Aihe: Digitaalinen trumpetti
1 2 3 4 522 23 24 25 26 27 28
Klezberg
22.07.2007 23:46:23

Mutta Matt olisi varmaan sen korjannut siinä hiutaleessa jos se helppoa olisi?

Eiköhän se hiutale ole vain EPROMmille poltettuja patcheja, joilla korvataan VL:n esiohjelmoidut äänet. Siksi sillä ei voi muuttaa VL:n midikäyttäytymistä.

Ja jos vika on EWI:ssä niin miksi siinä ei ole korjattu.

Koska kyseessä ei ole vika vaan yhteensopivuusongelma. EWIä ei ole erityisesti suunniteltu toimimaan Yamahan laitteiden kanssa.

Legato (pienikin) on välttämätön, koska äänet vaihtuu näillä kosketusnäppäimillä salaman nopeasti...epärealistisesti. Portamento asetus pitää myös VL70:ssä laittaa päälle. Se ei kylläkään jää pysyvästi, jos soittelee muita ääniä välillä.

Mahdetaankohan me tarkoittaa legatolla eri asiaa. Muistelen että tämä oli ennenkin esillä. Minulle legato (puhaltimella) tarkoittaa sitä että ääni jatkuu ilman katkosta ja ilman uutta attackia (vrt. ei kielitetä). Sinulla siihen tuntuu liittyvän äänenkorkeuden liukuminen.

Luin kaikki asiaa koskevat jutut Patcmannin sivuilta. Ongelmaa oli kysynyt pari muutakin kaveria, mutta he eivät saaneet selkeää vastausta. Siksi ihmettelin miksi Matt minulle vastasi noin suoraan,...hänhän tekee bisnestä niillä siruilla. Olisin voinut sen hätäpäissäni ostaa.
http://www.patchmanmusic.com/WindControllerFAQ.html

En tiedä varmasti, mutta olen päätellyt että ko. siru ei tosiaankaan ole muuta kuin pankillinen ohjelmoituja ääniä. Oikein hyvä kaupallinen idea.

Minulle tuo on mutkikkaampi juttu. EWI varaa MIDI OUT liittimen ja VL70 MIDI IN. Ohjeiden mukaan laite kytketään tietokoneeseen sarjakaapeleiden avulla (sitä varten oma liitin) ja sellaisia ei viitsisi alkaa rakentaa.

Tuossa mun ratkaisussa menisi EWI Midi out > tietokone > VL midi in, ja tietokone välittäisi kaiken eteenpäin, paitsi tekisi nuo temput siinä. Tietokoneella ei voisikaan auttaa asiaa jos midi menisi suoraan ewiltä veeällälle.

Mutta toistaiseksi kyseessä on pelkkä teoria eikä tuollaista ohjelmaa ole olemassa, tietääkseni. Se pitäisi tehdä.

Olen melkoisen täynnä tän opiskelua, varmaan viikko on mennyt siinä...suomennoksissa ym. Hyvää oli se, että mukana tuli manuaalien lisäksi suomessa sopiva virtalähde. Manuaalin löytää tosin netistäkin. Voin lähettää sulle jos kiinnostaa?

Ymmärrän tunteen. Ostin kerran musiikkilaitteen, joka toimitettiin keskeneräisellä softalla. Softa ei sisältänyt USB-tukea, sen sai päivittämällä. Päivitys osoittautui mahdottomaksi tehdä niillä tietokoneilla joita minulla oli kotona. Kirjoitin jo pirullisen lehtikirjoituksen siitä miten alan teollisuus toimittaa keskeneräistä tavaraa jne., kunnes sain maahantuojalta toimivan ratkaisun. Mutta tämä puhallinohjainjuttu on vielä hankalampi.
lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde!
Klezberg
22.07.2007 23:57:01

Luin kaikki asiaa koskevat jutut Patcmannin sivuilta. Ongelmaa oli kysynyt pari muutakin kaveria, mutta he eivät saaneet selkeää vastausta. Siksi ihmettelin miksi Matt minulle vastasi noin suoraan,...hänhän tekee bisnestä niillä siruilla. Olisin voinut sen hätäpäissäni ostaa.
http://www.patchmanmusic.com/WindControllerFAQ.html

Kävin lukemassa tuota koskevan kohdan. Siellähän sanotaan, että VL menee polyfoniseen tilaan jos se saa CC#65:sta, ja neuvotaan että sen voi joko suodattaa pois ulkoisella laitteella, tai EWI4000s:ssa kääntää kokonaan pois. Silloin on syytä tehdä juuri niin. Jos sitten tarvitsee portamentoa, sen voi ehkä ohjelmoida sinne VL70:n ääniin.
Baryton-B
23.07.2007 01:25:22

Eiköhän se hiutale ole vain EPROMmille poltettuja patcheja, joilla korvataan VL:n esiohjelmoidut äänet. Siksi sillä ei voi muuttaa VL:n midikäyttäytymistä.

