Aihe: Jimi Hendrix
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Lesko
25.07.2007 22:59:35
Mitäs omia biisejä siltä Joplinilta on jäänyt "evergreen" osastoon ja josta Joplin muistetaan? Tämä on ihan viaton kysymys, kun en muista.

No jos ihan pelkästään Joplinin kirjottamaia biisejä tarkotat, niin kun mielestä sellasia olis Move Over, Mercedes Benz, I Need a Man To Love ja vaikka Kozmic Blues...
Mistä Joplin muistetaan? No mun mielestä Joplin on paras tulkitsija, laulaja ja omasi ylivoimaisesti suurimman lavakarisman ja energian ever seen... mutta muita biisejä joista vois muistaa on varmaankin Piece of my Heart, Summertime, Try (just a little bit harder), Ball and Chain jne.

Minusta tuosta "...ravisteli ihan yhtä paljon kuin Hendrix" voidaan olla montaa mieltä ja itse olen sitä mieltä että ei todellakaan. The Who oli suunnilleen samassa liigassa ja musiikin uudistaja omalla tyylillään ja saundillaan.

Vaikka olenkin kova Led Zeppelin fani niin ei Pagea voi kitaristina nostaa samaan kategoriaan Jimin kanssa. Helkkarin kova oli säveltämään ja sovittamaan ja olipa aikansa kovimman rock-bändin keulakuva. Pagen ehdottomasti paras ja pysyvin ansio on Led Zeppelinin perustaminen.

Ai ootko oikeesti sitä mieltä, että Joplin ei kuulu tuohon kategoriaan "ravistellut musiikkimaailmaa" ja ettei sen vaikutus näy tänäpäivänä lähes jokaisessa naissolistissa?
En mä tie, mä olen ite kitaristi ja mussa näkyy enemmän Joplinin vaikutusta kuin henkan, kyllä sekin jostain juontaa juurensa...
Noh, muuten olen kanssasi Pagesta samaa mieltä, paitsi että mun mielestä se menee reippaasti henkan ohi, soitossa ja fiiliksessä... =)
Mutta niinhän se on kivaa kun on erinäisiä mielipiteitä.... eik vaan? =)
"Mitä takoittaa groove?" "Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin "
hollstro
25.07.2007 23:32:06

No jos ihan pelkästään Joplinin kirjottamaia biisejä tarkotat, niin kun mielestä sellasia olis Move Over, Mercedes Benz, I Need a Man To Love ja vaikka Kozmic Blues...
Mistä Joplin muistetaan? No mun mielestä Joplin on paras tulkitsija, laulaja ja omasi ylivoimaisesti suurimman lavakarisman ja energian ever seen... mutta muita biisejä joista vois muistaa on varmaankin Piece of my Heart, Summertime, Try (just a little bit harder), Ball and Chain jne.

Kyllähän noista osa on tuttuja. Mun mieleen Piece of My Heart on sielukkain tulkinta. Mahtava ääni hänellä oli, toki paljon velkaa mustille naislaulajille tyylissä ja tulkinnassa.

Ai ootko oikeesti sitä mieltä, että Joplin ei kuulu tuohon kategoriaan "ravistellut musiikkimaailmaa" ja ettei sen vaikutus näy tänäpäivänä lähes jokaisessa naissolistissa?

Olen

Noh, muuten olen kanssasi Pagesta samaa mieltä, paitsi että mun mielestä se menee reippaasti henkan ohi, soitossa ja fiiliksessä... =)
Mutta niinhän se on kivaa kun on erinäisiä mielipiteitä.... eik vaan? =)

Joo, mielipiteet on kuin pyllynreikiä. Kaikilla on.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
McNulty
26.07.2007 08:58:13
Vaikea se vastata on, että minkälainen on hyvä savellys, mä menen ihan oma kuuloni ja ajatuksieni mukana ja onhan se tietenkin niin, että biisissä pitää olla "se jokin", mikä tekee siitä hyvän... sellainen säilyvyys, energia ja herkkyys...
Minusta moni 60-luvukka tehty kappale on sävellyksenä pätevä nykyäänkin ja siksi useimmat tämän päivän bändit eivät saa kauhean mairittelevia kommentteja multa...
Hyvä sävellys sisältää sen koukun, joka osataan tuoda esille, niin, että kun se on siinä, sitä ei ehkä huomaa osana biisiä, mutta jos se otettaisiin pois, se veisi koko pohjan biisiltä....

Toisinsanoen sävellyksen "hyvyys" on täysin subjektiivista ja ainoastaan kuulijasta kiinni. Sen takia juuri, pelkällä henkilökohtaisella mielipiteellä siitä onko Hendrix hyvä vai huono säveltäjä, ei ole tämän keskustelun kannalta mitään merkitystä. Kyseiset one-liner mielipideilmaisut eivät tuota keskustelulle suoranaisesti yhtään mitään, muutoin keskustelu näyttäisi about tältä:

"Oli se kyllä hyvä säveltäjä"
"Mun mielestäni se ei ollut niin kauheen hyvä säveltäjä!"
"Olihan sillä paljon hyviä biisejä"
"Ei mun mielestä. Esim. tällä artistilla X on parempia"
"Ei kyllä ole"
"Onha!"
"Haluuks turpaas häh?"

Mielestäni et ole vielä millään tavalla perustellut Hendrixin "heikkoa sävellystaitoa", muuta kuin toteamalla Janis Joplinin olevan parempi ja merkittävämpi, ja että Hendrix oli enempi soittaja kuin säveltäjä. Mikä siitä Hendrixistä sitten teki niin huonon säveltäjän? Miksi hänen biisinsä ovat "koukuttomia ja tylsiä" kuten voisi kriteereistäsi päätellä, mikäli häntä keskinkertaiseksi kutsutaan? Onko vika siinä alati viljellyssä bluus-skaalassa?

Ai miksi, artistia koskevassa keskustelussa en saisi tuoda esille mielipidettäni, että ei ole kaksinen säveltäjä?

Saa toki tuoda mielipiteensä esille, mutta pelkkä "se oli keskinkertainen... tää säveltäjä X on 10x parempi!" ei anna keskustelulle mitään lisäarvoa. Kuten totesin, kuka tahansa on kykenevä huutelemaan one-linereita. "Tää on ihan paskaa!!!" Se ei mielestäni vain ole oikein, etenkin kun puhutaan kitaristista joka teki muutaman vuoden aikana kohtalaisen selvää jälkeä sähkökitaran soittamisessa ja kitarabiisien säveltämisessä. Jonkunlaiset perustelut näille kärkkäille mielipiteille olisi ihan mukava kuulla.

Minusta Hendrixin juttu oli nimenomaan se soittotaito, ei niinkään biisien ja sävellysten erinomaisuus.

Nyt nimenomaan haluaisin kuulla, miksi ne eivät ole erinomaisia? Voodoot, Little Wingit ja Foxy Ladyt eivät ole sävellyksinä iskeviä ja toimivia... mutta soitannollisesti ovat?

Tarkoittaako tuo "tekee itse paremman" sitä, että ennenkuin on itse tehnyt paremman biisin tai soittanut paremmin, ei saa arvostella ja kritisoida toista? Jos tarkoittaa, niin johan on naivia... eihän se niin mene...

Ei vaan se tarkoittaa sitä, että jos joku sävellys tuntuu huonolta, niin kukaan ei sitä pakota kuuntelemaan tai siitä diggailemaan. Tekee sitten vaikka itse paremman ja mieluisamman sävellyksen. Minusta sinä et vain ole esittänyt kovin laadukasta kritiikkiä. Kyllä minäkin voin erinäisillä palstoilla huudella, että "Sun sävellykset on ihan paskoja!" ja jättää kertomatta mikä niistä tekee huonon. Vertailen vain tekeleitäsi muiden artistien ja bändien sävellyksiin ja sen perään vielä ihmettelen huuli pyöreänä kun en saa kannatusta huuteluilleni.

Kyllähän tietenkin jokaisella on sanansa sanottavana ja totta vitussa sellainenkin ihminen joka ei ole koskaan koskenut mihinkään instrumenttiin saa sanoa vaikka, että Hendrix ei kyllä oikeen iske, tai Beethoven ei ollut mikään ihmeellinen sälli... ei se vaadi mitään paremmuutta... en kyllä tiedä tarkotitko tota...

Mainitsit nyt osittain sen jutun, johon olet itsekin sortunut.
"Mun miälest peethoovven ei ollut kovin kaksinen säveltäjä... siihen aikaan oli 300 parempaakin säveltäjää!" Got it?

Tuolla kirjallisuus-piireissä on sama homma, jos menet jonkun runoa kritisoimaan, niin johan tulee lahtausjengi notta, "Kirjoota ite parempi tai ole hiljaa"

Ketään en ole lahtaamassa. You will be a martyr too?
Ensinnäkin kyselin kriteereitä miten luokitellaan ja jaotellaan hyvät ja huonot sävellykset. Toisekseen olen hämmästellyt tuota tapaasi kritisoida artistia ja hänen sävellyksiään, jättäen kuitenkin perustelut pois.

