vai soitanko elääkseni? | |
![]() 30.07.2007 00:34:29 | |
Blackmore-nupin kanavat saa kyllä vaihtumaan G-Majorilla. G-Majorissa on stereojakki, josta vedät piuhan stereojakkiin, jolla RB:n kanavat vaihtuu. Näitä releitä voit sitten ohjata G-Majorin valikosta. G-Majorissa on myöskin parametrinen EQ itsessään jo. Jos haluat EQ:t ennen sekä jälkeen etuastetta, et siis välttämättä tarvisi kuin sen Bossin GE-7:n. Yleisimmin käytetty räkkiviritin taitaa olla Korgin DTR-1000: http://www.thomann.de/fi/korg_dtr1000_rack_tuner.htm Virittissä on luonnollisesti eri tarkkuuksia. Bossin pedaalimallinen viritin taisi näyttää 4ce tarkkuudella, kun taas tuo DTR-1000 näyttä 1ce tarkkuudella, joten onhan siinä eroa. G-Majorissa on myös viritin, ja yhden pienen testin perusteella se toimi ihan hyvin. Kannattaa siis kokeilla ensin G-Majorin viritintä, ennen kuin erillistä sellaista alkaa hankkia. Kiitokset paljon tästä kirjoituksesta! Vielä kysymyksiä: Miten EQ eroaa jos se on ennen tai jälkeen etuastetta? Blackmoressa on kanavien vaihdon lisäksi vielä jakki, johon kytketty pedaali kytkee contour on/off ja master volume a/b. Onnistuuko näidenkin vaihto tuon rele-systeemin avulla? ENGL-friikki | |
![]() 30.07.2007 00:36:13 | |
Yleisimmin käytetty räkkiviritin taitaa olla Korgin DTR-1000: http://www.thomann.de/fi/korg_dtr1000_rack_tuner.htm Virittissä on luonnollisesti eri tarkkuuksia. Bossin pedaalimallinen viritin taisi näyttää 4ce tarkkuudella, kun taas tuo DTR-1000 näyttä 1ce tarkkuudella. Ei ole paha hinta, muutaman kympin Bossin lattiamallista kalliimpi. Täytyy harkita kyllä tarkasti. Kyllähän tuo suurempi viritystarkkuus ainakin itseäni siinä houkuttelee. Onko tästä eteenpäin joissain laitteissa sitten ylivoimaisia käyttöominaisuuksia tms. joka tekisi niistä paljon parempia esim. juuri tähän Korgiin verrattuna? Elänkö soittaakseni vai soitanko elääkseni? | |
![]() 30.07.2007 00:47:46 (muokattu 30.07.2007 00:56:07) | |
Miten EQ eroaa jos se on ennen tai jälkeen etuastetta? Jos EQ on ennen etuastetta, niin se muokkaa sitä signaalia, joka tulee kitarasta. Volumen nosto toimii tällöin samaan tapaan kuin kitaran volumen rullaaminen. Myöskin kun etuaste muokkaa soundia omalla tavallaan (soundi esim. säröytyy tietyllä tavalla), niin jos ruuvaat soundia ennen etuastetta, etuaste saa käsiteltäväkseen vähän erilaisen soundin. Jos EQ taas on etuasteen jälkeen (G-Majorhan siellä sulla olisi), voit nostaa tai laskea volumea ilman, että särön määrä muuttuu, koska etuasteeseen menee saman vahvuinen signaali, signaalin vahvuus muuttuu vasta sen jälkeen. Myöskin kun etuaste on käsitellyt soundin (vaikkapa "säröttänyt" sen tietyllä tavalla), niin etuasteen jälkeen laitettu EQ-muokkaisikin jo tätä säröytynyttä signaalia, eikä kitarasta tulevaa "puhdasta" signaalia. Siitä miten nämä juuri RB:n kanssa käytännössä toimivat mä en tietenkään voi sanoa mitään, sun pitää itse kokeilla. Blackmoressa on kanavien vaihdon lisäksi vielä jakki, johon kytketty pedaali kytkee contour on/off ja master volume a/b. Onnistuuko näidenkin vaihto tuon rele-systeemin avulla? Ei onnistu, G-Majorissa loppuu releet kesken. Jos haluat lisää releitä, niin esim. Nobels