Aihe: Kamojen uudistus, osaatteko auttaa?
1 2 3
Antti1
02.07.2007 17:26:36
Vähän ihmettelen kanssa!

Jumaliste pojat, mä puhuin Marshalleista. :D Eihän niillä oo kun jotain MG ja AVT-sarjan vehkeitä alle tonniin...
OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI!
JuSu
02.07.2007 18:49:10 (muokattu 02.07.2007 18:49:51)
Mistä lähtien säröjä ja kaikuja ei oo laskettu efekteiksi?

Eihän tässä nyt mitään oikeaa ja väärää ole. Vaikea mun on tätä asiaa selittääkin, mutta yritetään...

Särö ei ole jotain, joka lisätään puhtaan soundin päälle. Useimmiten särö luodaan (etuasteessta tai pedaalissa) yliajamalla alkuperäistä puhdasta signaalia, jolloin se säröytyy. Ei ole lisätty mitään, se alkuperäinen soundi on muutettu toisenlaiseksi.

Efekteissä taasen useimmiten lisätään jotain. Se aluperäinen soundi kuuluu sieltä myös, mutta sen päällä tai samaan aikaan sen kanssa soi joitain lisättyä muljutusta tai pulputusta. Ei aina, mutta useimmiten.

Kaikuja ja viiveitä taas mä en lue efekteiksi, koska niille on parempia nimityksiä. Ne luovat soundiin tilantuntua, eivät efektoi soundia.

Vähän ylimalkainen kirjoitus, mutta en mä oikein osaa paremminkaan selittää. Monet kyllä ymmärtävät, mitä tarkoitan, toisille se toivottavasti selviää ajan mittaan.

JuSu
"Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia."
Simo78
02.07.2007 20:42:02
Jumaliste pojat, mä puhuin Marshalleista. :D Eihän niillä oo kun jotain MG ja AVT-sarjan vehkeitä alle tonniin...

Sorkke, mä en ees kattonut kelle toi vastaus oli vastattu! Ihan selkeästi puhuit marsuista. No mutta kuvitellaan, että joku ois tarkoittanut yleensä vahvareita, kun niin mä ton vastauksen tarkoitin. Joo joo olisi pitänyt lukea viestit tarkemmin, ja muuta shittiä=)
Antti1
02.07.2007 20:51:46 (muokattu 02.07.2007 20:52:42)
Mä ainakin ymmärrän pointin. Toisaalta taas mä kutsuisin noita kaikuja ehkä efekteiksi kuitenkin. Se riippuu vähän miten sitä miettii. Toiset käyttävät niitä tuomaan lievää tilantuntua ja toiset tekevät parilla erilaisella delaylla ja reverbillä avaruusoundeja. Jälkimmäinen ainakin menee mun mielestä jo efektoinnin piikkiin, ensimmäinen on lähinnä maustamista.

Tää on aika kinkkinen juttu. Voisihan sitä miettiä eroa jo vaikka mallintavan särölootan ja gainiboosterin välille: mallintavalla luodaan jotain keinotekoista ja boosteri boostaa vaan olemassa olevaa. Mallintava särö on efekti, mutta boosteri ei?

Kuitenkin aika turhaa ruveta lässyttämään suuntaan tai toiseen, kun on niin pitkälti näkökulmajuttuja. Monille efekti tarkoittaa käytännössä erikseen ostettavaa laatikkoa, joka jotenkin muuttaa alkuperäistä soundia erilaiseksi. Ymmärrän myös tämän logiikan erittäin hyvin.

Simodine: Ei syytä panikoida, en mä täällä mitään herneitä vedellyt sentään. :)
bfoc
02.07.2007 21:18:20

Ainoo JCM alle tuusaan on se pienempi DSL-combo...
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
Antti1
02.07.2007 21:20:54
Ei kai ketään noita DSL-comboja halua? Heko heko... Ei vaan, mun mielestä aika kämäisen kuuloisia verrattuna nuppiversioon.
kimurantti1
02.07.2007 21:46:56

Niin näköjään puhuitkin. :-) My bad..
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
bfoc
02.07.2007 22:13:15
Ei kai ketään noita DSL-comboja halua? Heko heko... Ei vaan, mun mielestä aika kämäisen kuuloisia verrattuna nuppiversioon.

En ole kuunnellut mut on se sentään JCM. Tuskin alle tonniin saa nuppia ja kaappia käytettynäkään.

Tosain alle tonnilla en muutenkaan nuppikaappihässäkkää ostaisi, kuten tuossa aiemmin höpisin.
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
Antti1
03.07.2007 16:20:43
Tuskin alle tonniin saa nuppia ja kaappia käytettynäkään.

