Aihe: mikä säröpedaali
1
ahuJ
15.07.2007 23:22:47

millainen säröpedaali olisi hyvä Gio Ibanez GRX40 -kitaralle?
,,/ Black metal ,,/
Sambba
15.07.2007 23:59:03 (muokattu 16.07.2007 00:30:30)
Öh...

Vahvistimen merkki ja malli?
Musatyyli?
Bändi- vai kotisoittoon?
Mahd. budjettirajoitukset?

Nuo kun kerrot vielä niin eiköhän fiksummat (=joku muu kuin minä) osaa neuvoa eteenpäin...
Simple music for simple people, made by simple musicians...
osiris.
16.07.2007 03:25:43
Line6 Über Metal?
Nyt kävi näin.
Simo78
16.07.2007 08:28:41
http://www.thomann.de/fi/behringer_um_300.htm
Sirinän ja pörinän tuottamisen mestariteos...
McNulty
18.07.2007 15:23:24

Säröpedaalia ei osteta kitaralle.
Kannattaa nyt miettiä mitä oikeastaan tarvitset. On turha ostaa säröpedaalia jos esim. vahvistimessa on jo hyvä särö itsessään. Kuuntele sitä omaa soundia ja mieti ajan kanssa mitä se tarvitsee.

Itse yleensä lähden soundia rakentamaan siten, että mulla on pääkopassa voimakas ajatus ja näkemys siitä, mitä haluan. Se visio lähtee konkretisoitumaan siten, että laitan vahvistimen ns. flat-asentoon jossa jokainen EQ:n potikka on ns. kello 12 (keskellä liikerataansa). Sen jälkeen halutulla kitaralla säädetään vahvistimen EQ sen mukaan millaista soundia halutaan.

Ok, jos sitä haluttua särösoundia ei saa vahvistimesta suoraan (esim. Fuzz tai joku todella rankka Hi-Gain), niin silloin pedaali tulee tarpeeseen. Pitää vain miettiä millä yhdistelmällä pääsee parhaaseen lopputulokseen. Otetaan kuvitteellinen tilanne jossa kitaristilla on heikkogainisella säröllä varustettu vahvistin josta hän haluaa saada hi-gain soundin. Hän voi joko boostata sitä vahvistimen säröä Tube Screamer-tyylisellä overdrive-pedaalilla, tai hän voi hankkia vaikka Boss Metal Zonen ja käyttää vahvistimensa puhdasta kanavaa. Jotkut vaihtavat koko vahvistinta... tai yhdistelevät EQ-pedaalia ja erilaisia säröjä.

Säröjä kun on niin monia erilaisia, yleensä kuitenkin jaettuna kolmeen eri ryhmään: Overdrive, Distortion ja Fuzz. Fuzzit ovat "vanhoja" säristimiä, eli sitä 60- ja 70-lukua. Overdrive on sitten mieto särö joka "kevyesti yliohjaa" signaalin ruttuun. Distortion on sitten täydellisesti signaalin säröille ajava efekti.

Nyt kysymykset aloittajalle... eli:
Mitä sinä olet soundiisi vailla?
Mihin käyttöön?
Millaiseen musiikkin meinasit säröä hankkia?
Onko olemassa jotain esimerkkiä soundista jota haet (esim. joku toinen artisti)?
Mikä vahvistin?

Näillä eteenpäin.
Listen To Psychedelic Rock - http://www.techwebsound.com/
Ibanez_90
18.07.2007 15:44:07 (muokattu 18.07.2007 15:44:33)
On tullut monia säröpedaaleita kokeiltua, mutta kaikki muu on ollut sontaa paitsi Danelectro Metal Pedal.

Maineikkaita Bossin pedaaleita en osin ole kokeillut...

Mutta tietysti voit tehdä itsellesi palveluksen, ja ostaa kunnon vahvistimen, niin et tarvitse mitään SÄRÖ pedaaleita.
Maailman helpoiten väärennettävä allekirjoitus...
Numb
18.07.2007 15:51:49 (muokattu 18.07.2007 15:56:43)

On tullut monia säröpedaaleita kokeiltua, mutta kaikki muu on ollut sontaa paitsi Danelectro Metal Pedal.

No ohhoh. Ei varmaan kuitenkaan ihan kauhean montaa jos todella on noin :D

Se säröpedaalin hyvyys riippuu niin kovasti siitä mitä siltä haluaa.

Minusta esimerkiksi Bad Monkey on hyvä. Mutta jos soittaisin rässiä, niin se ei olisi hyvä, koska se on rässiin ja metalliin "mieto", ja omiaan blues/hard rock menininkiin.

Mutta tietysti voit tehdä itsellesi palveluksen, ja ostaa kunnon vahvistimen, niin et tarvitse mitään SÄRÖ pedaaleita.

Kainosti olen eri mieltä tästä. Vahvistimen oman särön tulee toki olla hyvä, jos säröisää soitetaan. Mutta esimerkiksi kompit ja soolot monasti kaipaavat hieman eri tyyppistä sointia, tai vaikkapa pientä boostausta siellä leadissa.

Lisäksi säröttimiä voi käyttää esimerkiksi seuraavasti:

Setup1: Vahvistin pikkurosolla kompeille, overdrivella lisää sointia sooloihin.
Setup2: Overdrivella mehukkaasti rouhiva komppi, toisella overdrivella soolo laulaa.
Setup3: Overdrivella tiukka-atakkinen komppi, distortion -säröllä sustainia ja boostia sooloon.

Vahvistimessa yhdet säädöt, kolmen särön yhteis/erillispelillä tehdään biisinmukainen soundi.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen
Numb
18.07.2007 15:59:33

No mutta ootas kun sillä buustaakin vahvistimen särökanavaa, niin kyllä aika varmana rässitkin lähtee.

No en mä kyllä oo kokeillu. Isot pojat sanoo.

Minä olen kokeillut, vaikken mikään kovin iso poika olekaan (73kg). :) Ja, jos soittaisin rässiä, hommaisin kyllä jonkin muun spedukan siihen. Tosin saattaisin tuon Monkeyn sooloboostina pitää...
brn2sk8
18.07.2007 17:29:19
Öh...

Vahvistimen merkki ja malli?
Musatyyli?
Bändi- vai kotisoittoon?
Mahd. budjettirajoitukset?

Nuo kun kerrot vielä niin eiköhän fiksummat (=joku muu kuin minä) osaa neuvoa eteenpäin...

Jeah, mutta yleisesti jos se vaan kysyy niin hyvä säröpedaali on mm.digitechin metal master, saa säädeltyä paljon omanlaisiakin juttuja jos osaa ja sitten kun vielä tosiaan tuot ilmi minkä tyylistä musiikkia soittelet niin on helpompi avittaa millasia settejä kannattaa hankkia :) Ei skitalla niin väliä, kyl pedaali sen särön aikaan saa kaikista soundeista ;D
Deal:leaD guitarrrr... Rauh "kuulin karoliinan lähteneen..." Popedaa suomen kesässä nurmipellolla les paulin säestyksessä, sitä mä miellän rakkaudeks...
Numb
18.07.2007 18:07:22

Jos haluat monipuolisen, niin Visual Soundin Jekyll & Hyde on aika kova sana siinä.
ankkiz
21.07.2007 23:13:32

Dime distortion on loistopeli. Lähtee kasarit ja tapot ihan vain "tatsia" vaihtamalla. Korostaa voi toki midskuuppinapilla, ja/tai lisäämällä säröä ja/tai bassoa.
Myy mulle vahvistin! (ks. Tori-ilmoitukseni)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)