Kiitos ja näkemiin!
People with courage and character always seem sinister to the rest. -H. Hesse
Lesko
26.07.2007 09:36:09
Tää homma on tainnut nyt levitä käsiin pikkasen liikaa, jos täällä alkaa jengi hermostumaan mun sanomisistani niin paljon, että saa jäähyä siitä.
Ihan oikeesti, mä olen tottunut siihen että keskustelussa tuodaan esiin mielipiteitä, eikä faktoja. Mitäs sellanen keskustelu olisi jos vain faktoja viljeltäis, kun tosiaan jokainen kuulee musiikin eritavalla ja näkee sävellykset erilailla.
Se, että onko jonkin mielipide "sopimaton" johonkin keskusteluun, on jokaisen oma asia päättää... mun mielestä täällä saa sanoa mielipiteensä hyvän maun rajoissa, ja sen rajan yli en ole kyllä mennyt!
"Mitä takoittaa groove?" "Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin "
Kiksaus
26.07.2007 11:08:12

Mun mielestä ainakin Hendrixin Have You Ever Been(to Electric Ladyland) on kaunis kappale. Ja älyttömän hyvä sävellys. Ja ku ajattelee mitä studiokikkoja siina on käytetty v-68, niin kyllä mä ainakin nostan Hendrixin mun säveltäjien top10:iin. Eikä siinä vielä kaikki! Hendrix on mun mielestä tehyt yhden parhaista kitara instrumentaaleista, Pali Gap. Meinaa tulla tippa linssiin ku sitä kuuntelee.

Kyl mun mielestä Hendrix on vetäny parhaimmat soolonsa levylle eikä livenä, hyvänä esimerkkinä All Along the Watchtower. Enkä mä vois verrata Hendrixiä ja Pagea säveltäjinä, ne on molemmat niin järkyttävän hyviä. Soittajana Hendrix vie voiton, varsinkin livenä. Pagella oli välillä sellaista räpellystä keikoilla et huh huh, siis soolosoitossa.

Mut silti mä en tajuu ihmisiä jotka väheksyy toisten sävellystaitoja, varsinkaan Hendrixin.

Ja Bigpapa, noi Clapton jutut menee aika paljon offariks.
BigPapa
26.07.2007 11:09:54 (muokattu 26.07.2007 11:12:19)

Ja Bigpapa, noi Clapton jutut menee aika paljon offariks.

No menee, mut toisaalta sit taas ei kun siinä oli puhe aikalaisista...8)...

Kyllähän se Hendrix pyyhki lattiaa KAIKILLA sen ajan soittajilla. Ei kahta sanaa. Jokainen sen ajan kunkku kitaristi Claptonista lähtien tunnusti asian. Eric kasvatti jopa samanlaisen afron Henkan tultua Lontoseen vuonna '66. Montereyssa '67 tuli kinaa kuka joutuu soittamaan Jimin jälkeen, koska kaikki tiesi, että sen jälkeen ei kannata esiintyä.

Tähän vastaaminen ei kai mene vielä offtopiciksi..
The real danger is not in longhairs or Rock'n'roll, but in thumbsuckers.
Kiksaus
26.07.2007 11:18:05

No menee, mut toisaalta sit taas ei kun siinä oli puhe aikalaisista...8)...

Tähän vastaaminen ei kai mene vielä offtopiciksi..

Eiku meinasin vaan et oli aika monta komenttia pelkästään Claptonista. Mut kai tänne mahtuu.
Lesko
26.07.2007 11:23:55

Mut silti mä en tajuu ihmisiä jotka väheksyy toisten sävellystaitoja, varsinkaan Hendrixin.

Siis enhän mä sitä asiaa noin näe, kun sen kirjotan, jos Hendrixistä puhutaan, niin kai siitä saa sanoa mitä miletä on, tää on se mun pointti. Ei toi tarkota mitään, "Paska säveltäjä"-juttua, vaan sen, että soittotaito menee mun mielestä Henkalla huomattavasti sävellysten edelle.
Ja kyllähän hendrix on sellainen "julkinen eläin", että siitä saa olla pitämättä, ihan yhtä hyvin kuin saa pitääkkin! Itselle jälkimmäinen...
Kiksaus
26.07.2007 11:35:36

Sori, mä en vaan ymmärrä jos sanotaan Hendrixistä "keskinkertainen säveltäjä". En vaan pysty ymmärtämään. Koska mun mielestä Hendrix kasvoi nimenomaan säveltäjän siellä loppupäässä. Esim. Drifting, Midnight Lighting, Izabella ja Hey Baby(new rising sun).
Sutela
26.07.2007 14:24:26 (muokattu 26.07.2007 14:25:19)
Sori, mä en vaan ymmärrä jos sanotaan Hendrixistä "keskinkertainen säveltäjä". En vaan pysty ymmärtämään.

