Aihe: Whirlwindin tuotteista (MASS-liittimet, kaukokaapelit)
1
Reddie
23.07.2007 21:28:33
Onko kellään kokemuksia jenkkiläisen Whirlwindin tuotteista? Nyt rupeaa H-hetki lähenemään kaken uudistukseen ja tuo on jo pidemmän aikaa kiinnostanut meikäläistä. Nyt keräilen siis kotimaisia kokemuksia. Löytyykö keltään? Alla vielä linkkejä kiinnostaviin tuotteisiin:

http://www.whirlwindusa.com/multi012.html
http://www.whirlwindusa.com/concer01.html
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
multipaavo
23.07.2007 22:54:49

Onko kellään kokemuksia jenkkiläisen Whirlwindin tuotteista?

Raaks!
Whirlpoolin pienistä sinisistä kaapeleista kokemusta lienee kaikilla tässä maassa. Eli kaapelihan on mekaaniselta kestoltaan "Nuclear War" luokkaa ts. melko vittumainen käärittävä...

MASS:in multsareita ei oo montaa kävellyt mun eteen. Ihan ok liittimeltähän tuo vaikuttaa, vaikka mua kummastuttaa tollanen bi-seksuaalinen lähestyminen pinnitys asioissa. Muistelisin että joku kertoi tarinaa kuinka vaikea liitin oli kasata... tämä siis vahvalla mutulla. Ja lisää zulu rumpuja eli liitinhän taitaa olla hermeettinen, mikä ei välttämättä ole ollenkaan huono juttu.

Kaukolakritseista oli yleisempää juttua tässä taannoin: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=50&t=148683&co=30

Mainitsen tähänkin postaukseen vielä, että oma suosikki-liittimeni on VEAM tai 10:47 tai Link Italy (tässä järjestyksessä) ja toivon 37 pinnisen liittimen yleisempää käyttöönottoa... Mikäs sen mukavampaa kuin todeta Liedon kyläjuhlien talon teknikolle: "Ai sullakin on Veamit! no hitto mä paan omani noihin kiinni"

-Paavo
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein
AnttiR
29.07.2007 06:17:29 (muokattu 29.07.2007 06:20:44)
Omat kokemukseni Whirlwindin tuotteista pohjautuu lähinnä muutamaan ulkomaiseen kiertueeseen, koska whirlwindin multsarit ovat harvinaisempia Suomessa. Ww:n perus lavahakuja ja kaukokaapeleita kylläkin tulee vastaan.

Kaapeli itsessään on todella kestävää, mutta erittäin kankeaa (nimenomaan se sininen kaapeli). Jos on sattunut käymään niin, että kaapeli on päässyt taittumaan pahasti, niin siihen saattaa jäädä pysyvä mutka. Toisaalta, jos ja kun kaapelin kerii oikeaoppisesti, niin se pysyy erittäin hyvin nipussa ja on helppo käsitellä. Vastaavasti esim uudenkarhea Cordialin sinänsä laadukas ja paljon käytetty CMG kaapeli on melko pitkään oikukas, ennenkuin se "menettää" varastosäilytyksessä muodostuneen kierteisyytensä.

Pienenmmissä Ww:n moninapaliittimissä on tullut vastaan muutaman kerran lukitusrenkaissa katkenneita lukkonastoja. Eli liitintä ei voi kierteen avulla enää lukita, paikoilleen se menee kyllä. Tätä ongelmaa ei ole kuitenkaan isoissa hermafrodiittiliittimissä, koska niissähän on kunnon kierteet. Ja sen liitännän nerokkuus on juuri siinä että kaapelin voi vetää kumpaan suuntaan tahansa. Jos itse rakentaa kaapelit, niin tietenkin työ on sitä hankalampaa tai tarkempaa mitä enemmän pinnejä multsarissa on.

Minun mielestäni yksi todella hyvä puoltoääni whirlwindin tai VEAMin ja näiden kloonien käyttöön on selkeä standardi pinnien kytkentöjen suhteen. Vaikka Harting on melko yleinen multsariliitin Suomessa, niin keikalla vastaantuleva toisen PA-firman Harting on mitä todennäköisimmin epäsopiva oman Hartingisi kanssa. Eri firmoilla ja valmistajilla on toisistaan eroavia pinnikytkentöjä. Esim joissakin Thomannin myymissä Hartingeissa on yhteinen 1. pinni kaikille kanaville, mikä ei kuitenkaan ole aivan käytännöllisintä muuten kuin kanavamäärän maksimoimisen kannalta. Jos taas keikalla tulee vastaan WW-yhteensopivat, tai VEAM yhteensopivat kaapelit, niin mitä todennäköisimmin kytkentä on yhteneväinen.

Jos teet yhteistyötä säännöllisesti jonkun toisen firman kanssa, niin kannattaa varmaan harkita yhteensopivaa kaukokaapelijärjestelmää..

AnttiR
AnttiR
29.07.2007 12:35:37 (muokattu 29.07.2007 12:36:17)
Mielenkiintoista, olen käyttänyt kyseistä kaapelia melkoosen paljon, enkä moista ilmiötä ole havainnut. Tietenkin jos kaapelin kerää ympyrälle (kuten aikaasen moni näyttää tekevän), niin tuleehan siihen kierre. Ja kierteitä on tasan yhtä monta kuin kierroksia kelauksessa. Tämän takia kaapeli pitäisikin kelata kasille tai "piilokasille". Viimeinen on vähän vaikea näin sanallisesti selittää, mutta yritän kuitenkin: Joka toinen kierros kelataan ikäänkuin alle eli tehdään vastakierre. Saman voi toteuttaa tekemällä esim. maahan kasia, jolloin toinen lenkki taitetaan ensimmäisen päälle (ei tästä kukaan varmaan tajunnut mitään...). Idea on jokatapauksessa sama, miten laivassa kelataan isot köydet.

Itsellänikin on tapana kerätä kaapelit "piilokasille". Tarkoitin nimenomaan uudenkarheaa cordialia, että menee hetken ennenkuin se alkaa taipumaan mukisematta kasaan (varsinkin paksummat letkut), jos kaapeli on esim varastorullan lopusta, eli se on ollut tehtaalta saakka pienellä ympyrällä kelattuna. Mutta kyllä sekin "ojentuu" ajallaan.

Onneksi noihin VEAMeihin jne löytyy tehtaan standardi. Ihan yhtä itsestään selvää ei ollut löytää Hartingille vastaavaa kytkentäkaavaa.

-A-
ragol
30.07.2007 09:19:06

Mielenkiintoista, olen käyttänyt kyseistä kaapelia melkoosen paljon, enkä moista ilmiötä ole havainnut. Tietenkin jos kaapelin kerää ympyrälle (kuten aikaasen moni näyttää tekevän), niin tuleehan siihen kierre. Ja kierteitä on tasan yhtä monta kuin kierroksia kelauksessa. Tämän takia kaapeli pitäisikin kelata kasille tai "piilokasille". Viimeinen on vähän vaikea näin sanallisesti selittää, mutta yritän kuitenkin: Joka toinen kierros kelataan ikäänkuin alle eli tehdään vastakierre. Saman voi toteuttaa tekemällä esim. maahan kasia, jolloin toinen lenkki taitetaan ensimmäisen päälle (ei tästä kukaan varmaan tajunnut mitään...). Idea on jokatapauksessa sama, miten laivassa kelataan isot köydet.

Tuota, tarkoitat varmaankin tätä tyyliä? http://www.themothership.net/video/

Olen kuullut firmoista, joissa tuo on ainut sallittu. Jos jonkun nähdään tekevän jotain muuta, niin voipi olla keikat ohi siinä firmassa...

Tuolla saa myös näppärästi kierteet pois kaapelista kun muutamaan kertaan kiepittelee saman kaapelin.

Ja takaisin sorvin ääreen.
Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.vuodatus.net
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)