Aihe: Valmiit PA-setit?
1 2 3
Lesko
17.07.2007 21:53:53
Eli jos ihan röyhkeesti tilataan tällanen setti, niin onko se mistään kotoisin?
Aluksi tietenkin ihan treeniskäyttöön ja sitten, jos keikalla tarvitaan niitä, niin sinnekin, mutta onko noista nyt yhtään mihinkään? http://www.thomann.de/fi/the_box_pa302_a_fx_mixer_bundle.htm
Ja mitä meidän nyt kannattaa ottaa huomioon tässä hankkimisasiassa?
Musaliikkeessä näitä kysyttiin ja siellä olis hintaa tullut kahdelle aktiivikaiuttimelle, tehoa 300w ja 8-raitaselle mikserille, reippaasti yli tonnin, joita ei vaan ole minkäänlaisia tsäännssejä ostaa, joten onko ees mahdollisuus saada näihin hintaluokkiin vehkeitä?
"Mitä takoittaa groove?" "Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin "
aimotuska
17.07.2007 22:51:19
Tyhymä
Lesko
17.07.2007 23:12:51 (muokattu 17.07.2007 23:14:22)
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=150058

'nuff said.

Niinno, eihän toi nyt niinkään liity mun kysymykseen mutta ihan sama. Perus m.nettiä!
"Mitä takoittaa groove?" "Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin "
aimotuska
17.07.2007 23:32:38
Niinno, eihän toi nyt niinkään liity mun kysymykseen mutta ihan sama. Perus m.nettiä!

Katoppakö kaikki T.-alkuiset kamat on sitä yhtä ja samaa muhjua, joka -- jäsen pitkän niin kovin osuvin sanoin -- imee.
Tyhymä
Lesko
17.07.2007 23:39:30
Joo, mä en vaan tiedä yhtään mitään noista, eikä ole hajuakaan minkälaiset lauluamat pitäisi ostaa ja joka puolelta tulee erilaisia neuvoja ja ohjeita, nii najattelin ite alkaa ehdottamaan erityylisiä ratkaisuja.... mutta ei T-alkuista siis =)
pitk
18.07.2007 08:02:48

Joo, mä en vaan tiedä yhtään mitään noista, eikä ole hajuakaan minkälaiset lauluamat pitäisi ostaa ja joka puolelta tulee erilaisia neuvoja ja ohjeita, nii najattelin ite alkaa ehdottamaan erityylisiä ratkaisuja.... mutta ei T-alkuista siis =)

Jälleen kerran: Osta mieluummin käytetty laadukas kuin laarillinen paskaa.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Lesko
18.07.2007 09:51:29

Tuota harkittiinkin, että kaytetty kannattaa ostaa, mutta se on vaan sitä järjetöntä ettimistä ja en mä sen enempää tiedä "kätetyn laadukkaan" amojen tasosta tai muutenkaan, mutta eiköhän me selvitä... kiitos vastauksista vaan! =)
Simo78
18.07.2007 10:16:41

Jos voisitte auttaa miestä mäessä ja kertoa ihan esimerkkejä noista laadukkaammista kamoista, siis merkkejä ja malleja. Itse en näistä osaa kauheasti sanoa. Onneksi ei tarvitse itse olla kamoja hankkimassa...

Tuota harkittiinkin, että kaytetty kannattaa ostaa, mutta se on vaan sitä järjetöntä ettimistä ja en mä sen enempää tiedä "kätetyn laadukkaan" amojen tasosta tai muutenkaan, mutta eiköhän me selvitä... kiitos vastauksista vaan! =)

Mulla on täälläkin haukuttu alton mikseri(ALTO AMX-220 FX), ihan mun tarpeisiin riittänyt, enkä aio mitään tonni pöytää ostaa, jos totakin käyttää sen n. 2krt vuodessa=) Noi mun EVM:t(jotain tietoa jäsenkuvaksesta) on oikeastaan ainoat pa:t mitä oon käyttänyt enempi... Ei kannatta alkuun ostella mitään kompuroita ja kaikuhärppäkkeitä. Mikserin oma efektikin toimii, paremminkin kuin huonosti säädetty räkkimalli, kokemusta on, kun ei vaan jaksanut kiinnostaa räpeltää=)
rintapek
18.07.2007 17:20:10

..., joten onko ees mahdollisuus saada näihin hintaluokkiin vehkeitä?

