Aihe: ENGL FireBall 60W -kokemuksia
1 2
Myrtilla
18.07.2007 12:03:29 (muokattu 18.07.2007 12:17:08)

Olen nyt ensimmäistä kertaa elämässäni (keikan vuoksi) hommaamassa kunnon kitarakamoja ja päädyin siihen, että yritän tehdä jonkin "varman" valinnan. Perehtyneisyyteni kitarakamoihin kun on niin vähäinen, etten taida edes yrittää alkaa "kikkailemaan" ja kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja.

Metallia ajattelin siis jatkossa soitella yhdistelmällä: Englin Fireball nuppi + 2 x 12" kaappi. Mitä mieltä olette te, joilla on jotain kokemusta tuosta fireballista? Yritin etsiä jo haulla, mutta tahtoisin lisää kokemusperäistä tietoutta :).

Edit. En ole suinkaan ostamassa 12 x 12" rantahuvilaa :DD
Enemmän rässiä, vähemmän ressiä.
Torniojaws
18.07.2007 12:05:59 (muokattu 18.07.2007 12:13:47)

OT:
12 x 12" kaappi

Melkoinen rantahuvila ;-o

Ja Fireballista pitäisi irrota hyvin metallinen äänimaailma, Studiomeininkiä kuulet vaikkapa Scar Symmetryn molemmilla levyillä, joissa suurin osa komppikitaroista on Fireballilla nauhoitettu (osa Powerballilla).
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
lapio
18.07.2007 12:14:34

Ja Fireballista pitäisi irrota hyvin metallinen äänimaailma,

Ja mökää ja säröä varmasti riittää jos soundi miellyttää. Olen kerran päässyt vahvistinta luukuttamaan kunnolla ja ihan pätevähän se metalliin kyllä on. Monipuoliseksi en kyllä haukkuisi oman kokemuksen perusteella, kun aika hevipainotteinen soundivalikoima oli.
tommiot
18.07.2007 12:16:09
Ja Fireballista pitäisi irrota hyvin metallinen äänimaailma,

Mikä onkin ihan mielipidekysymys, jossa ei kannata luottaa muiden mielipiteisiin. Mun mielestä se kuulostaa nimittäin paskalta.

En tarkoita tällä että Fireball on huono vahvistin, vaan että mä en siitä tykkää, mikä taas tarkoittaa että kannattaa ehdottomasti testata omilla korvilla vahvistinta, varsinkin kun tuossa hintaluokassa ollaan ja on tarkoitus kai pidempiaikainen kaveri saada.
Myrtilla
18.07.2007 12:20:58

OT:

Melkoinen rantahuvila ;-o

Ja Fireballista pitäisi irrota hyvin metallinen äänimaailma, Studiomeininkiä kuulet vaikkapa Scar Symmetryn molemmilla levyillä, joissa suurin osa komppikitaroista on Fireballilla nauhoitettu (osa Powerballilla).

Ja kiitos vinkistä, täytyypä kuunnella...

Hih ja juu en ihan tosiaan tuon kokoista järkälettä ole hankkimassa egoni boostaamiseksi ;)
Myrtilla
18.07.2007 12:23:29

Mikä onkin ihan mielipidekysymys, jossa ei kannata luottaa muiden mielipiteisiin. Mun mielestä se kuulostaa nimittäin paskalta.

En tarkoita tällä että Fireball on huono vahvistin, vaan että mä en siitä tykkää, mikä taas tarkoittaa että kannattaa ehdottomasti testata omilla korvilla vahvistinta, varsinkin kun tuossa hintaluokassa ollaan ja on tarkoitus kai pidempiaikainen kaveri saada.

Hmmm...no, voipi olla että kokeilen sitten kuitenniin. Parempi olla hötkyilemässä, kun kamoihin pistää yli puolet omaisuudestaan.

Mättöön kuitenkin haen kamoja ja todella vaikea yrittää ratkaista, että minkälaisen "kaverin" kanssa tässä sitten jaksaisi pidemmän aikaa.
Torniojaws
18.07.2007 12:28:13

Vastaavia nuppeja testattavaksi voisivat olla:

Peavey 5150/6505 (takuuvarma peli, tosin jos uutena ostat niin vaihdata tuliterät etuasteputket)
Marshall JCM900 Hi Gain Dual Reverb (livenä erittäin muikea, muttei niinkään nauhoitushommissa)
Engl Ritchie Blackmore (hiukan avoimempi ja räyhäkämpi soundi kuin Fireballissa)
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
Myrtilla
18.07.2007 13:34:05

Kiitos tuhannesti mielipiteistä. Mukavaa että niitä tuli tämänkin verran näin lyhyessä ajassa. Olen nyt sitten ihan sekaisin, mutta pitää tehdä vielä kierros musaliikkeissä jos jotain selkenisi...

Ja pidän nuo mainitsemanne ehdokkaat mielessä.
tommiot
18.07.2007 13:48:27
Kiitos tuhannesti mielipiteistä. Mukavaa että niitä tuli tämänkin verran näin lyhyessä ajassa. Olen nyt sitten ihan sekaisin, mutta pitää tehdä vielä kierros musaliikkeissä jos jotain selkenisi...

Ja pidän nuo mainitsemanne ehdokkaat mielessä.

Huomioi myös että kaappi vaikuttaa sitten saundiin yhtä paljon kuin nuppikin. :)
seppo69
18.07.2007 13:52:13
Minkälainen sun nykyinen laitteisto on tällä hetkellä?
Myrtilla
18.07.2007 14:15:47 (muokattu 18.07.2007 14:16:25)

Minkälainen sun nykyinen laitteisto on tällä hetkellä?

No sehän tässä on, kun sitä ei ole...oon saanut kaiken isän humppajäämistön, jota ei lasketa. Ja nyt sitten kun keikalle lähdetään ja olen muutenkin valmis treenailemaan jatkossa jopa kitaraakin, niin pakko se on vihdoin hommata kunnon vehkeet.

Se vaan on näissä kauhean hankalaa mulle, kun ei mulla ole kunnollista näkemystä siitä mitä tarvitsen ja mikä sitten toimisi myös keikkasoitossa. Mä vaan soitan :).
tommiot
18.07.2007 14:20:15
No sehän tässä on, kun sitä ei ole...oon saanut kaiken isän humppajäämistön, jota ei lasketa. Ja nyt sitten kun keikalle lähdetään ja olen muutenkin valmis treenailemaan jatkossa jopa kitaraakin, niin pakko se on vihdoin hommata kunnon vehkeet.

Se vaan on näissä kauhean hankalaa mulle, kun ei mulla ole kunnollista näkemystä siitä mitä tarvitsen ja mikä sitten toimisi myös keikkasoitossa. Mä vaan soitan :).

Mee musaliikkeeseen, ota vielä joku kaverikin mukaan jos sulla on sellaisia jotka ymmärtää yhtään kitaroista, ja etsi se vahvari joka saa eniten sukat pyörii jaloissa. Ja kannattaa aika rohkeesti vähän kovempaa soittaa, että saa kuvaa miltä se vahvistin oikeesti sitten kuulostaa.
Myrtilla
18.07.2007 14:23:38

Mee musaliikkeeseen, ota vielä joku kaverikin mukaan jos sulla on sellaisia jotka ymmärtää yhtään kitaroista, ja etsi se vahvari joka saa eniten sukat pyörii jaloissa. Ja kannattaa aika rohkeesti vähän kovempaa soittaa, että saa kuvaa miltä se vahvistin oikeesti sitten kuulostaa.

Juu niin mä tässä itseasiassa teen tuotapikaa ja otan mukaan tuon meidän bändin oikean kitaristin.
seppo69
18.07.2007 14:27:09

Olin juuri sanomassa samaa. Ja se vielä, että kannattaa ajoittaa se testaus useamman
päivän ajalle, koska se mikä kuulosti hyvältä eilen, ei välttämättä kuulostakaan niin hyvältä tänään.
Eli se vahvari mikä kuulostaa joka päivä hyvältä on sun juttu =)
mailbag
18.07.2007 14:41:32
Huomioi myös että kaappi vaikuttaa sitten saundiin yhtä paljon kuin nuppikin. :)

noh empä nyt noinkaan sanoisi, en ole kuullut huomattavia eroja eri kaapeilla ;)

ja niin, loistava nuppi metallin räimeeseen tuo fireball, aukeaa rahtusen ennen 6505:sta joten voi jopa soitella ilman korvatulppia, soundi on täyttä murhaa
tommiot
18.07.2007 14:46:07
noh empä nyt noinkaan sanoisi, en ole kuullut huomattavia eroja eri kaapeilla ;)

No mä oon testannu omaa nuppia muutamalla kaapilla... Behringerin halpiskaapilla, Framuksen 2x12 V30 kaapilla, Marsun 1960AX kaapilla, ja samalla kaapilla, johon vaihdoin myöhemmin kahden Greenbackin tilalle V30.

Kaikki kuulosti erilaiselta, vaikka perussaundi on sama.
Myrtilla
20.07.2007 00:23:42 (muokattu 20.07.2007 00:24:19)

Jee. Nyt olen sitten Englin 2 x 12" kaapin ja Screamer-nupin ikionnellinen emäntä :). Ei riitä sanat kertomaan tätä tunnetta, kun ensimmäistä kertaa elämässä kokee mitä sähkökitaran soittaminen oikeasti on. Kummasti kiinnostaa jatkossa alkaa harjoitella kunnolla kitarankin soittamista. Olen kai sitten välineurheilija.

Päädyin sen Fireball-nupin sijaan tuohon Screameriin, sillä Fireballin murhaussaundi ei oikein vakuuttanut. Siinä oli liikaa jotain riipivää, kylmää sirkkelimäisyyttä. Ei tarpeeksi jytky särö mun makuuni. Onneksi tuo Screamer oli vielä halvempikin.

Engl toimii kyllä kuin enkeli, ei tarvitse yhtään miettiä teinkö oikean valinnan.

Kiitos tosiaan vielä mielipiteistänne, niistä oli apua. Sitä kun ei aina luota omiin korviinsa jossain musaliikkeen paniikkiolosuhteissa...
seppo69
20.07.2007 12:19:30
Onneksi olkoon! Ei muuta kuin netti kiinni ja soittamaan!
Nacher
20.07.2007 13:09:58
Jee. Nyt olen sitten Englin 2 x 12" kaapin ja Screamer-nupin ikionnellinen emäntä :). Ei riitä sanat kertomaan tätä tunnetta, kun ensimmäistä kertaa elämässä kokee mitä sähkökitaran soittaminen oikeasti on. Kummasti kiinnostaa jatkossa alkaa harjoitella kunnolla kitarankin soittamista. Olen kai sitten välineurheilija.

Päädyin sen Fireball-nupin sijaan tuohon Screameriin, sillä Fireballin murhaussaundi ei oikein vakuuttanut. Siinä oli liikaa jotain riipivää, kylmää sirkkelimäisyyttä. Ei tarpeeksi jytky särö mun makuuni. Onneksi tuo Screamer oli vielä halvempikin.

Engl toimii kyllä kuin enkeli, ei tarvitse yhtään miettiä teinkö oikean valinnan.

Kiitos tosiaan vielä mielipiteistänne, niistä oli apua. Sitä kun ei aina luota omiin korviinsa jossain musaliikkeen paniikkiolosuhteissa...

Onnea vain, että sopivat kamat löytyivät. Pakko vain sanoa, että tuo kuvaus vähän ristiriidassa oman käsitykseni kanssa, kun itselläni Screamer kuulosti ihan ponnettomalta/munattomalta/liian rokilta verrattuna Fireballiin. Noh, makuja jokaisella :). Varsin erilaiset vahvistimethan nuo ovat lopulta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)