Aihe: Telecaster
1 2 3 4 528 29 30 31 32122 123 124 125 126
Zigura
18.07.2007 14:46:05
Tuosta '72 Customista vielä. Mikä kaulaprofiili niissä yleensä on? Toisinaan on mainittu, että U-Shaped Neck olisi, mutta onko se näissä uusissa vai pelkästään vanhoissa? Niin, ja noista kirjaimista pystyy päättelemään aika pitkälti minkämallinen kaula on, mutta mitä eroa on esim. D- ja U-kauloilla? Ja mikä on V-kaula?
The soldiers with their cigarettes
And the pigs with their guns cannot stop
The lonesome ones and the desparate ones and the smart ones.
Kuha
18.07.2007 15:18:24

Tässä tavallisimmat Fenderin kaulaprofiilit:

http://www.saunalahti.fi/mavartia/Fender%20profiles.jpg
Zigura
18.07.2007 17:43:16
Tässä tavallisimmat Fenderin kaulaprofiilit:

http://www.saunalahti.fi/mavartia/Fender%20profiles.jpg

Aaa, just just. Olenkohan nähnyt vain unia siitä D-profiilista tai sitten jollain sivulla on moka lipsahtanut. Kiitosta kuitenkin +
The soldiers with their cigarettes
And the pigs with their guns cannot stop
The lonesome ones and the desparate ones and the smart ones.
jran
19.07.2007 10:06:24
Tuosta '72 Customista vielä. Mikä kaulaprofiili niissä yleensä on? Toisinaan on mainittu, että U-Shaped Neck olisi, mutta onko se näissä uusissa vai pelkästään vanhoissa? Niin, ja noista kirjaimista pystyy päättelemään aika pitkälti minkämallinen kaula on, mutta mitä eroa on esim. D- ja U-kauloilla? Ja mikä on V-kaula?

Minusta omassa MIM 72 Tele Customissa on toi "U-shape" kaula 7.25" radiuksella, eli aika perinteinen. Kaverilla on pari '52 RI Teleä, niin muistelisin että ainakin toisessa on "V-shape". Toi V tuntuu hieman paksummalta, mitä U. Mallihan on siitä keskeltä hieman paksumpi, joten johtuu varmaan juurikin siitä. Ei minusta mitenkään huono silti. Joidenkin mielestä toi "V-shape" on jopa ainoa oikea.
McNulty
22.07.2007 21:54:53
Minusta omassa MIM 72 Tele Customissa on toi "U-shape" kaula 7.25" radiuksella, eli aika perinteinen. Kaverilla on pari '52 RI Teleä, niin muistelisin että ainakin toisessa on "V-shape". Toi V tuntuu hieman paksummalta, mitä U. Mallihan on siitä keskeltä hieman paksumpi, joten johtuu varmaan juurikin siitä. Ei minusta mitenkään huono silti. Joidenkin mielestä toi "V-shape" on jopa ainoa oikea.

Itse olin aikanaan kovasti vastaan tuota V-shape profiilia, se ei vain toiminut mun soitossa. Eilen kun Tevarissa kokeilin '57 Am.Vintage Stratocasteria niin se V-mallin kaula sopi yllättävän hyvin meikäläisen kouraan. Se vain vahvisti sitä, että jatkossa (kunhan saan Gibson-osaston kohdalleen), täytyy sijoittaa Classic-sarjan '50s Telecasteriin. Harmittaa kun ei ole yhtään singlecoil-varusteista soitinta talossa ja Stratocaster on jotenkin "väliinputoaja" jos miettii Telecasteria ja Les Paulia soundillisina ääripäinä (itselläni on toki 2 SuperStratia koska se Straton runko on mukavasti muotoiltu, mutta mutta...). Siksipä siis Tele rokkikitaraksi, vaahterakaulalla ja -otelaudalla.

PS. Yllättävän vähän liikkuu käytettyinä nuo MIM Classicit. Melkeinpä Am.Standardin saisi helpommalla...
People with courage and character always seem sinister to the rest. -H. Hesse
Joees
23.07.2007 00:18:00
Tuli tässä bonecrusherin tekstistä mieleeni...

Jos mun pitäisi valita straton ja telen väliltä kakkosritsa LP:lle. Se olis ehdottomasti tele. Siinä mielessä että se eroaa LP:stä vallan sopivasti, mutta sillä on mun mielestä tietyssä mielessä helppo korvata LP. Kierossa mielessä niissä on jotain samaa vaikka ovatkin erilaisia.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Oi maamme juoppola synnyinmaa.
McNulty
23.07.2007 00:51:25
Jos mun pitäisi valita straton ja telen väliltä kakkosritsa LP:lle. Se olis ehdottomasti tele.

Sama vika. Humbucker-varusteisen kitaran vastapainoksi pidän Telecasterin soundista todella paljon. Mulla 3xSC Strato menee jotenkin hukkaan, etenkin kun käytän niin vähän siinä niitä mikkien väliasentoja, kampea jne. Keskimikkiä en muutenkaan kaipaa, se onnistuu yleensä olemaan vain pikkaukseni "tiellä".

Joskus tuli kyllä sellainen villi idea Stratocasterista, jossa keskimikki olisi pleksin ALLA omassa kolosessaan. En vain tiedä kuinka se toimisi, pitäisi varmaankin olla helkkarin voimakkaat magneetit ettei se jäisi samantien kaulamikin ja tallamikin jalkoihin. No, taidanpa silti gasitella sitä Classic-sarjan 50s Teleä.

Siinä mielessä että se eroaa LP:stä vallan sopivasti, mutta sillä on mun mielestä tietyssä mielessä helppo korvata LP. Kierossa mielessä niissä on jotain samaa vaikka ovatkin erilaisia.

No, onhan niissä samaa ainakin se että ovat singlecut-runkoja ja kummastakin puuttuu käsi- ja mahaviisteet. Eli Les Pauliin tottuneelle Tele sopii helkkarin hyvin syliin ja kouraan.
People with courage and character always seem sinister to the rest. -H. Hesse
meitu
26.07.2007 23:23:10

Aiheutti kesän rahatilanne sen että Baja jää haaveeksi toistaiseksi ja hommaan Squierin affinityn. Kokeilin kaupassa moista (tosin käytetty ja modattu) ja oli perkeleen hyvä! Kertokaa mulle että tuollaisen hommaaminen ei ole huono ostos..!
"There are no good guns. There are no bad guns. Any gun in the hands of a bad man is a bad thing. Any gun in the hands of a decent person is no threat to anybody -- except bad people..." -Charlton Heston
Mäci
26.07.2007 23:39:24
ja oli perkeleen hyvä!

Eihän se sitten ole huono ostos... :)
Sure I like country music and I like mandolins, but right now I need a Telecaster through a Vibrolux turned up to 10...John Hiatt
meitu
27.07.2007 00:49:31

Eihän se sitten ole huono ostos... :)

Mutta se oli eri kaupungissa ja hinta oli törkeä, joten kauppaan jäi se. Ajattelin tilata saksanmaalta satasta halvemmalla uuden pelin.
"There are no good guns. There are no bad guns. Any gun in the hands of a bad man is a bad thing. Any gun in the hands of a decent person is no threat to anybody -- except bad people..." -Charlton Heston
Mäci
27.07.2007 00:58:41 (muokattu 27.07.2007 01:02:08)
Ajattelin tilata saksanmaalta satasta halvemmalla uuden pelin.

Mietipä tuossa hintaluokassa tätäkin vaihtoehtoa:

http://www.thomann.de/fi/peavey_generation_ex_tb.htm

joku täällä tilasi tuollaisen Generationin hiljan ja kehui kyllä.Muutenkin sanovat,että tuo olisi laadukkaampi kuin Affinityt.Tiedä sitten...

E:Se oli käyttäjä lonesome...se tilaaja nimittäin.
Sure I like country music and I like mandolins, but right now I need a Telecaster through a Vibrolux turned up to 10...John Hiatt
Mäci
27.07.2007 11:05:47
Tästä Telecaster-asennetta..ROKROK!

http://muusikoiden.net/dyn/users/26268.jpg
McNulty
27.07.2007 11:09:11

Tele on hieno mutta tuo "siepparin märkä räpylä" irvistelemässä sen takana on kyllä.... argh!

Mistä johtuu että Telet liikkuvat todella nihkeästi torilla? Onko käyttäjäkunta pieni vai ovatko kaikki vain fanaattisia Telecaster-tuulettimia?
Mäci
27.07.2007 11:21:33
Mistä johtuu että Telet liikkuvat todella nihkeästi torilla? Onko käyttäjäkunta pieni vai ovatko kaikki vain fanaattisia Telecaster-tuulettimia?

Käyttäjäkunta on pieni JA fanaattinen :)
Kuka sitä nyt Telestään luopuisi!
Lonesome
27.07.2007 12:13:43 (muokattu 27.07.2007 15:05:48)
Mietipä tuossa hintaluokassa tätäkin vaihtoehtoa:

http://www.thomann.de/fi/peavey_generation_ex_tb.htm

joku täällä tilasi tuollaisen Generationin hiljan ja kehui kyllä.Muutenkin sanovat,että tuo olisi laadukkaampi kuin Affinityt.Tiedä sitten...