On ja ei.

Noissa halspiseteissä on se vika, että aina jostain oleellisesta on tingitty liikaa.
Jos nyt lähdetään kasaamaan budjettiluokan laulukamasettiä, niin jos vaikka näin:

1. Laulumikki. Shure SM58 kustantaa ostopaikasta riippuen reilun satasen. Mikä tahansa markantalon halpismikki kustantaa kuitenkin joitain kymppejä, joten kovin montaa kymppiä mikin hankinnassa ei ole mahdollista säästää. Eikä siihen ole ainuttakaan hyvää syytä. Esimerkiksi tuo on hankintana kuitenkin ikuinen. Kenties parhaiten sijoitettu satanen. Ihan pro- tason työkalu pikkusatsauksella.

2. Piuha(t). Halpispiuha kustantaa lantin ja asiallinen piuha kaksi tai kolme lanttia. Säästöä ei synny tippaakaan. Korkeintaan harmaita hiuksia.

3. Mikseri. Tuossa nyt sitten on muitakin kriteerejä kuin hinta. Kai tuo mikserin ostajan ABC on luettu. Jos nyt sitten tuontyyppinen pikkumikseri on hakusessa, niin vaikkapa yamahan MG- sarjasta löytyy pikkumikseri efektilaitteella alle pariinsataan. Ei nuo halpikset tuossa kilpaile edes hinnalla. Ja kyllä, maailmassa on varmasti muitakin ja parempia, mutta sanoisin, että toimintavarmuudeltaan vaikkapa nuo edullisetkin Jammut pesevät nuo T- mixit mennen tullen.

4. Vahvistin ja kaiuttimet. Aktiivipömpelit näköjään hakusessa, joten laitetaan sitten semmoiset. Dbtechin basic 100. Reilut parisataa kappale. ei edusta aktiivikaiuttimien aatelia, mutta jos vaihtoehtona on T- boxit, niin kai se tuossa sarjassa pärjää. Ei tarjoile mitään ihmeellisiä äänenpaineita, mutta jos kitaristin intohimona on luukuttaa satavattista marsua kybällä, niin vika ei ole laulukamoissa, jos laulua ei saa kuulumaan. Noissa on se hyvä puoli, että jos joskus tekee mieli parempia, äänekkäämpiä, yms kajareita tai vaikka erillisvahvistimia ja passiivikaiuttimia, niin pikkubändillä nuo menevät edelleen vallan mainiosti monitoreina. Vaihtoehtoisesti sanoisin, että nuo on helpommat myydä edelleen, kuin käytetyt t- boxit.

Kaiuttimet tarvitsevat vielä alleen jalat. Mikki standin. Vaikkapa audiodivarista voi kysellä, siellä toisinaan on käytettyjä pilkkahintaan eikä uudetkaan nyt välttämättä budjettia kaada.

Ei aivan tainnut pysyä T- bundlen hinnassa. Summan pitäisi kuitenkin vielä olla kolminumeroinen, eli ei tuossa kovin paljoa t- bundlen yli mennä.

Ostot kuitenkin mielummin kotimaasta. Kamoja pääsee testaamaan, ennenkuin lyö rahat tiskiin. jos nyt ostopaikkoja saa suositella, niin audiodivari ja Stpaulssound on paikkoja joista kannattaa kysäistä, ennenkuin kääntyy t- kaupan postimyynnin puoleen.
One kind of music only - the good kind
Lesko
18.07.2007 19:37:56
KIITOS rintapek, nyt olen paljon viisaampi ja tiedän selkeesti mihin suuntaan lähteä!
Todella iso kiitos! =) +
rintapek
19.07.2007 00:05:59

KIITOS

Eipä kestä.

Virhe. Liian lyhyt tai omahyväinen kirjoitus.

