tsantaniemi 25.07.2007 00:04:33 | |
---|
Onkos porukalla mitään tietoutta DI-boxeista bassoille? Kuten tiedetään basistin vahvistimella ei livetilanteessa ole välttämättä mitään merkitystä kuinka yleisö basistin kuulee. Isoilla, ja ei niin isoilla lavoilla ja kamoilla (ja valoilla) mentäessä basson ja vahvistimen väliin sijoitetaan Direct-In boxi, josta signaali linkittyy vahvistimeen lavalla, sekä miksaajan pöytään. Näin ollen Di-laatikolla on soittajan vielä mahdollisuus vaikuttaa soundiin, jonka miksaaja ja näin olleen yleisö saa kuultavakseen. Näitä pieniä lootia on halvoista kalliiseen, eikä talon/äänifirman puolesta välttämättä todellakaan tilanteeseen bassolle edes välttävää tarjolla. Kun taas soittajana haluamme tietysti parasta. Kusumus kuuluukin, että onkos immeisillä tietoa esim. laitteista nimeltään the brick tai Demeter VTDB-2B yms. hieman kalliimman hintaluokan Di-box:ista? Ikuinen tulevaisuuden lupaus. |
absqua 25.07.2007 09:27:18 | |
---|
Mulla on the brick vakkarikäytössä ja en voi kuin suositella. Soundi on mahtava ja rakenne kestää hyvin roudausta & kolhuja. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
janne h 25.07.2007 11:20:57 | |
---|
Lisäkysymys että onko tosiaan järkevämpi käyttää DI-boxia vaikka nupissa on erikseen Di-lähtö? Eikös se Di- boxi nimenomaan ohita sen nupin säädöt? Vai oonko ihan hukassa. Rock Rock |
Heikki L. 25.07.2007 11:23:37 | |
---|
Lisäkysymys että onko tosiaan järkevämpi käyttää DI-boxia vaikka nupissa on erikseen Di-lähtö? Eikös se Di- boxi nimenomaan ohita sen nupin säädöt? Vai oonko ihan hukassa. Joissain ohittaa, joissain taas ei. Esim. MarkBassissa on post-lähtö (säädöt vaikuttaa). Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni. |
Groovelover 25.07.2007 11:59:46 | |
---|
Lisäkysymys että onko tosiaan järkevämpi käyttää DI-boxia vaikka nupissa on erikseen Di-lähtö? Eikös se Di- boxi nimenomaan ohita sen nupin säädöt? Vai oonko ihan hukassa. Ja erillinen DI-boxi on hyvä myös sikäli jos kesken keikan bassonuppi sattuisi vaikenemaan niin DI-boxi toimittaa bassoa edelleenkin PA-kamoihin. "It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976 |
Lisäkysymys että onko tosiaan järkevämpi käyttää DI-boxia vaikka nupissa on erikseen Di-lähtö? Eikös se Di- boxi nimenomaan ohita sen nupin säädöt? Vai oonko ihan hukassa. Näinhän se tosiaan on. Toisaalta, monesti voi olla ihan hyvä että lavalla on vähän eri säädöt ja soundit kuin salissa. Esmes minä tykkään lavalla pitää yläpäävoittoista soundia ihan vaan siksi, että kuulen paremmin omat mokani ja ylimääräiset kilinät ja rutinat. Pienillä lavoilla, joissa läjä on heti selän takana voi joskus olla vaikeaa saada muuten selvää omasta soitosta. Salissa taas sitten miksaaja saa mun puolesta muokata bassosoundia niin kuin haluaa, kunhan bändi toimii kokonaisuutena. Mutta mulla toisaalta onkin aina ollut se lähestymistapa, että soundi lähtee sormista ja bassosta ja styrkkari on vaan välttämätön paha. Suora DI on siis ideaali ratkaisu mulle. Putkimiehillä ja muilla, joilla vahvistin on olennainen osa soundia, onkin sitten toiset kuviot. EDIT: Ja itse bokseista vielä että tämähän on jonkinasteinen klassikko: http://www.thomann.de/fi/countryman_di_type_85.htm On erityisesti ääniammattilaisten suosiossa, eräänlainen DI-boksien SM58. Pomminvarma peli. "if there is a God, I think most reasonable people might agree that he's at least incompetent, and maybe, just maybe, doesn't give a shit"
- George Carlin |
duane 25.07.2007 12:28:24 | |
---|
Eikös se Di- boxi nimenomaan ohita sen nupin säädöt? Näin niinkuin bassoa soittavan äänimehen näkökulmasta: Kyllä, tarkoituksellisesti ja mielellään suoraan bassosta ilman mitään hilavitkuttimia. Linjasoundilla haetaan sellaista selkeää ja melko puhdasta bassoa. Pienemmissä mestoissa se basistin "oma" soundi kuuluu varmasti lavalta sellaisenaan ja isoilla lauteilla mukaan laitetaan sitten mikki kaapin eteen poimimaan murinaa ja efektejä.. -röyh- |
J.Hollström 25.07.2007 13:02:09 | |
---|
Esmes minä tykkään lavalla pitää yläpäävoittoista soundia ihan vaan siksi, että kuulen paremmin omat mokani ja ylimääräiset kilinät ja rutinat. Mutta mulla toisaalta onkin aina ollut se lähestymistapa, että soundi lähtee sormista ja bassosta ja styrkkari on vaan välttämätön paha. Taas kun minä tykkäisin soittaa silleen, että basso kuulostaa ja tuntuu itsellekin hyvälle ja on balanssissa muiden kanssa, ilman mitään ylimääräisiä kihinöitä ja mokia. On paaaaljon kivempaa soittaa kun soundi on se mitä haluaa myös lavalla ja ainakin mun kohdalla se heijastuu suoraan myös lavalta yleisöön päin. Aivan kuten on mielekkäämpää laulaa, jos monitoreissa on hyvä laulusoundi. |
