Aihe: Sävellysprosessi bändin kanssa
1
author
23.07.2007 21:16:36
En löytänyt aiempaa juttua aiheesta, tai sitten en osaa hakea kunnolla.

Minkälainen roolijako bändinne keskuudessa vallitsee mitä sävellysprosessiin tulee? Ketkä osallistuvat biisien tekoon? Syntyvätkö biisit kotona vai treeniksellä? Miten biisit syntyvät ja miten prosessia viedään eteenpäin? Entäpä mikä on muiden bändiläisten sananvalta toisten ideoihin?
McNulty
24.07.2007 00:56:04

Minkälainen roolijako bändinne keskuudessa vallitsee mitä sävellysprosessiin tulee? Ketkä osallistuvat biisien tekoon? Syntyvätkö biisit kotona vai treeniksellä? Miten biisit syntyvät ja miten prosessia viedään eteenpäin? Entäpä mikä on muiden bändiläisten sananvalta toisten ideoihin?

Jokainen tekee itse biisit kotona... sitten ne tuodaan reenikselle ja tsekataan yhdessä. Siinä vaiheessa jokainen voi tuoda omaa juttuaan mukaan, hyvät ideat jäävät ja huonot karsiutuvat. Näin siitä tulee bändin kuuloista matskua. Yleensä bändin "perustaja" toimii ylintä päätösvaltaa käyttävänä tahona, mutta harvemmin sitä on suurempia selkkauksia tullut. Itse ainakin olen niin lepsu että totean vain "soita vaan tollai, se kuulostaa helkkarin hyvältä". Vähän kuin Wallin Pete Lepakon backstagella selittämässä "vedä viel 4 kertaa se tididii damdididam dam!" :)
People with courage and character always seem sinister to the rest. -H. Hesse
Torniojaws
24.07.2007 08:32:11

Relassa Tero tuo muutamat riffit treeneihin ja niitä sitten pyöritellään lopulta päätyen valmiiseen rakenteeseen. Sitten soitetaan puhki ja biisi joko jää pyörimään mukaan tai "unohtuu".

Vortechissa teen biisit riffi kerrallaan kaikki nauhoittaen, joista sitten yhdistelen sopivia kohtia jonkinlaiseen rakenteeseen. Sitten käyn tarkemmin läpi biisiä ja viilaan rakenteen kohdalleen perusrumpujen kera. Sitten vähitellen biisi viilautuu valmiiseen muotoon.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
Vilhelmus
24.07.2007 08:53:48

Bänditoiminnassa on ainakin ollut juttua, mutta eipä siinä mitään.

Meikäläisen bändihistoriassa on ollut aina suht' sama meininki biisien suhteen, vaikka bändejä on ollut useampi ja biisintekijöitä myös. Varsinkin nykyään homma on simppeliydessään se, että biisintekijä tekee kotistudiossaan biisin aika lailla valmiiksi demoksi ja lähettää muille. Kenties sointulaput/tabipätkiä tms. mukaan vielä. Sitten reenataan demon päälle kotona ja mennään kokeilemaan kämpälle. Näillä main sitten sopii kokeilla jokaisen soittajan omia ideoita, mitkä monesti tuovat biisille sen lopullisen asun.

Vaivatonta ja meille soveltuvaa on tuollainen meininki ollut aina. Henkilökohtaisesti hermot tuskin kestäisivät mitään jammailemalla treeniksellä synnyttämistä ja kun biisintekijänä itsellä on kuitenkin visio siitä, millainen biisin tulee olla, ei siihen muita oikeastaan kaipaakaan sotkemaan, niin mulkulta kuin se kuulostaakin :P Tapansa toki kullakin eikä oikeaa tapaa olekaan. Mikä nyt kellekin sopii.
Kuuntelehan aitoa heviä: Burning Winter
shovi
24.07.2007 08:55:52
Meillä hommat menee yleensä niin, että mä teen sanat, sointukulut, riffit, melodian ja rakennehahmotelman. Siitä ruvetaan sitten vetämään rakennehahmotelman mukaan ja jokainen heittää ehdoituksia tyyliin "mitä jos vedettäs nää kaks säkeistöä putkeen niin että ballsit kasvais pikkuhiljaa ja sitten vasta räväytetään kertsissä". Tämän mukaan hioutuu sitten lopullinen biisi.

