Aihe: Hartke 5500 kokemuksia?
1
Barsa
30.06.2007 08:53:33

Eli onko kokemuksia (hyviä/huonoja) tuosta kyseisestä nupista? Olisin ehkä hankkimassa tälläistä, mutta ajattelin ensin kysyä gurujen mielipiteet.

http://www.samsontech.com/products/ … tpage.cfm?prodID=1719&brandID=3
Phil.Lyn.
30.06.2007 13:32:32
Suosittelen ehdottomasti.

Ostin tuollaisen nupin niiden tultua markkinoille ja minulla on jo aiempaa kokomusta Hartken nupeista ja kaapeista.
Itse käytän HA 5500 nupin kanssa Hartken 4,5 XL series kaappia (alumiinikartiot)
Mielestäni loistava yhdistelmä.
poppamies
30.06.2007 13:39:08

Eilen erän bändin basistilla oli tuo nuppi ja Hartken 8x10" kaappi. Mainio yhdistelmä.
G strings are for strippers!
Barsa
30.06.2007 15:37:16

Joo. Sit ostan siihen 410 XL kaapin ja 115 XL alakaapin.
Carpenter
30.06.2007 18:08:56
Testasin itse 7000-nuppia, joka muuten aika sama paitsi se on bi-amp ja tykkäsin kovasti. Juuri sellainen yleissaundi, millä taipuu monenlainen musa. Meinaan siis hankkia tuon 5500-nupin. Mutta kaappi ei ole ihan 100% varma. Tälläistä Ampegia olen ajatellut. Saa antaa kommentteja.

http://www.thomann.de/fi/ampeg_svt410_he.htm
Basisti on lyömäsoitin.
Barsa
30.06.2007 22:50:44

Noita 7000 nuppeja ei enää valmisteta. Ostin yhen käytettynä mut oli jo valmiiks paskana nii lähetin takas.. Päädyin sit ostamaan ihan uuet kamat. Tarkottaako tuo biamp et on trankku ja putki etunen? Vai oonko iha väärässä?
Carpenter
30.06.2007 23:04:04 (muokattu 30.06.2007 23:04:26)
Noita 7000 nuppeja ei enää valmisteta. Ostin yhen käytettynä mut oli jo valmiiks paskana nii lähetin takas.. Päädyin sit ostamaan ihan uuet kamat. Tarkottaako tuo biamp et on trankku ja putki etunen? Vai oonko iha väärässä?

Karkeasti selitettynä siinä pystyy säätää peruskaapin ja alapääkaapin välistä balanssia. Jakosuotimella pystyy valita jakotaajuuden ja sitte kaappien volumebalanssia voi säätää. Mutta eihän sillä mitään tee, jos ei ole kahta kaappia. Ja se kenen vahvistinta testasin sanoi, että ominaisuus on kuitenkin melko turha, vaikka omistaisit kaksi kaappia sillä alakaappia ei oikein livenä kuitenkaan kuule.
Basisti on lyömäsoitin.
Barsa
30.06.2007 23:24:17

Ok. No miulle on anyway tulossa 2 kaappia. Mut hyvä tietää.
JaS
17.07.2007 15:51:56
Minulta löytyy tuo 7000 ja hieno peli onkin. Yläkaappina VX410 ja alakaappina VX115. Täytyyy sanoa, et itselläni ainakin auttoi kuulemaan omaa soitinta paremmin tuo Bi-Amp. Kun diskantit nostaa melkein tonne korvan korkeudelle ja murinat kuuluu lattiatasosta, niin omaa volyymitasoa pystyy laskemaan reilusti, ja silti tila on täynnä bassoa. Tuo VX115 on kyllä riittämätön alakaapiksi, kun rupee resonoimaan ikävästi. Tästä näin aasinsiltana voisinkin kysyä, että osaako joku sanoa, että miten tuohon 7000 voi kytkeä eri ohmisia kaappeja? Olen kaavaillut isompaa alakaappia, mutta se on 4ohminen joten en viitsisi vahvistinta rikkoa kokeilemalla. 8 ohmisen ja 4 ohmisen rinnankytkemisestähän taitaa tulla 2,6ohmia ja vahvistimen alaraja taitaa olla 4 ohmia. Vahvistimen manuaalissa sanotaan kyllä, että bi-amp moodissa pitäisi olla käytössä kaksi erillistä päätevahvistinta, mutta missään ei tunnu olevan tietoa, että minkälaisia kaiutinyhdistelmiä voi käyttää.
Markus91
17.07.2007 16:20:15
Tuo VX115 on kyllä riittämätön alakaapiksi, kun rupee resonoimaan ikävästi. Tästä näin aasinsiltana voisinkin kysyä, että osaako joku sanoa, että miten tuohon 7000 voi kytkeä eri ohmisia kaappeja? Olen kaavaillut isompaa alakaappia, mutta se on 4ohminen joten en viitsisi vahvistinta rikkoa kokeilemalla.

Tuosta eri ohmisuudesta en osaa sanoa, viisaammat neuvokoot. Mun muistaakseni kuitenkaan noin päin ei saisi olla, että kaappien ohmiluku yhdessä on pienempi kuin vahvistimen. Ja lisäksi kun toinen on 8ohm ja toinen 4ohm, ei jotenkin kuulosta järkevältä.

Mitä kaappia olet sitten miettinyt alakaapiksi? Ainakin nuo 1x15 kaapit ovat useimmiten 8ohm.
JaS
17.07.2007 16:39:34
Hartken 1800 olen katsellut.

http://www.samsontech.com/products/ … tpage.cfm?prodID=1639&brandID=3

Mutta siis tuon bi-ampin pitäis kai tarkottaa sitä, et siinä on kaks päättäriä, joten sillon kumpaankin päättäriin pitäis kai voida laittaa se 4ohmia. Eli, laittaisin yläpääks sen 410 ja alapääks ton 1800. Mutta en siis tiedä, et voiko siihen oikeesti laittaa noin ja ei tee mieli kokeilla lähemmäs tonnin vahvistimella, et toimiiko.
Kallekorvola
19.07.2007 15:44:18
Minulta löytyy tuo 7000 ja hieno peli onkin.

miten tuohon 7000 voi kytkeä eri ohmisia kaappeja? Olen kaavaillut isompaa alakaappia, mutta se on 4ohminen joten en viitsisi vahvistinta rikkoa kokeilemalla. 8 ohmisen ja 4 ohmisen rinnankytkemisestähän taitaa tulla 2,6ohmia ja vahvistimen alaraja taitaa olla 4 ohmia.

mulla on samainen peli.

7000 sisältää siis kaksi päätettä, jotka molemmat kestävät 4ohmin kuorman. eli voi kytkeä alle 4ohmisen ja ylös 8ohmisen ihan ongelmitta, ajaapa nuppia sitten bi-amppina, tahi ei...

itselläni on 2kpl 4.5xl:iä, mutta silti puhuttelisi kokeilla joskus 215xl+4.5xl bi-amp -moodissa...
leksi-B
19.07.2007 16:46:01
no mulla ei oo hartkea mutta, tuohon kaapin ohmisuuteen , mulla on tuos 2 kaappia 8 ja 4 ohminen ni hyvin ne on pelittäny ku laittaa ne vaa öö.. sarjaa juu, ni tulee muistaakseni ohmiluvuks joku 5.33 ohmii ja hyvin on pelittäny :)
Basso se mukava soitin!
saikkpe
19.07.2007 20:23:26

no mulla ei oo hartkea mutta, tuohon kaapin ohmisuuteen , mulla on tuos 2 kaappia 8 ja 4 ohminen ni hyvin ne on pelittäny ku laittaa ne vaa öö.. sarjaa juu, ni tulee muistaakseni ohmiluvuks joku 5.33 ohmii ja hyvin on pelittäny :)

Noh, nyt taas vähän vastuullisuutta vastauksiin.

