Aihe: Tietokone Pa-käyttöön
1 2
Sir Zephyr
17.07.2007 01:05:13
Olen pohtinut josko myisin nykyiset, halvahkot behkun efektiprossut ja kompurat, ja siirtyisin käyttämään tietokonetta koko äänentoiston efektointiin / prosessointiin.
Yllättävän vähän tästä aiheesta on ainakin puhuttu, mutta onko täällä ihmisiä, jotka käyttävät konetta myös livemiksaukseen?

Nykyisin kun esim. kjaerhus audiolta saa ilmaiseksikin jo varsin laadukkaita kaikuja, kompuroita yms. Kun lisäksi omistan jo nyt äänikortin jossa on 10 inputtia ja 10 outputtia, olisi helppo laittaa yksittäiset kanavat insertistä koneelle ja takaisin pöytään. Kelvollisen tietokoneenkin saisin lähes ilmaiseksi. Kaiken kukkuraksi käyttämässäni puoli-ilmaisessa Reapperissa on todella monipuoliset käyttömahdollisuudet, joten tälläisellä setupilla ei tulisi laitteiston rajoutukset kovin nopeasti vastaan.. Tietokoneen luotettavuudesta sen verran että itse en ole saanut Reapperia noin vuoden päivittäisen käytön aikana kaatumaan vielä kertaakaan, joten tältäkin osin se kilpailee varsin tasapainoisesti ainakin noiden behkujen kanssa..

Lopuksi korostaisin että kyseinen setuppi tulee harrastekäyttöön, joten laadukkaat efektiprosessorit voittavat varmasti laadullisesti kyseisenkaltaisen kyhäelmän, mutta monipuolisuus/hinta-laatusuhde olisi ratkaisulla tuollaisella mielestäni kohdallaan..

Lopuksi vielä käyttökohteita:

Lauluihin -> reverbiä, delayta ja tarvittaessa kompuraa..

Basariin -> EQ:ta ja kompuraa

Kitaroihin -> Tarvittaessa Eq:ta

Masteriin -> Eq ja limitteri..

Tuossa vähän esimerkkejä käytöstä..

Sana on vapaa..
Sir Zephyr
17.07.2007 01:06:26
Lisäänpä vielä että lisäksi tuollaisella systeemillä saisi tarvittaessa tehtyä helposti laadukkaita moniraitaisia live-äänityksiäkin...
dewil
17.07.2007 12:39:46

No ainakin sä saat jänniä hetkiä elämääsi, jos äänentoistosi kiertää tietskarin kautta. Se näet kaatuu takuuvarmasti ennemmin, tai myöhemmin.
Pahimmassa tapauksessa lyö kaatuessaan päälle vielä jonkun hauskan häiriöäänen ulostuloihin, kuurouttaen yleisön ja rikkoen PA:n
En haluaisi olla pahan ilman lintu, mutta yleisötapahtumissa kannattaa pelata näissä asioissa varmanpäälle.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Soolokitaristi
17.07.2007 13:45:21 (muokattu 17.07.2007 14:09:03)
Itse olen soittanut syntikat tietokoneella noin 5 vuotta ja alkuaikojen jälkeen ei ole kone keikoilla kaatunut. Ja synahommissa voin taata, että se kone käy hyvin paljon kovemmalla kuormalla kuin tuossa sun aikomassasi käytössä (eli täysillä).

Eli jos koneessa on riittävästi tehoa (kaikissa tällä vuosituhannella ostetuissa on), ei ongelmia pitäisi ilmetä. Rahalla saa tietysti varmuutta lisää. Lähinnä kannattaa panostaa koneen käyttämän sähkön laatuun. Esim. satasella saa jo upsin mikä pyörittää konetta 10 min sähkökatkon jälkeenkin (ja suojaa virtapiikeiltä yms). Itselläni ei kyllä tuollaista ole ikinä ollut eikä mitään muutakaan kahta viimeistä keikkaa lukuunottamatta, joilla olen ottanut sähköt basistin virtaputsaajasta.

Tuo että "windows kaatuu aina" on aivan myytti. Itselläni on ollut kone päällä kuukausitolkulla, enkä näe miksi tilanne muuttuisi jos kone kannetaan kotoani johonkin toiseen paikkaan. Eivätkä nuo muutkaan pa-laitteet niin luotettavia ole. Meillä esim. Alesiksen kaikulaitetta joutuu boottailemaan toistuvasti. Joskus ollaan vasta keikan jälkeen huomattu, että vehje on ollut pois toiminnasta koko keikan ajan.

Eli anna mennä vaan...

E: Niin ja tietysti kannettavalla tuon sähkön kanssa ei ole ongelmia, itse en vain kannettavaa ole käyttänyt kun niissä ei tehot riitä synakäyttöön. Nuo Kjaerhusin efektithän mainostavat olevansa nimenomaan hyvin vähän tehoa vieviä, joten senkään puolesta koneen tehon ei pitäisi olla mikään ongelma. Olen itsekkin miettinyt josko kakkoskoneen laittaisi efektilaitteeksi, mutta toistaiseksi en ole jaksanut nähdä vaivaa ja toisekseen tuo Terratecin 8-kanavainen äänikortti, joka minulla on ei kestä roudausta (se oli minulla jonkun aikaa synakäytössä). Siintä irtoaa nimittäin I/O-kortti sisältä ja sitten pitää käyttää ruuvaria, että sen saa painettua takaisin paikoilleen. Eli kyllähän minullakin noita ongelmia on ollut tuon koneen kanssa, mutta ei ikinä keikan aikana.
Roberto
17.07.2007 18:32:31

Jotkut käyttää läppäreitä Toolsin kannsa etupäässä efektihommissa, mut latenssit ja muut saattaa tietty jossain kohtaa ahdistaa. Toisekseen ne koneet on tietääkseni macceja, ei pc:itä, ihan vaan varmuuden vuoksi.

Itse en lähtis tohon hommaan.
Roberto
17.07.2007 18:36:25

Tuo että "windows kaatuu aina" on aivan myytti. Itselläni on ollut kone päällä kuukausitolkulla, enkä näe miksi tilanne muuttuisi jos kone kannetaan kotoani johonkin toiseen paikkaan.

Mulla kaatuu aika useinkin windows. OS X:kin joskus, mut tuhat kertaa harvemmin. Se toinen paikka voi olla esim muutamankin tunnin auto ja/tai rahtikyydin päässä jolloin kunnolliset kuljetuslootat ja muut asiat on varsin tärkeitä laitteiden hengissäpysymisen kannalta. Ja kun se kaatuminen tapahtuu kerran, se on jo kerta liikaa.

Eivätkä nuo muutkaan pa-laitteet niin luotettavia ole. Meillä esim. Alesiksen kaikulaitetta joutuu boottailemaan toistuvasti. Joskus ollaan vasta keikan jälkeen huomattu, että vehje on ollut pois toiminnasta koko keikan ajan.

Jos joku Alesiksen paavo on sulle vertailukohta "pa-laitteesta" (mitä nekään sit ikinä on) niin morjens.
poro80
17.07.2007 19:30:39
Minäkin moista miettinyt jo jonkin aikaa olen! Ajatus on ollut rakentaa tietokone 3U serveri koteloon, lisätä samaan räkkiin etuaste ja patchbay. Itse prosessointiin EQ:t, kompuroita, gateja ja muutama kaiku...jne. "Fyysistä mikseriä" en ajatellut käyttää ollenkaan. Nauhoitellut olen tuolla kokoonpanolla (pl. PC normikotelossa) muutaman kerran 8 raitaa kerralla ja hyvin on toiminut. Latenssin kanssa oli aluksi ongelmia, mutta nekin ratkesivat. Kertaakaan ei ole PC kaatunut!!! Miksaamiseen täytyisi olla kyllä joku hyvä kontrolleri.

