Aihe: Jimi Hendrix
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Lesko
25.07.2007 12:57:45 (muokattu 25.07.2007 13:02:55)
Henkka loi sähkökitaran soitolle uudet standardit. Ihan turha sössöttää mitään muuta. Kaikki musiikista jotain ymmärtävät ja Hendrixin livenä nähneet soittajat allekirjoittavat tämän tosiasian.

Turha siinä on JukiKukin hermostua, jos asiat ei mene niin kuin sä haluat!
Sulla ei näemma ole ajatusta lukea mitä mä kirjoitan ja edes yrittää sisäistää sitä, sääli. =)
Mä kirjoitin että: "Täältä löytyy kyllä nöyryyttä ja kunnioitusta Henkan suuntaan" ja "Soittajana todella kova" "Fiiliksessä ja energiassa yksi kovimpia"
Mitä ns. "negatiivista sanoin oli: "Omat biisit keskinkertaisia, tosin livenä paljon kovempia" "KAIKKI mitä kitaransoitossa tuolloin tapahtui EI ollut Henkan ansiota ainoastaan"
Ei tää mikään hermoilun aihe ole, mutta enhän mä sille mitään voi jos sä otat toiset näkökulmat henkilökohtaisesti... otat vähän tötsyä niin helpottaa, sanois varmaan henkkakin! =)

Riippuu mihin vertaa. Jos Hendrixin oman materiaalin asettaa "omaan aikaansa", on se mun mielestä aika kaukana keskinkertaisuudesta. Noista päivistä on tosin vierähtänyt jo nelisenkymmentä vuotta, joten saatan muistella ns. omiani :)

Niin, en mä tiedä, jos kaveri tekee itse yhden tai kaksi hyvää biisiä, niin ei se mitään sen kummempia säveltäjänlahjoja todista... soittajana asia onkin toinen.
Mun mileestä esim. Joplinin, Doorsin ja Whon biisit menee noiden edelle...
Ja tuosta "tuon ajan materiaalista" =) Olihan se silloin (60-luku) huomattavasti innovatiivisempaa ja intohimoisempaa, kuin mitä seuraavina vuosikymmeninä yritettiin saada aikaan.... =)

Edit: Älkää nyt vetäkö näistä mun mielipiteistä ja sanomisista mitään herneitä nenään... ei tää ole vakavaa... =)
"Mitä takoittaa groove?" "Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin "
Ossi
25.07.2007 13:48:38

Niin, en mä tiedä, jos kaveri tekee itse yhden tai kaksi hyvää biisiä, niin ei se mitään sen kummempia säveltäjänlahjoja todista...

Fire
Little Wing
Voodoo Chile
Purple Haze
Foxey Lady
Manic Depression
May This Be Love
Are You Experienced
Third Stone From The Sun
Crosstown Traffic
Gypsy Eyes
Changes
Freedom
Angel

Tuossa muutama :) Makuasioitahan nämä tietysti ovat.

Ja heh... ja kyseessähän ei ole mikään "Imperiumin Vastaisku", vaikka kieltämättä ensimmäistä kertaa m.netin aikana teki mieli käyttää ns. ikäkorttia :)

Ja tämähän ei tosiaankaan ole mitään vakavaa - pelkästään totista.
J.Hollström
25.07.2007 13:49:38
Niin, en mä tiedä, jos kaveri tekee itse yhden tai kaksi hyvää biisiä, niin ei se mitään sen kummempia säveltäjänlahjoja todista...