Vaihtoehtoinen tapa on se, että istun toisen kitaristin kanssa hänen kämpässä ja hän esittelee mulle ideoitaan akkarilla. Näiden päälle mä rupeen miettiin jotain laulumelodiaa ja lyriikoiden pätkiä. Viimeistelen sanat sitten himassa ja kämpillä sovitusprosessi on samanlainen kuin yllä.

Biisintekohan ei ole vaikea prosessi, kun vaan on inspiraatiota, ja se voi iskeä koska tahansa. Tyhjästä on tässäkin paha nyhjäistä mutta se luova osuus tulee todella nopeasti jos on tullakseen, loppu onkin sitten sitä sovitusta jota voi tehdä koska tahansa - aikaavievää ja työlästä, mutta ei inspiraatioon sidottua.
Welcome to my website this site is normal guitar site and if you have some suggestions you can go to **** -Ushmir
Juntunen
24.07.2007 10:03:05

Varsinkin nykyään homma on simppeliydessään se, että biisintekijä tekee kotistudiossaan biisin aika lailla valmiiksi demoksi ja lähettää muille. Kenties sointulaput/tabipätkiä tms. mukaan vielä. Sitten reenataan demon päälle kotona ja mennään kokeilemaan kämpälle. Näillä main sitten sopii kokeilla jokaisen soittajan omia ideoita, mitkä monesti tuovat biisille sen lopullisen asun.

Vaivatonta ja meille soveltuvaa on tuollainen meininki ollut aina. Henkilökohtaisesti hermot tuskin kestäisivät mitään jammailemalla treeniksellä synnyttämistä ja kun biisintekijänä itsellä on kuitenkin visio siitä, millainen biisin tulee olla, ei siihen muita oikeastaan kaipaakaan sotkemaan, niin mulkulta kuin se kuulostaakin :P Tapansa toki kullakin eikä oikeaa tapaa olekaan. Mikä nyt kellekin sopii.

Aika pitkälti samoilla linjoilla tässä. Voisi tietysti tasapuolisuuden nimissä joskus koettaa porukallakin tehdä biisiä ihan alusta asti. Jotenkin vaan tuntuu, että taito improvisoida ja tehdä biisiä "lennosta" treeniksellä soittaen on mulla kadonnut vuosien myötä. Johtuu varmaan siitä, että biisien rima on noussut hirmusti. Ei haluttaisi aina sitä helpointa ratkaisua tehdä. En luota enää omaan improtuskykyyni.

Helpointa on ideoida biisi kotostudiossa niin pitkälle, että kokonaisuutta voidaan kokeilla yhdessä treeniksellä.
reino
24.07.2007 10:43:20
Både och, mutta suurin osa biiseistä syntyy treeniksellä valmiiksi tehdyistä riffeistä. Sovitukset usein hoidetaan porukalla kondikseen.
ding-dong
Zpochen
24.07.2007 17:10:34 (muokattu 24.07.2007 17:11:51)

Jompi kumpi kitaristeista tuo jonkinlaisen tekemänsä biisintyngän kämpille. Sitä sitten sovitetaan yhdessä jolloin keksin siihen samalla päälle kiippariosuudet. Joskus tekijällä saattaa olla valmiinakin mielessä joku synavetoinen juttu. Toisinaan otetaan treenejä nauhalle jolloin biisejä on helpompi pohtia kotonakin. Joskus myös toinen kitaristi saattaa vääntää jonkinlaisen demon kotonaan. Näitä demoja onkin hyvä makustella etukäteen ja miettiä omia juttuja päälle omaan tahtiin. Nyt tauon aikana näitä kotidemoja onkin onneksi ilmestynyt enemmän ja valmiimmaksi tehtyinä.

E: Typo
"Matti-san looks like a pervert. Is he okay?" Serenity's End
Chemo
24.07.2007 19:27:17 (muokattu 24.07.2007 19:27:34)

Säv/san yksilötyönä, sov bändi(e)n kanssa tekijän evästyksillä. Laput melkeinpä aina (kun mä teen, niin teen laputkin), demoäänitettä ei yleensä tarvita mutta joskus on semmoistakin tehty.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
Laddy Master
24.07.2007 22:19:42
Aika pitkälti samoilla linjoilla tässä. Voisi tietysti tasapuolisuuden nimissä joskus koettaa porukallakin tehdä biisiä ihan alusta asti. Jotenkin vaan tuntuu, että taito improvisoida ja tehdä biisiä "lennosta" treeniksellä soittaen on mulla kadonnut vuosien myötä. Johtuu varmaan siitä, että biisien rima on noussut hirmusti. Ei haluttaisi aina sitä helpointa ratkaisua tehdä. En luota enää omaan improtuskykyyni.

Helpointa on ideoida biisi kotostudiossa niin pitkälle, että kokonaisuutta voidaan kokeilla yhdessä treeniksellä.

Näin se menee. On sitä kokeiltu että reeniksellä taijotaan idea ja että kaikki tekevät yhdessä. Ei toimi. Jonkun on oltava se tekijä, (useimmiten perustaja-hahmo tai nokkamies) joka saapuu kämpille valmiit lurautukset taskussaan ja näyttää tien, porukalla sitten katsotaan rakenne ja muut.

Kitaristina itse koen oman instrumentin tärkeäksi ja keskeiseksi siinä musiikissa mitä väännetään, niinpä muu sovitus jää päälailla muille jäsenille. Tämä toimii hyvin kun tietää että on tekemisissä osaavan porukan kanssa ja luottoa löytyy.
2randpo
24.07.2007 22:39:22 (muokattu 24.07.2007 22:44:20)

Mun kokemukset asiasta on vuosien takaa, mutta näin se minustakin parhaiten yleensä toimi, vaikka ei kaikki aina niin valmiina ollutkaan. Tekijöitä on kyllä aina ollut useampia per bändi.
maelstrom
26.07.2007 14:13:43
Joku (yleensä kitaristi) kehittää pätkän. Sitä sitten jammaillaan ja heitellään ideoita. Sitten kitaristi ja solisti vetäytyvät hiljaisuuteen tekemään varsinaista sävellystyötä, ja sitten tullaan treenikselle ja soitellaan tämän suunnitelman mukaisesti, joskin paljon muokkauksia tehden.
Ei musiikki ääntä ole, vaan tunteita. IMIK #12
Ronnie James
27.07.2007 12:04:24

Meidän bändissä sävellysvastuu on ollut tähän asti minulla. Pyrin aina tuottamaan mahdollisimman valmista matskua, jota voidaan suoraan ryhtyä soittamaan treeneissä. Kyllähän ne biisit aina jonkin verran muokkautuvat ja hioutuvat soitettaessa, mutta eivät yleensä mitenkään radikaalisti.

Itse sävellystyö tapahtuu tietokoneen ääressä Guitar Prolla, ja sävellyksen valmistuttua laitan miditiedoston muille kuunneltavaksi. Kiipparistille teen nuotit, joskus myös laulajalle.
"Let's sing another song, boys! This one has grown old and bitter."
Tellervo
28.07.2007 12:59:18 (muokattu 28.07.2007 13:02:09)
Enimmäkseen on tullut tehtyä biisit yssikseen kotona. Siksipä - ja erityisesti siksi, että itse en liiemmin soita - onkin vaihtelun vuoksi hauskaa ja kehittävää, kun joskus on tehty biisi siten, että bändi jammaa ja minä rupean laulamaan siihen päälle. Olisiko pari kertaa käynyt niin, että "poikien" soitellessa olen huomannut että hei, tähänhän sopisi nämä sanat, jos laulaisi näin. Olen siis alun perin sekä sanoittanut että säveltänyt jonkun biisin, mutta sävellys menee sitten sillä keinoin ainakin osittain uusiksi. Luulenpa että sillä tavalla tehdyistä biiseistä tulee hiukan erilaisia kuin ns. perinteisesti tehdyistä.

Sananvaltaa soittajilla kyllä on muutenkin, juurikin siksi etten itse soita ja siksi helposti esim. soinnutan kaavamaisesti. Ehkä se vaikuttaa myös itse sävellyksiin, kun täytyy vaan ottaa kitarasta ne soinnut mitä keksii ja pystyy itse soittamaan :) Tulee lisää valinnanvaraa ja variaatiota kun bändikaverit auttavat.

Aiemmassa bändissä tein yhteistyötä basistin kanssa siten, että sävelsimme jonkun verran yhdessä. Kommentoimme ja viilasimme yhdessä myös toistemme tekstejä. Se oli hauskaa ja toimi hyvin, koska olimme sopivasti erilaisia biisintekijöitä ja täydensimme toisiamme.

Välillä biisien välittämisessä soittajille on ongelmia juuri siksi, että omat soittotaitoni ja musiikilliset käsitevarani ovat niin rajalliset. Lappujen ja demojen avulla tässä on menty, ja ainakin toistaiseksi on saatu biisejä kasaan :)
Syntiä. Nam.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)