Aihe: BOSS GT-8 säädöt? Avuton
1 2
Arthur Alex
26.07.2007 15:18:22
Prkl että mä en osaa!

En ole ikinä osannut omia efektejäni säätää hyvin ja sama ongelma on näköjään uudenkin laudan kanssa. Kun ei saa siitä hyviä heavysäröjä niiin ei saa, prkl, että mä olen avuton. Olisko jollain aikaa kirjottaa tänne nuppi nupilta omat säätönsä, niin pääsen edes hieman alkuun mitä kannattaa ruveta säätelee.. Kiittäsin kovasti! Kaikki muukin apu tervetullutta. Muut varusteet: 100W transistori vahvistin, kitaramikki Steve's Special. Voisiko kitaran mikkikin vaikuttaa niin paljon?
JuSu
26.07.2007 15:22:56
Kun ei saa siitä hyviä heavysäröjä niiin ei saa, prkl, että mä olen avuton. 100W transistori vahvistin

Mikä vahvistin? Mihin olet kytkenyt GT-8:n, inputtiin vai efektilenkin paluuseen? GT-8:ssa on asetus sille, mihin laite on kytketty. Kytkentätapa vaikuttaa soundiin PALJON.

kitaramikki Steve's Special. Voisiko kitaran mikkikin vaikuttaa niin paljon?

Tuskin, ellei ole rikki.

Vastaapa noihin ekoihin kysymyksiin, jatketaan sitten.

JuSu
"Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia."
McNulty
26.07.2007 15:29:15
Prkl että mä en osaa!

En ole ikinä osannut omia efektejäni säätää hyvin ja sama ongelma on näköjään uudenkin laudan kanssa. Kun ei saa siitä hyviä heavysäröjä niiin ei saa, prkl, että mä olen avuton. Olisko jollain aikaa kirjottaa tänne nuppi nupilta omat säätönsä, niin pääsen edes hieman alkuun mitä kannattaa ruveta säätelee.. Kiittäsin kovasti! Kaikki muukin apu tervetullutta. Muut varusteet: 100W transistori vahvistin, kitaramikki Steve's Special. Voisiko kitaran mikkikin vaikuttaa niin paljon?

Nupit nyt menee helposti, mutta entäs se GT-8:n menujen ja parametrin säätö sitten, mitkä eivät ole nuppien takana?

Suosittelen että käytät joko sitä etuastetta (missä on vahvistinmallinnuksetkin) tai sitten sitä Drive-osastoa yksistään. Ei siis kumpaakin samaan aikaan. Siitä nyt on hyvä lähteä liikkeelle. Jos sä otat jonkun gainikkaan mallinnuksen ja lyöt siihen päälle vielä metal zonen drivepuolelta, niin ei ihme jos kuulostaa huonolta.

Kannattaa tutustua siihen manuaaliin ja sen kanssa ropeltaa pari ensimmäistä kuukautta tuon laitteen kimpussa. Se on alkuun vähän "monimutkainen" mutta kun sen logiikka tulee tutuksi, on sen säätäminen vaivatonta ja helppoa.

Itse aloitan patchin tekemisen siten että tyhjennän sen paikan. Sen jälkeen valitsen etuasteesta mieleisen "vaffarin"... aika paljon tulee käytettyä 1959 Marsun mallinnosta. Sitten tsekkaan sille gain-asteen joko low, mid tai high, riippuen millaista soundia olen tekemässä. Yleensä käytän sitä low-asennossa ja tarvittaessa boostaan drive-osaston mallinnuksilla. No, sitten EQ kohdilleen ja kanavan A soundi on valmis. Sitten siirrytään B-kanavaan ja sinne laitan yleensä saman vaffarin kuin A-kanavaan, mutta korkeammalla gainilla (mid tai hi) ja EQ taas kohdilleen. Näin saan ns. rock-kompit A-kanavasta ja leadit/hevikompit B-kanavasta.

Siihen sitten päälle efektejä sen mukaan mistä tykkää. Tuolla tavalla minä käytän sitä etuastetta silloin kun käytän. Normaalisti mulla on GT-8 tuon nupin fxloopissa ja käytän vain ns. modulaatio-osastoa rotary speakerista choruksen ja delayn kautta muihin muljutuksiin. Toisin sanoen, nuo drive ja preamp sektiot ovat miulle treenis- ja keikkakäytössä turhia. Kotosalla kyllä käytän niitäkin.
Arthur Alex
26.07.2007 15:40:12 (muokattu 01.08.2007 12:08:16)
Luunmurskaajalta tuli sellasta tekstiä, että taidan lopettaa koko "harrastuksen" HAH! Siinähän se siten tulikin, että taistele manuaalin kanssa seuraavat pari kuukautta ja kokeile mitä mistäkin tapahtuu. EQ:ssakin kun on niin paljon niitä säätöjä, että kun siirryt säätämään jotain muuta, niin unohdit jo mitä edelliset tekivät. Helpompi varmaan olisi jonkun PC softan kautta näitä säädellä ja kokeillla.

Kaikki oletus äänetkinkuullostaa todella paskalle. Vanhoissa zoomeistakin sain parempia säröjä pelkästään laittamalla siihen virrat päälle (factory asetukset). Ei kai tässä sitten ole sitä oikopolkua, manuaali käteen, prkl?
Arthur Alex
26.07.2007 15:45:55
Bossi ja H&K myyntiin, tillalle putkivahvari ja irtospeduja. Helpottaa säätämistä kummasti :)

Myydään em. kamat.. ostetaan kalastusvene!
hq
26.07.2007 15:55:43
Itse olen käyttänyt aina line/phones output modea, riippumatta siitä mikä laite GT-8:n perässä on ollut. Kuulostaa mielestäni parhaalta, ja se on ainoa asetus jossa GT-8:ssa on kaappimallinnukset päällä.

"Tone modify" efektin resonatoreita kannattaa myös kokeilla heti vahvistin/kaappimallinnoksen jälkeen sijoitettuna. Tuhdintaa soundia. Kaapin mikitysmallinnoksella on myös aika iso vaikutus.

Kokeilemalla selviää omat suosikkiasetukset parhaiten. Kuten täällä jo mainittiinkin, niin on hyvä lähteä liikkeelle siitä, että laittaa kaikki efektit pois päältä ja alkaa rakentaa soundia yksi efekti kerrallaan lähtien liikkeelle vahvistinmallinnoksesta. Hyvien asetusten kokeilemiseen menee aikaa, mutta jos ei viitsi sitä vaivaa nähdä niin ei tuota ikinä opi säätämään. Seuraavalla kerralla tietää jo paremmin miten mikäkin vaikuttaa, ja säätäminen muuttuu sitä helpommaksi mitä enemmän sitä tekee.

Netistä löytyy noita valmiita soundeja ja ohjelma jolla voi tarkastella mitä asetuksia niissä on käytetty, tässä niitä ei varmaan kannata alkaa luettelemaan.

http://www.bossgtcentral.com
JuSu
26.07.2007 15:58:41 (muokattu 26.07.2007 15:59:04)
Vahvistin: Hughes & Kettner vortex, lauta kutketty returniin

Ok. Olethan valinnut Output Select:istä "Stack Return"? Jos et, niin kokeilepa sitä, ja sitten uudestaan niitä presettejä...

Luunmurskaajalta tuli sellasta tekstiä, että taidan lopettaa koko "harrastuksen" HAH! Siinähän se siten tulikin, että taistele manuaalin kanssa seuraavat pari kuukautta ja kokeile mitä mistäkin tapahtuu. EQ:ssakin kun on niin paljon niitä säätöjä, että kun siirryt säätämään jotain muuta, niin unohdit jo mitä edelliset tekivät. Helpompi varmaan olisi jonkun PC softan kautta näitä säädellä ja kokeillla.

Ei tässä tosiaan ole mitään oikotietä onneen. Se on otettava se manuaali kauniiseen käteen ja alettava säätää. Tuo Boss on vielä siitä helppo, että siinä on useille asetuksille oma nappula siinä päällä, monissa laitteissa kaikki on valikkojen takana.

Etsi joku suht' hyvältä kuulostava presetti, ja ala riisua sitä, laita kaikki muut pois päältä paitsi vahvistinmallinnus. Sitten alat etsiä hyvää soundia niin, että vain se mallinnus on päällä. Kun hyvä löytyy, niin sitten siihen voi rakennella choruksia ja kaikuja tarvittaessa päälle jne jne.

JuSu
"Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia."
LaXu
26.07.2007 17:24:44
Itse olen käyttänyt aina line/phones output modea, riippumatta siitä mikä laite GT-8:n perässä on ollut. Kuulostaa mielestäni parhaalta, ja se on ainoa asetus jossa GT-8:ssa on kaappimallinnukset päällä.

Samoin tein minäkin silloin kun GT-6:n omistin. Lopulta alkoi kuitenkin vituttaa se ainainen säätäminen ja palasin takaisin yksinkertaisiin vahvareihin.

GT-6:lle löytyi ainakin PC:lla toimiva soundieditori, luulisi GT-8:llekin vastaava löytyvän...
Twinkle
26.07.2007 17:44:08
Bossi ja H&K myyntiin, tillalle putkivahvari ja irtospeduja. Helpottaa säätämistä kummasti :)

Sepä helpottaa, etenkin kun niitä pedaaleja on sellainen metri kertaa metri -kokoinen lauta ja miljoona plus yksi vatkainta, kukin omilla johdoilla, virtalähteillään, levelisäädöillään ja muilla. Sitten menee elementit vaihtoon, etuset ja päätteet voisi vaihtaa, johdot uusiksi. Totta kai hyväsoundiset konkat pitää myös vaihtaa, ehkä vois vaihtaa myös potikat ja signaalitien johdot. Punainen plektra myös soundaa erilaiselta, etenkin putkivahvistimen kanssa.

Jos säätämistä haluaa helpottaa niin kandee ostaa ehkä akustinen. Tosin sekin on loppupeleissä yllättävän työläs.
Krice
26.07.2007 18:01:43

Sepä helpottaa, etenkin kun niitä pedaaleja on sellainen metri kertaa metri -kokoinen lauta ja miljoona plus yksi vatkainta, kukin omilla johdoilla

Riippuu varmaan vähän siitä mitä efektejä haluaa. Minulle on riittänyt särö ja reverb. Mitä tulee näihin mallintaviin multilaatikoihin niin eihän ne koskaan toimi yhtä hyvin kuin analogiset vahvistimet ja pedaalit. Ehkä joskus tulevaisuudessa kun mallinnukset saadaan kuulostamaan täsmälleen samalta, mutta ei vielä.
"I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica.
McNulty
26.07.2007 18:49:37
Riippuu varmaan vähän siitä mitä efektejä haluaa. Minulle on riittänyt särö ja reverb. Mitä tulee näihin mallintaviin multilaatikoihin niin eihän ne koskaan toimi yhtä hyvin kuin analogiset vahvistimet ja pedaalit. Ehkä joskus tulevaisuudessa kun mallinnukset saadaan kuulostamaan täsmälleen samalta, mutta ei vielä.

Mun on Krice sen verran pakko sanoa, ettet sinäkään erottaisi Boss DD-20 (yksittäinen spedu) soundia tuosta GT-8:n delaysta (multifx). Itselläni oli tuo DD-20 ennenkö siirryin GT-8:n. Samoin Ibanezin BCL Bi-Mode Chorus on jäänyt käyttämättä, kun tästä GT-8:sta löytyy myös se... soundissa valittamista. Samoin moni muu, rotary speakerista (RE-20 tms. yksittäisenä) löytyy tästä vermeestä. Muutamat eri wahit kohtalaisen laajoilla säädöillä (mielestäni parempia kuin normi Babyt ja Voxit yksittäisinä) jne.

On eri asia maksaa 300e lankusta josta saa omasta mielestäni kaiken tarpeellisen ja vähän vielä extraakin, kuin että ostaa 300e delayn, 200e wahin, 200e choruksen, 200e phaserin jne. Sitten kun sun pitääkin vaihtaa siltä puhtaalta, rotary speakerilla ja reverbillä varustetusta soundista särölle, jossa on chorusta ja delayta, niin... haluan nähdä sen joka steppaa tuon. Mulla se käy yhdellä polkaisulla, jolloin samassa midiä pitkin siirtyy styrkkarille tieto että "hei, nyt vaihdetaan kanavaakin samalla".

En siis käytä ns. live-setupissa sitä GT-8:n etuastetta tai drive-osastoa lainkaan. Se on siis efektivatkaimena G-majorin tapaan nuppini FX-loopissa ja ajaa asiansa siellä paremmin kuin moni muu. GT-8 on siis samaan aikaan multiefekti ja midilauta. Vaikka ehkä soundien tekemiseen ja etsimiseen menee nyt se 15min kauemmin, jää mulle reeniksellä enemmän aikaa soittaa kun ei tarvitse keskittyä steppailuun.
Johann Onn
26.07.2007 19:01:07 (muokattu 26.07.2007 19:01:43)
En tiedä yhtään, auttakaa nää ny yhtään.

Mutt jos yks kuva kertoo kerran enemmän kuin 1000 sanaa -> videoissa on 25 kuvaa sekunissa, niin :

http://www.youtube.com/results?search_query=Boss+gt-8&search=

Kolme ekaa on lähinnä kai "virallisia" pätkiä.
Kimmo72
26.07.2007 20:02:59
Netistä löytyy noita valmiita soundeja ja ohjelma jolla voi tarkastella mitä asetuksia niissä on käytetty, tässä niitä ei varmaan kannata alkaa luettelemaan.

http://www.bossgtcentral.com

Ylläolevassa linkissä on ystävämme Starlian "näytekipale" Kysy siltä. On nimittäin aika hieno soundi.
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
Arthur Alex
26.07.2007 20:24:53

Siinähän se sitten tuli, joka pelasti päiväni. Tosiaan, kun katsoo suurennuslasilla tuota manuaalin ensimmäisiä sivuja, niin siellä on printti: "When using speaker simulator, set this to LINE/PHONES" Itsellänihän siinä tiety mistään mitään tietämättömänä oli STACK AMP. Tämän kun vaihdoin, niin johan rupes oletusäänetkin rokkaamaan. Vaihtelin vanhan ja uuden outputin välillä ja meinasin pudota penkiltä (nauroin ja häpesin samaan aikaan)... Eli tästä on hyvä siirtyä säätelemään näit sitten, kiitos paljon! :-)
Therium
31.07.2007 15:31:06

Pari ihan perusasiaa tuli mieleen...

Säätämistä tottakai helpottaa aika pirusti jos tietää vähän mitä kukin efekti tekee ja miten ne toimivat. Näin mystiset parametrit eivät sitten olekaan enää niin mystisiä.

Myöskään kaikkia multiefektin tarjoamia juttuja ei ole ihan välttämätöntä käyttää. Näin säädettävien asioiden määrä vähenee ihan samalle tasolle kuin erillisiä spedujakin käytettäessä.
Kill and kill again - Sightless
McNulty
31.07.2007 15:39:27
Pari ihan perusasiaa tuli mieleen...

Säätämistä tottakai helpottaa aika pirusti jos tietää vähän mitä kukin efekti tekee ja miten ne toimivat. Näin mystiset parametrit eivät sitten olekaan enää niin mystisiä.

