Aihe: 4x12-KAAPPI Engl Blackmorelle?
1 2 3 4 5
Nacher
22.07.2007 11:31:30
No eiköhän Powerball/Invader ja stankku kaappi silti läpi leikkaa bänditilanteessa. Vai onko muka näin että näistä ei saa mitään selvää stankkukaapin kanssa? :)

Powerball ja stankkukaappi on kyllä ollut yhdistelmä, josta kuullut, että kahden kitaristin kanssa kyllä jää melkoisen kuulumattomiin. Helppo uskoa, sillä Powerball on Blackmorea huomattavasti tummempi ja scoopatumpi. Invaderissa riippuu tietenkin, mitä kanavaa käyttää. Esim. neloskanava (leadikanava) on silkkaa läskiä ja tmumaa middleä, kun taas kolmonen (komppikanava) on aika scoopattu ja kirkas.
mungiisi
23.07.2007 20:29:39
Nyt huomasin ENGLin sivuja katsellessani että stankku ja pro eroavat myös puissa hieman. Vaikuttavatko nämä soundiin millä tavalla?
mungiisi
29.07.2007 17:33:55 (muokattu 29.07.2007 18:09:08)
Kävin nauhoittamassa kaksi äänitettä, toisessa behkun kaappi ja toisessa tuo ENGL Std. Molemmat ovat siis 4x12". Näytteet eivät ole pitkiä ja ne ovat siis säröillä soitettuja, eli mitään studiotasoisia näytteitä joka kanavalta en nauhoittanut, pahoitteluni.

Klipit on nauhoitettu Leemin jollain mikillä jonka mallia en tiedä, ja mikseristä (Behringer Xenyx802) Macbookille, jossa ohjelmana Garageband. Mikserissä ei ole käytetty mitään Eq:a tms. Kitarana ESP-LTD, jossa EMG:n 707 aktiivimikit. Mikki lyöty vähän kartiosta sivulle, kummassakin alempi vasen elementti. En näistä mikityksistä oikein mitään tiedä.

http://koti.mbnet.fi/~grim/temp/mungiisi/
Ben_D
29.07.2007 19:48:53

Kävin nauhoittamassa kaksi äänitettä, toisessa behkun kaappi ja toisessa tuo ENGL Std. Molemmat ovat siis 4x12". Näytteet eivät ole pitkiä ja ne ovat siis säröillä soitettuja, eli mitään studiotasoisia näytteitä joka kanavalta en nauhoittanut, pahoitteluni.

Klipit on nauhoitettu Leemin jollain mikillä jonka mallia en tiedä, ja mikseristä (Behringer Xenyx802) Macbookille, jossa ohjelmana Garageband. Mikserissä ei ole käytetty mitään Eq:a tms. Kitarana ESP-LTD, jossa EMG:n 707 aktiivimikit. Mikki lyöty vähän kartiosta sivulle, kummassakin alempi vasen elementti. En näistä mikityksistä oikein mitään tiedä.

http://koti.mbnet.fi/~grim/temp/mungiisi/

Melkeinpä kuulostaa Behringerin kaapilla paremmalta :)
http://www.myspace.com/fiercemetal
this1sux
29.07.2007 20:54:15 (muokattu 29.07.2007 20:56:13)

Niin, onkohan se väärin vastata näin? Sokkotestinä nimittäin olisin takuuvarmasti sanonut ensimmäistä klippiä paremmaksi, jossa siis Behkun kaappi on.

Tiukemmalta vaikuttaa tuo Engl, ehkä myös hiukan erottelevammalta.

Edit: Loppukaneettina sanon vielä, että vaikea kertoa kumpi on parempi. Se joka kuulostaa paremmalta sitten kun nauhoituksessa on muut soittimet mukana olkoon voittaja.
lalalaa
Ben_D
29.07.2007 21:03:52 (muokattu 29.07.2007 21:05:20)

Niin, onkohan se väärin vastata näin? Sokkotestinä nimittäin olisin takuuvarmasti sanonut ensimmäistä klippiä paremmaksi, jossa siis Behkun kaappi on.

Tiukemmalta vaikuttaa tuo Engl, ehkä myös hiukan erottelevammalta.

Edit: Loppukaneettina sanon vielä, että vaikea kertoa kumpi on parempi. Se joka kuulostaa paremmalta sitten kun nauhoituksessa on muut soittimet mukana olkoon voittaja.

Joo...en mä ole ikinä moittinut mitään kaappia. Perus Marshall toimi Powerballin ja 5150:n kanssa, mutta ei Savagen jne. Behringer näyttää hoitavan hommansa ihan hyvin joten ihan pätevä vaihtoehto kalliimmille kaapeilla.