MS-4:sta taitaa monet käyttää. Tässä linkki Thomannille: http://www.thomann.de/fi/nobels_ms4_midi_switcher.htm Jos päädyt ostamaan Behringerin FCB1010:n midiohjaimeksi, niin siitä löytyy kanssa kaksi relettä, joilla saisit myös contourin ja master volume a/b:n toimimaan. Se tosin edellyttäisi "yhden ja puolen" ylimääräisen piuhan vetämistä lattialta nuppiin. Sanoin "yksi ja puoli" siksi, että FCB1010:n releet taisivat olla eri jakkien takana, joten sun tarvisi tehdä piuha, jossa toisessa päässä on stereojakki ja toisessa kaksi monoa. Se ei ole iso eikä vaikea homma. Toisaalta, se contour-namiskahan on eräänlainen eq, ja master volumea voit kontrolloida G-Majorilla. Siispä kannattaa miettiä, tarviiko sun oikeasti ohjata niitä kahta toimintoa RB:stä. Tuosta FCB1010:n toiminnasta G-Majorin kanssa on muuten joillain ollut vähän sanottavaa. Ainakaan kaikkia G-Majorin efektiblokkeja ei voi kontrolloida Behkulla, kun siinä loppuu control change-käskyt kesken. FCB1010 on myös aika iso, ja siinä on kaksi poljinta valmiina. Jos niille ei ole käyttöä, kannattaa ehkä hommata jokin pienempi lankku. Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-) | |
![]() 30.07.2007 00:58:54 | |
Ei onnistu, G-Majorissa loppuu releet kesken. Jos haluat lisää releitä, niin esim. Nobels MS-4:sta taitaa monet käyttää. Tässä linkki Thomannille: http://www.thomann.de/fi/nobels_ms4_midi_switcher.htm Jos päädyt ostamaan Behringerin FCB1010:n midiohjaimeksi, niin siitä löytyy kanssa kaksi relettä, joilla saisit myös contourin ja master volume a/b:n toimimaan. Se tosin edellyttäisi "yhden ja puolen" ylimääräisen piuhan vetämistä lattialta nuppiin. Sanoin "yksi ja puoli" siksi, että FCB1010:n releet taisivat olla eri jakkien takana, joten sun tarvisi tehdä piuha, jossa toisessa päässä on stereojakki ja toisessa kaksi monoa. Se ei ole iso eikä vaikea homma. Toisaalta, se contour-namiskahan on eräänlainen eq, ja master volumea voit kontrolloida G-Majorilla. Siispä kannattaa miettiä, tarviiko sun oikeasti ohjata niitä kahta toimintoa RB:stä. Tuosta FCB1010:n toiminnasta G-Majorin kanssa on muuten joillain ollut vähän sanottavaa. Ainakaan kaikkia G-Majorin efektiblokkeja ei voi kontrolloida Behkulla, kun siinä loppuu control change-käskyt kesken. FCB1010 on myös aika iso, ja siinä on kaksi poljinta valmiina. Jos niille ei ole käyttöä, kannattaa ehkä hommata jokin pienempi lankku. Mitenkäs tuon ENGLin oman spedun kanssa, osaako kukaan sanoa? Hirviästi uppoaa rahaa kun pitää ostella tuollaisia boksejakin. Tuota Behkun FCB1010 lankkuahan piti jotenkin säätää ennenkuin se toimii G-Majorin kanssa, mitenkäs on tuon ENGLin kanssa, tietääkö kukaan? Haluaisin kuitenkin panostaa ihan laatuun nyt. ENGL-friikki | |
![]() 30.07.2007 01:03:47 (muokattu 30.07.2007 01:06:11) | |
Mitenkäs tuon ENGLin oman spedun kanssa, osaako kukaan sanoa? Hirviästi uppoaa rahaa kun pitää ostella tuollaisia boksejakin. En tajunnut mitä tarkoitat... :-) Tuota Behkun FCB1010 lankkuahan piti jotenkin säätää ennenkuin se toimii G-Majorin kanssa, mitenkäs on tuon ENGLin kanssa, tietääkö kukaan? Haluaisin kuitenkin panostaa ihan laatuun nyt. Riippuu mitä kaikkea haluat sillä midilankulla tehdä. Jos haluat vain presetit vaihtumaan, niin sen Behringer ainakin hoitaa ilman mitään säätämisiä aivan samalla tavalla, kuin muutkin lankut. Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-) | |
