Aihe: Akustinen kitara - Jelppikerho.
1 2 3 4 5 6 763 64 65 66 67
ushimir
12.07.2007 14:02:37

Mulla ois kysymys klassisesta soitosta. (vääräketju?)

No miten samalla kielellä olevat nuotit soitetaan kun oikean käden sormitekniikka olis opeteltavana. esim.:

-123-----------------
-----123------------
----------123--
Puavali
12.07.2007 14:47:22

No miten samalla kielellä olevat nuotit soitetaan kun oikean käden sormitekniikka olis opeteltavana. esim.:

-123-----------------
-----123------------
----------123--

Soita ne peräkkäin.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 ; Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen.
jannu79
12.07.2007 15:15:32

-123-----------------
-----123------------
----------123--

Jos sormitekniikkaa pitäs treenata, niin soittasin tota näppäilemällä monella eri tavalla. * Niin että ekan nauhavälin sävel soitetaan oikean käden etusormella. 2. keskisormella ja 3. nimettömällä.
* Sitten vaikka järjestyksessä, keski, nimetön ja pikkurilli. Ja kaikkina noiden sekotuksina.
* Sitten vaikka niin että yhellä sormella kaikki sävelet.

MUISTA PURISTAVA NÄPPÄYS! :)
Sutela
12.07.2007 20:15:24
Onkohan muuten klassiselle kitaralle nimenomaan oikelle kädelle mitään treenejä jotka ajaa saman asian kuin 1234 harjoitukset sähkikselle?
wrshredder
12.07.2007 21:02:07
Onkohan muuten klassiselle kitaralle nimenomaan oikelle kädelle mitään treenejä jotka ajaa saman asian kuin 1234 harjoitukset sähkikselle?

Varmasti miljoonia.
POST THIS COMMENT TO 2 PEOPLE AND YOU GET RAPED VIOLENTLY BY GROUP OF HORNY SAILORMEN! IT WORKS!!
Sutela
12.07.2007 21:29:40
Varmasti miljoonia.

Tämä tieto hyödytti paljon. Laittakaa tänne niitä harjotuksia sit myös.
wrshredder
12.07.2007 22:08:31 (muokattu 12.07.2007 22:11:52)
Tämä tieto hyödytti paljon. Laittakaa tänne niitä harjotuksia sit myös.

Käytä ensin google -> kirjasto metodia..

e: toi kysymys on muuten ihan outo. Sähkiksellä soitetaan pääasiassa plekulla ja klasaria taas sormilla joten miten siihen voisi olla samanlaisia oikean käden harjoituksia? (olettaen että on oikeakätinen)
POST THIS COMMENT TO 2 PEOPLE AND YOU GET RAPED VIOLENTLY BY GROUP OF HORNY SAILORMEN! IT WORKS!!
Sutela
12.07.2007 23:01:22 (muokattu 12.07.2007 23:04:19)
Käytä ensin google -> kirjasto metodia..

e: toi kysymys on muuten ihan outo. Sähkiksellä soitetaan pääasiassa plekulla ja klasaria taas sormilla joten miten siihen voisi olla samanlaisia oikean käden harjoituksia? (olettaen että on oikeakätinen)

Siis, haen siis semmoisia tekniikkaharjoituksia klasarille, jotka kehittävät oikean käden näppäilytekniikkaa.

Googlea kokeilin jo.

toi kysymys on muuten ihan outo. Sähkiksellä soitetaan pääasiassa plekulla ja klasaria taas sormilla joten miten siihen voisi olla samanlaisia oikean käden harjoituksia? (olettaen että on oikeakätinen)

Ja en sanonut että samanlaisia vaan semmoisia jotka vastaavaat samaa asiaa kuin 1234 harjoitukset sähkökitaralle eli kehittää tekniikkaa. Ja tässä tapauksessa nimenomaan oikeankäden näppäilytekniikkaa.
wrshredder
12.07.2007 23:29:39
Siis, haen siis semmoisia tekniikkaharjoituksia klasarille, jotka kehittävät oikean käden näppäilytekniikkaa.

Googlea kokeilin jo.

Ja en sanonut että samanlaisia vaan semmoisia jotka vastaavaat samaa asiaa kuin 1234 harjoitukset sähkökitaralle eli kehittää tekniikkaa. Ja tässä tapauksessa nimenomaan oikeankäden näppäilytekniikkaa.

Kirjasto.
Giulianilta ja Sorilta löytyy etydeitä ja kitarakouluja tähen tarkoitukseen vaikka millä mitalla. Ja on noita muillakin säveltäjillä vaikka kuinka.
assman
15.07.2007 17:17:43

Miten tällanen soitetaan

e-4-
h-4-
g-4-
d-3-
a-4-
e---

?

Mulla on vaan neljä sormea vasurissa(jos peukkua ei lasketa), tuossa mun mielestä ois ihan kätsyä olla 5... Vai pitäis koittaa jotain omituista käänteistä barree-tekniikkaa?? Onko suurikin synti jättää tuo alin ääni soittamatta? Tuo on yhestä jazz-soolobiisistä akustiselle.
panadol
15.07.2007 18:27:53
Miten tällanen soitetaan

e-4-
h-4-
g-4-
d-3-
a-4-
e---

?

Mulla on vaan neljä sormea vasurissa(jos peukkua ei lasketa), tuossa mun mielestä ois ihan kätsyä olla 5... Vai pitäis koittaa jotain omituista käänteistä barree-tekniikkaa?? Onko suurikin synti jättää tuo alin ääni soittamatta? Tuo on yhestä jazz-soolobiisistä akustiselle.

sormitus bassokielistä alkaen:

X - 2 -1- 3 - 3 - 3.

Kolmas sormi siis soittaa barrena yläkielet. Blues ja funk kitaristit usein myös liuttavat 3. sormea 2 nauhaa ylemmäs (alakielet jä tällöin pois) ja takaisin.
assman
15.07.2007 19:34:59

sormitus bassokielistä alkaen:

X - 2 -1- 3 - 3 - 3.

Kolmas sormi siis soittaa barrena yläkielet. Blues ja funk kitaristit usein myös liuttavat 3. sormea 2 nauhaa ylemmäs (alakielet jä tällöin pois) ja takaisin.

Eli Sliden tapaan? Njeah, kiitti vuan. Pitää varmaan opetella vääntelemään tuota pikkulilliä.
Sutela
16.07.2007 17:08:32
Kirjasto.
Giulianilta ja Sorilta löytyy etydeitä ja kitarakouluja tähen tarkoitukseen vaikka millä mitalla. Ja on noita muillakin säveltäjillä vaikka kuinka.

Nimenomaan en haluaisi mitään biisejä vaan tekniikkaharjoituksia. Eli ei siis biisejä jotka toimivat tekniikkaharjoituksena.
wrshredder
16.07.2007 23:03:43
Nimenomaan en haluaisi mitään biisejä vaan tekniikkaharjoituksia. Eli ei siis biisejä jotka toimivat tekniikkaharjoituksena.

Noissa kitarametodeissa on mukana myös tekniikkaharjoituksia.
Sutela
17.07.2007 00:12:13 (muokattu 17.07.2007 00:13:54)
Noissa kitarametodeissa on mukana myös tekniikkaharjoituksia.

No samalla vaivalla millä oot yrittäny pätee kirjastoista ja googlesta niin oisit voinut kirjoittaa muutaman harjoituksen tänne. Kyllä olen kuule käynyt paikallisen kirjaston ja Googlen käynyt läpi ilman sinun neuvojasi, on minulla aivot sentään.
wrshredder
17.07.2007 11:24:33 (muokattu 17.07.2007 11:25:01)
e: tublat tuli...
Matti Meikäläinen
19.07.2007 11:52:47
Nyt kyselen minkä moiset erot toisiinsa on dreadnought- kopalla ja Jumbo- kopalla. Ominaisuukisa ja muita seikkoja? Tässä videossa on pirun hyvän kuuloinen kitara: http://www.youtube.com/watch?v=ZcL8qJ6hUx4
Minkä mallinen koppa mahtaa olla tuossa tai mikä merkki/malli?

Tästä mustasta samat kysymykset: http://www.youtube.com/watch?v=hvQGCaXtTbU&NR=1
flattopguitar
19.07.2007 12:09:27 (muokattu 19.07.2007 12:10:05)
Nyt kyselen minkä moiset erot toisiinsa on dreadnought- kopalla ja Jumbo- kopalla. Ominaisuukisa ja muita seikkoja? Minkä mallinen koppa mahtaa olla tuossa tai mikä merkki/malli?

Dreadnought-koppa korostaa taajuuksia keski- ja bassoalueiden välillä ja sillä on helppo saada aikaiseksi rullaava plektrakomppaus, joka on monen soittajan mielessä kun lähdetään hakemaan "akustista soundia" kappaleeseen. Jumbo- ja sitä pienempi koppaiset, mutta muodoltaan kurvikkaan naisen näköiset kitarat yleensä ovat tasapainoisempia, joskin isoimmista jumbo-koppaisista kitaroista kyllä lähtee lujaa myös matalat taajuudet. Jos soittaa sorminäppäilyä ja plektralla 50/60, niin jälkimmäisen mallinen kitara voisi olla ehkä parempi vaihtoehto, jos haluaa yhdellä akustisella hoitaa kaiken, mutta eroja on tietenkin kaikissa kitaroissa ja jossain D-koppaisessa voi olla samantyyppinen soundi kuin jumbo-kitarassa ja päinvastoin. Kaikukopan muoto kuitenkin vaikuttaa kitaran soundiin aina, koska ääniaalto vahvistuu hieman erityyppisesti.

Videoiden perusteella on mahdotonta sanoa, että käytetäänkö samaa kitaraa myös nauhoitetussa kappaleessa, joten arvailut ovat täysin turhia...
Matti Meikäläinen
19.07.2007 13:05:11
Sormilla soitaissin, jos pystyis sointuja soittaessa jotenkin soittamaa ohuimasta paksumpaan kieleen päin. Onko siihen joku oma konsti vai tarviiko turvautua plekuun?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)