No siis kaikille ei vaan iske sen sävellykset. Kunnioitan kyllä Hendrixiä ja hänen saavutuksiaan, mutta kun ei vaan äijän musiikki iske niin ei iske. Vaikka on esim. Purple Haze mahtava biisi. Tuommoisista bluesmiehistä tykkään varmaan eniten Stevie Ray Vaughanista joka on mielestäni aivan mahtava.
Jii
26.07.2007 22:48:01
No siis kaikille ei vaan iske sen sävellykset. Kunnioitan kyllä Hendrixiä ja hänen saavutuksiaan, mutta kun ei vaan äijän musiikki iske niin ei iske. Vaikka on esim. Purple Haze mahtava biisi. Tuommoisista bluesmiehistä tykkään varmaan eniten Stevie Ray Vaughanista joka on mielestäni aivan mahtava.

Anteeksi offtopic, mutta kävi huvittamaan. SRV taisi kyllä arvostaa Jimiä kovin. Little Wing ja Voodoo Chile taisivat mm. olla miehen ohjelmistossa ja Hendrixin kikat sisäistetty. Jimin sävellystaitoa arvostan itse. Lainkaan SRV:tä halveksimatta jäin miettimään hänen sävellysansioitaan.

No joo, ehkä tän voisi poistaa. Turhaa keskustelua täällä on muutenkin.
Birth, copulation and death. Is this your life?
Sutela
27.07.2007 13:10:26 (muokattu 27.07.2007 13:28:21)
Anteeksi offtopic, mutta kävi huvittamaan. SRV taisi kyllä arvostaa Jimiä kovin. Little Wing ja Voodoo Chile taisivat mm. olla miehen ohjelmistossa ja Hendrixin kikat sisäistetty. Jimin sävellystaitoa arvostan itse. Lainkaan SRV:tä halveksimatta jäin miettimään hänen sävellysansioitaan.

Tiedän kyllä että SRV arvosti ja sanoinhan itsekkin arvostavani Jimiä sillä onhan miehen livevideot hienoa katseltavaa. Ja kyllä SRVllä on paljon Jimiltä otettuja juttuja, mutta jostain syystä pidän kuitenkin enemmän Stevie Raystä. Ei se aina tarkoita että jos artisti on ottanut vaikutteita jostain, että tykkäisi välttämättä itse vaikuttajasta.
bfoc
27.07.2007 19:33:23
Sori, mä en vaan ymmärrä jos sanotaan Hendrixistä "keskinkertainen säveltäjä". En vaan pysty ymmärtämään. Koska mun mielestä Hendrix kasvoi nimenomaan säveltäjän siellä loppupäässä. Esim. Drifting, Midnight Lighting, Izabella ja Hey Baby(new rising sun).

Loppupäässähän Henkka alkoi veimään musiikkia kokeellisempaan suuntaan.

Alussa se juttu pohajutui (levysetien ohjaamana) mielestäni toimiviin mutta ei-niin-vaikeisiin sävellyksiin (ehkä sävellyksellisesti "keskinkertainen" jos vertaa johonkin XXXF osaiseen metallioopperaan). Tällä ei-niin-vaikealla tarkoitan siis intro-säkeistö-kertsi-säkeistö-kertsi-soolo-säkeistö-kertsi -tyyppistä rakennetta. Se mikä noista alkuajoista tekee hienoa on Experiencen (ja välillä Mitchin ja Jimin kahdestaan) harrastama tiukka soitto ja Jimin kyky varioida osia sointukäännöksin ja muin soitannollisin keinoin niin että rakenteellisesti ei-niin-monimutkainen biisi kuullostaan monipuoliselta ja hienolta.

Jimillehän alkuainana tehtiin puoliväkisin sitä villimies Borneolta -imagoa johon kuului raju esiintyminen ja temppuilut sun muut. Loppuvaiheen kokeilut ovat ilmeisesti lähempänä niitä ääniä joita ko herra päässään kuuli.

Joka tapauksessa valtaosa tuotannosta on kokonaisuutena hienoa ja loistavaa parhautta. Ylipitkien blues-biisien kaveri en ole lain.
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
McNulty
27.07.2007 22:10:39
Minusta juuri se on loistava osoitus sävellystaidosta, jos saa kahdella soinnulla niin paljon aikaiseksi kuin esim. Hendrix ja Walli. Yksinkertaisen ja TOIMIVAN musan säveltäminen on todella haastavaa.
Sutela
27.07.2007 22:47:30
Minusta juuri se on loistava osoitus sävellystaidosta, jos saa kahdella soinnulla niin paljon aikaiseksi kuin esim. Hendrix ja Walli. Yksinkertaisen ja TOIMIVAN musan säveltäminen on todella haastavaa.

Näinhän se on.
bfoc
27.07.2007 22:59:23

Tätä yritin juuri sanoa hiaman monisanaisemmin. Siis biisin ollakseen hieno ei ole pakko koostua 685 eri osasta jos vaan niitä muutamaa sointua osaa varioida tai saa biisiin muuten potkua.

Herkästi kuullostaa kikkailulta sellaiset biisit joihin ahdetaan koko levyn tarpeet riffejä ja unohdetaan kuunneltavuus. Menee sekavaksi.
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
arc
27.07.2007 23:07:07 (muokattu 28.07.2007 05:25:31)

Hoho, mulla taas on homma ihan toisinpäin :)

SRV on mulle esikuva tulkitsemisessa, ja teknisessä suorittamisessa, mutta ns. musiikin luojana en koe häntä edes erikoisen ihmeelliseksi. Ne sen omat texasbluus rallit on niin perus kamaa, että jos hän itse ei olisi niin helkutan hyvä soittaja, vaan siinä olis joku muu rändom jätkä soittelemassa, niin ne kuulostais ihan tylsiltä.

Mulle SRV on enemmän helvetin kova kitaristi, ja Jimi helvetin kova muusikko :)

Kuitenkin yksi poikkeus SRVn säveltäjän taitoihin on hänen Little Wing versio, joka on musta aika nerokkaasti sovitettu. Se kuitenkin hyvin erilainen kun Jimpan vastaava.
Rapido
28.07.2007 13:44:43
texasbluus rallit on niin perus kamaa

Ihan vaan sivujuonteena tulee mieleen, että miten bluesista voisi sanoa muuta kuin että se on peruskamaa? Veikkaisin että voi olla suht vaikeeta bluesin rajoissa saada jotain uutta aikaan kun kaikki, siis aiwan kaikki on jo tehty 237 kertaa aikasemmin. It's 3 chords dude, how much new can someone really figure out of that?
Nothing beats Yngwie 1983-1986
arc
31.07.2007 03:29:37 (muokattu 31.07.2007 03:38:22)
Ihan vaan sivujuonteena tulee mieleen, että miten bluesista voisi sanoa muuta kuin että se on peruskamaa? Veikkaisin että voi olla suht vaikeeta bluesin rajoissa saada jotain uutta aikaan kun kaikki, siis aiwan kaikki on jo tehty 237 kertaa aikasemmin. It's 3 chords dude, how much new can someone really figure out of that?

En mie mistään uudesta kamasta puhunutkaan, vaan että vaikka kierto on aina kierto, niin musta sitä pystyy yllättävän hyvin muokkailemaan. Itse omaan ainakin semmosen käsityksen, että Texasblues on aika suoraviivaista verrattuna esim johkin Deltabluesiin, jossa taas rajat on vähän löysemmät.

Ja kyllä, kaikki on jo tehty, mutta se ei poista mielestäni sitä faktaa että SRV:n omat rallit ovat aika suoraa linjaa. Ja todellakin se on se tyyli mikä hänelle sopi.

Ja pointtina mulla oli siis vertailla jimpan ja srv:n sävellystaitoa :)

Jimin musiikkia on ainakin omasta mielestäni aika vaikea pistää yhtiin raameihin, kun sillä on niin helkutan erilaisia biisejä psykerokista bluusiin ja jazzahtavampaan kamaan. Kun taas SRV tykkää aika puhasta roots kamaa soitella (poislukien jotkut risteilyjazzibiisit ;), eikä siinä mitään. Loistavaa soitantaa, mutta jos näin musiikkitieteellisesti ajatellaan, niin sävellykset eivät välttämättä niin innovatiivisia ole :)

Ois voinu olla muuten aika kova duo, kun jimppa ois säveltäny biisit ja SRV ois tykittäny ne purkkiin =D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)