![]() 30.07.2007 01:05:08 (muokattu 30.07.2007 01:05:32) | |
En tajunnut mitä tarkoitat... :-) Boksilla meinasin Noblesia, ENGLin omalla spedulla tuota Z-15 midiohjainta ja että miten se toimisi tuossa G-Major/RB hässäkässä. Riippuu mitä kaikkea haluat sillä midilankulla tehdä. Jos haluat vain presetit vaihtumaan, niin sen Behringer ainakin hoitaa ilman mitään säätämisiä aivan samalla tavalla, kuin muutkin lankut. Muistaakseni lueskelin täältä että FCB1010 asetuksia tms. piti ensin muokkailla (tietokoneen kautta jopa?) että se toimisi g-majorin kanssa. ENGL-friikki | |
![]() 30.07.2007 01:10:50 (muokattu 30.07.2007 01:12:12) | |
Boksilla meinasin Noblesia, ENGLin omalla spedulla tuota Z-15 midiohjainta ja että miten se toimisi tuossa G-Major/RB hässäkässä. Englin sivuillahan sanotaan, että Z-15:sta on 4 erillistä switchiä niille toiminnoille. Jos siis ostat Englin switchin, ja vedät lattialta yhden ylimääräisen piuhan Blackmoreen, ei sun tarvi erillistä releboksia ostaa. Muistaakseni lueskelin täältä että FCB1010 asetuksia tms. piti ensin muokkailla (tietokoneen kautta jopa?) että se toimisi g-majorin kanssa. FCB1010:n on saatavailla jokin siru, jolla sen saa synkkaamaan paremmin G-Majorin kanssa, mutta edelleenkään se ei ole välttämätöntä. Kerro ihmeessä mitä kaikkia toimintoja sun sillä midilankulla pitäisi saada tehtyä? Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-) | |
![]() 30.07.2007 01:16:06 | |
Englin sivuillahan sanotaan, että Z-15:sta on 4 erillistä switchiä niille toiminnoille. Jos siis ostat Englin switchin, ja vedät lattialta yhden ylimääräisen piuhan Blackmoreen, ei sun tarvi erillistä releboksia ostaa. Kalliimpihan tuo ENGL on kuin Behku, mutta säästyisin sen boksin ostamiselta. Ja onhan se ENGL, hienosti sopisi yhteen muun laitteiston kanssa. :) FCB1010:n on saatavailla jokin siru, jolla sen saa synkkaamaan paremmin G-Majorin kanssa, mutta edelleenkään se ei ole välttämätöntä. Kerro ihmeessä mitä kaikkia toimintoja sun sillä midilankulla pitäisi saada tehtyä? Lankulla pitäisi siis saada vaihdeltua nupista kanavat, contour päälle/pois ja volat a/b. Tämän lisäksi vielä efektejä pois/päälle g-majorista. JuSulla meni muistaakseni jokseenkin niin, että paikka ykkösessä oli ENGL E530:n puhdas jossa oli chorusta, sitten taisi olla seuraavassa paikassa kanava 2 ja jotain, paikka 3 kanava 3 ja paikka 4 taisi olla hi-gain sellaisenaan, ja paikka 5 delayn kanssa. Toivottavasti hän huomaa tämän topikin ja tulee opastamaan, minä kun en näistä vielä kauheasti ymmärrä. ENGL-friikki | |
![]() 30.07.2007 01:19:53 | |
