Aihe: arpeggioista ja bassokuluista
1
HarTzaV
25.07.2007 15:01:24 (muokattu 25.07.2007 15:01:57)
Olen puolisen vuotta harjoitellu kitaransoittoo. Lähinnä harjoittelemalla sointuja soitellu tabeista. Siis tollasta ihan perusjuttuja. Mulla on apuna toi Denyerin Suuri Kitarakirja. Sitä selailemalla on heränny kysymys noista arpeggio-tyyppisistä kaavoista ja muunneltavista bassokuluista. Eli arpeggio sinänsä on ihan selvä vaan se miten ne soinnut syntyy kun ne näytä yhtään vapaiden kielien soinnuilta?
Rocco_Longfella
25.07.2007 22:45:09
Olipas epäselvä viesti... Bassojuttu meni ihan kokonaan ohi, mutta:

miten ne soinnut syntyy kun ne näytä yhtään vapaiden kielien soinnuilta?

Niissä on samat nuotit. Ne vapaat soinnut (tai ne, mitkä aina opetellaan/opetetaan/löytyy kaavioista) nyt vain ovat helpoin ja loogisin tapa saada joku sointu soitettua, mutta ei suinkaan ainoa. Tapoja on varmaan miljoonia.
Perehdy vähän teoriaan, niin hahmottuu tuokin. Teoriapalstalla on ainakin FAQ sointujen muodostamisesta ja skaaloista.
Tai kyllä joku tänne selittää, itse en ehdi nyt. :) Tein joskus sellaisen intervallitaulukon bassokuvioita varten, voisin etsiä sen käsiini tai tehdä uuden jossain vaiheessa.

Ja muista, että juuren (esim C-duurissa C, E-mollissa E jne) ei tarvitse aina olla matalin ääni.

Eikös em. kirjassa ole sointujen muodostamisesta?
Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa.
HarTzaV
26.07.2007 11:41:25
Olipas epäselvä viesti... Bassojuttu meni ihan kokonaan ohi, mutta:

Sori ettet saanut viestistä selkoa. " bassojutulla" tarkoitin vaihtuvaa bassokulkua, jota Denyer kirjassaan sivulla 80 sorminäppäilyosiossa esittelee.

Mutta kysymyksen pointti oli siinä miten ne soinnut rakennan.
sticky fingers
26.07.2007 20:45:23
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=62355&o=0

Siinä yksi ketju aiheesta. Teoriapalstalla on lisää aiheesta.

ton ketjun perusteella ainakin mulle aukes nyt kyllä kivasti toi sointuteoria...nyt äkkiä kummallisia sointuja opettelemaan...:D

-sf
"tyhmyyden edessä jumalatkin ovat voimattomia..."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)