Matti Meikäläinen 27.07.2007 00:10:08 | |
---|
Millaisia soinnutukisa kannattaa laittaa biisien säestämiseksi tai yksin soittaessa samalla laulaessa? En halua teidän keksivän mitään omaa vaan mimmossia tapoja on niitä tehdä yhteen tahtiin. Esimerkkejä soinntuksista: Samaa sointua 8-osina 1. | EEEEEEEE | AAAAAAAA | GGGGGGGG | jne Vaihtelua 8 osia 2. | EADGEADG | CCDGGDEA | 4-osia? puolikkaita, kokonaisia? tyylli 1 vaeko 2?? Joka hyvä vinkki tervetulletta aiheesta. |
kivi 27.07.2007 02:52:19 (muokattu 27.07.2007 02:54:43) | |
---|
Millaisia soinnutukisa kannattaa laittaa biisien säestämiseksi tai yksin soittaessa samalla laulaessa? En halua teidän keksivän mitään omaa vaan mimmossia tapoja on niitä tehdä yhteen tahtiin. Yleensä lappuja tehdessä soinnut merkitään vain silloin kun ne vaihtuvat. Jos siis tulee kolme ja puoli tahtia E:tä, ja sitten puoli tahtia D:tä, se siis merkitään:
|E | | | E, D |
Ihan yhtä oikein olisi merkitä:
|E |E |E | E, D |
|
peteihis 27.07.2007 05:26:40 (muokattu 27.07.2007 05:36:49) | |
---|
Millaisia /clip/ Vaihtelua 8 osia 2. | EADGEADG | CCDGGDEA | No tuo EADGEADG olisi ainakin soittamaton paikka meikäläiselle, jos jokainen kirjain tarkottaa kokonaista sointua. Elikkä, jos sävellät itse, niin sointukulut saa olla suht rauhallisia. Jos taas tarkoitit merkintätapaa, niin juuri niinkuin edellä sanottiin. Itse (silloin kun se on tarpeellista) merkkaan esim näin: |:A5__ e_ e_ g_ e_ g_ g#:|, missä isot kirjaimet tarkoittaa sointuja ja pienet kirjaimet yksittäisiä säveliä. Välilyöntien määrä taas kertoo aika-arvoista. A5 on 1/4 mittainen ja loput on 1/8:ia. EDIT: Jaahas .. m-netti näyttää syövän tuosta "liiat" välilyönnit, jottenkas laitoin sitten noita alaviivoja. |
Ibanez_90 27.07.2007 10:29:35 | |
---|
Sori offtopicista, mutta olen aina rämplännyt vain muutamaa akusista biisiä (nimen omaan juuri sointuja ja sormilla soittamista) koska musiikki makuuni kuuluu raskaampi musiikki niinen tiedä oikei näitä... Eli voisitteko kertoa joitain hyviä ja suht helppoja (ei tarvitse ihan helpoimpia ehkä silti olla) ja mieluusti tunnettuja kappaleita (jaksaa harjoitella paremin)? Maailman helpoiten väärennettävä allekirjoitus... |
tommiot 27.07.2007 11:00:51 (muokattu 27.07.2007 11:01:35) | |
---|
Sori offtopicista, mutta olen aina rämplännyt vain muutamaa akusista biisiä (nimen omaan juuri sointuja ja sormilla soittamista) koska musiikki makuuni kuuluu raskaampi musiikki niinen tiedä oikei näitä... Eli voisitteko kertoa joitain hyviä ja suht helppoja (ei tarvitse ihan helpoimpia ehkä silti olla) ja mieluusti tunnettuja kappaleita (jaksaa harjoitella paremin)? Cemetery Gates? Ja koita saada niihin kohtiin vähän enemmän akustista fiilistä, jotka menee alunperin vain sähkiksellä. |
Epämuusikko 27.07.2007 11:18:53 (muokattu 27.07.2007 11:41:13) | |
---|
Eli voisitteko kertoa joitain hyviä ja suht helppoja (ei tarvitse ihan helpoimpia ehkä silti olla) ja mieluusti tunnettuja kappaleita (jaksaa harjoitella paremin)? "Tunnettuja" vai sinun tuntemia? Jos nyt vaikka ehdotan soittomateriaaliksi Beatlesin tai James Taylorin (perus- Musanetti approved-materiaalia) kappaleita, niin ottaisitko, jos et niitä ennalta tietäisi? Eikö olisi vain helpompi ottaa joko joku biisi jonka tietää valmiiksi ja rämpyttää siitä sointuja, tai ottaa riski ja harjoitella joku biisi mitä ei ennalta tiedä? Sillä lailla niitä uusia biisejä (EDIT: ehkä myös uusia sointuja) opitaan. Ja sama se on soittopuolella: "en halua oppia mitään mitä en tiedä" ei ehkä lähtökohtaisesti ole se tehokkain harjoitusmuoto. Soinnut on hyviä. Ne kannattaa osata. "Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir.
