Aihe: Vibratot
1
hardy
22.01.2004 16:40:59 (muokattu 22.01.2004 16:42:38)
Mun tiedossa tällä hetkellä on neljä eri tapaa harrastaa
vibratoa. Moniko teistä, arvoisat kitaristit, osaa "täydellisesti"
sen ns. hiukan harjoitusta vaativan vibraton? Eli esim. jotain nuottia korotetaan kieltä venyttämällä (bendaamalla) yksi sävelaskel korkeammalle ja tämän jälkeen "vibrataan"..
Ite harjoittelin hiljattain kyseisen vibraton ja huomasin että tämähän kuulostaa ja näyttää hyvaltä sekä vaativalta ja ns. "säikäyttää" muita kitaristeja ihmeen hyvin..
Jackson Dinky
22.01.2004 16:57:25
sen ns. hiukan harjoitusta vaativan vibraton? Eli esim. jotain nuottia korotetaan kieltä venyttämällä (bendaamalla) yksi sävelaskel korkeammalle ja tämän jälkeen "vibrataan"..
Ite harjoittelin hiljattain kyseisen vibraton ja huomasin että tämähän kuulostaa ja näyttää hyvaltä sekä vaativalta ja ns. "säikäyttää" muita kitaristeja ihmeen hyvin..

Steve Vai ja Rusty Cooley tekee vibraation oikein.. :)
Rusty Cooley
Härski
22.01.2004 17:13:20
Vittu mä kyllä ihmettelen kitaristeja yleisesti. Saatana, tiluttaa osataan sataaneljääkymppiä, mutta hyvänkuuloista vibraa tai bendiä ei saada sitten kirveelläkään tehtyä. Etenkin bendit ovat mun mielestä sellaisia, jotka helposti pilaavat soolon kuin soolon huonosti tehtynä. Sama pätee kyllä vibraankin, mutta sitä ei niin paljoa arvostella. Mua kyllä alkaa ihan vituttamaan, suorastaan, ettei perusasioita osata tehdä kunnolla.
HS
22.01.2004 23:18:41
Terve

...Saatana, tiluttaa osataan sataaneljääkymppiä, mutta hyvänkuuloista vibraa...

Härski on perusasioiden äärellä!
Jos mä antaisin plussia niin nyt mä antaisin!
Imper
22.01.2004 23:33:13 (muokattu 22.01.2004 23:34:19)

Jep. Se on hienon kuulonen juttu ja hyvä osata. BTW, miten teet sen? Pidätkö siis peukalon kiinni kaulassa vai päästätkö irti vai nostkatko peukalon kaulan yli?:)

Itse oon vähän pähkäillyt että miten se kannattaisi reenata "loppuun" kun oon sitä kanssa monellakin tapaa reenannut. Siis nimenomaan sellasta ISOA vibratoa esim. sävelaskeleen bendin aikana.
Everyone is a per-son
Tony Narrows
23.01.2004 11:47:21
Se on kyllä totta että kitararistit tuntuvat osaavan "tiluttaa" mutta sitten perusasiat ovatkin hukassa.
Vibrato ja bendien tekeminen oikein ja hyvin ei ole mitenkään
helppoa hommaa. Itse reenaan jatkuvasti molempia ja hyötyä siitä on ollut.
Vibratonkin voi tehdä niin monella tapaa ja on hyvä osata ne
koska loppupeleissä ne ovat todella hyvän kuulosia ja tuovat
tunnelmaa ja saattavat jopa luoda todella tärkeän tunnelman sävellykselle.
Toni A Salmi
Piirakka
23.01.2004 16:37:45
Eli esim. jotain nuottia korotetaan kieltä venyttämällä (bendaamalla) yksi sävelaskel korkeammalle ja tämän jälkeen "vibrataan"..

Täähän on ihan perusasia, älä silti kaikkia bendejäsi vibraa, sua ei kohta pelkää enää kukaan ;)
"Marshall Valvestatet suosiolla verkonpainoiksi."-Matti, Tehosekoitin
hardy
23.01.2004 18:55:24
Täähän on ihan perusasia, älä silti kaikkia bendejäsi vibraa, sua ei kohta pelkää enää kukaan ;)

Aivan, perusasioita on se että sitä sun tätä sopivassa suhteessa, miten nyt vaan parhaalta kuulostaa... ei kitaraa pelätä kannata.
kunnasja
26.01.2004 14:33:22
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 3&o=0&x=abf800fb44&co=0

Puolivälistä sivua kun kattelee, alkaa löytyä...
Visit http://www.helionprog.com
Ze Kink
26.01.2004 14:39:40
Härskihän puhui täyttä asiaa... Opetelkaa hyvät tiluttajat ensin soittamaan esim. tunteikasta bluesia ja sitten yhdistäkää tota tyylikästä soittoa tilutteluun. Niin mäkin koitan tehdä, mutta kun on enemmän se tyylitajunen soitto hallussa, rupean aina tiluttamaan liian hitaasti :) (Eli en osaa tiluttaa?)
Nopeus ei ole mitään ilman tyylitajua... Ja tyylitaju ei ole mitään ilman nopeutta!
Zed
26.01.2004 19:46:39

Yleensä tulee vibrailtua painamalla kieliä suht. voimakkaasti, ja värisyttämällä sormia kielien pituussuunnassa. Tällä saa väritettyä soittoa mukavasti. Yngwie-koulukunnan HUAUAUAUAUAUA -vibrat eivät minun korvaan erityisen kauniilta kuulosta.
Tässä haluaisitte nähdä jonkinlaisen iskulauseen, ehkä muusikon lausuman karun elämäntotuuden, tai sitten jotakin hauskaa, jotta saisitte hohotella vieraskirjoissa: "Onpa hauska allekirjoitus". Pyh, minulla ei ole tarvetta todistaa mitään.
sirdickyj
27.01.2004 14:10:42
Yngwie-koulukunnan HUAUAUAUAUAUA -vibrat eivät minun korvaan erityisen kauniilta kuulosta.

"Yngwie-koulukunnan"? Mikäs se on? Äijän vibrahan on perinteisistä perinteisin, tsekatkaapa vaikka "Bedroom eyes". Silkkaa vintagea. Älkää antako nimen ja mainenn hämätä ja sulkeko korvianne yhdeltä taitavimmista ja hienoimman vibran omaavista soittajista aikanamme. Mielestäni hienoja vibroja lisäksi; Gary Moore, Blues Saraceno, Slash ja Reb Beach. TIETENKIN on miljoona muutakin, noi nyt vaan tuli ekana mieleen.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Lord of the strings
27.01.2004 14:52:48
Zakk Wylden "Hevos vibra" on erittäin hauskan kuulonen.
Mitä söpömpi eläin, sitä lujempaa se puree.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)