E:Se oli käyttäjä lonesome...se tilaaja nimittäin.

Joo miullahan se Piivi on. Suunnitelmissa on kirjoittaa jopa kunnon arvio, kun ehtii ja on enemmän ehtinyt soitella. Näistähän ei hirveästi tietoa tarjolla ole.

Ainakin tuossa Peaveyssä on tarjolla "täysimittaisia" eli perinteisiä yksityiskohtia enemmän kuin Affinity tai Standard Squierissa, vaikka tietysti eivät voi suoraan Fenderiä kopioida. Toisethan ei esim. vintage-mallisesta kaulan lakkauksesta tykkää, mutta minulle se oli tärkein ostoperuste. Kielet läpi rungon (leppää neljästä palasta) ja tallana perinteinen tuhkakuppi löytyy tästä myös.

Kiinassa tehdään halvalla tai vielä halvemmalla ellei suorastaan orjatyönä... Peaveyssä oli suoritettu jopa otelaudan viimeistely nauhojen osalta. Vähän karkeasti, mutta kuitenkin. Saattaa Squierin hinnassa olla myös Fender-lisää suhteessa ominaisuuksiin, imo.

Edit: Tuon kolmimikkisen Peavey Generationin vahvin puoli tuntuisi olevan ainakin vakiomikeillä noitten strato-tyylisten soundien puolella. Kaula- ja keskimikeillä löytyy helposti ainakin perinteistä blues-mureutta; sopii siis minulle, :)

Nuo keraamiset mikit on aika tehokkaat, mutta toisaalta talla-mikki on voimattoman tuntuinen. Mun piti vaihtaa tähän Japsi-Fender Straton keraamiset mikit, mutta siihen ei ole ihan akuuttia tarvetta. Mutta pitäis ehkä tehdä jotain tuolle talla-mikille. Jo Std Squierin Alnico saattaisi tehdä terää...

Kaula on asiallinen ja leveydeltään täsmää mun vaahterakaulaiseen japsi-Fenderiin yläsatulasta viimeiseen nauhaan saakka, mutta on hieman ohuempi.

Tuossa samansuuntaista kommenttia:

http://forums.peavey.com:8080/~Guitars/guests

...topic löytyy päiväyksellä 7/19/2007
"Rock 'n' Roll's a loser's game, it mesmerises and I can't explain, The reasons for the sights and the sounds" Ballad Of Mott The Hoople/Ian Hunter
Joees
27.07.2007 13:36:12

Onhan siinä. Hyvinkin lähellä mun erästä telesuunnitelmaa :-) Mulla olisi jo sellainen, tai olisi tulossa, jos eräs liike olisi vastannut. Mut ei.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Oi maamme juoppola synnyinmaa.
smio
27.07.2007 14:52:36
Sain vihdoinkin hankittua telen. Tokain ate-50, hemmetin hyvin soiva peli. Harmillisen vähän näita tuodaan maahan, ainakin noiden soitinkauppojen myyjien puheiden mukaan. Ainakin tokain telet tuntuu nykyään olevan aika harvassa.
author
27.07.2007 15:05:59 (muokattu 27.07.2007 15:12:03)
Huomasin eilen Rubikin keikalla, että heidän kitaristilaulaja soitti Vester -nimisellä telellä. Onko kukaan nähnyt/kuullut/kokeillut kyseisen merkin kitaroita missään?

Edit. Pienen salapoliisityöskentelyn jälkeen selvisi kyseessä olevan ilmeisesti saksalainen halpiskopio tele. Harmony Centralissa saanut peräti ysin yleiskeskiarvoksi.
Zed
27.07.2007 15:11:57

Huomasin eilen Rubikin keikalla, että heidän kitaristilaulaja soitti Vester -nimisellä telellä. Onko kukaan nähnyt/kuullut/kokeillut kyseisen merkin kitaroita missään?

Kaverini Vester-stratokopiolla tuli aikanaan soiteltua kyläillessä. Kyseinen yksilö on valehtelematta soitettavuudeltaan parhaita mallinsa edustajia, mitä olen koskaan käsitellyt. Halpiskitaroista ei tietenkään voi koskaan mitään varmaa sanoa näin pienen otannan perusteella (eikä aina kalliimmistakaan), mutta ainoa kokeilemani Vester on taatusti hintansa veroinen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)