Aihe: Fender blues juniorin KAIKUTANKKI ?
1
Stone
16.07.2007 23:04:46

Ihan tällainen peruskysymys että: onko miten yksinkertaista vaihtaa itse uusi kaikutankki ko. vahvistimeen vai onko enempi vahvistinverstaan hommia? Jos on, niin mielellään jokin pienimuotoinen asennusohje.
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua."
Kefiiri
16.07.2007 23:29:20 (muokattu 16.07.2007 23:52:09)
Ihan tällainen peruskysymys että: onko miten yksinkertaista vaihtaa itse uusi kaikutankki ko. vahvistimeen vai onko enempi vahvistinverstaan hommia? Jos on, niin mielellään jokin pienimuotoinen asennusohje.

Helppoa on. Tötsä on parilla puuruuvilla kiinni ja johdoissa on RCA-liittimet. Kannattaa vaan katsoa kumpi johto menee inputtiin ja kumpi outputtiin, etteivät mene sekaisin.

Edit: Äh, eihän se ollutkaan Bluesjunnu mitä mä muistelin, mutta Fenderi kumminkin, joten systeemi lienee saman kaltainen. Vaan en uskallakaan varmaksi sanoa.
blues swing
20.07.2007 19:05:40
Helppoa on. Tötsä on parilla puuruuvilla kiinni ja johdoissa on RCA-liittimet. Kannattaa vaan katsoa kumpi johto menee inputtiin ja kumpi outputtiin, etteivät mene sekaisin.

Edit: Äh, eihän se ollutkaan Bluesjunnu mitä mä muistelin, mutta Fenderi kumminkin, joten systeemi lienee saman kaltainen. Vaan en uskallakaan varmaksi sanoa.

Noin se menee.

Kysyisin aloittajalta miksi olet vaihtamassa tankkia?
Stone
22.07.2007 19:25:33

Kysyisin aloittajalta miksi olet vaihtamassa tankkia?

Pitempi viiveistä kaikutankkia olen ajatellut vaihtaa nyk. tilalle.
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua."
Ziggy Bubba
22.07.2007 19:39:44

Pitempi viiveistä kaikutankkia olen ajatellut vaihtaa nyk. tilalle.

Mitäs tuommosia isompi kaikuisia tankkeja muuten on myynnissä, mitäs maksavat? Ihan mielenkiinnosta kyselen, jos vaikka joskus heittäisi tuohon Studiotoneen eri pöntön.
You said a' what now?
ReBeat
22.07.2007 19:55:11

Mitäs tuommosia isompi kaikuisia tankkeja muuten on myynnissä, mitäs maksavat? Ihan mielenkiinnosta kyselen, jos vaikka joskus heittäisi tuohon Studiotoneen eri pöntön.

Torillakin on yksi. Varmaan pienellä sovittamisella menisi ;) http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=176233
Wäiski
22.07.2007 20:33:47

En tunne bluesjunnua, mutta luulisin, että siinäkin on kaikutankki kiinnitettynä koteloon mahdollisesti eräänlaisen pussin sisään. Liitännät ovat RCA-liittimin, joten vaihto ei edellytä elektroniikan taitoja.

Nykyisestä kaikutankista pitää tarkastaa siihen leimattu tyyppi (esimerkiksi 8EB2C1B), jonka tulkitsemista varten löytyy taulukko esimerkiksi osoitteesta http://www.ampwares.com/ . Enssimmäinen merkki osoittaa kaiun tyypin, 4 on tyypillinen pitkä Fender-kaiku.

Toinen merkki osoittaa sisäänmenoimpedanssin, korvaavassa sen on syytä olla sama tai ainakin lähellä alkuperäistä. Poikkeama näkyy kaiun voimakkuuden laskuna ja voi pahimmasa tapauksessa rikkoa vahvistimen tankkia syöttävästä piiristä jotain.

Kolmas merkki (ulostuloimpedanssi) aiheuttaa myös tason laskua ollessaan väärä.

Neljäs merkki osoittaa kaiun pituuden ja halutessa pitkää kaikua sen tulee olla 3.

Viides merkki osoittaa kuoren maadoitusta ja sen on syytä olla sama kuin alkuperäisessä jotta ei joudu merkittäviin modauksiin.

Kuudes merkki on käytännössä aina 1.

Seitsemäs merkki osoittaa asennussuunnan (pystyyn, vaakaan pohjalle tai ylösalaisin). En tiedä, kuinka merkittävä sen oikeellisuus on.

Siis vanha tankki irti, koodi talteen ja hankkimaan uutta pitkäviiveisempää. Tankkeja myy esimerkiksi Uraltone (www.uraltone.com). Accutronics on hyväksi tunnettu merkki, liekö niitä muita onkaan. Sen jälkeen uusi tankki tilalle ja soittamaan!

Bluesjunnussa on käsittääkseni vakiona lyhyt tankki. Pitkä tankki sopii sähköisesti vastaavasti kuin lyhyt tankki, mutta mahtuuko se koteloon? Tankin pituus on n. 42,5 cm. Pitkä tankki soi huomattavasti paremmin kuin lyhyt, joten suosittelen sitä jos vain kotelon mitat antavat myöden.
Wäiski
22.07.2007 20:36:56
Hehee, pikkusen kun runkoa röytää :)

Mutta kysymykseni kuului siis:

Eli kohtuukokoisia, ehkä myös hintaisia pelejä haeskelen.

Minulta löytyy ylimääräinen tankki tyyppiä 4BB3A1B, jos jotain sattuu kiinnostamaan.
timppa67
22.07.2007 22:11:04 (muokattu 22.07.2007 22:15:03)
Minulta löytyy ylimääräinen tankki tyyppiä 4BB3A1B, jos jotain sattuu kiinnostamaan.

Myös minulta löytyy yksi Fender kaikutankki, tosin tyyppiä en muista kun jossain laatikossa makailee.. asiasta kiinnostuneet voivat pikaviestittää.. eikös se "isompi kaiku" johdu jollainlailla siitä tankin pituudesta?? tuumissahan nuo menee?? Myös Little Lanilein voisin myydä...
Ei se sormista lähde vaan haara-asennosta..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)