Nykyaikaiset digimikserit alkavat olla aika lähellä etuaste + tietokone + kontrolleri yhdistelmiä hyvin optimoituina !?!?
Scram Rock?
Roberto
17.07.2007 19:48:22

Ottakaa vaikka joskus aikaa kauan kestää siitä kun mikä tahansa kone kaatuu, ja se pitää buutata, softat käynnistellä ja tsekkailla kuosiin, ja kuinka monta säkeistöä ja kertsiä vaikkapa leadilaulua siinä kohdin jää saapumatta ihmisten kuuluville.
Sir Zephyr
17.07.2007 20:23:07
Luotettavuudesta on heränny varsin runsaasti keskustelua.. Itse olen sitä mieltä että kun koneeseen asennetaan vain tarvittavat windows osiot ja muutamat musiikkiohjelmat, eikä se ole yhteydessä nettiin, niin on mahdollista päästä varsin luotettavaan lopputulokseen. En väitä että se riittäisi ammattilaisille, mutta jos referenssinä on esim. behringerin budjettiluokan vimpaimet, olettaisin että samalle tasolle päästään helpostikkin..

Käyttö tulee olemaan kuitenkin pääasiassa treeniksellä, koska keikkoja ei vielä juurikaan ole. Kone mahdollistaisi soittakämpällä myös pienimuotoisen "studiokäytön", DVD:n katselun, MP3 kuuntelun, Efektiprosessorin ja esim biisien opettelun Guitar Pro:lta... Eli monipuolisuutta tässä lähinnä haetaan.

Lisättäköön että budjettini tuolle hommalle on n. 50e, jonka saisin luultavasti pelkästään behringerin kaikulaitteen myymällä.. 17" TFT näytön, ja tuon äänikortin omistan jo valmiiksi. Ja kaverini lupaili myydä 1800+/512Mt/80Gb AMD:tä, juurikin tuolla 50 eurolla.. Joten paketti ei käytännössä maksaisi mitään, inserttipiuhoja lukuunottamatta..

Roudaushan tuollaisen paketin kanssa on toki hieman vaikeampaa, mutta kuten mainitsin jahka toimintaa saadan vähän ammattimaisempaan suuntaan, tullaan kamat varmasti vaihtamaan laadukkaampiin yksittäisiin efektiprosessoreihin...
Roberto
17.07.2007 21:03:20

Jep, puuhasteluhommissahan asia on varsin eri.
aimotuska
17.07.2007 22:47:17 (muokattu 17.07.2007 23:00:36)
Ota huomioon, että tietokone ei oo mikään universaali musta laatikko, jolla mikä tahansa softa pyörii kuin unelma. Ne sisuskalutkin pitää valikoida sinne.

Sinänsä mä olen aika allerginen windowsille -- nörtti kun olen -- mutta käsittääkseni winkkari itse, eli siis se käyttiksen ydin on varsin vakaa systeemi. Ysivitska ja ysikasi tuli kuuluisaksi jatkuvasta kaatuilustaan siksi, että oheislaitevalmistajat teetti ajurinsa (ja vissiin kaiken muunkin suunnittelun) jossain vinkuintiassa mahdollisimman halvalla ja se sitten näkyi.

Tuosta vitsauksesta ei olla kuitenkaan vieläkään päästy, vaikka mikkisofta yrittääkin kovasti taistella sitä vastaan ajurien sertifioinnilla ja muulla kansallissosialismiin vivahtavalla toiminnallaan. Eli käytännössä jos sä meinaat hommata tietokoneen, jonka rauta on edelleen tasoa "behringer", sä tuut todennäköisesti kokemaan noita kaatumisia. Tai sitten et, tuurilla ne oheislaitekombinaatiot saattaa toimiakin yhteen ilman sen suurempia kompasteluita. Mut kun sun pitäis päästä 100% varmuuteen siitä, että emo X ei tee omia kommervenkkejään prosessorin Y tai näytönohjain Ö kanssa.

Lopputulemana sä oot tietokoneen komponenttien valinnan kanssa ihan täsmälleen samoissa asetelmissa kuin jos olisit kaupassa taivastelemassa behringerin ja avalonin hintaeroa. Halvempi itsekyhätty tietokone on melkeinpä epävarmempi kuin yksikään behringer -- ne on sentään behkun tehtaalla edes kertaalleen testattuja.