Bustard #1 |
|
Matti Meikäläinen 27.07.2007 20:21:05 | |
---|
Yleensä lappuja tehdessä soinnut merkitään vain silloin kun ne vaihtuvat. Jos siis tulee kolme ja puoli tahtia E:tä, ja sitten puoli tahtia D:tä, se siis merkitään:
|E | | | E, D |
Ihan yhtä oikein olisi merkitä:
|E |E |E | E, D |
Miten tuosta nyt saa nopeasti selkoa onko 4-osia vai 8-osia? Alemmassa luki, että välien määrä kertoo ne mutta miten 2 välii 4-osa ja yks väli 8-osa?? Oon vähä viel pihalla. |
ravensoul 27.07.2007 20:28:37 | |
---|
Miten tuosta nyt saa nopeasti selkoa onko 4-osia vai 8-osia? Alemmassa luki, että välien määrä kertoo ne mutta miten 2 välii 4-osa ja yks väli 8-osa?? Oon vähä viel pihalla. Ei tuossa ollutkaan merkitty rytmitystä. Se pitää itse kehittää tahi kuunnella alkup. biisistä. Usein lappuihin merkitäänkin pelkät soinnut, esim. sanoituksen ylle vain sointumerkit (oikeista nuottiläpysköistä saa kyllä aina selville rytmit sun muut pensselit). "Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3 |
baron 27.07.2007 23:05:34 | |
---|
Onks se soinnuttamista kun miettii missä tahdissa kitaraansa rämpyttää? Kysyy Nimimerkki "Kiipparisti" Mark Levine: "Avoid" notes are not "bad" notes. |
peteihis 28.07.2007 12:27:29 (muokattu 28.07.2007 12:43:07) | |
---|
Miten tuosta nyt saa nopeasti selkoa onko 4-osia vai 8-osia? Alemmassa luki, että välien määrä kertoo ne mutta miten 2 välii 4-osa ja yks väli 8-osa?? Oon vähä viel pihalla. Joo, sitä tarkoitin tossa omassa esimerkissäni, mutta useimmiten joutuu kyllä selittämään erikseen, että miten soitetaan. Kiven esimerkissä oli vaan tahdit. Joskus mä olen piirtänyt yhden nuottiviivan ja siihen rytmityksen nuoteilla, mutta niitähän ei kukaan koskaan osaa lukea kuitenkaan, joten sitten keksitään jotain muuta. Esim pieni teksti ensimmäisen sointumerkin päälle "1/8 demppausta" tai "lyö ykköselle, jätä soimaan", "yk-si kak-SI kol-ME nel-jä"... Jotkut piirtelee itselleen nuolia ylös ja alas ja vaakasuoraan jne. Onks se soinnuttamista kun miettii missä tahdissa kitaraansa rämpyttää? Tuo taitaa varsinaisesti kuulua paremminkin sovittamisen puolelle mutta kyllähän vaikka joku back-beat shuffle, menee pikkuisen piloille, jos siihen yrittää epähuomiossa soittaa dempattuja 1/8:ia :D Riippuu ihan tilanteesta mitä on tarvis merkitä paperille: Joskus pelkkä X tarkoitti että "huuliharppusoolo". |