4- ja 8-ohmisten sarjakytkennän kokonaisimpedanssiksi tulee 12 ohmia. Rinnankytkennän vastaavasti 2,67 ohmia. Jotenkin musta tuntuu, että taitaa jäädä kaappien todellinen sarjaankytkentä tekemättä sekä kysyjältä että vastaajalta, ja 4- ja 8-ohmisten rinnankytkennällä voi savu nousta vahvistimesta, jos sitä ei ole suunniteltu käytettäväksi alle 4 ohmin kuormalla.
Bassohan on lyömäsoitin.
Karlsson
19.07.2007 20:26:08
Joskus tuli treenit vedettyä vissiinkin 7000-nupilla ja jollain VX-sarjan kaapilla (mahdollisesti 4x10). Ei vaan toiminut yhtään, ei vaikka mitä teki tai jätti tekemättä. Mössöä, mössöä.
JEATTIPU-PU
JaS
23.07.2007 15:50:31
Joskus tuli treenit vedettyä vissiinkin 7000-nupilla ja jollain VX-sarjan kaapilla (mahdollisesti 4x10). Ei vaan toiminut yhtään, ei vaikka mitä teki tai jätti tekemättä. Mössöä, mössöä.

Allekirjoitan kyllä tuon. 7000 ja yksi VX410 ei ole kyllä mistään kotoisin, mutta kahdella kaapilla pääsee jo pitkälle. Kävin nyt sitten hakemassa tuon 1800 kaapin, joten kiitos kommenteista. Vehje pelittää mainiosti. Ja saa pitää tupeesta kiinni kun luukuttaa kunnolla... Seuraava setuppi, jota ajattelin kokeilla, on 2xVX410 ja 2xVX115.

Hullun hommaa tämä harrastus:
1. Ostetaan hirveään hintaan laitteita, joista lähtee käsittämätön meteli
2. Mennään kellariin tuhoamaan oma kuulo tuolla metelillä
3. Mennään ravintolaan/baariin/klubille/ulkolavalle tuhoamaan muiden kuulo
4. Ostetaan vielä hirveämpään hintaan laitteita, joista lähtee vielä käsittämättömämpi meteli (palataan kohtaan 2)
Basismi
23.07.2007 21:22:46
4- ja 8-ohmisten rinnankytkennällä voi savu nousta vahvistimesta, jos sitä ei ole suunniteltu käytettäväksi alle 4 ohmin kuormalla.

Ei pitäis olla kovin vakavaa kunhan ei luukuta täysillä. Vaan kukapa sitä malttaa himmailla...
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
paskisti
23.07.2007 22:41:01
...Tästä näin aasinsiltana voisinkin kysyä, että osaako joku sanoa, että miten tuohon 7000 voi kytkeä eri ohmisia kaappeja? Olen kaavaillut isompaa alakaappia, mutta se on 4ohminen joten en viitsisi vahvistinta rikkoa kokeilemalla. 8 ohmisen ja 4 ohmisen rinnankytkemisestähän taitaa tulla 2,6ohmia ja vahvistimen alaraja taitaa olla 4 ohmia. Vahvistimen manuaalissa sanotaan kyllä, että bi-amp moodissa pitäisi olla käytössä kaksi erillistä päätevahvistinta, mutta missään ei tunnu olevan tietoa, että minkälaisia kaiutinyhdistelmiä voi käyttää.

Koska vahvistimessa on kaksi erillistä päätettä, niitä voi ajaa haluamillaan ydistelmillä. Tällöin ei lasketa yhteen mitään ohmilukuja yhteen (paitsi jos laittaa samalle puolelle kaksi kaappia) vaan toisessa ulostulossa voi olla 4 ohmia ja toisessa 8. Minimi tosiaan Hartkeissa taitaa olla toi 4 ohmia, joten sitä vähempää ei kannata yhteen päätteeseen laittaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)