Myöskään kaikkia multiefektin tarjoamia juttuja ei ole ihan välttämätöntä käyttää. Näin säädettävien asioiden määrä vähenee ihan samalle tasolle kuin erillisiä spedujakin käytettäessä.

Nimenomaan. Olet 100% oikeassa ja siksi täräytänkin plussaa.
On helkkarin tärkeä tietää miten efekti toimii, mitä tietty parametri tekee ja miten se vaikuttaa. On myös osattava säätää laitetta niin, että sen eri ominaisuudet ja efektit toimivat yhteen.
Starlia
31.07.2007 16:10:17 (muokattu 31.07.2007 16:11:09)

Näin. Mulla on pari perus säröpresettiä, joilla nauhoittele. Simppeleitä, mutta hyvän kuuloisia. Eli pelkästään preamppi päälle Dual L/R -moodissa. Esim MsHigain molemmissa kanavissa. Toinen pienellä viiveellä. Custom speakersimut ja hieman erilaiset ekutukset molempiin kanaviin. Gain jossain 80-85 tietämillä.
ekikoo
07.10.2007 16:37:27
Pitää nostaa ketju kysymyksen takia, joka johtuu lähinnä siitä että en tajua jotain pikkiriikkistä seikkaa. (jelppikerhosta kysytty kahteen kertaan mutta aina se vajoaa unohdukseen)

En saa kanaville A ja B tallennettua haluamiani efektejä. Esimerkki:

Tavoitteena kanavalle A cleani, B:lle lisäksi delay. Kanavan A ollessa päällä, painan writeä kahdesti, ok. Painan kanavan B päälle, painan kahdesti delayta jolloin se aktivoituu. Painan nyt writeä kahdesti. Laittaessani kanavan A päälle, on delay nyt myös siellä. Ei meikä halua. Mielestäni manuaalissa ei selitetä kovin tyhjentävästi kanavien peruskäyttöä, tai en ole pikaisesti hoksannut sellaista.
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
WeetM
07.10.2007 17:10:24

Pitää nostaa ketju kysymyksen takia, joka johtuu lähinnä siitä että en tajua jotain pikkiriikkistä seikkaa. (jelppikerhosta kysytty kahteen kertaan mutta aina se vajoaa unohdukseen)

En saa kanaville A ja B tallennettua haluamiani efektejä. Esimerkki:

Tavoitteena kanavalle A cleani, B:lle lisäksi delay. Kanavan A ollessa päällä, painan writeä kahdesti, ok. Painan kanavan B päälle, painan kahdesti delayta jolloin se aktivoituu. Painan nyt writeä kahdesti. Laittaessani kanavan A päälle, on delay nyt myös siellä. Ei meikä halua. Mielestäni manuaalissa ei selitetä kovin tyhjentävästi kanavien peruskäyttöä, tai en ole pikaisesti hoksannut sellaista.

Tällaisessa tapauksessa tarvitaan GT-8:n assign-ominaisuuden käyttöä. Varmaan manuaalista löytyy juttua näistä sivukaupalla, mutta annan esimerkin sinun tilanteeseesi:

Laita B-kanava päälle ja myös delay päälle. Tämän jälkeen paina ASSIGN-otsikon alla olevaa VARIABLE-nappia kaksi kertaa. Paina yhden kerran oikealle päin osoittavaa nuolta ja lähde rullailemaan listaa eteenpäin. Jossain vaiheessa vastaan tulee teksti DD: On/Off.

Nyt painele oikealle päin nuolella itsesi Source-näkymään ja valitse sieltä CTL-PEDAL (mikäli siis vaihdat kanavaa kys. pedaalilla). Sitten vielä painat kerran oikealle ja varmistat, että Mode on asetettu arvoon Toggle. Exitillä pois ja delayn pitäisi kytkeytyä päälle/pois aina kanavaa vaihdettaessa.

Toivottavasti ohjeista oli edes jotain apua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)