Alkukesästä soitin coverkeikan ENGL Savage nupillani ja käytin kaappeina paikanpäältä löytyneitä Marshallin olisko ollut MG tai Valvestate sarjan kaappeja....hyvin toimi.
kimurantti1
29.07.2007 21:26:04 (muokattu 29.07.2007 21:28:36)
Musta taas Englin kaappi kuulostaa selvästi paremmalta noissa mungiisin klipeissä. Behkussa on vähän pehmeämpi soundi, joka varmaan miellyttää sellaisenaan enemmän, mutta alavireiden kanssa bändin kanssa pelatessa voipi tulla Englin tiukkuus ja yläpää tarpeeseen. Ton Englin soundi on paljon enemmän läsnä "tässä ja nyt". Behkusta puuttuu yläpäästä jotain, ehkä vähän pahvisen kuuloinen soundi verrattuna Engliin.

Mutta, miten ihmeessä sulla mungiisi kiertää kitara niin hirveästi? Heti kun avaat kitaran volapotikan, niin alkaa hallitsemattoman kuuloinen kierto. Behringerillä vielä ikävämmän kuuloinen sellainen.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
mungiisi
29.07.2007 22:18:21
Kommentoidaanpas vähän omaa mielipidettä,

Behku ei ole mielestäni mikään surkea, ei ollenkaan. Hyvin se toimii ja leikkaa bändinkin läpi. Mutta silti siitä puuttuu aika paljon esim. alapäätä, jonka kuulee varsinkin itse soittaessa. ENGLissä on kaikenlisäksi paljon massiivisempi soundi jo muutenkin. Ja nuo suhinat ja kierrotkin ovat suurempia Behkulla. Mutta ei se mikään surkimus ole, tuossa hintaluokassa hyvä. Parempi kuin meidän toisen kitaristin Laney.

Mutta, miten ihmeessä sulla mungiisi kiertää kitara niin hirveästi? Heti kun avaat kitaran volapotikan, niin alkaa hallitsemattoman kuuloinen kierto. Behringerillä vielä ikävämmän kuuloinen sellainen.

Syyt siihen ovat varmaan noissa EMG:issä ja siinä ettei meiän treenis ole kauheun hyvin eristetty. Kaikuu aika paljon kun sinne ei ole vielä kauheasti mattoja tuotu.
Kitaran kun vaihdoin (vanhassa oli M7 tallassa) kauhistuin ihan sitä miten nuo aktiivit kiertävät. Kaverini myöskin sanoi että hänen 81:nsä kiertävän aivan tajuttoman paljon.
Ben_D
29.07.2007 22:18:36

Kultakorvia...mulle käy molemmat klipit. Itsellä on toi ENGL:n kaappi ja pian testaan sen Mesan Dual Rectumfierin kanssa.
mungiisi
29.07.2007 22:20:28

Eikös tuo RB kuitenkin ole aika Savagen tapainen? Itse soittelet samalla kaapilla ja Savagella ja tykkäsit soundista. Mikäs tuossa on vikana?
mesa-
29.07.2007 22:20:34
Mulla ois vähän kysyttävää näistä laneyn gs412 -kaapeista. Mitä eroa niillä on niihin kalliimpiin laneyn kaappeihin joissa on celestion vintaget? Noissa halvemmissahan on celestion custom speakerit. minkä laatuiset mahtavat olla?
Blues 'n' Metal!
Ben_D
29.07.2007 22:23:06

Eikös tuo RB kuitenkin ole aika Savagen tapainen? Itse soittelet samalla kaapilla ja Savagella ja tykkäsit soundista. Mikäs tuossa on vikana?

Ei mikään...kuten yllä kirjoitin, mun mielestä kummassakaan ei ole mitään vikaa. Ei mulla ole niin tarkanpäälle kunhan nyt ei ihan nuhanen paska ole ja saa bändin kanssa itsensä kuuluviin.
mungiisi
29.07.2007 22:24:15
Ei mikään...kuten yllä kirjoitin, mun mielestä kummassakaan ei ole mitään vikaa. Ei mulla ole niin tarkanpäälle kunhan nyt ei ihan nuhanen paska ole ja saa bändin kanssa itsensä kuuluviin.

Okei. Osaatko sanoa onko tuo kuinka paljon Savagen tyylinen laite?
Ben_D
29.07.2007 22:29:50

Okei. Osaatko sanoa onko tuo kuinka paljon Savagen tyylinen laite?

On se hyvin samankaltainen. Savagessa ehkä vähän enemmän ruutia ja jyrää + 6550 pääteputket.
mungiisi
29.07.2007 22:37:26
On se hyvin samankaltainen. Savagessa ehkä vähän enemmän ruutia ja jyrää + 6550 pääteputket.