Hakua käyttämällä löytyy paljon muutakin.
theikki
19.07.2007 03:29:33
KIITOS rintapek, nyt olen paljon viisaampi ja tiedän selkeesti mihin suuntaan lähteä!
Todella iso kiitos! =) +

Kyllähän noi äijät oikeessa on,et mitäs sitä p..llä jos ei oo peltoakaan,mutta sä itte tiedät mikä käyttötarkotus sulla on ja mihin tarkotukseen tulee.Toihan ei oo edes pa.ta nähnykkään mut jos sulla on joku laulu ja vaikka akustinen niin miksi ei.Tietysti suosittelen menemistä vaikka pankkiherran juttusille,koska sulle tulee ennen pitkää harmia noitten kanssa.Tietysti meidän on helppo sanoa kun osa kuitenkin on jonkun firman palveluksessa ja kama on sit jo laadukkaampaa.Ainakin miettisin tota tiski puolta vielä..
Timppa Heikkilä
rintapek
19.07.2007 13:19:09

...,koska sulle tulee ennen pitkää harmia noitten kanssa...

Noista T- tuotteista minulla ei ole kokemusta. Jos mikki, mikseri, vahvistin ja kaapit toimivat, niin ulos tulee ääntä. Jos hintaluokka on tuo, niin se äänenlaatu on sitten käyttötarkoitukseen riittävä. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin T- merkin tuotteiden murhe on juuri siinä, että käyttösavu ei tahdo pysyä sisällä. Niinpä yritin laittaa tuohon muutaman edullisen vaihtoehdon, joista itsellä on sellainen kokemus, että vehkeet nyt ainakin toimivat. Jos jollain on päinvastaisia kokemuksia, niin kertokaa ihmeessä.

Jos noissa bundleissa on mikki ja piuhat mukana, niin ne ei kyllä kummoisia ole. Mikin ja piuhan hankinnassa ei todellakaan pysty säästämään kuin kenties muutaman kympin, joten ottaa kerralla semmoisen, jolla pärjää. Itse vedetään noilla viiskaseilla, niinkuin taitaa tehdä puolet Suomen bändeistä, joten sitä on helppo suositella. Muilla merkeillä on varmasti myös kelvollisia, ja saattaa olla muutaman kympin edullisempiakin, mutta suositelkoon joku, joka semmoista käyttää.

Aktiivikaiuttimet sitten ovat minulle melko uusi tuttavuus. Reilu vuoden päivät ollaan nyt semmoisilla vedetty. Tahti on treenit kerran viikossa ja keikkaa harvakseltaan, mutta satunnaisesti. Noita basic satasia meillä on monitoreina ja hyvin ne ovat pelanneet. T- boxien ohella melkeinpä ainoa laulukaapiksi sopiva aktiiviämyri, jonka hinta vielä mahtuu kysyjän budjettiin. No, behku on nyt kopioinut tuon DbTechin Opera- kaiuttimen. Tuo Operahan on sinällään mielestäni täysin kelvollinen tuote, mutta hinta pompsahtaa kysyjän budetin yläpuolelle. Behkun kopio sitten taas on sikahalpa, mutta siitä en tiedä mitään.

Ainakin miettisin tota tiski puolta vielä..
Niin no, kysyjä kartoittaa tarpeensa. Olen sekalaisilla budjettikamoilla soitellut melkeinpä koko ikäni ja siitä suurimman osan aikaa mikserissä tai mikserivahvarissa on ollut Jammun lätkä päällä. Yhdenkään kanssa ei ole koskaan ollut minkäänlaista murhetta. Nimenomaan tuo käyttösavujen sisälläpysyvyys on minun kokemukseni mukaan hyvä. En näistä uusista mallisarjoista sitten tarkemmin tiedä. Jos jollain on päinvastaisia kokemuksia, niin kertokaa.
Lennu
19.07.2007 13:23:36

Ei ole kyllä teepokseista käyttösavuja tullut ulos, mutta se ääni mitä ne oksentaa, on aika karseeta, ja varmaan syy siihen että niitä ostetaan postimyynnistä. Hobby Hall vois ottaa katalookiinsa niitä.
"Jos Sex Pistols olisi tullut Suomeen konsertoimaan, Suomen nuoriso olisi sankoin joukoin tatuoinut itsensä, lävistänyt itsensä, alkanut käyttää huumeita ja kieltäytynyt aseista" -Matti Huttunen, Espoo
musamies
19.07.2007 17:06:45 (muokattu 19.07.2007 17:19:41)
Jos ei oo mitään hajua, onko järkeä ensimmäisenä miettiä jonkun laitteiston tilailua sensijaan, että kokeilisi vaikka kaverin bändin laitteita ja keskustelisi hiukan siitä miksi laitteet on tuollaiset kuin on ja mitä maksoi?

