Aihe: sounds 'n sounds
1
pandaren
20.06.2007 16:14:13
elikkäs haluisin kuulla teiän mielipiteet mimmosta settiä mun kannattais hankkia. tossa 7 vuotta naksutellut yamaha clavinovaa ja siitä otettu kaikki irti. nyt pitäis päästä tekee musaa kunnolla.

softat myöhemmin mutta kiinnostaisi tuo yamaha motif xs. bändi olis, soitellaan semmosta indie/post-rockia ja pitäs saada nyt elektronista messiin. budjettina semmonen n.3000e
oon vaan miettiny et kannattaako tuota uutta yamahaa ostaa, vai pitäisikö hommaa esim Juno-G, koska se sisältää niin hyvät ominaisuudet elektro-taustoille ja sitten joku järeämpi työasema.

soundit on tärkeitä, joten motifissa ei olisi ainakaan siitä ongelmaa, mutta toisaalta onko siitä tarpeeksi elektronisen musiikin tekemiseen. elikkä bändin kanssa soittaisin, mutta sitten ihan omaa sooloilua 90% puhtaasti konemusiikkia veikkaisin.

onhan tuo summa paljon rahaa, joten haluan olla aivan varma investoinnistani :)

Pikaista apuja ja vinkkejä toivoen
-panda
Leikari
20.06.2007 16:49:12 (muokattu 20.06.2007 16:59:27)
en noista indierock-soundeista tiedä, mutta hakisin nimenomaa oikean syntetisaattorin eikä mitään samplepohjaista laitetta

http://www.thomann.de/fi/syntetisaattorit.html

Accessin Viruksen pistäisin ykkössijalle - PolyEvolverissa polyfonian vähäisyys rassaa eikä siksi mielestäni ole mikään ensisyntikan ostajan laite. Noissapa raha melkein meneekin, mutta bändin kanssa soittelut hoituu kyllä.

Omat äänitys/sekvenssointi -hommat tekisin tietokoneella - sinne ohjelmistoksi esim. Sonar. OHjelman softasyntikoista saa lisuketta soundimaailmaan. Softia voi sitten ostaa erikseenkin lisää - - valinnanvaraa kyllä riittää.

Jos rautapuoli viehättää enemmän niin Virukselle täydennystä voi hoitaa tarpeen mukaisilla virtuaalianalogi tai samplepohjaisilla all-round -syntikkamoduleilla. JÄlkimmäinen on tarpeen mikäli kaipaat "luonnollisia" soitinäänijäljitelmiä (ei vaikuta päällimmäisimmältä tarpeeltasi) - niissä vaan soundien muokkausmahdollisuudet eivät oikeissa syntikkasoundeissa tahdo riittää (virtuaali)analogien tasolle. Samplepohjaiset syntikat kuullostavat loppujenlopuksi yleensa aina "samalta" - virtuaalianalogisissa soundin tekemisessä on nykyään lähinnä vaan oma taito ja mielikuvitus rajana (toki vähentävän synteesin rajoissa).

Virtuaalianalogien eri merkkien perussoundeissa on eroja - niihin kannattaa perehtyä ajan kanssa - tai ostaa käytettyjä edullisesti - - - tai kokeilla vaikkapa silloin tällöion edullisesti näkyvää Yamahan tx81z FM-syntikkamodulia tai casion MZ-sarjalaista phasedistortion synaa (päälle satasella saa, mutta soundit pitää käytännössä tehdä molempiin itse ellei halua kuullostaa kliseiseltä kasarilta)

Kyllähän juno-G kuullostaa hyvältä - samplepohjaisena se vaan voi pian alkaa puuduttamaan - - vaikka hinta ei hirvitä niin epäilen sen riittävyyttä pidemmän päälle. Reilu tuplahinta Viruksesta on kyllä rahansa väärti - (virtuaali)analogisyntikan soundit eivät vanhene.
Nakkiso
21.06.2007 13:10:29
Mihinkään soittimeen ei kannata tommosta rahasummaa laittaa kokeilematta. Kyllä näiden laitteiden soundeissa eroja on ja niiden paremmuus on aina makuasia. Synapuolelta mulla on itselläni Roland JX-8P 80-luvun puolesta välistä. Niitä liikkuu suht. usein muusikoiden.netin torilla hintaan 300-400€ ja soundi on mun mielestä niin hyvä, etten vaihtaisi yhteenkään 6 X kalliimpaan virtuaalianalogiin. Eli makunsa kullakin.
Leikari
21.06.2007 15:14:37
Mihinkään soittimeen ei kannata tommosta rahasummaa laittaa kokeilematta. Kyllä näiden laitteiden soundeissa eroja on ja niiden paremmuus on aina makuasia. Synapuolelta mulla on itselläni Roland JX-8P 80-luvun puolesta välistä. Niitä liikkuu suht. usein muusikoiden.netin torilla hintaan 300-400€ ja soundi on mun mielestä niin hyvä, etten vaihtaisi yhteenkään 6 X kalliimpaan virtuaalianalogiin. Eli makunsa kullakin.

minulla viimeisin uutena ostettu - jo hintaansa pudottanut - syntikka on novationin nova (3.0) ... siitä siis jo vuosia aikaa. Edellinen uutena ostettu oli Korgin N1R samplepohjainen syna - poistohintaan.

sen jälkeen olen ostanut mm. rolandin d-550 jne... + vaikka mitä

kokeilematta en ostaisi minäkään uutta & kallista

Virus on mielestäni silti hyvä peruskone ja hintansa väärti (vaikka minulla ei sitä olekaan) kysyjän tarpeeseen.

JX-8P:tä liikkuu kuitenkin varsin harvoin. Mattosoundeissa se kyllä on hyvä, mutta all-round -synasynana ei yksin riitä tähän päivään. VIruksesessa on ja saa pidettyä modernimmat soundit ml. nykymusassa tärkeät arpeggiot.

Omat vermeeni kattavat muutamasta aidosta analogivehkeestä S-syntikoiden, FM-syntikan ja samplereiden sekä melkein tätä päivää edustavan VA:n + jotain softaa. Kaikessa on puolensa. Näkisin, että soittajalla kannattaa olla yksi tinkimättömästi hyvä omien tarpeiden mukainen peruslaite - settiä voi halutessaan täydentää esim. käytetyillä eri tyylisillä laitteilla.

... niin, olen kyllä silti sitä mieltä, että JX8P kannattaa ostaa talteen jos vain kohtuuhinnalla vastaan tulee & uskoo ko. tyyppisellä olevan maustetta omaan soundimaailmaan
pandaren
27.06.2007 03:23:37
kiitos vaan vinkeistä. homma on kuiteskin se, että nyt pitäs saada semmonen vehje millä pärjäis kauan. ite just oon rakastunu noihin sampleihin mitä esim. motifissa on, mutta totta on että muokattavuus on melko vähissä ja kyllästymisaste saattaa olla melkoisen korkeakin.

ajattelin vain, että eikös työasema kuitenkin kannattaisi ostaa, jos haluaa pitkän tähtäimen sijoituksen? ostaisin vaikka minkälaisia analogisia vempaimia ja vanhoja klassikoita, jos rahaa olisi, mutta nyt täytyy saada yksi kova rauta, jolla pystyisi mahd. monipuolisesti tekemään musiikkia.

innostusta ja kärsivällisyyttä ainakin löytyy (vielä), mutta kauan olen jo pähkäillyt sitä "oikeaa" soitinta. kehitys menee eteenpäin kokoajan ja sillehän me ei voida mitään :)
pandaren
18.07.2007 03:37:17
tuli vielä mieleeni, etten ole Acces Virus Ti:hen törmänny missään liikkeessä. Olisi mukava päästä sitä kokeilemaan. :( satutteko Helsingissä tietämään mitään liikettä, josta moinen rakkine löytyisi?
Canttori
18.07.2007 12:55:08 (muokattu 18.07.2007 12:56:45)
Jos saat samalla rahalla monta kimpaletta kultaa tai yhden ison läjän paskaa niin kumman otat? :)

Jos tosiaan haluat mitään uskottavaa elektroäänimaailmaa, niin joudut ostamaan läjän vanhoja syntikoita. Tietenkin voi olla hyödyllistä bändikäytössä olla yksi sellainen perussyna, varsinkin jos tarvit sitä sekua, mutta isoa järettömän kallista työasemaa ei kannata ostaa, varsinkaan kun saat paremmat elektrosoundit siitä 150 eken ESQ 1 tms vintagesta.

Toinen toimiva linja on lähteä tuolle Leikarin mainitsemalla virtuaalilinjalle, siinä säästää tietenkin tilaa (vaikka saahan klassikoitakin räkissä).

Edit. Ja noiden vanhat vehkeet ovat soundiltaan ajattomia, toisin kuin suuri osa uusista.
"Muista muuttaa Poincaré-invariantti aktio yleisesti kovariantiksi ennen mitään rouhintaa!"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)