Ourait. Tuo mun RB oli alunperin sen takia myynnissä että ostaisin tilalle Powerballin, mutta testattuani Fireballia mielestäni RB:n ja Savagen soundi on parempi. Powerball on tietenkin erilainen ja sitäkin pitäisi käydä testaamassa, mutta esim. tämä videoklippi http://www.youtube.com/watch?v=v_Swrayd4iE kertoo miksi pidän enemmän RB:stä. Se ei ole noin tumma kuin Powerball. Käyn varmaan silti huomenna kokeilemessa tuota Ballia, mutta luulen että pidän RB:n. Uusi kaappi muutti käsitystä ja paljon.
Nacher
29.07.2007 23:25:43
Ourait. Tuo mun RB oli alunperin sen takia myynnissä että ostaisin tilalle Powerballin, mutta testattuani Fireballia mielestäni RB:n ja Savagen soundi on parempi. Powerball on tietenkin erilainen ja sitäkin pitäisi käydä testaamassa, mutta esim. tämä videoklippi http://www.youtube.com/watch?v=v_Swrayd4iE kertoo miksi pidän enemmän RB:stä. Se ei ole noin tumma kuin Powerball. Käyn varmaan silti huomenna kokeilemessa tuota Ballia, mutta luulen että pidän RB:n. Uusi kaappi muutti käsitystä ja paljon.

Savage on kuin Blackmore, jossa on enemmän sitä paljonpuhuttua munaa. Ehkä vähän kuivasoundisempi/kireämpi, mutta myöskin raskaampi. Savage eroaa myös sillä, että siinä on ehkä suurin määrä turhia/outoja ominaisuuksia, mitä olen nupissa koskaan nähnyt. Oikeasti tuntuu, että sitä nuppia tehdessä on iskenyt suuruudenhulluus, ja pitänyt änkeä kaikki hauskat switchit mukaan, vaikka niille ei kovin järkevää käyttötarkoitusta löytyisi, tai ainakin samat featuret voisi tehdä paljon kätevämmin/käyttökelpoisemmin. Muistaakseni en itse käyttänyt ko nupissa kuin contournappia, säröruuveja ja eq:ta. Niin ja volumea.

Itse olen kyllä ihan sen puolesta, että Savage/Blackmore toimivat bänditilanteessa paljon paremmin kuin *ballit. Kummista tykkää sitten enemmän on vähän mielipidekysymys.
mungiisi
29.07.2007 23:32:33 (muokattu 29.07.2007 23:34:06)
Savage on kuin Blackmore, jossa on enemmän sitä paljonpuhuttua munaa. Ehkä vähän kuivasoundisempi/kireämpi, mutta myöskin raskaampi. Savage eroaa myös sillä, että siinä on ehkä suurin määrä turhia/outoja ominaisuuksia, mitä olen nupissa koskaan nähnyt. Oikeasti tuntuu, että sitä nuppia tehdessä on iskenyt suuruudenhulluus, ja pitänyt änkeä kaikki hauskat switchit mukaan, vaikka niille ei kovin järkevää käyttötarkoitusta löytyisi, tai ainakin samat featuret voisi tehdä paljon kätevämmin/käyttökelpoisemmin. Muistaakseni en itse käyttänyt ko nupissa kuin contournappia, säröruuveja ja eq:ta. Niin ja volumea.

Itse olen kyllä ihan sen puolesta, että Savage/Blackmore toimivat bänditilanteessa paljon paremmin kuin *ballit. Kummista tykkää sitten enemmän on vähän mielipidekysymys.

Joo, käyn kuitenkin kokeilemassa sen Powerballin huomenna kun se on DLX:ssä. Tuskin tuota Blackmorea enään mihinkään myyn, mutta kokeilenpa kuitenkin.

Edellisestä postauksesta unohtui kun kiireessä rupesin kirjoittelemaan, piti lähteä hakemaan behkun kaappi uudelle omistajalle että eihän tuo youtube-pätkä mikään studiossa hiottu timantti ole soundeiltaan, mutta mielestäni antaa aika hyvän kuvan Blackmoresta ja Powerballista sen minkä olen kuullut. Hyvä juttu mielestäni on myös se, että tuossa on soitettu Blackmorella stankku-kaapilla ja Powerballilla pro-kaapilla, stankku rauhoittamaan Blackmoren kirkkautta ja pro auttamaan Powerballin tummuuteen. Silti RB vie voiton mielestäni.

E: Täytyy kyllä vielä sanoa että ihania vermeitä nuo ENGLit. Niistä jaksaisin kirjoitella ja puhua vaikka kuinka paljon, soittamisesta puhumattakaan. :)
Ben_D
29.07.2007 23:54:16

Myös Powerballin omistaneena täytyy sanoa, että Savage / Blackmore kuuluvat paljon paremmin bändisoitossa. Powerball on studiossa hyväsoundinen vehje, joka kuulostaa myös yksinsoitettuna hyvältä.
mungiisi
30.07.2007 00:05:09
Myös Powerballin omistaneena täytyy sanoa, että Savage / Blackmore kuuluvat paljon paremmin bändisoitossa. Powerball on studiossa hyväsoundinen vehje, joka kuulostaa myös yksinsoitettuna hyvältä.

Onhan se kyllä hyvä soundinen, mutta silti musta tommonen vähän kirkkaampi Savage / Blackmore meininki potkii paremmin. Varsinkin Savage jos siinä on enemmän sitä mulkkua.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)