Olen yrittänyt joskus vastailla asiallisesti näihin kysymyksiin, mutta tämä samanlainen kysymys vetäistään aina vaan uudelleen.

Helppohan niitä on etsiä kun täällä muusikoiden.net:issä on oma torinsa ja myös Audiodivarista voi tilata.

Ennemmin mä ostaisin vaikka noi kun jotkin halvimmat kaiuttimet, joita ei pääse edes koekuuntelemaan:
http://muusikoiden.net/dyn/tori/175400.jpg

Jos kompaktimman haluaa, tollasellakin voi laulaa:
http://muusikoiden.net/dyn/tori/174970.jpg

Ostaa vaikka yhden jos ei rahat riitä kahteen.
Lennu
19.07.2007 17:22:45

Ennemmin mä ostaisin vaikka noi kun jotkin halvimmat kaiuttimet, joita ei pääse edes koekuuntelemaan:
http://muusikoiden.net/dyn/tori/175400.jpg

Älä nyt prkl, kun kaveri just harkitsi noitten ostamista.
"Jos Sex Pistols olisi tullut Suomeen konsertoimaan, Suomen nuoriso olisi sankoin joukoin tatuoinut itsensä, lävistänyt itsensä, alkanut käyttää huumeita ja kieltäytynyt aseista" -Matti Huttunen, Espoo
musamies
19.07.2007 17:26:59 (muokattu 19.07.2007 17:38:36)
Älä nyt prkl, kun kaveri just harkitsi noitten ostamista.

Sano sille, että lopettaa harkitsemisen, ottaa rahat mukaan, jotain kunnolla äänitettyä musaa, jota on kuunnellu muillakin vehkeillä, koekuuntelee kaapit eri voimakkuuksilla ja myös niiden yksittäiset elementit.

Jos miellyttää, tekee kaupat.

Jos on jotain vikaa ja kyseessä muu kuin yleisesti paska saundi, selvittää missä tarkkaanottaen vikaa ja mitä maksaa korjaus. Sitten tinkii korjauksen hinnan.

Rupesin huvikseni ja hyödykseni opettelemaan puikkohitsausta. Sensijaan, että olisin ostanut kaupasta puikoista tietämättömänä sattumanvaraisesti laatikollisen halvimpia hitsauspuikkoja, olen pikkuhiljaa kokeillut minkälainen puikko sopii minun käyttötarkoitukseen ja kysynyt neuvoja kokeneelta sepältä. Kun on tietoa kertynyt tarpeeksi, voin ostaa käyttötarkoitukseen sopivia puikkoja, eikä puikot jää tyhjän pantiksi käyttötarkoitukseen soveltumattomina ;-) Teen vielä joitain kokeiluja ennen suuremman määrän hankkimista.
rintapek
19.07.2007 18:49:38

Ostaa vaikka yhden jos ei rahat riitä kahteen.

Tuo on itse asiassa ihan käypä vinkki. En tiedä kysyjän tarvetta, mutta jos muuta ei tarvitse, kuin vahvistuksen yhdelle laulumikille, niin sitten vaikka noin.
Bi-amp kaappiin voi tökätä mikrofonin suoraan kiinni. Ostaa mikserin sitten kun on lisää rahaa ja toisen kaapin sitten kun on taas lisää rahaa.
Meillä on laulukajareina nuo RCF:n 310a:t. Kustantaa uutena n. 550/kpl. Uskallan vilpittömästi suositella. Minun ja bändini ympyröissä nuo edustavat jo sellaista laatua, että minä en parempaa osaa edes kaivata. Vai sanoisinko, että en ole valmis maksamaan semmoisia summia, mitä oleellinen parannus vaatisi.
musamies
19.07.2007 19:14:34
Tuo on itse asiassa ihan käypä vinkki. En tiedä kysyjän tarvetta, mutta jos muuta ei tarvitse, kuin vahvistuksen yhdelle laulumikille, niin sitten vaikka noin.

Mä teen useinkin niin, että otan vaan yhden kaapin. Seuraavaksi näyttäs, että on häissä tarvista ämyreille lähinnä juontokäytössä ja meinasin, että yksi ämyri sisätiloihin ja toinen ulos.

Ei mitään pakkoa olla pikkukeikoilla kahta kaiutinta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)