Lankulla pitäisi siis saada vaihdeltua nupista kanavat, contour päälle/pois ja volat a/b. Tämän lisäksi vielä efektejä pois/päälle g-majorista. JuSulla meni muistaakseni jokseenkin niin, että paikka ykkösessä oli ENGL E530:n puhdas jossa oli chorusta, sitten taisi olla seuraavassa paikassa kanava 2 ja jotain, paikka 3 kanava 3 ja paikka 4 taisi olla hi-gain sellaisenaan, ja paikka 5 delayn kanssa. Toivottavasti hän huomaa tämän topikin ja tulee opastamaan, minä kun en näistä vielä kauheasti ymmärrä. Nuo kaikki toiminnot pystyt toteuttamaan G-Majorilla ja Englillä (kuten myös Behkullakin). Tuossa kun puhut "paikasta" tarkoitat ilmeisesti presettiä. Mitä jos lukisit G-Majorin manuskan läpi? Onhan siinä vähän hommaa jos ei aiempaa tietämystä ole, mutta kyllä sen luulisi selkeyttävän hommaa kummasti. -> http://www.tcelectronic.com/ Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-) | |
![]() 30.07.2007 01:28:16 | |
Nuo kaikki toiminnot pystyt toteuttamaan G-Majorilla ja Englillä (kuten myös Behkullakin). Tuossa kun puhut "paikasta" tarkoitat ilmeisesti presettiä. Mitä jos lukisit G-Majorin manuskan läpi? Onhan siinä vähän hommaa jos ei aiempaa tietämystä ole, mutta kyllä sen luulisi selkeyttävän hommaa kummasti. -> http://www.tcelectronic.com/ Presettiä meinaan siis. Öisin vain ei aina tahdo muistaa kaikkea mahdollista. Onnistuuko myös sellainen että on tuo kanava ilman efektiä ja sitten toisessa presetissä on efektin kanssa? ENGL-friikki | |
![]() 30.07.2007 01:33:15 (muokattu 30.07.2007 01:35:19) | |
Onnistuuko myös sellainen että on tuo kanava ilman efektiä ja sitten toisessa presetissä on efektin kanssa? Kaikki mahdollinen efektien ja vahvistimen kanavien vaihto onnistuu yhdellä polkaisulla kyllä. behkullakin. Ainut mihin behku ei ainakaan ihan suoraan pysty on valmiiseen presettiin jonkun "ylimääräisen" efektin lisääminen tai pois ottaminen. Muuten kyllä toimii ihan "plug and play" periaatteella. Ja onhan siinä noi kaksi lisä poljinta joilla voi ohjata haluamaansa efektin tiettyä parametria. Esim whammy tai volume pedaalina. Beware of the fish people, they are the true enemy. - Frank Zappa | |
![]() 30.07.2007 01:53:05 (muokattu 30.07.2007 01:53:30) | |
Presettiä meinaan siis. Öisin vain ei aina tahdo muistaa kaikkea mahdollista. Onnistuuko myös sellainen että on tuo kanava ilman efektiä ja sitten toisessa presetissä on efektin kanssa? Yhteen presettiin voit tallentaa minkä tahansa kanavan Blacmoresta ja mitkä tahansa efektit G-Majorista. Chorusta, delayta, eq, whammy - vaikka kaikki kerralla samaan presettiin. Tokaan presettiin vaikka pelkästään vahvistimen puhdas kanava kuivana. Ihan miten vaan haluat. Erilaisia presettejä voit tehdä 128 kappaletta. Luulisi riittävän vaikka Steve Vaille ja John Petruccille yhteensä. ;-) Midilankusta sitten lähetät G-Majorille käskyn, että minkä presetin G-Major valitsee. Lue nyt vaan ne manuskat, nämä kaikki selviää sieltä. Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-) | |
![]() 30.07.2007 08:28:10 (muokattu 30.07.2007 08:48:47) | |
Lankulla pitäisi siis saada vaihdeltua nupista kanavat, contour päälle/pois ja volat a/b. Jeh, kuten jo on mainittukin, niin G-Majorin releet ei tuohon riitä, tarvitaan joku laite, jossa on niitä lisää. Tuo Nobelsin laite on halvimmasta päästä, ja toimii ihan hyvin, mulla on ollut sellainen. Tämän lisäksi vielä efektejä pois/päälle g-majorista. JuSulla meni muistaakseni jokseenkin niin, että paikka ykkösessä oli ENGL E530:n puhdas jossa oli chorusta, sitten taisi olla seuraavassa paikassa kanava 2 ja jotain, paikka 3 kanava 3 ja paikka 4 taisi olla hi-gain sellaisenaan, ja paikka 5 delayn kanssa. Eli se periaate on niin, että program change -käskyllä (mikä midilaudasta yleensä lähtee, kun painat jotain numeroitua poljinta) vaihtuu G-majorista patchi, eli ohjelma tai muistipaikka, mikä nyt onkin paras termi. Patchiin sisältyy tiedot myös noista releiden asennosta, eli onko ne kiinni vai auki. Kun midipolkimesta polkaiset, niin vaihtuu G-Majorin soundi ja vahvistimesta kanava. Sama uudestaan esimerkin avulla: Mulla on ykköspaikassa patchi, jossa on vain hiukan chorusta ja reverbiä. Lisäksi releiden asennon ovat niin, että vahvistimesta menee puhdas kanava päälle. Polkaisemalla ykkösnamiskaa laudasta, saan siis puhtaan soundin choruksella ja kaiulla. Nelospaikassa taasen mulla ei ole G-Majorista mitään efektejä päällä. Releiden asento on asetettu niin, että vahvistimesta menee päälle särökanava ja boost, eli nelosnappulan takana on kuiva lead -särö. Lisäksi, mikäli midilauta osaa lähettää Control Change (CC) -käskyjä, voi patchin sisällä kytkeä efektiblockeja päälle ja pois, mutta mä en ole tähän ominaisuuteen tutustunut lainkaan, mulle on riittänyt nuo program change -käskyt. Kamapuolesta... Moni juttu on jo selvinnytkin. Perusoletus on, että G-Major on hankinnassa. Jos haluat ohjata noita kaikkia nupin ominaisuuksia, tarvitset neljä relettä, eli kaksi lisää G-Majorin releiden lisäksi. Halvimmalla nämä löytynee Behkun midilaudasta, mutta siinä on sitten se kiusa, että pitää midipiuhan lisäksi vetää pitkä ohjauspiuha laudasta nuppiin. Mutta, miksi sun pitäisi ohjata nupin a/b -mastervolumea, kun voit G-Majorista säätää volumetason patchikohtaisesti? Lisäksi contour on kuitenkin vain keskialuekorostus, varmasti G-Majorin eq:lla pääsee ainakin lähelle. Ja G-Majorin releethän riittävät kanavanvaihtoihin... Kuten jo tuli mainittua, on G-Majorissa eq, el voit ekuttaaa vaikka joka patchin eritavalla. Mä en näe erillisen eq;n hankintaa tähän tarkoitukseen tarpeellisena. Sen sijaan ns. master eq efektilenkkiin voisi olla ihan paikallaan. Tarkoitan tällä sitä, että kun sulla on ne treeniksellä hiotut unelmasoundit säädettynä, niin sitten paukkaat keikalle, jossa akustiikka on ihan erilainen, ehkä jopa joudut soittamaan lainakaapilla, tai miksaaja alkaa kiukuttelemaan liiasta alapäästä yms. Master eq:lla voit säätää tilan ja lainakaapin muokkaamaa soundia ilmat, että tarvitsee koskea nupin säätimiin (mikä nyt ei tietty ole vaikeaa) tai G-Majorin eq-asetuksiin (mikä olisi ns. pain in the ass vartti ennen keikkaa). Hanki ensin G-Major. Et aluksi tarvi lankkuakaan, vaihtuuhan ne patchit käsinkin, tai voit käyttää Xt Liveä aluksi tähän tarkoitukseen, jos pitää päästä jalalla polkemaan. Testaa huolella soundeja. Sitten, riippuen releiden lisätarpeesta, ala miettiä noita lisäbokseja ja lankkua. JuSu "Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia." | |
![]() 30.07.2007 08:36:34 | |
http://www.bossus.com/index.asp?pg=1&tmp=96 Tuossa on yksi equ-pedaali johon voi ohjelmoida monta eri equtusta ja vaihtaa polkaisemalla. Sormet lähtee soundista! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)