Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sellon soiton aloittaminen 15 vuoden iässä
1 2
Bugi
22.07.2007 09:57:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin että olisiko tuossa nyt mitään järkeä aloittaa sellon soitto näin "myöhäisessä" vaiheessa?
 
Ihan näin harrastusmielessä ajattelin jos sitten aloittasi soittamisen.
Tuon myöhäisen iän lisäksi minulla ei ole yhtään musikaallista kokemusta (muutaman kerran koulun musiikin tunneilla nyt bassoa näppäillyt).
Tuleeko soitosta yhtään mitään ilman opettajaa vai onko sinne mentävä sitten jossain vaiheessa? Sellon aloittamisen ikähän kulkee siinä 3-9vuoden iässä,siinä mielessä minulla tuskin on mitään mahdollisuuksia edes oppia soittamaan tuota upeaa soitinta,kun ei ole mitään musiikillista kokemusta menneisyydessä.
Tuskin edes ottavat 15vuotiasta oppitunneille,vai kuinka on?
 
http://www.thomann.de/fi/alfred_stingl_celloset_as_060_c_44.htm Ja olisiko tuo hyvä aloittelijalle? Hinta ei ainakaan päätä huimaa.
 
Sävis
22.07.2007 12:01:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksipä ei? Kannattaa vain pitää mielessä, että opettelu ei tosiaan välttämättä suju kuin tanssi. Opettaja olisi kyllä todella hyvä olla. Välttämättä et enää tuolla iällä pääse mihinkään musiikkiopistoon, mutta kyllähän nuo opettajat antavat myös yksityistunteja.
 
Uskoisin, että kaikki halvat jousisoittimet ovat ihan yhtä huonoja. Eli mitään upeaa ääntä ei varmaankaan tuollaisesta saa, mutta eipä sillä kait aluksi olekaan niin väliä?
 
Säviksen pimeä puoli
Bugi
22.07.2007 16:41:31 (muokattu 22.07.2007 16:52:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En minä musiikkiopistoihin olekkaan hakemassa,ihan vain omaksi iloksi ´ja jos kavereiden kanssa soittaisi (kavereille rumpu sekä kitara) soittaisi.
Paljonko tuommoiset oppitunnit muuten maksavat?
Vai pitäisikö säästää opettajien hermoja ja soitella omaa tahtiin kotona:)?
Soittimesta sen verran että riittää jos kasassa pysyisi ja soisi,enempää en vaadikkaan.
 
PS:Jos ymmärsin oikein,tuossa linkissä ensimmäisessä viestissä tulee mukaan jousi ja jonkunlainen kantolaukku,olenko oikeassa?
 
Sävis
22.07.2007 21:17:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En minä musiikkiopistoihin olekkaan hakemassa,ihan vain omaksi iloksi ja jos kavereiden kanssa soittaisi (kavereille rumpu sekä kitara) soittaisi.
Paljonko tuommoiset oppitunnit muuten maksavat?

 
Riippuu tietysti opettajasta, mutta noin 20 euroa per tunti lienee jonkinlainen "normihinta".
 
Vai pitäisikö säästää opettajien hermoja ja soitella omaa tahtiin kotona:)?
 
Luulenpa, että omia hermojasi säästäisi, jos kävisit tunneilla. Sitten ei tarvitsisi keksiä pyörää uudestaan. Opettajat kyllä ovat tottuneet alottelijoiden soittoon. Siksihän siellä tunneilla käydään, että opitaan. :)
 
Soittimesta sen verran että riittää jos kasassa pysyisi ja soisi,enempää en vaadikkaan.
 
PS:Jos ymmärsin oikein,tuossa linkissä ensimmäisessä viestissä tulee mukaan jousi ja jonkunlainen kantolaukku,olenko oikeassa?

 
Joo, näyttäisi tulevan jousi ja sellainen topattu kantopussi. Eiköhän tuo soitin kasassa pysy.
 
Säviksen pimeä puoli
Bugi
22.07.2007 21:53:09 (muokattu 23.07.2007 10:17:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu tietysti opettajasta, mutta noin 20 euroa per tunti lienee jonkinlainen \"normihinta\".
 
.
 

 
Luulenpa, että omia hermojasi säästäisi, jos kävisit tunneilla. Sitten ei tarvitsisi keksiä pyörää uudestaan. Opettajat kyllä ovat tottuneet alottelijoiden soittoon. Siksihän siellä tunneilla käydään, että opitaan. :)
 

 
Joo, näyttäisi tulevan jousi ja sellainen topattu kantopussi. Eiköhän tuo soitin kasassa pysy.

 
Aika kallista sinäänsä,5kertaa niin on kulunut 100euroa.
 
Alkeiskurssit,siellä ymmärtääkseni opetellaan alkeet (nuotit,sellon asento,jousen asento),ei kukaan sattuisi tietämään sivua josta lyötyisi nuo sellon nuotit ns:kuvina (eli nuotti A ja sen vieressä kuva miten se tehdään) tai sivua mistä lyötäisi noita yksityistunteja antavia opettajia?
 
Ja vielä muutama aloittelijan kysymys,sellon äänihän syntyy kitkan vaikutuksesta jota voidaan lisätä jollakin vahalla,eli mistä tuota vahaa sitten saisi?
Kun sello menee alavireeseen,sehän viritellään takaisin niistä nupeista,vai?
Ja entäs kun kieli katkeaa,miten mokoma vaihdetaan?
 
Nyt olen oppinut 3ensimmäistä sellonuottia elämässäni (kiitos cello chatin).
E,B,F ja taisi tulla vielä G:kin. 3ensimmäistä noista on suhteellisen helppoja...kiva nähdä tuleeko soittamisesta mitään kun ostan itse soittimen.
 

 
Edith:Tuleeko tuon ensimmäisen postin linkin sellon mukana tuo piikki vai pitääkö semmoinen ostaa erikseen?
 
Murgo
24.07.2007 19:39:04 (muokattu 24.07.2007 19:39:54)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi. Hommasin juuri tuollaisen Thomannin sellosetin tuossa n. kuukausi sitten tarkoituksenani opetella soittamaan.Itse aloitin viulunsoiton harjoittelun itsekseni n. 2 vuotta sitten ja pystyn sillä jo hyvin itseäni viihdyttämään, muutkin väittävät että sitä kestää jo kuunnella. hyväksi en tietenkään ikinä ehdi oppia tässä iässä (36v) mutta hyvin antoisa harrastus. Selloista en varsinaisesti mitään tiedä ennestään mutta puutyöstä sentään jotakin, ja tuo tuntuu ihan hyvin tehdyltä kapistukselta. Kansi ja pohja lienevät paksummat kuin laadukkaammissa joten ääni ei ehkä ole niin loistava, mutta kyllä se ihan sellolta mielestäni kuulostaa silloin kun onnistun jousenkäytössä. mukana tuleva jousi oli ainakin itselläni 8-kulmainen eikä pyöreä niinkuin tuossa ilmoituksessa väitetään. Jouseen ei laiteta vahaa vaan hartsia, jonkinlainen hartsi tulee paketin mukana, minä tilasin samantien Thomastik-merkkistä sellohartsia, ainakin saman firman viuluhartsi ja -kielet ovat toimineet hyvin(hartsia on erikseen viululle ja sellolle, hartsin laatu tuntuu vaikuttavan äänensaannin helppouteen). Hartsia kannatta aluksi hinkata aika reilusti uuteen jouseen, ja vaatii jonkin akaa soittoa ennen kuin uusi jousi toimii kunnolla. Viritys tapahtuu karkeasti tapeilla ja sitten hienoviritys alapään hienovirittimillä. Itse olen virittänyt perusvireeseen saannin jälkeen hienovirittimillä, ja jos siitä loppuu liikerata niin tapilla reilusti yli ja ottanut sitten hienovirittimellä "takaisin" Uutena sekä molemmat viuluni että sello vaativat aika paljon virittämistä joka päivä, jonkin ajan kuluttua on riittänyt pari kääntöä hienovirittimistä saamaan vireen kohdalleen, sähköviulu joka on vanhin ja jossa on myös vanhimmat kielet pysyy joskus jopa viikkoja vireessä ennen kuin tarvitsee väännellä. Uudet kielet ilmeisesti venyvät aluksi ja puu totuttelee jännitykseen. Kielen vaihto tapahtuu yksinkertaisesti löysäämällä vanha rauhallisesti, poistamalla se ja laittamalla uusi paikalleen. Joskus sanotaan ettei kaikkia kieliä saa ottaa yhtäaikaa pois jottei äänipinna putoaisi paikaltaan, mutta oma selloni tuli talla irrallaan ja kielet löysällä ja pinna oli silti pysynyt paikallaan. Kieliä pitää vaan kiristää vuorotellen kohti oikeaa virettä, omassani oli tallan paikka merkitty kanteen tussilla, mutta oikea kohta on F-aukkojen "pykälien" kohdalla. Piikillä tarkoittanet stakkelia eli sitä "jalkaa" sellon pohjassa? se tulee mukana ja on sellon kiinteä osa, ei saa irti kuin kielenpitimen irrottamalla. Mukana tuli myös kumi piikin päähän. Kannattaa katsella kirjastosta kirjoja sellonsoitosta. Netistä löytyy ainakin ihan alkeita käsitteleviä opetussivuja, laita googleen vaikka cello lessons ja katso mitä löytyy.Tuota cello chat-sarjaa olen minäkin katsellut. Itse opetellenkin kyllä oppii jos harrastetaso riittää ,mutta olisihan se hyvä jos joku näyttäisi edes perusjutut, viululla aloitellessa viulua soittava kaveri näytti perusotteet, sellolla olen ollut kirjojen ja netin varassa. Haastavia mutta antoisia soittimiahan nuo ovat.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Bugi
24.07.2007 19:56:50 (muokattu 24.07.2007 23:02:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos Murgo.
Netistähän minä olen katsellut noita cello chatteja,tosin ennen niiden katsomista tiesin tuon "vibran" eli sormein värähtelyn kielen päällä/oikealla puolella,muutaman sormi "asennon" olen oppinut.
Syynä oli se koska olen älyttömän kova Apocalyptica fani (itseasiassa innostuin ja tutustuin sellosta/selloon juuri heidän takiaan) niin olen katsellut heidän live vetojaan ja yrittänyt sitten tehdä niitä limupullon kanssa ja harjan kanssa,toki olen myös painanut niitä kaaliinkin, (jep olen sairas..."harjoittelen" sello juttuja limupullon kanssa :P).
 
Vanhempani,taino isäni ehdottaa että pitäisi käydä muutamalla piano tunnilla,ihan näin "varmistaakseen" että onko minusta soittamaan selloa,kuullemma jos ei pianoa osaa soittaa,et osaa mitään soittaa.
Minusta tuo on sinäänsä puppua,selloa ja pianoa soitetaan niin erilailla,tietenkin pitää ne nuotit ja nuotin lukemiset opetella,mutta eiköhän ne opetella sitten alkeiskurseilla.
 

 
Itseäni ei tuo pianon pimputus kiinnosta,eli sen mitä ymmärsin isäni puheista,en tule saamaan selloa...harmi sinäänsä sillä sello on ainut soitin mihin tunnen kiinnostusta.
 
Itseäni tosin arveluttaa tuo sellon osto...ihan vain sen takia että tuleeko se minun soittamiseni olemaan samanlaista kuin http://www.youtube.com/watch?v=IzZG3TKgI4c tuossa.
 
Tosin tuossakin soittaa aloittelija (kuten hän sanoo tuolla alempana) ja on valinnut perkeleen hankalan kappaleen,mutta myönnän että lyötyyhän tuostakin muutamia kivoja soundeja.
En sitten tiedä,jos soittimen saan tuleeko hirveä himo soitella koiranpentujen masteria tai hiekkamiehiä, ja sitten koen hirveän itsetunnon kolauksen kun en niitä opi.
 
Päässä olisi jo jonkunlainen kappale idea.
 
Mutta olisi se niin makeeta viettää vapaa-aika omassa huoneessa kokeillen eri ääniä ja sitä kautta tehdä omia kappaleita.
 

 
Edith: Vedetäänkö URL=http://img162.imageshack.us/my.php?image=ex1axm9.gifIMGhttp://img162.imageshack.us/img162/3685/ex1axm9.th.gif/IMG/URL
 
Seuraavalla tavalla?
 
Kun tuossa on tuo A,sitä nypytellään sormella niin pitkään kun tulee D,jolloin sitä näpytellään niin pitkään kunnes vaihtuu G ja sitä näpytellään kunnes tulee C,sitten aloitetaan mahdollisesti alusta?
Mutta mitenkäs tuo tehdään jousen kanssa?
 
Siis A:han on tuo ihan vasemman puoleisin kieli,A:n vieressä on D,jonka vieressä on G ja viimeisin (eli kaikkein oikeinpuolimmainen) on C,olenko oikeassa?
 

 
Eli siis jotenkin näin: (vasen puoli) A G D C (oikea puoli) Siinä siis nuo kielet.
 
Ja mitä alemmas mennään sellossa (kohti niitä F merkkejä) äänestä tulee "kimeämpi" ja mitä ylemmäs mennään (kohti sitä puista häkkyrää siinä päällä) ääni tulee "möreämmäksi"?
 
Itse nuoteista E nuotti (laitetaan sormi A kielen vireen/päälle,sormilaudan ja äänikopan "eroamispisteessä":
B nuotti (vai oliko se G,en muista), laitetaan sormi A kielenpäälle,lähellä sormilaudan loppua.
F nuotti,laitetaan ´muuten sama kuin E nuotissa,paitsi käytetään 2sormea.
G nuotti,muuten sama kuin F,mutta käytämme 3 sormea
 
Olenko oppinut oikeat nuotit,vai muistanko vain väärin?
 
Murgo
25.07.2007 15:01:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielet ovat paksuimmasta ohuimpaan C,G,D,A. Tuohon on englanninkielinen muistisääntö Cats Go Down Alleys. kielten välillä on aina kvintti eli viisi sävelaskelta. mitä alempaa kieltä painaa sitä korkeampi ääni, viulussa puolisävelaskel on noin sormenleveys, sellossa paljon enemmän, ehkä 3 sormenleveyttä. Kannatta alkaa vaikka paksuimmasta eli C-kielestä ja koetta soittaa C-duuriskaalaa (se peruskoulussa opeteltu dooreemiifaasoolaatiidoo-juttu). Kun sen hallitsee niin menee esim. Ukko Nooa ja HämäHämäHäkki :) toinen helpohko ensimmäinen harjoittelukappale on Tuiki Tuiki Tähtönen joka alkaa kahdella vapaalla kielellä(esim. C-G tai G-D) Tuntuu tietysti hiton pöljältä soitella lastenlauluja, mutta niistä on helppo aloittaa koska kaikki tietävät miten ne menevät, joten saa tuntuman oikeisiin kohtiin mistä painaa kieltä kun kuulee heti että menikö oikein. Sello ja piano on kyllä aika erilaiset soittimet, sello on vaikeampi ainakin aluksi, mutta sitten kun pianolla pitäisi soittaa ihan eri juttuja kummallakin kädellä niin sekin menee vaikeaksi. Sellossa on se hyvä puoli että molemmat kädet soittavat samaa nuottia ja aina vain yhtä, korkeintaan kahta kerrallaan. Pianotunneista olisi kyllä se hyöty että oppii musiikin teorian perusteet jos on tullut koulussa nukuttua musatunneilla. Teoriasta kyllä löytyy hyvää materiaalia kirjastostakin ja sinun iässäsi on varmaan vielä koulun oppikirjojakin tallessa.Ainakin pitäisi tietää miten esim duuri-ja molliskaala muodostuu. Varmaan pitää paikkansa että jos ei kykene oppimaan pianonsoiton perusteita niin ei opi selloakaan, mutta toisaalta jos haluaa soittaa nimenomaan selloa,on tavallaan ajan tuhlausta opiskella pianoa kovin pitkälle, tuskin hyödyttää kovin paljoa sellonsoitossa sen jälkeen kun perusteet on opittu. Itse olen kyllä myös sitä mieltä että kaikki soittimet tukevat toisiaan eli kaikesta musiikinharrastuksesta on hyötyä soitonopettelussa. Harjanvarrella tai limupullolla treenauksessa on se huono puoli että palaute puuttuu, toisinsanoen et kuule painoitko oikeasta kohdasta. Homma perustuu kuitenkin jatkuvaan vireen kuuntelemiseen ja korjaamiseen jonka kautta sormet lopulta oppivat löytämään oikeat kohdat heti eikä vasta korjauksen jälkeen. Alkuun harjoittelin sellolla näppäilemällä ja se kuulosti hassusti sitarilta tms. kun ensin tuli epävireinen sävel jonka heti kuullessani sen korjasin oikeaksi kun sormi ei ensin osunut ihan oikeaan kohtaan. Homma siis perustuu käden ja korvan yhteistyöhön eikä se onnistu kuin riittävällä sitkeällä harjoittelulla. Jousen käyttäminen kauniin ja tasaisen äänen aikaansaamiseksi on sitten se toinen juttu, jopa vaikeampi kuin vireinen soitto. Vibratoa en itse vielä osaa viulullakaan, heti kun alkaa liikuttaa vasenta kättä niin oikean käden liike alkaa "nykiä". En ole kyllä pahemmin vielä yrittänyt sitä opetellakaan,keskityn toistaiseksi pyrkimään vireiseen ja virheettömään soittoon,siinäkin lienee joksikin vuodeksi vielä tekemistä. Tietysti jos esim jollain sukulaisella on viulu nurkissa pölyttymässä(selloa tuskin on) niin silläkin voi kokeilla miten korva toimii ja saa tuntuman jouseen yms.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Bugi
25.07.2007 15:21:05 (muokattu 25.07.2007 15:30:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselleni eivät nuo duuriskaalat kerro mitään,vai oliko se pianossa niin että painetaan 3-5 ensimäistä painiketta vasemmalta tai oikealta?
 
Taitaa asia olla niin ettei minusta ole sellon soittajaksi...tosin en ole vielä käynyt edes piano tunneillakaan...pitänee haudata idea,jos en edes noita duuriskaaloja tiedä.
 
Sävis
25.07.2007 16:15:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselleni eivät nuo duuriskaalat kerro mitään,vai oliko se pianossa niin että painetaan 3-5 ensimäistä painiketta vasemmalta tai oikealta?
 
Taitaa asia olla niin ettei minusta ole sellon soittajaksi...tosin en ole vielä käynyt edes piano tunneillakaan...pitänee haudata idea,jos en edes noita duuriskaaloja tiedä.

 
Ei ei ei! Sano sille isällesi, että sinua kiinnostaa vain ja ainoastaan sellonsoitto, eikä mikään piano. Pianonsoitto on näennäisesti helppoa, koska on "valmiit nappulat", mutta siinä ei ole todellakaan koko totuus. Pianonsoitto vaatii ihmiseltä täysin erilaisia koordinaatioon liittyviä taitoja ja ominaisuuksia kuin esim. juuri sellonsoitto. Näiden kahden soittimen osaamisella ei siis ole juurikaan mitään tekemistä keskenään. Sitäpaitsi katsohan oikeiden pianojen hintoja ja vertaa selloihin... :)
 
Sellon tai muiden jousisoittimien soittaminen harjoittaa esimerkiksi sävelkorvaa hieman "tehokkaammin", koska ei ole valmiita nappuloita tai nauhoja ohjailemassa kättä.
 
Kukaan aloittelija ei tiedä mikä on duuri, ellei kukaan sitä hänelle kerro. Suosittelisin todellakin käymään muutamalla sellotunnilla, niin opettaja sinulle varmasti selventää nämä käsitteet ja sen, miten sellosta otetaan ääniä. Jos hinta kauhistuttaa, kannattaa tiedustella joltain pitkällä olevalta opiskelijalta, jos voisi saada tunteja.
 
"Kato! Mää joogaan sua nopeemmin! Mun aurani on rauhallisempi ku sulla, saatana! Mun sieluni kiertää korkeammilla tasoilla, senkin paskavelli! Siinäs istut lootusasennossa, niinku mykkä paskalla, sillävälin ku meikä harppoo pitkin avaruutta! NI!" -noir
Bugi
25.07.2007 16:34:12 (muokattu 25.07.2007 16:35:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ei ei! Sano sille isällesi, että sinua kiinnostaa vain ja ainoastaan sellonsoitto, eikä mikään piano. Pianonsoitto on näennäisesti helppoa, koska on "valmiit nappulat", mutta siinä ei ole todellakaan koko totuus. Pianonsoitto vaatii ihmiseltä täysin erilaisia koordinaatioon liittyviä taitoja ja ominaisuuksia kuin esim. juuri sellonsoitto. Näiden kahden soittimen osaamisella ei siis ole juurikaan mitään tekemistä keskenään. Sitäpaitsi katsohan oikeiden pianojen hintoja ja vertaa selloihin... :)
 
Sellon tai muiden jousisoittimien soittaminen harjoittaa esimerkiksi sävelkorvaa hieman "tehokkaammin", koska ei ole valmiita nappuloita tai nauhoja ohjailemassa kättä.
 
Kukaan aloittelija ei tiedä mikä on duuri, ellei kukaan sitä hänelle kerro. Suosittelisin todellakin käymään muutamalla sellotunnilla, niin opettaja sinulle varmasti selventää nämä käsitteet ja sen, miten sellosta otetaan ääniä. Jos hinta kauhistuttaa, kannattaa tiedustella joltain pitkällä olevalta opiskelijalta, jos voisi saada tunteja.

 
Olenhan minä sitä hänellä tolkuttanut...pitää silti kuullemma käydä piano tunneilla,kuten isäni sanoo "ei ole järkeä ostaa selloa jos et sitä osaa soittaa,käyt piano tunneilla jotta saamme varmistuksen siitä,jos et piano osaa soittaa,et osaa selloakaan." Itseasissa samaa sanoo koko suku.
 
Olen katsellut niitä hintoja...530euroa sello setistä ei ole sinäänsä paha,olen myöskin lyötänyt netistä 1 sello opettajan nettisivut...veloittaa 30e/45min.
 
Sävis
25.07.2007 16:41:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olenhan minä sitä hänellä tolkuttanut...pitää silti kuullemma käydä piano tunneilla,kuten isäni sanoo "ei ole järkeä ostaa selloa jos et sitä osaa soittaa,käyt piano tunneilla jotta saamme varmistuksen siitä,jos et piano osaa soittaa,et osaa selloakaan." Itseasissa samaa sanoo koko suku.
 
Tyhmiä sukulaisia. :(
 
Olen katsellut niitä hintoja...530euroa sello setistä ei ole sinäänsä paha,olen myöskin lyötänyt netistä 1 sello opettajan nettisivut...veloittaa 30e/45min.
 
Halvempiakin opettajia varmasti löytyy. Missäpäin Suomea majailet? Esim. konservatorioissa voi olla jo todella pitkällä olevia opiskelijoita, jotka mieluusti antavat tunteja.
 
"Kato! Mää joogaan sua nopeemmin! Mun aurani on rauhallisempi ku sulla, saatana! Mun sieluni kiertää korkeammilla tasoilla, senkin paskavelli! Siinäs istut lootusasennossa, niinku mykkä paskalla, sillävälin ku meikä harppoo pitkin avaruutta! NI!" -noir
Bugi
25.07.2007 17:42:11 (muokattu 25.07.2007 17:44:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tyhmiä sukulaisia. :(
 

 
Halvempiakin opettajia varmasti löytyy. Missäpäin Suomea majailet? Esim. konservatorioissa voi olla jo todella pitkällä olevia opiskelijoita, jotka mieluusti antavat tunteja.

 
Vantaalla majailen ja sukulaiset todellakin ottavat päähän...pitää nyt opetella soittamaan soitinta jota ei halua oppia jotta pääsisit soittamaan soitinta mitä haluat soittaa.
 
/cry spämmiä.
 
Sukulaiset estävät haaveiden täyttymistä :(.
 
Sävis
25.07.2007 17:54:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vantaalla majailen ja sukulaiset todellakin ottavat päähän...pitää nyt opetella soittamaan soitinta jota ei halua oppia jotta pääsisit soittamaan soitinta mitä haluat soittaa.
 
/cry spämmiä.
 
Sukulaiset estävät haaveiden täyttymistä :(.

 
Kas, samassa kaupungissa siis asutaan. :D Kannattaa tiedustella vaikkapa Sibelius-Akatemian ylioppilaskunnasta jotain opiskelijaa opettamaan. http://www2.siba.fi/say/
 
Harmittaa kyllä tuo sun sukulaisten asenne. Todella typerää, että ihminen, jolla todella olisi motivaatiota opiskella jonkun tietyn soittimen soittoa, joutuu soittamaan jotain toista soitinta ensin. Onko nää sun sukulaiset jotain musiikin harrastajia?
 
