Jos on biisin tekijänä olosta kyse, niin kuinka valmiita näiden biisien tulee olla? Meinaan vaan kun esimerkiksi jos koneelle soittelee omassa "kotistudiossaan" biisejä, mutta rummut tekee jollain musasoftalla, niin miten vakavasti tällainen otetaan levy-yhtiössa? Kyseessä kuitenkin on biisin teko, eikä niinkään soitto. Ja toinen on laulu. Kun ei tunne/tiedä ketään edes vähän laulua osaavaa, niin miten voi laulun biisissään esittää? Miten kuuluu toimia jos mahdollisesti levy-yhtiö on kiinnostunut biiseistä? luultavasti tuo A&R tyyppi kertoo näistä...? Tapoja on monia ja eri A&R:t haluaa erilaisia. Paras vaihtoehto on mielestäni hyvin sovitettu, "tuotettu" ja laulettu valmis demo. Toinen ääripää on kitara/piano-komppaus mihin hyräilty tai soitettu esim. synalla melodia. Kyllähän biisejä menee läpi ilman tekstejäkin. Kuitenkin ehkä ihan pöhköenglanti/ajatusvirta-teksti asiallisesti laulettuna on parempi vaihtoehto. Kaikenlaisia on tullut kuitenkin kuultua, ihan kamalia ja ihan timanttisia (Ruotsalaiset lähes poikkeuksetta jälkimmäisiä). Kannattaa ryhtyä vaan itse laulamaan, helpottaa tuntuvasti myös biisien kirjoittamista Ja vielä tarkennusta että musasoftalla voi tehdä rumpuja hyvin ja huonosti, ei se siitä ole kiinni... Möllisty! |
Korostaisin kerran vielä, että nimenomaan demojen laatu on tärkeää ja solistin oltava ko. demobiisille / biiseille sopiva tulkki. Kannattaa katsoa, kenen antaa laulaa demonsa ja etsiä sitä sopivaa laulajaa niin kauan, että se löytyy. Ja jos on tiedossa levy-yhtiön eri artistit, jonne demoaan tyrkyttää, niin voi suositella kelle heistä mielestäsi tuo demosi biisi / biisit sopisivat. |
En o muuten ikinä käyny missään levy-yhtiöllä...epäilen onko ne niin kiireisiä, miltä kuvitellusti vaikuttavat...summeria kehiin ja tässä olen minä ja biisini..."no..meillä on tässä kahvitauko menossa...no jos nyt kuunneltais ku tänne asti tulit." Joo, näin voi käydä jos kahvitilaa ei "suojata" väliseinällä.. Mut positiivinen ylläri olis ollu jos olis tullu "delegaatio" käymään. Eli pari tyyppiä, ei niitä hiljaa pysytteleviä taustahemmoja. Mutta taitaa olla vaikea paikka, kun ei edes omat artistit käyneet kahvia pummimassa. Vaikka aina oli pullaa ja keksiä myös. Menneessä aikamuodossa siksi, että toimistomme muutti laatikoihin ja varastoihin. Wäinä Järvelä, toimitusjohtaja
EWolution Media Oy
www.ewolutionmedia.fi |