Varmasti saa ja jää vielä rahaa säästöönkin. Täytyy kyllä tuon kommentin perusteella ihmetellä, että kuinka huono kauppamies sä sitten oikein oot? Eihän toi ole mitenkään ihmeellinen diili. Jos yli tonnin tosta systeemistä maksaa (JCM800 ja joku 4x12"), niin se on mun mielestä käytettynä jo vähän kehno diili.
Rypsolisti
03.07.2007 16:51:47
Monesti on näkynyt noin 900 euroon myytävän yhdessä JCM800 nuppia ja 4x12 kaappia.
Fender Stratocaster '62
bfoc
04.07.2007 19:19:15 (muokattu 04.07.2007 19:26:06)
Varmasti saa ja jää vielä rahaa säästöönkin. Täytyy kyllä tuon kommentin perusteella ihmetellä, että kuinka huono kauppamies sä sitten oikein oot? Eihän toi ole mitenkään ihmeellinen diili. Jos yli tonnin tosta systeemistä maksaa (JCM800 ja joku 4x12"), niin se on mun mielestä käytettynä jo vähän kehno diili.

En oo tsekkaillu noiden hintoja torilta ihan vimpan päälle, mutta tyypillisesti JCM:t näyttää olevan luokkaa 700-800€ ja kaapit 400€ ylöspäin. Sit lasket siihen lähetyskulut, tinkaukset ja putkenvaihdot ja tod näk uudet kaappipiuhat jne niin alkaa oleen tonni läjässä vaikka ois isompikin tinkavara, vai?

-> Edit Kävin torin kollaamassa läpi ja JCM:ine kohdalla näytti olevan myyjän markkinat. Vanhat (joidenkin muistamat) kulta-ajat (JCM800 400€) tuskin palailee ihan heti...

-> Edit 2. Sulla on tekstissä toi "joku 4X12" ja mun pointti oli nimenomaan että mid-budjetilla joutuu tinkimään tosta kaapista jonniverran. Sit vuoden parin päästä närästää kun on joku heikkolaatuinen komero nurkissa pyörimässä.
Luiro
14.07.2007 00:50:24

Monesti on näkynyt noin 900 euroon myytävän yhdessä JCM800 nuppia ja 4x12 kaappia.

Joo, saisko jotain esimerkkiä? Ite en löytäny tollaista. Eli JCM800 tai JCM900
Nyt tyhmä kysymys, mutta mitä eroa on JCM800 ja JCM900?
Painajaismainen
14.07.2007 07:10:17 (muokattu 14.07.2007 07:15:01)
Joo, saisko jotain esimerkkiä? Ite en löytäny tollaista. Eli JCM800 tai JCM900

En ole varma mutta oliko niin että JCM900 on 50 wattinen...

edit. Katsoin asian ja JCM900:sta on sekä 50 että 100W versiona. Miten hemmetis tää nyt menee? Auttakaas avutonta!

edit 2. Marsun sivuilla lukee jotain jostain ylimääräisestä etuasteputkesta, onko ero tässä?
Tässä tapauksessa pieni ei ole kaunista.
Antti1
14.07.2007 10:49:29
Noita molempia on useita eri malleja ja ainut järkevästi selitettävissä oleva ero on soundi. Kuuntelemalla selviää erot sitten paremmin. Yleensä 800 on korvaa miellyttävämpi, mutta 900 joukossa on pari miellyttävää yllätystäkin, joista taasen pyydetään enempi rahaa.
Luiro
18.07.2007 12:35:03 (muokattu 18.07.2007 12:37:45)

kaapista: osta mielummin hyvä 2x12 kaappi kuin huonno 4x12 kaappi, siiten kun rahaa taas kertyy niin voi tuon 2x12 kaveriksi ostaa toisen jos vältämättä tarvii, 4x12 ei ole mikään autuaaksi tekevä asia... hyvä 2x12 pieksee mennentullen paskan 4x12sen

Millä tavalla 4x12 on paska verrattuna "hyvään" 2x12 kaappiin? Onko sulla antaa esimerkkejä kuten "tämä 2x12 kaappi on parempi kuin -- tämä 4x12" Toivottavasti tajusit :D Eli siis millä tavalla ne voivat olla paskoja? Tai että mitä eroavaisuuksia niissä on muuta kuin watti määrä? :)

EDIT: Kun ajatuksena on ostaa Marsun 4x12 kaappi. Löytyis vielä pakaillisesta soitinliikkeestä käytettynä ja pahakaan hinta.
Torniojaws
18.07.2007 12:38:30

Noita molempia on useita eri malleja ja ainut järkevästi selitettävissä oleva ero on soundi. Kuuntelemalla selviää erot sitten paremmin. Yleensä 800 on korvaa miellyttävämpi, mutta 900 joukossa on pari miellyttävää yllätystäkin, joista taasen pyydetään enempi rahaa.

800 vaatii overdriven, jotta siitä saa hevit irti, kun taas 900:sta ne lähtevät suoraan.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
1976
18.07.2007 12:52:23
Jos Marshallin haluaa ostaa uutena, niin kannattaa tilata briteistä. esim. www.soundslive.co.uk , säästää satasia.
Schenker
23.07.2007 05:07:02

JCM800 on pelkillä putkilla toteutettu verme, JCM900 on myös puolijohteita mukana säröä tuomassa.
What are You gonna do...Bleed on Me?
Torniojaws
23.07.2007 08:23:49

JCM800 on pelkillä putkilla toteutettu verme, JCM900 on myös puolijohteita mukana säröä tuomassa.

Eikös JCM900 SL-X ole myöskin puhdas putkipeli? Verrattuna JCM900 Hi Gain Dual Reverbiin, jossa on siis mukana diodiklippausta.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)