Juu kun meitä käyttäjiä olisi enemmän, niin luulisin, että entisellä työpaikallani niitä voisi poltella lisää ;-)

Mahdetaankohan me tarkoittaa legatolla eri asiaa. Muistelen että tämä oli ennenkin esillä. Minulle legato (puhaltimella) tarkoittaa sitä että ääni jatkuu ilman katkosta ja ilman uutta attackia (vrt. ei kielitetä). Sinulla siihen tuntuu liittyvän äänenkorkeuden liukuminen.

Kyllä me samaa tarkoitamme Asiaa sekoittaa se, että kun liu-utuksen säätää pitkäksi niin siitä tulee glissando.

En tiedä varmasti, mutta olen päätellyt että ko. siru ei tosiaankaan ole muuta kuin pankillinen ohjelmoituja ääniä. Oikein hyvä kaupallinen idea.

Niin on, sirun hinta suhteessa koko laitteen hintaan on kohtuuton.

Ymmärrän tunteen...

Niin nää on kaikki mennyt pirun monimutkaiseksi. Katselin juuri sen Rolandin manuaalia. Se voidaan kytkeä tietokoneesen USB liittimen avulla ja sitä varten sinne pitää kanssa ajaa ajuri.
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
Baryton-B
23.07.2007 01:33:34

Kävin lukemassa tuota koskevan kohdan. Siellähän sanotaan, että VL menee polyfoniseen tilaan jos se saa CC#65:sta, ja neuvotaan että sen voi joko suodattaa pois ulkoisella laitteella, tai EWI4000s:ssa kääntää kokonaan pois. Silloin on syytä tehdä juuri niin. Jos sitten tarvitsee portamentoa, sen voi ehkä ohjelmoida sinne VL70:n ääniin.

Matt neuvoo myös katkaisemaan sen yhteyden. Olen kokeillut molempia ja ei vaikuta mitään. Jossain hän puhui MIDI Solution realin (vai mikä loota se nyt nimeltään oli) käyttöä, mutta kun kysyin sitä häneltä, niin ei vastannut. CC#5 pitää olla aktiivinen. Taisit kylläkin lukea saman kohdan.

VL70:stä muuten näkee; kun koskee siihen liu-utuskiskoon jolla legato aikaan saadaan EWI:llä, niin lukemat tulee esiin VL:ssä.
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
Jari Jokinen
23.07.2007 16:16:12
Olen soittanut koko kesän pasuunaa ja EWI kerää pölyä...

Tuo legato-ongelma ei minulla tullut vastaan (olisin sen kyllä huomannut) luultavasti koska olin kytkenyt MIDI-portamenton lähettämisen pois päältä. Se on neuvottu manuaalin sivulla 45 (pdf-tiedoston sivulla 53): "Selecting Portamento ON/OFF while touching the Glide plate". Oletko varmasti tehnyt sen oikein?

Tämä ei liity legato-ongelmaan, mutta olen kytkenyt pois muutakin lähetettävää MIDI-dataa:
Ilmeisesti helppokäyttöisyyden ja yhteensopivuuden vuoksi EWI4000s lähettää oletusarvoisesti
- Volume (07)
- Aftertouch
- Expression (11)
- Breath control (02)
Näissä kaikissa on sama informaatio (jatkuvasti muuttuva puhallusvoimakkuus). Kun se lähetetään neljään kertaan, menee kaiken järjen mukaan MIDI:n kaistaleveyttä/suorituskykyä hukkaan ja puhallusvaste ei ole niin nopea kuin voisi. En ole varmistanut, onko asia käytännössä näin, mutta ehkä kannattaa pitää vain yksi ylläolevista päällä - VL70-m:n kanssa Breath control.

Alukkeen puhallusvoimasta riippuvalla Velocity data:lla ei tee mitään sellaisessa EWI-soitossa mitä itse harrastan, joten sekin on varmuuden vuoksi pois kytkettynä.

Yllämainitut säädöt löytyvät sivulta 40 (tai 48) kohdasta "Changing the Breath Sensor output".
Jari Jokinen
23.07.2007 16:41:22 (muokattu 23.07.2007 18:13:09)
VL70:stä muuten näkee; kun koskee siihen liu-utuskiskoon jolla legato aikaan saadaan EWI:llä, niin lukemat tulee esiin VL:ssä.
Ja jos MIDI-portamenton lähetäminen on kytketty pois päältä, niin silloin ei kai pitäisi näkyä niitä lukemia?

Luin kirjoituksesi uudelleen. Puhutaankohan sittenkään samasta asiasta?
Klezberg epäili samaa:
"Mahdetaankohan me tarkoittaa legatolla eri asiaa. Muistelen että tämä oli ennenkin esillä. Minulle legato (puhaltimella) tarkoittaa sitä että ääni jatkuu ilman katkosta ja ilman uutta attackia (vrt. ei kielitetä). Sinulla siihen tuntuu liittyvän äänenkorkeuden liukuminen."

- Syntikkaterminä legato on tuo Klezbergin kuvauksen mukainen ja sen pitäisi siis onnistua VL70-m:llä - myös vaskiäänillä.
- Portamento/glide on automaattinen/puoliautomaattinen liukuminen sävelestä toiseen siirryttäessä, joka voi periaatteessa (syntikasta ja ohjelmoinnista riippuen) tapahtua myös staccato-soitossa. Se ei sitten näköjään toimi kunnolla. Voi olla ettei se toimi millään MIDI-syntikalla niin hyvin kuin EWI4000s:n omalla.
Baryton-B
23.07.2007 19:09:01

Tuossa näyteitä jonka tänään äänitin VL70:n kautta ja sen äänillä. Portamento on minulla kytketty pois.Kaikki muut taipuu paitsi ei vasket (viimeinen näyte). EWI:llä taipuu kauniisti kaikki äänet. Matt Traumin mukaan niiden ei pitäisikään taipua. EWI:n ja VL70:n yhteensopivuusongelma?

http://www.35plus.fi/VL70nayte.mp3
Baryton-B
23.07.2007 19:29:58

Ja jos MIDI-portamenton lähetäminen on kytketty pois päältä, niin silloin ei kai pitäisi näkyä niitä lukemia?

Näkyy, jos CC#5 on aktiivinen ja portamento kytketty pois. EWI:n uudessa versiossa (2.3) on uutena parametri "CC". Jos se ei ole aktiivinen, ei synny minkäänlaista legatoa/portamentoa. Tuo aktivoi Glide kiskon. Myös portamento on uudessa versiossa erilainen. Se ei ole enää ON/OF vaan parametri "PS". Sen voi laittaa aktiiviseksi TRANS näppäimellä, jolloin pilkku tulee noiden väliin, siis "P'S". Portamento lukemia voi myös muuttaa muuksikin kuin 65, joka on oletusarvo. Olen kokeillut myös siten, että se on aktiivinen ja ei mitään eroa.

VL70:ssä voi myös säätää liu-utuksen pituutta. sw arvo pitää olla "on". Kun soitan VL70:n liu-utusarvo on "000" (jos en ole muuttanut sitä) ja tämä lukema nousee kun koskee EWI:n Glide kiskoon. Tällöin syntyy legato ja jos säätöä lisää se muuttuu glissandoksi.

Onko legatolle, joku muukin keino kun Glide kisko? Äänen taivutuslautaset toimii ok. mutta se on eri asia.
Klezberg
23.07.2007 20:07:53 (muokattu 23.07.2007 20:10:47)

Tuossa näyteitä jonka tänään äänitin VL70:n kautta ja sen äänillä. Portamento on minulla kytketty pois.Kaikki muut taipuu paitsi ei vasket (viimeinen näyte). EWI:llä taipuu kauniisti kaikki äänet. Matt Traumin mukaan niiden ei pitäisikään taipua. EWI:n ja VL70:n yhteensopivuusongelma?

http://www.35plus.fi/VL70nayte.mp3

Siltähän tuo kuulostaa että VL70 soittaa jokaisen nuotin uutena, attackin kanssa, eikä jatka vanhaa. Tuo attack (aluke?) on vain vaskissa niin selvä, noissa muissa se ei hyppää silmille.

EDIT: Epäilen että se sinun EWIsi edelleen lähettää sitä portamentoa ja VL menee polyfoniseen moodiin. Pitäisi vähän tutkia manuaaleja mutta nyt en kerkiä.
Baryton-B
23.07.2007 21:11:05

Kokeilin soittaa VL70:n kautta midiraitaa ja se onnistuu hienosti viiveittä, myös legato (ei vaskeilla)
Baryton-B
23.07.2007 21:13:34

EDIT: Epäilen että se sinun EWIsi edelleen lähettää sitä portamentoa ja VL menee polyfoniseen moodiin. Pitäisi vähän tutkia manuaaleja mutta nyt en kerkiä.

