Aihe: Gibson Flying V
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Nacher
29.07.2007 16:59:57
Mä en ole vahvistimen kanssa tuota SG:tä kokeillut. Voiko joku vähän kuvailla sitä soundia?

Kyllähän tuo SG:kin menis. Varsinki se sunburst sg on tosi hieno :)

Vakiovastaus kysymykseen miltä SG (voi) kuulostaa : http://www.youtube.com/watch?v=skcfsKSMqfo

Ja sitten puolueellisia mielipiteitä. Vaikka miten täällä toitotettaisiin, että strato sopii heviin, niin joka tapauksessa se häviää soundin jykevyydessä lähes järjestään humbucker-kitaroille, etenkin mahonkisille sellaisille. Ei SG mikään ohutsoundinen ole todellakaan. Les Paul on vain vielä paksusoundisempi ja tummempi. Flying V ja SG kuulostavat periaatteessa varsin samalta, jos mikit ovat samat. Vakiona vain Flying V:ssä on hevimmät keraamiset (500t/496r) mikit ja SG:ssä vähän rauhallisemmat (490r/498t) mikit. Molemmat myös ovat halvempia, kuin Les Paulit, joiden standardit maksavat reilusti yli pari tonnia.

Itse pidän SG:tä ihan loistavan ergonomisena kitarana, jahka siihen tottuu. Soittoasento on jotenkin vain niin luonteva ja tukeva, eikä ranteen tarvitse hakea paikkaansa yhtään tai käden väsyä. Voi olla yksilöllistäkin.
Nacher
29.07.2007 17:03:17
Vakiovastaus kysymykseen miltä SG (voi) kuulostaa : http://www.youtube.com/watch?v=skcfsKSMqfo

Ja sitten puolueellisia mielipiteitä. Vaikka miten täällä toitotettaisiin, että strato sopii heviin, niin joka tapauksessa se häviää soundin jykevyydessä lähes järjestään humbucker-kitaroille, etenkin mahonkisille sellaisille. Ei SG mikään ohutsoundinen ole todellakaan. Les Paul on vain vielä paksusoundisempi ja tummempi. Flying V ja SG kuulostavat periaatteessa varsin samalta, jos mikit ovat samat. Vakiona vain Flying V:ssä on hevimmät keraamiset (500t/496r) mikit ja SG:ssä vähän rauhallisemmat (490r/498t) mikit. Molemmat myös ovat halvempia, kuin Les Paulit, joiden standardit maksavat reilusti yli pari tonnia.

Itse pidän SG:tä ihan loistavan ergonomisena kitarana, jahka siihen tottuu. Soittoasento on jotenkin vain niin luonteva ja tukeva, eikä ranteen tarvitse hakea paikkaansa yhtään tai käden väsyä. Voi olla yksilöllistäkin.

Edit : Tässä myös hyvä SG tilu/hevipätkä. Jeesus mitkä turbosormet. http://www.youtube.com/watch?v=kTbY … 3DTNOQ&mode=related&search=
duc
29.07.2007 17:42:01
Voi herran pieksut...

Strato varmaan sitten kuulostaa Iron Maidenilta?

Kyseinen heitto oli nyt lähinnä vitsi. Ja eikös Adrian Smith ole sekin SG:llä vedellyt ajoittain.
joukov
29.07.2007 19:12:23 (muokattu 29.07.2007 19:13:48)
Kitaraa hommatessa pitää huomioida, että ketjun aloittajan lähtökohdat. Useat sanovat, että pidä strato. Erinomainen keppi varmaan mutta ei mitenkään erityisen harvinainen. Myös tulonlähteet voivat nuoremmalla iällä olla hiukan niukat, joten keppi vain vaihtoon jos ei miellytä. Samanlaisen voi hankkia myöhemmin uudelleen jos siltä tuntuu. Itse ainakin laitan kitaran vaihtoon jos etsin erilaista soundia ja fiilistä, hyvin harvoin vain ostan uuden kitaran.

Ihmeellinen sg-mania täällä m.netissä valloillaan.
SWR: An army of rats ate your gear. Stanley Clarke: Yeah. Its amazing.
jussimus
29.07.2007 19:17:28
Kyseinen heitto oli nyt lähinnä vitsi. Ja eikös Adrian Smith ole sekin SG:llä vedellyt ajoittain.

No jos vitsejä laukoo niin kannattaa toki laittaa hymiötä messiin...
jazzIII
29.07.2007 19:26:39
Tai sitten vaan siihen halvimpaan humppariritsaan EMG:t kiinni, siinä sulle metallika saundit.

SG:hen kun työntää kuumempaa mikkiä sisään, niin sillä kyllä sulaa vahvinkin metalli.

Juu, miksei, itse en ole kokeillut SG:hen mikkejä vaihdella.. meinasin vaan, että jos kitaraa haetaan lähinnä soundin perusteella, parasta kai hommata sellanen mikä kuulostaa halutulta jo suoraan paketista. Ergonomian puolesta ja ylipäätään SG:tä voin kyllä suositella, Gibsonin vakiomallit ovat tulleet tutuiksi.
jussimus
29.07.2007 19:32:47
Ihmeellinen sg-mania täällä m.netissä valloillaan.

No tuskin. Sanoisin että SG on aina ollut jostain syystä hieman aliarvostettu kitara, mutta lienee kokenut viime aikoina jonkinasteista nostetta, eikä suotta.

Mutta eiköhän Mnetissä SG-miehet kuitenkin ole edelleen selkeä vähemmistö. SG-miehet vaan tuppaavat olemaan melko äänekkäitä SG:n parhautta huudellessaan ;)
rock-kukko
29.07.2007 19:46:46
sg voi kuulostaa vaikka tollaselta http://www.youtube.com/watch?v=rgVA … _qG0e0&mode=related&search= ja strato tolta http://www.youtube.com/watch?v=BlciQvsZCsw osta vaan just semmonen keppi ku ite tahot. kerkee noita elämän aikana vaihtelemaan... itellä strato ja just ostin telen. ja voi sillä telelläkin heviä veivata. no joo siihen hommaan otan kummiski ennemmin ton straton. oon kyllä ite ajatellut laitella tohon omaan stratoon jotku ykskelasen kokoset humpparit.
trih
29.07.2007 20:34:32
Toi SRV-Strato maksaa t-kaupassa 1535e eli Gibsonin V, Les Paul Studio ja esim SG Standard ovat halvempia. Itse en ilman välirahaa vaihtaisi päittäin halvempaan. Tosin Flying V valkoisena maksaa 1490e eli se voisi olla päittäin oiva ratkaisu.
Kitara basson tontille ja basso naapurin tontille.
mesa-
29.07.2007 21:50:21 (muokattu 29.07.2007 21:52:29)
Itse asiassa mä saan tuosta stratosta aika paljon säröä mutta siitä puuttuu vaan sitä jotain. Ja soundi on tosi hyvä, mutta metalliin se kuitenkaan vain ei ole paras.

E: saan helpostikkin tuon ynnkävideon verran säröä. Mun mielestä ynkältäkin puuttuu vaan sitä jotain siitä säröstä.
Blues 'n' Metal!
Nacher
29.07.2007 21:56:40
Itse asiassa mä saan tuosta stratosta aika paljon säröä mutta siitä puuttuu vaan sitä jotain. Ja soundi on tosi hyvä, mutta metalliin se kuitenkaan vain ei ole paras.

E: saan helpostikkin tuon ynnkävideon verran säröä. Mun mielestä ynkältäkin puuttuu vaan sitä jotain siitä säröstä.

Ja juuri tuo on se straton ongelma hevissä mielestäni. Yksikelaisilla mikeillä ja ko. kitaralla ei vain irtoa sellaista paksua hevijunttaa oikein millään. LIian twängi, kirkas ja ohut soundi aina, vaikka miten säröttäisi. Juuri tuohon ongelmaan saat apua, jos vaihdat tuon Gibsoniin. Cleanit/bluussit jne voivat tosin kärsiä.
hapan
29.07.2007 22:01:48
Cleanit/bluussit jne voivat tosin kärsiä.

Eikä edelleenkään kärsi, jos vaan osaa. Gary Moore, Albert King, Clapton ja B.B. King osaavat.
Krice
29.07.2007 22:03:58

Yksikelaisilla mikeillä ja ko. kitaralla ei vain irtoa sellaista paksua hevijunttaa oikein millään. LIian twängi, kirkas ja ohut soundi aina, vaikka miten säröttäisi.

http://www.youtube.com/watch?v=2s-cBPn31ys

Tuo on ihan paras. KK vetää yksikelaisella stratolla kipakan intron.
"I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica.
Nacher
29.07.2007 22:07:30 (muokattu 29.07.2007 22:08:57)
Eikä edelleenkään kärsi, jos vaan osaa. Gary Moore, Albert King, Clapton ja B.B. King osaavat.

Siksi mukana sana "voivat". Edellämainittu herrasväki tuskin tosin veteli millään keraamisilla mikeillä, joita noissa flygareissa on. Loistavastihan jollain paffilla cleani/bluussi/jatsi irtoaa.

http://www.youtube.com/watch?v=2s-cBPn31ys

Tuo on ihan paras. KK vetää yksikelaisella stratolla kipakan intron.

Eipä oikein tuo soundi sytytä. Juuri sellainen kasari stratohevisoundi. Toiset tykkäävät, toiset eivät. Pahiten tuon straton "hevivajavuudet" tuntuvat tulevan esiin demppauksissa ja pinch-harmonicseissa, joskin jälkimmäisiä jotkut siitäkin huolimatta repivät tuosta kitarasta ihan hyvin.
Iron Horse
29.07.2007 22:16:40
SG kuulostaa Sabbathilta, Doorsilta, Hendrixiltä, Claptonilta, Doorsilta, The Wholta, ja Judas Priestiltä.
Kun taas Strato kuulostaa Iron Maidenilta, Deep Purplelta, Hendrixiltä, Claptonilta, ja The Wholta.

Molemmat kepit (Gibson SG/Flying V ja Strato) ovat sopivia mihin musatyyliin tahansa oikealla elektroniikalla (okei, kantrivee on aika kaukaa haettua). Giboihin klangia saa kirkkailla mikeillä, puolituksilla ja vaiheen käännöllä, kun taas Stratoon voi vaihtaa jytyt humbuckerit, ja puolittaa autenttisempia stratosaundeja varten.
Hommaat vaan sen kepin, joka tuntuu hyvältä, mielellään useita - Eli en suosittele SRV:n myyntiä, mutta jos haluat, niin mikrofonit voi vaihtaa.
mesa-
29.07.2007 22:27:08
Hitto kun himottais tommonen Gibsoni! Strato muuten myisin mutta kun täällä on tullut niin paljon kommenttia että "älä myy" tms. Ei sitä varmaan sitten kannata myyä
Blues 'n' Metal!
trih
29.07.2007 22:30:56
Etkö nyt 300e saa kasaan? Sillä hinnalla saa jo hyvän kepin pelkkään metalliin. Eli halpa humpparikeppi ja siihen sitten vaikka pistää tehokkaan humpparin tallaan. Pitäis 300e lähteä tollanen simppeli kokonaisuus. Gibsoni on niin vahva brändi että ylihintaa löytyy.
mesa-
29.07.2007 22:32:27
kyllä mää nyt 300e saisin, mutta en usko sillä saa oikein minkäänlaista soundia jos kitara ei ole mikään hyvä
Blues 'n' Metal!
trih
29.07.2007 22:36:03
kyllä mää nyt 300e saisin, mutta en usko sillä saa oikein minkäänlaista soundia jos kitara ei ole mikään hyvä

Jollain pitää alotella. Hetfieldikin väänsi ekat levynsä Flying V-kopiolla jossa oli Duncanin Invader tallassa. Taisi olla vielä pulttikaula-kopio ;).
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)