Aihe: Mitä mieltä gospelista?
1 2 3 4 5 6 7 8
miccomalliton
16.07.2007 02:53:59
ANtTTIKRISTUS mainitsi Neal Morsen. Siinä on todella hyvää nykypäivän gospelia tekevä ukkeli. Minusta hän on rohkea ollessaan selkeästi gospelia. Ja musiikillisesti hommahan toimii. Ihan parhaita proge kokoonpanoja nykyisistä.
Mist of the Spiritual Dimension
oo-p
16.07.2007 14:35:22 (muokattu 16.07.2007 14:38:57)

Gospelia vastaan minulla ei ole mitään, kunhan minua vain ei pakoteta sitä kuuntelemaan.

Valitettavasti sanoitukset tuntuvat olevan hyvin yksipuolisia aivan kuten sävellyksetkin.

Minulla alkaa ärsyttää kun asioita lauletaan niin suoraan: "JeejeeJeesus pelastaa, on hyvä odottaa päivää parempaa, uskossa messiaan!" tms. Lähes kuka tahansa pakanakin pystyy samantasoiseen tekstiin kun useimmat gospelbändit, näemmä. Ja voin sanoa että olen kuunnellut gospelia suht. paljon. ..tai joutunut kuuntelemaan sitä.

The Rain, Egoeimi, turvakytkin mitä näitä nyt on, samanlaista soopaa.

Terapia on kyllä ihan kuunneltavaa paikoin, toimi livenä aikoinaan. Mutta ei levyllä, jeesus pistää korvaan liikaa..

Gospelparodiaa ois joskus hauska tehdä.. Hmm.
Terve, ja kiitos kaloista! ..Delay, missä viivyt?!
Dezel
17.07.2007 02:01:32
Ateistin mielipide:

Perkele tässä maassa on yksi ainoa mies joka on gospel, muut on jotain jeesuspoppia ja -rokkia.

Jaakko Löytty, ja kun vielä bändissä on veljensä Mikko ja Sakari niin ollaan asiassa.

Kyllä tämä aika gospelilta vaikuttaa...

www.myspace.com/highergroundfinland
Nii!
-Cale
17.07.2007 20:31:29
Gosbelista en tiedä mutta monet kristilliset rockbändit uppoavat kyllä ja kovaa! Itseäni ei haittaa näiden "hihhulien" vähän radikaalimpikaan Herran ylistys, sillä samaan jengiin kuulun itsekkin. Eikä myös haittaa se jos joku muu ei tuota sulata. Meitä on moneen junaan... Tuossa pari suosikkiani:

http://www.youtube.com/watch?v=WoN5IFKEn0Q
http://www.youtube.com/watch?v=99Tu … RmTLIc&mode=related&search=
WM
17.07.2007 23:36:41
Itse pidän gospelista tietyllä osin todella paljon! Kristittynä ja niin pois päin. Iron Maidenin jälkeen paras bändi onkin gospel-bändi, Stryper, jota muuten mennään kattomaan Maata Näkyviin!
"M.netin virallinen rölöilijä" -Teme007 "Elämä on kuin WM. Haiseva ja läski" - Magic Bullet
Pelsi
18.07.2007 00:11:04
Hiukka offtopic:

Gosbelista en tiedä mutta monet kristilliset rockbändit uppoavat kyllä ja kovaa! Itseäni ei haittaa näiden "hihhulien" vähän radikaalimpikaan Herran ylistys, sillä samaan jengiin kuulun itsekkin. Eikä myös haittaa se jos joku muu ei tuota sulata. Meitä on moneen junaan... Tuossa pari suosikkiani:

Tuosta White Heartin biisin introsta tuli ihan hirmuisesti Monkey Island-pelien teema mieleen...

Jatkakaa!
The 11th Hourin demo saatavilla. | >-)))>
-Cale
18.07.2007 14:23:45
Onko kukaan tutustunut kyseisen herran tekeleisiin? Miehen "elämäntarina" on varsin mielenkiintoista luettavaa, löytyy muistaakseni hänen kotisivuiltaan.

KEN TAMPLIN - The Story Of Love
http://www.youtube.com/watch?v=MAnW … tnKOBs&mode=related&search=

Ken Tamplin - Livin For My Lord
http://www.youtube.com/watch?v=t05Z … fxrHtI&mode=related&search=

Kyllä sitä kunnon meininkiä näistäkin vaan löytyy!
Hipelius
18.07.2007 16:33:32
Oma suhtautumiseni gospeliin on ehkä hieman kaksipiippuinen juttu...
Pohjustetaan sanomalla että kyllä, olen uskovainen, hihhuli, uskis tai mikälie, haukkukaa miksi lystäätte.

Julistaminen ja tyrkkykäännyttäminen nousee hyvin korkealle omalla vihalistallani, sekä oikeassa elämässä, että sanoituksissa. Usko on sen verran henkilökohtainen asia, että hurmoshenkisyys nostaa samantien niskakarvat pystyyn :E.
Sitten vielä sekin että suomalaisilla gospelbändeillä tuntuu olevan aika heikko itsekritiikki ja harva gospelbändi ei ole mielestäni hirveää kuraa. Maallinen musiikki on tasoltaan huomattavasti parempaa.

Ja vielä sekin että koska olen itse "gospelartisti" on aika tekopyhää haukkua muita :D. Sacrecyn (www.myspace.com/sacrecy) sekä biisit että sanat ovat omasta kynästäni lähtöisin, ja koska oma verbaalinen lahjakkuuteni on samaa luokkaa kuin keskiverto oravalla, en ole koskaan saanut aikaiseksi tekstinpätkää johon olisin tyytyväinen :/. Nimenomaan Raamattuun ja omaan maailmankuvaan perustuvan pohdiskelevan tekstin kirjoittaminen on erittäin vaikeaa.
Joten kaipa se pitää antaa anteeksi muillekin samassa suossa räpiköiville :P
http://www.sacrecy.com | kalamies#54 >-)))>
brn2sk8
18.07.2007 17:15:18
Hah, mitäkö mieltä olen gospelista! Musiikkina ok, koska kuka tahansahan voi laulaa mistä vaan, ja se on ainoo joka erottelee kummiskin tottahan toki gospelin muusta musiikista nykyisin... Mutta mutta, katsokaas.. Minä hyväksyn kaiken gospelista, mielestäni on hieno homma että tehdään musiikkia, sama se millaista genreä, hyväksyn sen että ne soittaa raskailla kitaroilla välillä vaikka varmasti semmoista sanomaa sisältävän musiikin pitäisi kai olla vähän "arvostavampaa" mutten edes kuuntele sitä koska kummiskin sanotus on mielestäni rasittavaa...
Mutta sitten, menen hämeenkadulla kitara kädessä nahkatakki niskassa ja hiukset pörröllä niin joku pappa huutaa hattunsa alta että olen perkeleen kätyri ja vaikka hyväksyn hänet, hän ei hyväksy minua...
Samalla lailla vaikka hyväksyn gospelin, gospel ei hyväksy minua, miks pitää olla vakaumuksellista musiikkia? Mutta enivei, haen siis sitä pääasiassa mitä kuuntelijakunnasta irtoaa, eli kun itse kuuntelen kaikkea muuta kuin gospelia, mutten tuomitse sitä mitenkään niin ne jotka kuuntelevat vain gospelia tuomitsevat minut... Järjetöntä, eikö näin?
Deal:leaD guitarrrr... Rauh "kuulin karoliinan lähteneen..." Popedaa suomen kesässä nurmipellolla les paulin säestyksessä, sitä mä miellän rakkaudeks...
Hipelius
18.07.2007 17:19:31
Hah, mitäkö mieltä olen gospelista! Musiikkina ok, koska kuka tahansahan voi laulaa mistä vaan, ja se on ainoo joka erottelee kummiskin tottahan toki gospelin muusta musiikista nykyisin... Mutta mutta, katsokaas.. Minä hyväksyn kaiken gospelista, mielestäni on hieno homma että tehdään musiikkia, sama se millaista genreä, hyväksyn sen että ne soittaa raskailla kitaroilla välillä vaikka varmasti semmoista sanomaa sisältävän musiikin pitäisi kai olla vähän "arvostavampaa" mutten edes kuuntele sitä koska kummiskin sanotus on mielestäni rasittavaa...
Mutta sitten, menen hämeenkadulla kitara kädessä nahkatakki niskassa ja hiukset pörröllä niin joku pappa huutaa hattunsa alta että olen perkeleen kätyri ja vaikka hyväksyn hänet, hän ei hyväksy minua...
Samalla lailla vaikka hyväksyn gospelin, gospel ei hyväksy minua, miks pitää olla vakaumuksellista musiikkia? Mutta enivei, haen siis sitä pääasiassa mitä kuuntelijakunnasta irtoaa, eli kun itse kuuntelen kaikkea muuta kuin gospelia, mutten tuomitse sitä mitenkään niin ne jotka kuuntelevat vain gospelia tuomitsevat minut... Järjetöntä, eikö näin?

Aika kova yleistys, mutta en kyllä kiellä etteikö tuota jonkin verran tapahtuisikin ja se on hyvin perseestä. Mutta älä meitä kaikkia sen takia leimaa :)
http://www.sacrecy.com | kalamies#54 >-)))>
Gee-
19.07.2007 13:19:29

Ei vaan oikein iske. Onhan se tavallaan ihan hieno asia jos joku herää uskoon ja alkaa tekemään siitä musiikkia. Mutta meikäläiseen ei vaan toimi. Parhaana esimerkkinä jo ilmi tullut Stryper. Ulkonäkö joissain musavidoissa kuin semmosen peruskasaritukkahevibändi, josta voisin digata, mutta sitten se jääkin vain hyväksi yritykseksi.
I spoke to god this morning and he don't like you.
oo-p
19.07.2007 15:58:49

Tuosta White Heartin biisin introsta tuli ihan hirmuisesti Monkey Island-pelien teema mieleen...

Jatkakaa!

Oi, intro meinasi saada minut laukeamaan hämmästyksestä. Taitaa White Heart olla vähän lucasartsin miehiä... ..Musiikki on mukavan kuuloista, monkey Islandia ja Soul Bladea(Caliburia) sopivasi sekaisin, mutta tuo jumalasanoma vähän häiritsee.. ..Ja video on iljettävä.. ja laulaja.. ja kitarasoolo, mutta ihan positiivinen yllätys, kunhan vaan ei tarvi katella noita tyyppejä niin ihan menevää..

Tai no jaa.. Intro oli ihan menevä.
Terve, ja kiitos kaloista! ..Delay, missä viivyt?!
brn2sk8
19.07.2007 18:01:31
Aika kova yleistys, mutta en kyllä kiellä etteikö tuota jonkin verran tapahtuisikin ja se on hyvin perseestä. Mutta älä meitä kaikkia sen takia leimaa :)

Jooh en mä yleistäkään kauheesti asenteillani, toi tuli vähän ankaraan sävyyn kirjotettua tosin toi alkuperänen viesti... Toi vaan on niin yleistä että piti kommentoida :) Kaikki on ihmisiä kummiskin ja saa kuunnella musaa mitenpäin haluaa ja olla musta mitä mieltä ensisilmäyksellä haluaa ymmärtää ja niin eespäin, kunhan eivät mulle niitä tyrkytä tai tuu haukkumaan... En mäkään sano kaikille joista ehkä ensisilmäyksellä tulee vahva mielipide kertoon sitä kyseiselle henkilölle :D JEah, peace
Deal:leaD guitarrrr... Rauh "kuulin karoliinan lähteneen..." Popedaa suomen kesässä nurmipellolla les paulin säestyksessä, sitä mä miellän rakkaudeks...
Sperm Donor
19.07.2007 23:09:09
Ei vaan oikein iske. Onhan se tavallaan ihan hieno asia jos joku herää uskoon ja alkaa tekemään siitä musiikkia. Mutta meikäläiseen ei vaan toimi. Parhaana esimerkkinä jo ilmi tullut Stryper. Ulkonäkö joissain musavidoissa kuin semmosen peruskasaritukkahevibändi, josta voisin digata, mutta sitten se jääkin vain hyväksi yritykseksi.

Gospel ei juuri kiinnosta, paitsi jos joskus sattuu kuulemaan hyvän biisin niin mikä ettei. Hyvä biisi on aina hyvä biisi. Stryper oli jotain uskomatonta, ei todellakaan gospelia. Mihin tarvitaan uskonnollista heviä mikä ei ole uskottavaa? Sehän on vähän kuin yrittäisit ottaa kännit alkoholittomasta oluesta.
miscage
19.07.2007 23:41:07 (muokattu 19.07.2007 23:41:29)
Huonoa mieltä. Kuulun kastiin joka arvostelee musiikin puhtaasti sen aiheuttaman tunnetilan mukaan, ja kyseiseen tunnetilaan taas vaikuttaa muukin kuin sointukierrot ja melodiat. Siihen kun lisätään että pidän uskoon perustuvaa uskontoa syöpänä, niin kauniisti muotoillen voisi sanoa että vihaan gospelia.
Zed
20.07.2007 06:58:17

Aihe on sikäli läheinen, että esimerkiksi jo aiemmin ketjussa mainitun YUP -yhtyeen Saatana meni korvasta sisään, ja hiukan vähemmän epäonnisen kristityn näkökulmasta kerrottu Koiraöljyä kolisevat kyllä lujaa. Siinä kappaleessa on paatosh, uhkaush, shynti ja shanoma.
Veepee
20.07.2007 10:39:13
Eilen illalla tuli taas sellainen voimakas ahaa-elämys. Tajusin, kuinka paljon hyvää Jumala on mulle antanut, kuinka onnellinen sitä mies vaan voi olla, kun lopettaa pitämästä käsiään nyrkissä ja palvomasta omaa luontoaan.

Siksi, mitä tulee musiikkiin, ei oo olemassa toista musiikkia ei mitään muuta joka antaa niin paljon sisältöä, lämpöä ja tunnetta, kuin hengellinen musiikki, sekä sen tekeminen että kuunteleminen. Toki muustakin musiikista on mahdollista saada sisältöä, mutta omaan kokemukseen perustuen on tosi vaikea edes verrata maallista ja hengellistä musiikkia keskenään.

Omassa elämässäni oon tehnyt pitkään taivalta pimeässä, nähnyt paljon, mutta Jumalan rakkauden voima riitti tulemaan sinne asti, kohdatakseen just mut. Kuinka paljon meitä rakastetaankaan, kuinka paljon meidän perään murehditaankaan... Omaan elämääni perustuen, en koe mitään halua, tehdä muuta musiikkia, kuin hengellistä. Ylistysmusiikkipuolella palvellessa, saan olla musiikin kanssa tekemisissä niin paljon kuin haluan, ja vielä vähän enemmänkin. =) On mahtavaa saada työskennellä upeiden muusikoiden kanssa ja antaa saamansa lahjat Jumalan käyttöön... Ehkäpä saan joskus olla myötävaikuttamassa jonkun ihmisen elämään niin, että suurin rakkaus pääsee tekemään työtään...
joroma
20.07.2007 16:54:15
Strutsi
20.07.2007 17:09:02
En pidä. Sanoitukset ovat usein juuri sitä rasittavaa "jee jee jeesusta." Puhun nyt vain omista kokemuksistani, mutta gospel tuntuu jotenkin siltä että sen ainoa tarkoitus on korostaa ihmisten uskonnollisuutta, eikä musiikillisia arvoja. Tuntuu kuin se olisi vain eräänlainen työkalu.

Noh, kuten oo-p tuossa jo sanoikin:
Gospelia vastaan minulla ei ole mitään, kunhan minua vain ei pakoteta sitä kuuntelemaan.
Valitettavasti jouduin joskus käymään rippikoulun... Siellä sitä sai kuulla liikaa.
Drown in the deep mire, with past desires
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)