Lue sitten version 2.3 manuaalia, asiat on muuttuneet.
Baryton-B
24.07.2007 23:17:27

Tarkennan vielä sanomisiani:

EWI:ssä on kohdassa Portamento kaksi asetusta; "CC" ja "PS"
"PS" lähettää viestiä CC#65 ja "CC" viestiä CC#5, joka aktivoi Glide kiskon (Glide kiskoon koskemalla syntyy legato). Siis sekin muuttaa VL70:n portamento aikaa ja saa siten aikaan legaton/portamenton/glissandon riippuen siitä kuin suureksi lukeman säätää potentiometrillä EWI:ssä.

Nuo molemmat voidaan kytkeä päälle/pois (enable/disable) ja olen tietysti kokeillut nuo kaikki neljä asetusyhdistelmää ja ei auta. Legato syntyy vaikka molemmat on disable jos portamento efekti tehdään VL70:ssä. Jossa "Sw" asetetaan "on" ja säädetään liukuaika. Tämäkin toimii mutta edelleen vain muissa kuin vaskiäänissä.

VL70:n manuaalissa sanotaan lisäksi:
"Portamento may not produce a perfectly smooth
slide with voices in which the driver characteristics
affect pitch (brass instruments, for
example)."
Klezberg
24.07.2007 23:29:21

Tarkennan vielä sanomisiani:

EWI:ssä on kohdassa Portamento kaksi asetusta; "CC" ja "PS"
"PS" lähettää viestiä CC#65 ja "CC" viestiä CC#5, joka aktivoi Glide kiskon (Glide kiskoon koskemalla syntyy legato). Siis sekin muuttaa VL70:n portamento aikaa ja saa siten aikaan legaton/portamenton/glissandon riippuen siitä kuin suureksi lukeman säätää potentiometrillä EWI:ssä.

Niin käsittääkseni tuo #65 piti kytekä pois.

Nuo molemmat voidaan kytkeä päälle/pois (enable/disable) ja olen tietysti kokeillut nuo kaikki neljä asetusyhdistelmää ja ei auta. Legato syntyy vaikka molemmat on disable jos portamento efekti tehdään VL70:ssä. Jossa "Sw" asetetaan "on" ja säädetään liukuaika. Tämäkin toimii mutta edelleen vain muissa kuin vaskiäänissä.

VL70:n manuaalissa sanotaan lisäksi:
"Portamento may not produce a perfectly smooth
slide with voices in which the driver characteristics
affect pitch (brass instruments, for
example)."

Tuossa sanotaan että liukuminen ei toimi vaskilla ihan tasaisesti. Sinun ääninäytteen perusteella kuulosti, että siinä tuli ääneen uusia alukkeita, mikä on eri ongelma ja viittaa siihen että VL70m käsittelee nuotit aina uusina (kielitettyinä).
Baryton-B
25.07.2007 01:33:24

Tuossa sanotaan että liukuminen ei toimi vaskilla ihan tasaisesti. Sinun ääninäytteen perusteella kuulosti, että siinä tuli ääneen uusia alukkeita, mikä on eri ongelma ja viittaa siihen että VL70m käsittelee nuotit aina uusina (kielitettyinä).

Hyvin korkeissa äänissä vaskillakin jotkut äänet liukuu oikein. Tuo "kaksoisaluke" syntyy mielestäni siitä, että ääni ensin pyrkii liukumaan eli se syttyy hetkeksi ja sen jälkeen syttyy uudelleen ja asettuu paikoilleen. Liukuu "portaittain yskimällä".

Olen kaikki mahdolliset jo kokeillut ja myyntiin menee, sillä juuri vasket minua olisi kiinnostanut. Hinta on tällä hetkellä sama mitä Jarikin pyysi.
Jari Jokinen
27.07.2007 14:47:50 (muokattu 27.07.2007 14:50:11)
EWI4000s+VL70-m yhdistelmän pitäisi kuulostaa melko hyvältä ja luonnolliselta ilman portamentoa (Ei mielellään "legato" sekaannusten välttämiseksi. Portamentokaan ei ole onnistunut nimitys, mutta se on vakiintunut tässä yhteydessä). VL70-m:n oma portamento on esitelty manuaalin sivulla 80. Sitä ei tarvitse/kannata aktivoida EWI:n Glide-kiskolla.

Silmäilin VL70-m:n manuaalia:

Tarkista "Breath Parameters". (Neuvottu manuaalin sivulla 96):
Breath Mode = BC/WX (tärkeä)
Breath Control = BC
Breath Set Lock = on
(Breath Curve vaatii hienosäätöä yhdessä EWI:n kanssa, jonka voi jättää myöhemmäksi.)