Sitten tulee vielä se, että toimiiko ne softat varmasti sen kulloisenkin rautaläjän kanssa yksiin. Käytännössä homma olis sama kuin kolvaisit itse behringerin sisuskalut yhteen ja downloadailisit netistä jotain muusikoiden.netissä kehuttua softaa sinne sisälle ja toivot, että se toimii...

Makkeja käytetään näissä hommissa just siksi, että tehtaan sedät on tehny jo ne tärkeimmät valinnat sun puolesta, eikä siinä oo enää jätetty niin montaa miinaa poljettavaksi kuin PC:n kanssa.

Anteeksi kyynisyyteni, mut mä vaan yritän olla realisti ja käännellä sitä kolikkoa sulle vähän eripäin. :)
Tyhymä
musamies
17.07.2007 23:03:12 (muokattu 17.07.2007 23:16:24)
Masteriin -> Eq ja limitteri..

Muuten tuntus hyvältä idealta, mutta eikö toi limitteri olisi varminta olla rautavehje jos tosiaan käy niin, että tietokone innostuu työntämään ulos LUJAA jotain häiriöääntä, eikä sen tarvi olla kuin yksi ohjelma, joka tekee tuollaisen tempun.

Eli käytännössä jos sä meinaat hommata tietokoneen, jonka rauta on edelleen tasoa "behringer", sä tuut todennäköisesti kokemaan noita kaatumisia.

Meikäläinen kokeili menneinä vuosina tietokoneliikkeen pitämistä. Kasasin koneita erilaisiin ammattikäyttöihin tehtaan hallintokoneeksi, panttilainaamoon hoitamaan kaikkia rutiineja, kunnanvirastolle, maatalouksiin jne. Sanomista olisi tullut jos koneet eivät olisi toimineet kunnolla. Oma käsitykseni on, että jos tietokone on kunnossa eikä ohjelmat sitä kaada, ei kone vähän väliä kaatuile. UPS:i pitää olla ettei kaatua verkkovirtojen epämääräisyyden takia.

Omassa koneessani tosin on ilmeisesti virtalähde ottanut vähän itseensä kun puhaltimen väliin meni joku plugi tms. ja se pääsi kuumenemaan niin, että haisi palaneelle. Eli kone ei ole tällä hetkellä täysin kunnossa ja siksi se sammuu välillä.
aimotuska
17.07.2007 23:07:27
Muuten tuntus hyvältä idealta, mutta eikö toi limitteri olisi varminta olla rautavehje jos tosiaan käy niin, että tietokone innostuu työntämään ulos LUJAA jotain häiriöääntä, eikä sen tarvi olla kuin yksi ohjelma, joka tekee tuollaisen tempun.

Tai joku raivostuttava dialogi pamahtaa yhtäkkiä esille ja päästää 300dB:n voimakkuudella sen v*ttumaistakin v*ttumaisen DING! äänen... :)

Rosvosektori... sinulla OLI neljätoista yläpäätä....
Tyhymä
musamies
17.07.2007 23:14:43 (muokattu 17.07.2007 23:15:08)
Tai joku raivostuttava dialogi pamahtaa yhtäkkiä esille ja päästää 300dB:n voimakkuudella sen v*ttumaistakin v*ttumaisen DING! äänen... :)

Samaa mieltä! Vähintään limitteri oikein säädettynä on syytä olla rautavehje.
Soolokitaristi
18.07.2007 01:31:23
Kuten todettu helpolla ei koneen kanssa pääse. Voisin kirjoittaa tähän melkein kirjan noista jutuista mitkä asian voi sotkea. Esimerkikis uusimman koneeni kasaukseen käytin tasan yhden päivän (siis ruuvien kiristämiseen, nippusiteiden laittelemiseen yms.). Silti se, ei lähtenyt yhden roudauksen jälkeen käyntiin. Syynä oli tuulettimen kaapeli, joka oli mennyt prosessorituulettimen lapojen väliin ja näin ollen tuuletin ei käynnistynyt, prosessorin lämpötila nousee luonnollisesti näissä tapauksissa noin "sekunnissa" yli sallitun 75 asteen ja sammuttaa itsensä. Käyttäjälle tämä tietysti näkyi vain koneen täysivaltaisena pimenemisenä (kaikki tuuletinhälytykset on laitettu pois päältä, mutta onneksi lämpötila-anturit ovat päällä). Vähän alkoi olla jo palaneen käämin hajua nenässä, mutta onneksi tällä kertaa selvittiin säikähdyksellä.

Yhdistävää haittaaville tekijöille kuitenkin on, että ne ovat niin sanotusti "hardispuolella". Liian vähän jäähdytystä, irtoilevia piuhoja, maavirtoja yms. Nämä syyt eivät ole mitenkään käyttissidonnaisia. Niihin kaatuu niin Windows, Linux kuin Maccicin. Tietokoneissa on juurikin se ongelma, että vaikka ne pakkaisi kuinka kovaan pakettiin, niin ne sisuskalut ovat kuitenkin ihan yhtä herkkiä etenkin äkillisille iskuille. Lisäksi ainakin lavakäytössä ne piuhat mitä sieltä lähtee ovat todella hötöjä ja etenkin ne pisteet missä ne ovat kiinni ovat todella heikkoja. Monta kertaa olen miettinyt kannattaako se näytön kaapeli laittaa ruuveilla kiinni vai ei. Jos laitat ruuveilla ja joku vetää sitä mikkijohtonippua lavan toisessa päässä on pahimmillaan edessä koneremontti. Itse laitan koneen piuhat kiinni noin 5 min ennen keikkaa (ja koneen boottaamaan). Sen jälkeen yhden koskettimen testaus (toimii/ei toimi) ja sitten valmistautumaan keikkaan. Suurin osa virheistä sattuu siinä vaiheessa kun kaikki pyörivät ympäri lavaa ja miettivät että mitä vittua kun taas joku ei toimi (siis äänentoistossa, kone on tässä vaiheessa vielä salkussa).
Sir Zephyr
18.07.2007 06:54:50
Kovin on kriittisiä arviot, mutta ajatuksenahan oli nimenomaan herättää keskustelua omista kokemuksista.. Paikkapaikoin arviot ampuvat omasta mielestäni jo melkoisesti ylikin. Itse olen roudannut nykyistä konettani treenikämpälle nauhoituksiin kymmeniä kertoja ja aikanaan laneihin vielä useammmin, eikä koskaan ei ole ollut ongelmia, mitä nyt lähiverkon säätöjen kanssa... Nykyisellä koneella en muista XP:n kaatuneen ikinä, vaikka muistiakaan ei ole kuin 512 Mt... En silti väitä etteikö se voisi joskus kaatua.

Mekaaninen kestävyys koneella on varmasti erillisiä räkkiefektejä heikompi, siitä en toki ala kiistelemään. Joten jatkuva roudaus on varmasti pitkässä juoksussa luotettavuusongelma. Ainahan sen koneen voi joku pudottaa tai kolhia..

Treeniksellä vakiosähkoillä ilman sen kummempaa roudausta, itse koneen ja ohjelmien uskon, nykyisiin kokemuksiini perustuen, pysyvän pystyssä ongelmitta.

Topiikissa tuli myös hyvin selville, miksi tälläistä ratkaisua ei ammattimaisemmissa piireissä käytetä..

Heitetäämpä ilmoille vielä pieni Offtopic kysymys: Oletteko kärsineet ammattimaisemmissa studioissa koskaan koneen kaatuiluista, vai oletteko seilanneet myötätuulessa?
ragol
18.07.2007 08:50:38

Ei tietokoneet lähtökohtaisesti ole epävakaita. Jos näin olisi, maailma olisi pulassa koko ajan. Ja tietokoneita ne useimmat erilliset efektilaitteetkin on... ;)

Ja kyllä, Windows voi olla ihan yhtä (epä)vakaa kuin mikä tahansa muukin käyttis. Meillä esimerkiksi pyörii työpaikan Windows-palvelimet ihan normaalin puuceeraudan päällä, ja ihan hyvin ovat pyörineet 24/7 meiningillä jo muutaman vuoden ajan. Itse kyllä haluaisin ihan oikeaa palvelinrautaa, mutta kun...

On totta, että Windowseilla on aika huono maine vakauden suhteen, mutta susikasiajoista on tultu kyllä aika pitkä matka parempaan suuntaan. Tosin, omat kokemukset Vistasta eivät ole kovin mairittelevia kaikilta osin. Täytyy kuitenkin muistaa, että nyrkkisääntönä MS:n tuotteisiin ei kannata koskea ennen ensimmäistä service packia. :) Ja ellei koneeseen ole asennettu uusinta biosia, ei kannata haukkua sen suorituskykyä Vistan kanssa...

Kuten on jo todettu, keikkakäytössä ongelmaksi muodostuu helpostikin tuo kaluston kestävyys. Useimpia koneita kun ei vain ole tarkoitettu jatkuvaan siirtelyyn. Läppärienkin osalta nuo liitännät ulkomaailmaan ovat yleensä se ongelma. Mutta kyllä sellaisiakin koneita löytyy, jotka kestävät keikkaelämää ihan riittävän hyvin. Esimerkkinä nyt vaikka Panasonicin Toughbook-linja: http://www.panasonic.com/business/toughbook/rugged_reliable.asp On tuolla tosin hintaa enemmän kuin normiläppärillä, mutta jos tarvitsee tuollaista, niin ei se silloin liikaa maksa.

Niin, ja mitä tulee koneiden rautapuolen luotettavuuteen, niin kannattaa oikeasti lähteä siitä, että kaikki hajoaa aikanaan. Mitä enemmän koneessa on liikkuvia osia (tuulettimet, kovalevyt, yms), sitä todennäköisempää on, että se leviää juuri kriittisellä hetkellä. Huonoistakin osista kasattu voi kestää monta, monta vuotta ilman mitään ongelmia ja taas "testattu" ja laadukkaista osista suunniteltu kokoonpano sanoa työsopimuksen irti jo ekalla keikalla. Ylipäätäänhän lähtökohta on se, että aina kannattaisi olla kaikkeen varasuunnitelma/-laite, etenkin keikkaillessa...

Tällaisia ajatuksia täältä suunnalta kun kirjoittelen tekstiä Linuxin päällä, josta myös säädän laitoksen Windows-verkkoa. :)
Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.vuodatus.net
Roberto
18.07.2007 10:41:34 (muokattu 18.07.2007 10:42:15)

Treeneissä kannattaisi kaiken tulla mahdollisimman "luonnollisesti", perusasioiden opettelua vartenhan siellä treeneissä ollaan? Tämä helpottaa sitä livemiksausta, esim. jos rumpali polkee basaria tasaisesti ja laulaja osaa kompressoida itse itseään(laulaa hiljaset vähän kovempaa ja toisin päin), saa sitten miksaaja vähän helpomman päivä puhteen=)

Näino. Paitsi et minkätakia kaiken pitää aina tulla tasaisen lujaa? En tajua.

edit: niin, paitsi hevanderissa jossa dynamiikka = 0.
Simo78
18.07.2007 10:52:49
Näino. Paitsi et minkätakia kaiken pitää aina tulla tasaisen lujaa? En tajua.

edit: niin, paitsi hevanderissa jossa dynamiikka = 0.

Ei kaikessa hevanderissa ole dyna=0(esim. Opeth), mutta kyllä osassa toi on valitettavasti totta. Ja se tosi tasaisainen basarihan saadaan trikkaamalla, livenäkin =perseestä!! Mä tarkoitin ettei iskujen kovuus heittele edes takaisin ei toivotusti. Tottakai jossain osissa rumpumiehen, ja muidenkin soittajien, pitää osata hiljentää soittotatsia--> ei härpäkkeitä treeneissä=)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)