"Kato! Mää joogaan sua nopeemmin! Mun aurani on rauhallisempi ku sulla, saatana! Mun sieluni kiertää korkeammilla tasoilla, senkin paskavelli! Siinäs istut lootusasennossa, niinku mykkä paskalla, sillävälin ku meikä harppoo pitkin avaruutta! NI!" -noir
Nöksö
25.07.2007 18:05:47 (muokattu 25.07.2007 18:07:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuskin edes ottavat 15vuotiasta oppitunneille,vai kuinka on?
 
No tähän täytyy sanoa että ainakin Jyväskylässä ottavat aikuisopiskelijoita jos paikkoja on. Lukukausi maksaa kai hieman alle 400 €, ja ainakin veljeni aikoinaan sai musiikkiopistolta sellon lainaksi kotiin asti vietäväksi. Otat opiston nettisivuilta selvää mitä siellä sanotaan ja/tai soitat kiltisti opistoon, ei ne ketään elävältä syö.
 
Sävis
25.07.2007 18:27:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tähän täytyy sanoa että ainakin Jyväskylässä ottavat aikuisopiskelijoita jos paikkoja on. Lukukausi maksaa kai hieman alle 400 €, ja ainakin veljeni aikoinaan sai musiikkiopistolta sellon lainaksi kotiin asti vietäväksi. Otat opiston nettisivuilta selvää mitä siellä sanotaan ja/tai soitat kiltisti opistoon, ei ne ketään elävältä syö.
 
Vantaalla en tiedä, ottavatko 15-vuotiasta perusopiskelijaksi, mutta ainakin avoimelle osastolle kyllä pääsee. Se tosin maksaakin sitten ihan hirveesti.
 
"Kato! Mää joogaan sua nopeemmin! Mun aurani on rauhallisempi ku sulla, saatana! Mun sieluni kiertää korkeammilla tasoilla, senkin paskavelli! Siinäs istut lootusasennossa, niinku mykkä paskalla, sillävälin ku meikä harppoo pitkin avaruutta! NI!" -noir
Bugi
25.07.2007 18:44:35 (muokattu 25.07.2007 18:50:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kas, samassa kaupungissa siis asutaan. :D Kannattaa tiedustella vaikkapa Sibelius-Akatemian ylioppilaskunnasta jotain opiskelijaa opettamaan. http://www2.siba.fi/say/
 
Harmittaa kyllä tuo sun sukulaisten asenne. Todella typerää, että ihminen, jolla todella olisi motivaatiota opiskella jonkun tietyn soittimen soittoa, joutuu soittamaan jotain toista soitinta ensin. Onko nää sun sukulaiset jotain musiikin harrastajia?

 
Veljeni soitti aikanaan pianoa (2-4vuotta sitten) hän ei muista pianon soitosta mitään.
Serkkuni soittavat viulua,ainakin silloin kun heidät viimeksi tapasin.
 
Olen bongannut yhden sellomaika sivut,jussi makkonen,diplomatiasellisti (huhhuh) taisi olla nimitys.
Veloittaa sen 30e/45min.
 
