Aihe: Työväenopiston yksinlaulukurssi
1
Wilbur80
17.07.2007 13:19:12
Ajattelin mennä tänä syksynä Järvenpään työväenopiston yksinlaulukurssille. Tähän asti laulun opiskelu on mennyt täysin omatoimisesti, mutta ajattelin kokeilla olisiko opettajasta hyötyä kun niin monet sitä tuntuvat suosittelevan. Yhden tunnin kesto on tosin vain 30min, mikä kuulostaa aika lyhyeltä (kurssi taisi sisältää noin 40 sessiota ja hinta oli ~250€).
Kurssikuvauksessa suositeltiin laulukoulu vaccaita. Ovatko nuo jotain lauluopuksia?
Onko kellään kokemuksia vastaavista kursseista?
tanjuli
17.07.2007 16:16:45
Ajattelin mennä tänä syksynä Järvenpään työväenopiston yksinlaulukurssille. Tähän asti laulun opiskelu on mennyt täysin omatoimisesti, mutta ajattelin kokeilla olisiko opettajasta hyötyä kun niin monet sitä tuntuvat suosittelevan. Yhden tunnin kesto on tosin vain 30min, mikä kuulostaa aika lyhyeltä (kurssi taisi sisältää noin 40 sessiota ja hinta oli ~250€).
Kurssikuvauksessa suositeltiin laulukoulu vaccaita. Ovatko nuo jotain lauluopuksia?
Onko kellään kokemuksia vastaavista kursseista?

Työväenopiston kurssit on ylipäätänsä (toki opettajasta riippuen) varsin ok kamaa, ja 30 min ei loppujen lopuksi ole sen tehottomampi kun se "perus" 45 minsanenkaan - eipähän ainakaan tule höpöteltyä mitä sattuu.

Vaccai ei ole sinänsä laulukoulu vaan kokoelma "vokaliiseja" (=lauluja, jotka lauletaan yhdellä vokaalilla läpi, joskus myös sanoilla), joilla treenataan laulamisen perusjuttuja ja sävelkorvaa. Vaccai on klassisen laulajille aikaslailla "must" mutta miksei vastaavilla biiseillä voisi popparikin treenata. Vaccain löytää myös netistä: http://www2.siba.fi/vaccaj/ (sis. nuotit, ääniesimerkit, käännökset, lausuntaohjeet, harjoitteluvinkkejä, vaccaimetodin historiaa jne).

Lykkyä pyttyyn tuleviin opintoihin :)
[i hear voices but at least they're on tune]
Wilbur80
18.07.2007 11:20:23
Vaccain löytää myös netistä: http://www2.siba.fi/vaccaj/ (sis. nuotit, ääniesimerkit, käännökset, lausuntaohjeet, harjoitteluvinkkejä, vaccaimetodin historiaa jne).

Kiitos linkistä! Täytyy harjotella ennen kurssin alkua.
hoffe
18.07.2007 12:26:12
Kiitos linkistä! Täytyy harjotella ennen kurssin alkua.

Huomaa, että kyseessä on pitkälti klassinen laulu, eli jos haluat poplaulua niin suosittelen ottamaan suoraan yksityistunteja jostain muualta: itse en kokenut hyödylliseksi ks. paikan ja ks. kurssin opetusta. Opetus ei ollut kehnoa: toimii jos haluaa klassistyyppistä laulunopetusta.
"Kaikkien kukkien puutarhassa vallitsee rikkaruohojen tyrannia."
Wilbur80
19.07.2007 09:32:33
Huomaa, että kyseessä on pitkälti klassinen laulu, eli jos haluat poplaulua niin suosittelen ottamaan suoraan yksityistunteja jostain muualta: itse en kokenut hyödylliseksi ks. paikan ja ks. kurssin opetusta. Opetus ei ollut kehnoa: toimii jos haluaa klassistyyppistä laulunopetusta.

Kyllä mä Pop/Rock -puolen laulusta olen kiinnostunut, kun yleensä lauleskelen kitaran kanssa. Kai tuosta kuitenkin jotain hyötyä on laulu- ja hengitystekniikan kannalta. Oliko opettajana aiemminkin Riitta Wulff-Mäkelä ja jos oli niin onko hän täysin klassisen koulukunnan opettaja? Mielestäni hyvä opettaja opettaa sitä mitä oppilas haluaa oppia...
kimurantti1
19.07.2007 12:18:37 (muokattu 19.07.2007 12:38:13)
Mielestäni hyvä opettaja opettaa sitä mitä oppilas haluaa oppia...

Ehdottomasti, ja hyvä opettaja ohjaa myös oppilasta, ja ottaen huomioon oppilaan omat ambitiot, kertoo oman mielipiteensä siitä, mitä kannattaisi opetella ja treenata. Fiksu oppilas taas uskoo opettajan puheita, jos vaan kokee opettajan päteväksi. Mutta sen hyvän opettajan pitää handlata opettamansa asia kunnolla. Aivan täysin klassisen koulutuksen hankkinut laulunopettaja ei välttämättä handlaa pop/rock-tyyliä niin hyvin, että pystyisi sitä opettamaan tehokkaasti. Mä olen aivan aloittelija itsekin laulussa, mutta olen kyllä kuulevinani klassisessa ja pop/rock-laulussa aika paljon eroja, ihan jo lähtien siitä perus soundista, mitä yleensä haetaan.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Hanok
19.07.2007 13:58:07
Kyllä mä Pop/Rock -puolen laulusta olen kiinnostunut, kun yleensä lauleskelen kitaran kanssa. Kai tuosta kuitenkin jotain hyötyä on laulu- ja hengitystekniikan kannalta. Oliko opettajana aiemminkin Riitta Wulff-Mäkelä ja jos oli niin onko hän täysin klassisen koulukunnan opettaja? Mielestäni hyvä opettaja opettaa sitä mitä oppilas haluaa oppia...

Nythän on niin että läheskään kaikki nykyiset pop-jazz-laulun opettajat eivät ole itse saaneet koulutusta pop-jazz-alalla, sellaista koulutusta ei ole vielä ollut loputtoman kauan saatavilla. Opettajan oma koulutus ei sinänsä ratkaise sitä onko hän pätevä opettamaan sitä mitä haluat oppia. Laulutekniikasta pitää tietenkin löytyä ymmärrystä ja näkemystä, mutta näissäkin asioissa on monenlaisia koulukuntia niin pop- kuin klasaripuolella. Lisäksi pop-laulunopettajalla olisi kyllä syytä olla laaja ymmärrys kevyen musiikin tyyleistä. Ikävä kyllä opettajan ja oppilaan yhteensopivuutta ei oikein luotettavasti saa arvioitua ennen kuin on vähän aikaa tehty töitä yhdessä ja mietitty oppilaan edistymistä.

Kannattaa varmaankin ottaa yhteyttä opettajaan ja kysyä suoraan minkä tyyppistä opetusta kurssilla tarjotaan. Samoin minusta olisi fiksua yrittää miettiä etukäteen valmiiksi minkälaisia tavoitteita sinulla on laulamiselle. Näiden pohjalta opettaja varmaankin osaa sanoa kannattaako sinun aloittaa kurssi. Häneltä saattaa myös löytyä vaihtoehtoisia ideoita siihen missä voit ottaa tunteja, jos tuo kurssi ei sovi sinun tavoitteisiisi.

Niin, se 30 min laulutunti on kyllä varmasti riittävä varsinkin alkuvaiheessa. Siellähän käydään läpi hengitystä ja tekniikkaa opettajan johdolla. Varsinainen harjoitteleminenhan pitäisi tapahtua muulla ajalla omatoimisesti.
Wilbur80
31.08.2007 11:03:36
Ajattelin mennä tänä syksynä Järvenpään työväenopiston yksinlaulukurssille.

Enpä päässyt tuonne, kun ilmeisesti paikalla olisi pitänyt olla jonottamassa kukonlaulun aikaan. Kurssia järjestettiin vain yhtenä päiväni viikossa ja mukaan mahtui kuusi oppilasta. Pääsin kuitenkin vastaavalla kurssille Keravan kansalaisopistoon. Ensimmäinen tunti oli keskiviikkona ja voin jo sen perusteella sanoa että kannatti mennä. Aivan loistava oopperataustainen miespuolinen opettaja. Toivottavasti loput tunnit ovat yhtä antoisia...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)