Mitkä näistä oli ne yksi tai kaksi hyvää biisiä:

Foxey Lady
Manic Depression
Red House
Can You See Me
Love or Confusion
I Don't Live Today
May This Be Love
Fire
Third Stone from the Sun
Remember
Are You Experienced?
EXP
Up from the Skies
Spanish Castle Magic
Wait Until Tomorrow
Ain't No Telling
Little Wing
If 6 Was 9
You Got Me Floatin'
Castles Made of Sand
One Rainy Wish
Little Miss Lover
Bold as Love
..And the Gods Made Love
Have You Ever Been (To Electric Ladyland)
Crosstown Traffic
Voodoo Chile
Long Hot Summer Night
Gypsy Eyes
Rainy Day, Dream Away
1983... (A Merman I Should Turn to Be)
Moon, Turn the Tides...Gently Gently Away
Still Raining, Still Dreaming
House Burning Down
Voodoo Child (Slight Return)
Who Knows
Machine Gun
Changes
Power to Love
Message to Love
Freedom
Drifting
Ezy Ryder
Night Bird Flying
My Friend
Straight Ahead
Astro Man
Angel
In from the Storm
Belly Button Window

Tossa jotain mitä reilussa kolmessa vuodessa kerkesi biisejä narulle asti kaiken hulinan keskellä tulemaan.

Montas omaa biisiä esim. Joplinilla oli?
Lesko
25.07.2007 14:27:25 (muokattu 25.07.2007 15:25:18)
Mitkä näistä oli ne yksi tai kaksi hyvää biisiä:

Foxey Lady
Manic Depression
Red House
Can You See Me
Love or Confusion
I Don't Live Today
May This Be Love
Fire
Third Stone from the Sun
Remember
Are You Experienced?
EXP
Up from the Skies
Spanish Castle Magic
Wait Until Tomorrow
Ain't No Telling
Little Wing
If 6 Was 9
You Got Me Floatin'
Castles Made of Sand
One Rainy Wish
Little Miss Lover
Bold as Love
..And the Gods Made Love
Have You Ever Been (To Electric Ladyland)
Crosstown Traffic
Voodoo Chile
Long Hot Summer Night
Gypsy Eyes
Rainy Day, Dream Away
1983... (A Merman I Should Turn to Be)
Moon, Turn the Tides...Gently Gently Away
Still Raining, Still Dreaming
House Burning Down
Voodoo Child (Slight Return)
Who Knows
Machine Gun
Changes
Power to Love
Message to Love
Freedom
Drifting
Ezy Ryder
Night Bird Flying
My Friend
Straight Ahead
Astro Man
Angel
In from the Storm
Belly Button Window

Tossa jotain mitä reilussa kolmessa vuodessa kerkesi biisejä narulle asti kaiken hulinan keskellä tulemaan.

Montas omaa biisiä esim. Joplinilla oli?

Joo, no tossa oli nyt sitten kaikki biist mitä Jimi teki itse, mitäs sitten, tuottelias oli, en ole kieltänytkään. Tuossa on minusta 5-7 niiden aikojen muitten biisien tasoista kappaletta... Mutta sulla on se automaatio, että kunhan se on Henkkaa, niin se on automaattisesti hyvää...
Kuinka monta omaa biisiä Joplinilla oli?
Noh, Joplin ei ollut pelkkä artisti, vaan bändien Big Brother and the Holding Co., Kozmic Blues band ja Full Tilt Boogien solisti ja suurin osa heidän esittämistään biiseistä oli kyllä ihan näiden bändien (inc. Joplin) käsialaa...
Joplinin käsialaa yksin näyttää olevan 12 kappaletta! =)
Älä Jusi hermostu... =)
"Mitä takoittaa groove?" "Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin "
McNulty
25.07.2007 15:48:43 (muokattu 25.07.2007 15:49:16)
Mua kiinnostaisi tietää teidän kriteerit (tai noi tasot, mikä on minkäkin tasoista), miten laskette jonkun hyväksi sävellykseksi? Onko se sävellyksen monimutkaisuus (eli pitää olla 543 eri soinnun kiertoja including improt päälle)? Onko se sävellyksen menestys kuulijakunnassa? Sävellyksen merkitys artistille? Sävellys yksistään vai kokonaisuutena ajatellen levyä? Onko se suhteessa aina vain siihen luomisajan aikakauteen ja ajankohtaan vai voisiko se olla pätevä sävellys nykyäänkin?

Minusta on aivan turha verrata esim. The Doorsia ja Hendrixiä. Tai Santanaa ja Led Zeppeliniä. Ne on eri musiikkia vaikka ovatkin samalta aikakaudelta. Niissä vaikuttaa ja vaikutti erilaiset henkilöt, joten totta maar tuotoksetkin ovat erilaiset.

Jotenkin niin turhaa keskustelun kannalta vain töksäyttää tyyliin: "ei mikään kaksinen säveltäjä." Jotenkin tuntuu typerältä tuollainen, sillä Hendrixin kappaleet päätyivät levyille, niitä on soitettu livenä silloin ja vielä nykyään... kyllä sen on täytynyt olla hyvä säveltäjä jos on onnistunut luomaan omaa juttua ja toteuttamaan itseään musiikillisesti... aina tosiaan niitä levyjä ja livejä myöten. Minusta tässä suhteessa jokainen säveltäjä, oli säveltänyt yhden tai 3054854 biisiä on helkkarin hieno juttu. Turha mun mielestä puhua "mitäänsanomattomista" tai muuta vastaavaa. Tekee itse sitten paremman (mitkä olikaan ne kriteerit... saisinko vastauksen) sävellyksen ja osoittaa siten toisen olleen "huonompi".
People with courage and character always seem sinister to the rest. -H. Hesse
Lesko
25.07.2007 16:17:43
Mua kiinnostaisi tietää teidän kriteerit (tai noi tasot, mikä on minkäkin tasoista), miten laskette jonkun hyväksi sävellykseksi? Onko se sävellyksen monimutkaisuus (eli pitää olla 543 eri soinnun kiertoja including improt päälle)? Onko se sävellyksen menestys kuulijakunnassa? Sävellyksen merkitys artistille? Sävellys yksistään vai kokonaisuutena ajatellen levyä? Onko se suhteessa aina vain siihen luomisajan aikakauteen ja ajankohtaan vai voisiko se olla pätevä sävellys nykyäänkin?

Mulla ei ainakaan ole missään nimessä mikään sävellyksen monipuolisuus, tai on ehkä monpuolisuus, mutta ei mitkään sointujen määrät, Richie Havensin Freedom on oivallinen sävellys ja mahtaakohan siinä olla muutakuin Hm sointuna...
Vaikea se vastata on, että minkälainen on hyvä savellys, mä menen ihan oma kuuloni ja ajatuksieni mukana ja onhan se tietenkin niin, että biisissä pitää olla "se jokin", mikä tekee siitä hyvän... sellainen säilyvyys, energia ja herkkyys...
Minusta moni 60-luvukka tehty kappale on sävellyksenä pätevä nykyäänkin ja siksi useimmat tämän päivän bändit eivät saa kauhean mairittelevia kommentteja multa...
Hyvä sävellys sisältää sen koukun, joka osataan tuoda esille, niin, että kun se on siinä, sitä ei ehkä huomaa osana biisiä, mutta jos se otettaisiin pois, se veisi koko pohjan biisiltä....

Jotenkin niin turhaa keskustelun kannalta vain töksäyttää tyyliin: "ei mikään kaksinen säveltäjä." Jotenkin tuntuu typerältä tuollainen, sillä Hendrixin kappaleet päätyivät levyille, niitä on soitettu livenä silloin ja vielä nykyään... kyllä sen on täytynyt olla hyvä säveltäjä jos on onnistunut luomaan omaa juttua ja toteuttamaan itseään musiikillisesti... aina tosiaan niitä levyjä ja livejä myöten. Minusta tässä suhteessa jokainen säveltäjä, oli säveltänyt yhden tai 3054854 biisiä on helkkarin hieno juttu. Turha mun mielestä puhua "mitäänsanomattomista" tai muuta vastaavaa. Tekee itse sitten paremman (mitkä olikaan ne kriteerit... saisinko vastauksen) sävellyksen ja osoittaa siten toisen olleen "huonompi".

Ai miksi, artistia koskevassa keskustelussa en saisi tuoda esille mielipidettäni, että ei ole kaksinen säveltäjä?
Minusta Hendrixin juttu oli nimenomaan se soittotaito, ei niinkään biisien ja sävellysten erinomaisuus. Soittotaito, energia ja fiilis.
Hendrixin soittamana yksi sävel saattoi olla niin järjettömän tuneteikas, että siihen ei kukaan muu pystynyt ja se ehkä tekikin sen jutun itse Henkkaan.
Tarkoittaako tuo "tekee itse paremman" sitä, että ennenkuin on itse tehnyt paremman biisin tai soittanut paremmin, ei saa arvostella ja kritisoida toista? Jos tarkoittaa, niin johan on naivia... eihän se niin mene...
Kyllähän tietenkin jokaisella on sanansa sanottavana ja totta vitussa sellainenkin ihminen joka ei ole koskaan koskenut mihinkään instrumenttiin saa sanoa vaikka, että Hendrix ei kyllä oikeen iske, tai Beethoven ei ollut mikään ihmeellinen sälli... ei se vaadi mitään paremmuutta... en kyllä tiedä tarkotitko tota...
Tuolla kirjallisuus-piireissä on sama homma, jos menet jonkun runoa kritisoimaan, niin johan tulee lahtausjengi notta, "Kirjoota ite parempi tai ole hiljaa"
Flankku
25.07.2007 16:59:20

Minusta on aivan turha verrata esim. The Doorsia ja Hendrixiä. Tai Santanaa ja Led Zeppeliniä. Ne on eri musiikkia vaikka ovatkin samalta aikakaudelta. Niissä vaikuttaa ja vaikutti erilaiset henkilöt, joten totta maar tuotoksetkin ovat erilaiset.

Totuutta, mikäli sanaa voi nyt käyttää ilman toisinajattelijoiden nuolisadetta, oon hyvin samoilla linjoilla tässä. En tiedä onko se kenties luontaista ihmisille pistää asioita paremmuusjärjestykseen huolimatta kohteesta. Itsestä tuntuu tosi järjettömältä alkaa listata säveltäjiä, soittajia, biisejä yms. top-10:een, ja sitten väitellä toisten listoja vastaan. Kuten mainittu, kuka voi sanoa tietävänsä miten määritellään hyvä sävellys? Tyypit ottaa täysin erillaisia soittajia eri genreistä, sitten laskee kuinka monta omaa ja vain OMAA sävellystä niillä on, laskee nämä yhteen ikäänkuin pisteinä, ja vakuuttavat omiaan paremmiksi eri perustein, oli niissä sitten "vitun hyvä bassolinja" tai parempi särö. Ihan turhaa mun mielestä.

Välillä tuntuu siltä, että jotkut ihmiset pitävää musiikkia urheiluna, jossa bändit on jääkiekkojoukkueita, joissa sävellykset ja sanotukset toimii pelaajina, jossa muuta kun omia suosikkeja träshätään.

Vois sanoa että kun musiikkiin tullaan, tarvitaan kaikkea erilaista, ei näet hyvää kalasoppaakaan tehdä pelkästä kalasta. Sävellysten ja artistien kilpailuttaminen on mielestäni turhaa ja typerää, ainakin tässä mittakaavassa. Pitäis oppia jo hyväksymään muita mielipiteitä, koska se että musiikki on erilaista eri ihmisille, tekee siitä mun näkökulmasta niin tärkeen jutun ihmisille kuin se on.
BigPapa
25.07.2007 19:36:12 (muokattu 25.07.2007 19:40:05)

Henkka loi sähkökitaran soitolle uudet standardit.

Tää on ihan totta. Toisaalta 1966 Cläptön oli ensimmäinen, joka revitti oikein kunnon soundeilla ja oli myös luomassa standardia vehkeelle nimeltä kitara.