Murgo
26.07.2007 13:17:14 (muokattu 26.07.2007 13:21:20)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis sen C-duuriskaalan mainitsin siksi kun siitä yleensä lähdetään opettelemaan koska se on pianolla helppo soittaa kun ei tarvitse kuin valkoisia koskettimia. Se löytyy pianosta siten että kun mustia koskettimia on aina vuorotellen 2 ja 3 niin aloitat 2 mustan vasemmalla puolella olevasta valkoisesta (se on aina C) ja painat siitä seuraavat 7 valkoista kunnes tulet seuraavaan 2 mustan vasemmalla puolella olevaan valkoiseen(C oktaavia ylempänä), jolloin olet soittanut C-duuriskaalan. Eikös peruskoulussa ole enää pakollista musiikinopiskelua? Omista kouluajoista on jo ikuisuus, mutta silloin nämä teorian perusteet opetettiin ihan musiikkitunneilla ja soitettiin nokkahuilua. En kyllä itsekään tiedä teoriasta kuin juuri nämä alkeet enkä todellakaan osaa lukea nuotteja ainakaan samalla soittaen. Mutta kyllä kaiken oppii kun harjoittelee, muistan vaan omasta nuoruudestani että juuri tuossa iässä ei ollut kärsivällisyyttä opetella jotain asiaa esim. puoli vuotta, vaan kaiken piti sujua heti, jos ei sujunut niin äkkiä kokeilemaan jos joku muu olisi "se juttu". Toisaalta kun perusteet on hallussa niin oppiminen on jonkun aikaa nopeaa, kehitystä tapahtuu jopa päivittäin, sitten se taas hidastuu ja jotenkuten osaamisesta todelliseen taitoon vaaditaankin sitten vuosien harjoittelu(itse osaan monta asiaa jotenkuten mutta mestari en ole missään:). Ei kun oppikirja käteen vaikka miten puulta maistuisi ja teorian alkeet sen verran haltuun että tiedät esim. mikä on duuri,molli,intervalli,oktaavi, jne. Ei ole vaikeita asioita ja helpottavat paljon myöhempää oppimista kun tiedät mistä muut puhuvat kun sanovat vaikka että lähde G:stä tms. Kaikki oppimisen arvoinen vaatii työtä, kukaan ei ole seppä syntyessään, luonnonlahjakkuus voi nopeuttaa oppimista mutta ei poista harjoittelun ja opiskelun tarvetta. Melkein kaikkien instrumenttien soittaminen perustuu ns. "lihasmuistiin" eli liikeradat ja asemat on ajettava "selkärankaan" joka muistaakseni jonkun tutkimuksen mukaan vaatii n. 3000 toistokertaa. Hyvä uutinen on että jokaista uutta kappaletta ei tarvitse toistaa 3000 kertaa ennenkuin se alkaa sujua, jos kappaleessa tarvittavat sävelet ovat jo "lihasmuistissa", jolloin ainoastaan niiden järjestys täytyy opetella. Parhaat tulokset ainakin itse olen saanut harjoittelemalla mieluummin usein ja lyhyempiä aikoja kuin tuntikausia putkeen. Tietysti peruasioiden opiskeluun ja pianokoskettimistoon tutustumiseen voi käyttää mitä tahansa kosketinsoitinta, esim. vanhoja sähköurkuja on kirpputorit ja huutonetti täynnä ja irtoaa jopa parilla kympillä. Soundi on mitä on eikä tuntuma ole yhtään samanlainen kuin piano mutta pianokoskettimisto on kuitenkin aika havainnollinen väline hahmottaa esim. sävellajeja ja opiskella nuottien perusteita. Netistä löytynee myös oppimateriaalia, tälläkin foorumilla saattaa olla joku ketju perusteista. Jos serkut soittavat viulua niin kannattaa koettaa kerjätä heiltä opastusta alkeisiin,monet peruasiat ovat viululla samoja kuin sellolla. Edit. Täältä http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=24161 löytyy tietoa skaaloista ja intervalleista(pitääpä itsekin lukea ajatuksella kun kerkiää...)
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Bugi
26.07.2007 13:49:03 (muokattu 26.07.2007 13:53:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei meille olla enään ylä-asteella noita duuriskaaloja opetettu,nykyisin vain istumme,otamme kitarat ja rämpytämme niitä jonkun aikaa,jonka jälkeen opettaja valitsee ketkä laulaa,kuka rumpuihin jne,koulun ainut kielisoitin on kontrobasso.
 
Mutta kiitos kun selvensit minulle tuon duuriskaalan.
 
http://www.bassclef.co.uk/cello_string_a.html
Perkeleen kätevä sivu,tuossahan on monia nuotteja (?)
 
Murgo
26.07.2007 13:54:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei meille olla enään ylä-asteella noita duuriskaaloja opetettu,nykyisin vain istumme,otamme kitarat ja rämpytämme niitä jonkun aikaa,jonka jälkeen opettaja valitsee ketkä laulaa,kuka rumpuihin jne,koulun ainut kielisoitin on kontrobasso.
 
Mutta kiitos kun selvensit minulle tuon duuriskaalan.

 
Käyppä sitten käsiksi siihen kontrabassoon jos tilaisuus tulee :) Silläkin voi kyllä kokeilla perusjuttuja eli sävelien löytämistä nauhattomalta otelaudalta. Vire vaan on matalampi ja kielien väli muistaakseni kvartti eikä kvintti kuten sellossa ja viulussa.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «