Aihe: basson soinnut
1
willevitonen
17.07.2007 11:24:45
MIstä täältä netistä löytöö basson sointuja.minä en löyä mistään.
okabass
17.07.2007 11:32:14 (muokattu 17.07.2007 12:58:14)
MIstä täältä netistä löytöö basson sointuja.minä en löyä mistään.

MOI

???
Otelaudalta ne löytää (ainakin minä). Kokonaan toinen asia on, koska ja missä niitä tarvitsee.
Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh.
leksi-B
17.07.2007 13:25:00
MOI

???
Otelaudalta ne löytää (ainakin minä). Kokonaan toinen asia on, koska ja missä niitä tarvitsee.

olipas tyhjentävä vastaus...
Basso se mukava soitin!
Nieby
17.07.2007 13:32:23
Minulle aikoinaan joku täällä viisaasti sanoi, että kun tiedät yhden, tiedät ne kaikki. Ja niinhän se on. Paksuin kieli vapaana normivireessä on E ja siitä sitten vain laskemaan. Parin hetken päästä muistat jo kaiken ulkoa.
Saatana saapuu nurkan takaa. "Life sucks and then you fucking die." -Ozzy Osbourne |
Tatuo
17.07.2007 13:39:20
Minulle aikoinaan joku täällä viisaasti sanoi, että kun tiedät yhden, tiedät ne kaikki. Ja niinhän se on. Paksuin kieli vapaana normivireessä on E ja siitä sitten vain laskemaan. Parin hetken päästä muistat jo kaiken ulkoa.

joo-o E-F-F#-G-G#-A-A#-B jne....
www.yad.fi | et sillee
Nieby
17.07.2007 13:42:14 (muokattu 17.07.2007 13:42:49)
Ja helpottaa vielä kamalasti kun opettelee eri oktaaveista soinnut. Eli yksi kieli väliin ja kaksi nauhaa eteenpäin, niin löytyy normivireessä aina sama sointu. Eli vaikka E vapaana, skippaat A-kielen, eli suoraan D-kielelle, kaksi nauhaa eteenpäin--> taas E. Ja itelleni oon tehny semmoset muistisäännöt että vaikka E-kielen 12. nauha on sama kuin seuraavan 7. ja niin edelleen.. 14.=seuraavan kielen 9. . . . .
Saatana saapuu nurkan takaa. "Life sucks and then you fucking die." -Ozzy Osbourne |
Markus91
17.07.2007 14:09:30
Itse luulin, että tässä etsitään varsinaisia sointuja. Sellaisia joita soitetaan yleensä kitaralla. "Soitanpas tästä nyt Gmaj7-soinnun" tms. Kumpia tarkoitetaan? Itse käytän silloin tällöin powersointuja höysteenä sinne tänne, en juurikaan muuta. Ei muuten kuulosta kovinkaan iloiselta soittaa vaikka G-duuri sieltä e-kielen kolmosvälistä aloittaen.
Teijo K.
17.07.2007 14:22:18

Itse luulin, että tässä etsitään varsinaisia sointuja. Sellaisia joita soitetaan yleensä kitaralla. "Soitanpas tästä nyt Gmaj7-soinnun" tms. Kumpia tarkoitetaan? Itse käytän silloin tällöin powersointuja höysteenä sinne tänne, en juurikaan muuta. Ei muuten kuulosta kovinkaan iloiselta soittaa vaikka G-duuri sieltä e-kielen kolmosvälistä aloittaen.

No niin minäkin. Sointuoppi on hyvä pohja alkaa pohtia bassokuvioita. Googlailinkin mutta en oikein mitään fiksua sivustoa äkkiseltään löytänyt. Tiedän jotain olevan missä on kitaralle ja bassolle noita sointukarttoja.

Kokeilepa soittaa sen G-duuri -soinnun äänet peräkanaa ja alapa siitä varioimaan bassokuviota. Joko mennään ilon puolelle?
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

How many string bass players does it take to change a light bulb? None; the piano player can do that with his left hand.
leksi-B
17.07.2007 14:33:31 (muokattu 17.07.2007 14:35:06)
sanokaas sitte yks sellanen esimerkki. eiku ei mitää, tajusin jo :)
Basso se mukava soitin!
elais
17.07.2007 14:58:01 (muokattu 17.07.2007 14:58:28)
Ja itelleni oon tehny semmoset muistisäännöt että vaikka E-kielen 12. nauha on sama kuin seuraavan 7. ja niin edelleen.. 14.=seuraavan kielen 9. . . . .

Seiska on ylempi kieli avoimena, viitonen alempi kieli avoimena ja kaksitoista on soitettava kieli avoimena. Auttaa kummasti tämmöset muistisäännöt.
potatomoto
17.07.2007 15:08:35 (muokattu 17.07.2007 15:09:21)
Seiska on ylempi kieli avoimena, viitonen alempi kieli avoimena ja kaksitoista on soitettava kieli avoimena. Auttaa kummasti tämmöset muistisäännöt.
Ja auttaahan nuo tommoset vielä basson virityksessäkin korvakuulolta.
Joo.
Markus91
17.07.2007 15:15:02
Kokeilepa soittaa sen G-duuri -soinnun äänet peräkanaa ja alapa siitä varioimaan bassokuviota. Joko mennään ilon puolelle?

Juu, kyllähän se sitten kuulostaa ihan järkevältä. Hyvä tietää sointujen äänet, ovat useimmiten varmoja ääniä käytettäväksi sen hetkisen soinnun päälle. Varsinkin jossain pomp. po pomp -meiningissä (älysitte varmaan). Näin ainakin opetti basso-ope joskus. Itse kyllä tykkään käyttää paljon niitä muitakin skaalan ääniä, joskus skaalan ulkopuoleltakin. Mutta tosiaan alkuperäinen kommentti mitä yritin sanoa, että nuo kitaramaisesti soitetut soinnut tapaavat kuulostaa matalalta soitettuna aika kummallisilta.
JaS
17.07.2007 16:54:10
Mä lähtisin siitä, et opettelee mitä ääniä sointuun kuuluu. Esim. Emaj7 on äänet E-Gis-B-Dis. Sitten pompautetaan sitä vapaata E-kieltä ja sitten vaikka Gis ja Dis(kyseisen soinnun karaktäärisävelet) vielä jostain aivan D- ja G-kielen viimesiltä nauhoilta. Nyt soi bassosta kaikki olennainen tuohon sointuun liittyvä: Pohjaääni, terssi ja septimi. Ja jos joku ihmettelee, et miks sitä kvinttii ei tarvii soittaa, niin kitaristi soittaa sen kuitenki. ;)
willevitonen
17.07.2007 17:14:22
kiitoksia kauhiasti:)
Hellrongel
17.07.2007 17:26:33
No niin minäkin. Sointuoppi on hyvä pohja alkaa pohtia bassokuvioita. Googlailinkin mutta en oikein mitään fiksua sivustoa äkkiseltään löytänyt. Tiedän jotain olevan missä on kitaralle ja bassolle noita sointukarttoja.

Tuolta saa aika tyhjentävän vastauksen:

http://www.studybass.com/lessons/bass-chord-patterns/
Basismi
17.07.2007 20:03:19 (muokattu 17.07.2007 20:05:20)
Tuo ostoon, ei ole edes kallis:
http://www.amazon.com/Chord-Bassics … act-Reference-Library/dp/0825610583

Tuo voi löytyä häslingistäkin siitä kaupasta jossa on soitinnuotteja pirusti, Fasuko se oli?
Pitäisi olla soinnut mietittynä niin että ne soi bassollakin nätisti. Tai sitten ettii jostain kitaran sointutabloja ja kattelee niistä.

Edit: pistä samaan tilaukseen myös tuo, ei olisi haittaa opetella koko teos ulkoa :)
http://www.amazon.com/Fingerboard-H … =pd_sim_b_4_img/104-5049486-8052716
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
sirdickyj
17.07.2007 20:37:17
siis minkälaisia sointuja tässä haetaan?

kolmisoinnut voi olla vähän kiikun kaakun basson kanssa, siis sillee et soittais ne kolme ääntä kerralla.

must on yks ja ainoo tie tohon hommaan; opettele rakentamaan soinnut itse, niin sen jälkeen ei tarvitse mitään oppaita.

jos sulla on vaikka kitara, niin opettele, mitä tarkoittaa komisointu, sit vaikka dominanttiseptimisointu ja mollit ja duurit, siis ihan perusteoria. sitte rakentelet siitä niitä sointuja sillee, että ensin on perusääni pohjalla, esim. paksulla E-kielellä, terssi vaikka D-kielellä ja kvintti G-kielellä, Sitten teet siitä terssikäännöksiä ja kvinttikäännöksiä, eli terssi pohjalla, perusääni D-kielellä, kvintti G-kielellä jne.

Tuossa on opiskeltava joksikin aikaa, sitten siirryt sellaseen, että on perusääni A-kielellä jne. Keksit itse variaatioita, tulee kaula tutuks, ja sama kaulahan se bassossa on ku kitarassakin. Ei tohon oikein yksinkertaisempaa tietä ole, jos meinaa saada noi asiat oikeesti hilseeseen, siis sillee et ne on sisäistetty eikä opeteltu ulkoa.
"Tiedäksä minkälainen on epäkaupallisesti tehty levy? Se on sellanen joka ei mee kaupaks". -Irwin Goodman-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)