Ja tässä on yksi niistä ensimmäisistä fuzztone kitaristeista:

http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Burlison

"The fuzztone guitar sound was, however, not entirely unknown in the 1950s, as it had been used by Sam Phillips of Sun Records in 1951, when he produced the record Rocket 88 by Jackie Brenston and the Delta Cats. Some claim that Burlison was the first rocknroll guitarist to use this technique but this assertion of a historical "first" assumes, among other things, that "Rocket 88," was not a rock-and-roll song, but rather a rhythm and blues song."
The real danger is not in longhairs or Rock'n'roll, but in thumbsuckers.
willie
25.07.2007 20:55:33
..1966 Cläptön oli ensimmäinen, joka revitti oikein kunnon soundeilla..

Ei ei.. Kyllä se oli Jimmy Page vuonna 1964 !
Bassoa vuodesta 1972.
BigPapa
25.07.2007 21:03:16

Ei ei.. Kyllä se oli Jimmy Page vuonna 1964 !

Pelkkä särö ei riitä, pitää olla myös sisältöä (Hyvää soittoa) ja sitä on palion siinä Mayallin levyllä, ja erittäin hyvä särösoundi Claptonilla. Yardbirds ei ikuna päässy lähellekään sitä.
willie
25.07.2007 21:05:09
Yardbirds? Page... ja Jeff Beck ??

You Really Got Me, All The Day And All Of The Night, I Need You..
vaikka herrat Davies ja Page eivät asiaa suostu kumpainenkaan kommentoimaan.
Bassoa vuodesta 1972.
BigPapa
25.07.2007 21:08:55

You Really Got Me, All The Day And All Of The Night, I Need You..
vaikka herrat Davies ja Page eivät asiaa suostu kumpainenkaan kommentoimaan.

Joo jos noissa on Page niin ei oo lähellekään. Hyviä biisejä kyllä.
willie
25.07.2007 21:14:07
No juu.. kyllä munkin mielestä se vuonna 1966 tehty Bluesbreakers with Clapton on SE LEVY, mikä on suuresti vaikuttanut nykyiseen sähkökitarointiin.

Levy muuten julkaistiin alunperin 1966 monona ja sitten uudelleen 1969 stereona. Sitä saa CDeenä, jossa on molemmat versiot.

Itse pidän enemmän tuosta -66 monojulkaisusta. Siinä on tukevampi saundi.
Bassoa vuodesta 1972.
Magic Bullet
25.07.2007 21:17:57
Särön keksi mr.putkivahvistin :)
BigPapa
25.07.2007 21:20:43 (muokattu 25.07.2007 21:22:15)

No juu.. kyllä munkin mielestä se vuonna 1966 tehty Bluesbreakers with Clapton on SE LEVY, mikä on suuresti vaikuttanut nykyiseen sähkökitarointiin.

Levy muuten julkaistiin alunperin 1966 monona ja sitten uudelleen 1969 stereona. Sitä saa CDeenä, jossa on molemmat versiot.

Itse pidän enemmän tuosta -66 monojulkaisusta. Siinä on tukevampi saundi.

Sit oli tietysti tämä joka oli kans kova juttu

"The Paul Butterfield Blues Band was signed to Elektra Records after adding Michael Bloomfield as lead guitarist. Their original debut album was scrapped, then re-recorded after the addition of organist Mark Naftalin. Finally, their self-titled debut, The Paul Butterfield Blues Band, was released in 1965. It had an immediate impact, serving as a wakeup call for a generation of musicians."

http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Butterfield

http://en.wikipedia.org/wiki/Mike_Bloomfield
willie
25.07.2007 21:49:19 (muokattu 25.07.2007 21:50:57)
Näin on juu..

BTW.. Mark Naftalin soitti koskettemia mm. Canned Heatin kanssa.

Miltä vuodelta lie tämä kuva :
http://www.bluespower.com/j-mnaf01.jpg

Sorry, täähän oli Jimi Hendrix -ketju.
Bassoa vuodesta 1972.
BigPapa
25.07.2007 21:55:11 (muokattu 25.07.2007 21:56:08)

Näin on juu..

BTW.. Mark Naftalin soitti koskettemia mm. Canned Heatin kanssa.

Miltä vuodelta lie tämä kuva :
http://www.bluespower.com/j-mnaf01.jpg

Sorry, täähän oli Jimi Hendrix -ketju.

Juu Henkka ketju, eli alkuperäiseen aiheeseen:

"Chandler introduced Hendrix to Pete Townshend and to Eric Clapton, who had only recently formed Cream. At Chandler's request, Cream let Hendrix join them on stage for a gig. Hendrix and Clapton remained friends up until Hendrix's death."

"The day before Hendrix died, Eric Clapton had found and purchased a left-handed Stratocaster guitar; he had planned on giving it to Hendrix, and was devastated when he learned he would never get the chance."
hollstro
25.07.2007 22:21:48

Minusta tuo on ihan pelkkää IMO:a, paitsi, että britit jyräsivät, se on totta, mutta kyllä Joplin, The Who, Alvin Lee, Mountain, Santana jne. ravisteli ihan yhtä paljon kuin Hendrix, eikä Woodstock ollut mikään SE kohokohta joka aloitti SEN vallankumouksen, kyllä se oli pari vuotta aiemmin Monterey Pop, jossa myöskin koko musiikkimaailmaa ravisteli Joplin, The Who, niin ja olihan se Hendrixkin siellä... =)
Hendrix oli soittajana kova ja kai tuo koko legendaarisuus ja kitaransoiton uudistajan rooli on pitkälti livejuttujen varaan laitettu ja folk-laulujen uudenlaisen coveroinnin ansiota, ei se Hendrix säveltäjänä kaksinenkaan ollut, tunnepuolen soittajana ja fiiliksellä pesee kyllä kirkonpolttajat ja monet muutkin helposti, mutta muuan Jimmy Page uudisti toverinsa Jeff Beckin kanssa kitaransoittoa jo vitusti ennen kuin koko Hendrixistä oli kuultu... ja niin, tuossa taisi jo Willie olla äänessäkin, että vuonna -64 Pagella oli säröä ja paljon ja olihan Jimmy Page kehittämässä ensimmäistä säröpedaalia ja soitti levylle ensimmäisen soolon säröllä... vaikka ei hänkään säröä "keksinyt" !!!!
Tämä ei tarkoita, että en Hendrixiä arvostaisi, ei todellakaan, kyllä löytyy nöryyttä ja kunnioitusta sinne suuntaan ja paljon, mutta ei tämä kaikki ole Hendrixin ansiota, ei todellakaan... nämä ovat monen asioiden summia ja ilman Joplinia musiikkimaailma olisi ihan yhtä köyhä, kuin ilman Hendrixiä, mutta vain eri osa-alueilta...
IMO

=)

Minusta tuosta "...ravisteli ihan yhtä paljon kuin Hendrix" voidaan olla montaa mieltä ja itse olen sitä mieltä että ei todellakaan. The Who oli suunnilleen samassa liigassa ja musiikin uudistaja omalla tyylillään ja saundillaan.

Vaikka olenkin kova Led Zeppelin fani niin ei Pagea voi kitaristina nostaa samaan kategoriaan Jimin kanssa. Helkkarin kova oli säveltämään ja sovittamaan ja olipa aikansa kovimman rock-bändin keulakuva. Pagen ehdottomasti paras ja pysyvin ansio on Led Zeppelinin perustaminen.

Beck on kitaralegenda ja hyvä soittaja, mutta kuinka moni tietää yhtään sen biisiä?
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
hollstro
25.07.2007 22:34:41

Noh, Joplin ei ollut pelkkä artisti, vaan bändien Big Brother and the Holding Co., Kozmic Blues band ja Full Tilt Boogien solisti ja suurin osa heidän esittämistään biiseistä oli kyllä ihan näiden bändien (inc. Joplin) käsialaa...
Joplinin käsialaa yksin näyttää olevan 12 kappaletta! =)
Älä Jusi hermostu... =)

Mitäs omia biisejä siltä Joplinilta on jäänyt "evergreen" osastoon ja josta Joplin muistetaan? Tämä on ihan viaton kysymys, kun en muista.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)