Mono/Poly = mono
Porta Sw = on
Nuo kaksi säätöä antavat single-trigger moodin, mikä on suotavaa legato-soiton kannalta.

Tein pienen ääninäytteen testaamista varten (dynamiikka_ja_legato.mp3):
http://www.esnips.com/doc/e127c2ce- … f-2ead47be97e9/dynamiikka_ja_legato
Kun säädöt ovat kohdallaan, tuollaisen pitäisi onnistua myös VL70-m:llä - crescendo, diminuendo ja aito legato.

Niistä VL70-m:n vaskiäänistä: Portamento kuulostaa erilaiselta ja erikoiselta johtuen vaski-"mallinnuksesta". Se MIDI-portamento ongelma on sitten eri asia ja koskee luullakseni kaikkia ääniä.
Baryton-B
27.07.2007 18:06:22

Kiitos vaivannäöstä, vaan ei onnistu.

Sitä ei tarvitse/kannata aktivoida EWI:n Glide-kiskolla.

Kokeiltu, kuten kerroin yllä. EWI:n "PS" ja "CC" disable.

{Breath Mode = BC/WX (tärkeä)
Breath Control = BC
Breath Set Lock = on
(Breath Curve vaatii hienosäätöä yhdessä EWI:n kanssa, jonka voi jättää myöhemmäksi.)

Muut on ollut kertomallasi tavalla. Ainostaan Breath Set Lock oli minulla Off, mutta sen muuttaminen ei auttanut.

Mono/Poly = mono
Porta Sw = on

Myös kokeiltu (ja kokeilin juuri). Kokeet tein Porta Time = 020....040 ajoilla ja 000.

http://www.esnips.com/doc/e127c2ce- … f-2ead47be97e9/dynamiikka_ja_legato

Tuo onnistuu määrätyillä äänillä, mutta ei kaikilla. Pahiten yskii c -> h -äänien vaihto. h -ääni ei syty vaan ääni muuttuu tummaksi ja jonkun ajan päästä kloksahtaa kohdalleen. En jaksanut tehdä siitä nauhoitusta.
Välillä tapahtuu siten, että näppäilen: g -> f -> e -> f -> g
e:n jälkeen syttyykin fis ääni??

Niistä VL70-m:n vaskiäänistä: Portamento kuulostaa erilaiselta ja erikoiselta johtuen vaski-"mallinnuksesta". Se MIDI-portamento ongelma on sitten eri asia ja koskee luullakseni kaikkia ääniä.

Mitä tarkoitat? EWI kytketään MIDI kaapelilla VL70:n, eli se lähettää MIDI dataa. Toisekseen olen saanut editoitua EWI:n niin hyvät vaskiäänet, ettei minulle kalliilla rahalla tietenkään huonommat kelpaa. Mutta VL70 onkin tehty WX puhaltimille. Kun tarkemmin lukee Wind puhallin foorumeita, niin ei missään sanota että se toimii muiden kanssa hyvin. Tästä johtunee, ettei juuri kuule virtuoosien soittavan vaskiäänillä?
Olen muuten suomentanut VL70:n manuaalin kokonaan, tosin käännösohjelmalla, joka tekee aika outoa käännöstä, mutta auttaa kuitenkin.

Laite on myynnissä täällä Torilla ja ensiviikolla laitan sen eBay:n
Klezberg
27.07.2007 20:36:00

Kiitos vaivannäöstä, vaan ei onnistu.

...

Laite on myynnissä täällä Torilla ja ensiviikolla laitan sen eBay:n

Minâ olen taas vähän muissa maisemissa, mutta jos se on vielâ runsaan viikon pâästä jâljellâ, niin edelleen kiinnostaa. Tâmâ viikko hurahti niin nopeasti.
Baryton-B
27.07.2007 23:41:15

MIDI äänitys onnistuu aika hyvin VL70 kautta. Seuraava näyte on soitettu siten.
http://www.35plus.fi/MIDI_sax_Syngtring_Trombone.mp3

Pätkin sen kolmeen osaan Cubasessa:
- Kontakt 2 ja ääni Akain CD:ltä tenorisax.
- Bandstand, ääni Syntring 2
- VSC (Sound Canvas), ääni pasuuna
Baryton-B
27.07.2007 23:48:00

...mutta jos se on vielâ runsaan viikon pâästä jâljellâ, niin edelleen kiinnostaa. Tâmâ viikko hurahti niin nopeasti.

No ei tämä ihan päivistä kiinni ole, mutta kun olis XV-2020 kiikarissa ja sekin kiinnostaisi testata.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)