tsantaniemi 25.07.2007 13:12:59 | |
---|
Lisäkysymys että onko tosiaan järkevämpi käyttää DI-boxia vaikka nupissa on erikseen Di-lähtö? En kauheasti lähtisi luottamaan vahvistimien balansoituihin lähtöihin. Itselläni kokemuksena EBS:n, sekä Ashdownin linjalähdöistä. Eikä kumpikaan ole mainitsemisen arvoisia. Hyviä merkkejä kumpikin, mutta tähän osa-alueeseen yllättävää kyllä ei ole juurikaan panostettu. Ikuinen tulevaisuuden lupaus. |
Ylläri 25.07.2007 13:21:57 | |
---|
Taas kun minä tykkäisin soittaa silleen, että basso kuulostaa ja tuntuu itsellekin hyvälle ja on balanssissa muiden kanssa, ilman mitään ylimääräisiä kihinöitä ja mokia. On paaaaljon kivempaa soittaa kun soundi on se mitä haluaa myös lavalla ja ainakin mun kohdalla se heijastuu suoraan myös lavalta yleisöön päin. Aivan kuten on mielekkäämpää laulaa, jos monitoreissa on hyvä laulusoundi. Juu, toki, balanssissa on oltava. Meillä vaan lavasoundi on aika hiljainen (pehmeätatsinen rumpali ja korvamonitorointi) ja mä tykkään muutenkin siitä että basso sulautuu mukavasti rumpuihin. Jos mä kuulen itseni "liian" hyvin, mä alan helposti hipelöimään ja jarruttelemaan. Niinpä mä mielummin vähän korostan yläpäätä kuin lähden nostamaan tasoja. Mä oon ehkä muutenkin neuroottinen siinä suhteessa, että mulle tulee soittaessakin usein päälle se "miksaaja"-vaihde eli mä rupean stressaamaan koko bändin soundista sen sijaan että keskittyisin vaan omaan tonttiini. Meillä kun kuitenkin lähtökohtana on se että lavasoundit minimissä ja kaikki PA:sta, niin jos mä alan avata hanaa bassokamoista niin nopeasti alkaa tikittää takaraivosaa että meneeköhän nyt koko balanssi persiilleen kun mä luukutan. Sellaisella bändillä jolla on pelkä laulukamat ja muuten ollaan backlinen varassa asia on tietysti ihan toinen. "if there is a God, I think most reasonable people might agree that he's at least incompetent, and maybe, just maybe, doesn't give a shit"
- George Carlin |
absqua 25.07.2007 13:33:17 | |
---|
Taas kun minä tykkäisin soittaa silleen, että basso kuulostaa ja tuntuu itsellekin hyvälle ja on balanssissa muiden kanssa, ilman mitään ylimääräisiä kihinöitä ja mokia. On paaaaljon kivempaa soittaa kun soundi on se mitä haluaa myös lavalla ja ainakin mun kohdalla se heijastuu suoraan myös lavalta yleisöön päin. Aivan kuten on mielekkäämpää laulaa, jos monitoreissa on hyvä laulusoundi. Tää on taas mitä suurimmassa määrin koulukunta- ja olosuhdekysymys. Minäkin yritän lähtökohtaisesti saada jo vahvistimesta lavalle ulos haluamani soundin, ts. haluan tarjota miksaajalle parasta mahdollista lähtösoundia ja itselleni parhaat mahdolliset työolosuhteet lavalle. Lavalta lähtee Brickistä linjasoundi etupäähän sekä yksi kanava mikitettyä bassokaappi. Efektit, tässä tapauksessa lähinnä säröt, menevät molempiin kanaviin, ts. täysin puhdasta linjaa ei olekaan. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
faffbey 26.07.2007 15:49:43 | |
---|
Onko kellään kokemuksia Ampeg SVT-DI:stä? |
Cornflake 27.07.2007 00:15:28 | |
---|
Brick ollut käytössä jo jonkin aikaa. Helvetin hyvä. Toimii myös lauluille. Ei sen enempiä selventelyjä, toi vaan on hyvä. Sansampit sun muut on pölyttyneet ton tultua taloon. I ain't gonna work on Maggie's farm no more |
soprano 27.07.2007 01:27:30 (muokattu 27.07.2007 01:30:36) | |
---|
Tää on taas mitä suurimmassa määrin koulukunta- ja olosuhdekysymys. Minäkin yritän lähtökohtaisesti saada jo vahvistimesta lavalle ulos haluamani soundin, ts. haluan tarjota miksaajalle parasta mahdollista lähtösoundia ja itselleni parhaat mahdolliset työolosuhteet lavalle. Lavalta lähtee Brickistä linjasoundi etupäähän sekä yksi kanava mikitettyä bassokaappi. Efektit, tässä tapauksessa lähinnä säröt, menevät molempiin kanaviin, ts. täysin puhdasta linjaa ei olekaan Missäs ootta keikalla lähitulevaisuudessa? Vois tulla ihan livenä kuulosteleen, että miten nuo toimii livenä? Siis absqua? Eikö äiti ole opettanut, että keltaista lunta ei saa syödä? |
Keny 27.07.2007 09:01:03 | |
---|
Ite käytän EBS Faner nupin omaa DI ulostuloa.Hyvä soundi ja voi miksaajan/äänittäjän kanssa valita että haluuko kytkimen pre vai post asentoon.Eli ottaako signalin enne nupin eq:ta vai sen jälkeen. Se tietty et jos nuppi kyykkää niin sillon ois se erillinen DI boxi tosiaan antamassa matskuu PA:lle niinkun ylempänä jo todettiin. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |