Aihe: Mikkejä Epiphonen Les Pauliin?
1
jakasepp
15.07.2007 17:43:01
Moro,

nyt on tullut aika vaihtaa vuoden -93 Les Pauliin mikit. Kitarasta en viitsi luopua, kun runko ja kaula ovat kunnon mahonkia ja puu soi loistavasti, mutta mikit kiertävät perkeleesti ja ovat soundiltaan tukkoiset.

Haen siis mikkejä joilla irtoaisi laulava vahva soolosoundi ja kunnon mureat rokkisoundit. Soittelen rokkimusiikkia laidasta laitaan. Yleensä soittelen ACDC/maiden/guns'/metallica tyyppistä musaa ja rankin setti mitä soittelen, on panteran ja bodomin tuotannon tasoa. Claptoniakin soittelen aika-ajoin, mutta vain heikkoina hetkinä. Tykkään soitella myös alavireisellä kitaralla (drop d ja drop c). Monipuolisuutta ja erottelukykyä mikeistä pitäisi löytyä, sillä käytän jonkin verran säröllä myös avosointuja.

Pitäisikö minun katsella Lespaan aktiivimikkejä vai passiiveja ja minkä merkkisiä? Aktiivimikeissä se pattereiden vaihto ei haittaa tippaakaan, kun omistan kuitenkin akut, joita mikeissä voi käyttää. Ja aktiivit vinkuvat käsittääkseni vähemmän verrattuna passiiveihin?

Niin ja pidän noista Lespan mikkien ulkonäöstä, että jos kuoret voisi pitää ennallaan, niin se olisi tietysti plussaa :)

En tiedä oliko tässä vähän liikaa vaatimuksia mikeille, mutta ainahan sitä voi yrittää.Tattista jo etukäteen!
Lancelot
15.07.2007 20:45:11
EIpä niitä pattereita kovin usein tarvi vaihdella.. Joidenkin mielestä raiskaat lespan jos lyöt siihen aktiivit kiinni.. ainiin, kyseessä olikin vain epi:) Jos enempi tulee soitettua muuta kuin metallia niin sitten harkitsisin esim. jotain duncanin tai dimarzio perus passiiveja, muuten kyl emg:n aktiivit vois olla jees.. Tietävämmät jatkakoon tästä..
jakasepp
17.07.2007 09:43:54
Jees,

olen ihmetellyt noita EMG aktiivimikkien arvosteluja ja enpä ole sellaista arvostelua nähnyt missä noita olisi liiemmin haukuttu. Eli EMG:n 81/85 aktiivisetti olisi siis hakusessa.

Mitäs mieltä muut ovat: toimiiko lespassa kyseinen mikkisetti?
Numb
17.07.2007 09:53:58

Toimii, jos haluaa sen EMG -soundin.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen
jakasepp
17.07.2007 10:17:52
Tulipa vaan mieleen, että melkeinpä tuolla remppahinnalla (virittimetkin voisi vaihtaa) ostaisi käytetyn fenkun ja siihen humbukkerit :) Tekisi mieli kokeilla välillä jotain muuta kuin Lespaa, mutta on tuo sen verran kova peli, että melkein harmittaisi luopua siitä.
Simo78
17.07.2007 10:28:55 (muokattu 17.07.2007 10:34:18)
Tulipa vaan mieleen, että melkeinpä tuolla remppahinnalla (virittimetkin voisi vaihtaa) ostaisi käytetyn fenkun ja siihen humbukkerit :) Tekisi mieli kokeilla välillä jotain muuta kuin Lespaa, mutta on tuo sen verran kova peli, että melkein harmittaisi luopua siitä.

Tuolta kun kattelee niin tollasen duncanin jb/59 setin sais uutena 174€, ja 59 löytyy käytettynä, niin setti maksaa 147€. Tietenkin kannattaa kokeilla muutakin kitaraa, ei tosta lespasta kannatta siltikään luopua, ostat vaikka pelkän tallamikin? Noiden epien myyntiarvo ei ole kuitenkaan käyttöarvoa vastaava, niin kuin ei niin monen muunkaan tuotteen.
http://www.kitarapaja.com/usvi2.htm

E: pistävät tuolta postilla tulemaan... saahan noita mikkejä muualtakin.

e:e: löytyy kuorellisena(joku väittää että kiertää herkemmin, mutta kyllä mä olen ihan ilman kiertoja selvinnyt--> vähemmän gainiä) ja kuorettomana.
fox
17.07.2007 10:52:00

e:e: löytyy kuorellisena(joku väittää että kiertää herkemmin, mutta kyllä mä olen ihan ilman kiertoja selvinnyt--> vähemmän gainiä) ja kuorettomana.

Jos kuori on kunnollinen (= riittävän paksua"pelliä") ja laitettu kunnolla kiinni, ei kiertoherkkyys oo yhtään sen kummallisempi. Korkeitten ääneksien vaimenemista saattaa hivenen olla kyllä.
Sen lisäks melkoinen joukko uudempia mikkejä on jo tehtaalla vahattu kuorien kanssa..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
pekurides
17.07.2007 14:39:18

Tässä nyt parit oikeasti mahonkiset (tsekki ja japanin pelit) epit tullut viimeksi varusteltua duncanin Seth lover sekä Pearly gates tallamikeillä.

Kummatkin tietenkin kromattuja ja etumikit jätetty toistaiseksi alkuperäisiksi kun vähempi käyttöä/vaihtotarvetta.

Kummatkin soivat mukAVAn rouheasti juurikin AC/DC tyylin kamassa sekä sellainen varhaisempi Metallica saundi luonnistuu aika vaivattomasti(-master of p.).

Seth lover hiukan tummempi ja ehkä keskialuetta enemmän ja Pearlygates luonnollisesti hiukan kirkkaampi ylärekisteriltään ja huikea erottelu kovalla särölläkin.

Mielestäni EMG:llä ei pysty saavuttamaan samanlaista dynamiikka ja väriä sointiin kuin passiiveilla ja siten rouhea ac/dc saundi aivan utopiaa:
tuloksena väritön ja kompressoitunut harmonian puute.., aivan kuin jotain juurikin kitaran rouheutta tuovia taajuksia olisi leikattu pois..... no näin hyvinkin kärjistettynä:)
Tunteella päin vittua.
author
17.07.2007 14:41:53 (muokattu 17.07.2007 14:43:33)
Mitäs mieltä muut ovat: toimiiko lespassa kyseinen mikkisetti?

Itselläni on ainakin positiivisia kokemuksia. Soundi on kyllä mukavan rouhea. Ehkä kuitenkin liian hevi nykyiseen ihannesoundiini.

Edit. Mutta sinänsä mulla ei ole mitään objektiivista mielipidettä asiaan, koska en ole muihin mikrofonivaihtoehtoihin perehtynyt.
McNulty
17.07.2007 14:43:40
Mie olen tykästynyt Duncanin SH-5 Duncan Customiin. Sitä kuvataan SD:n sivuilla sanoilla "PAF on steroids" ja se pitää kyllä paikkansa. Mikissä on PAFfille ominaisia sävyjä ja soundeja, mutta se on ulostuloltaan kuumempi, eli irtoaa ronskimmatkin rockit ja heavyt. Toisaalta se taas on perus-PAF ja cleaneilla irtoaa varsin mukava lämmin mutta selkeä soundi tallasta. Kaulamikiksi hyvä vaihtoehto on esim. Duncanin Jazz tai '59. Miksei myös Seth Lover malli tai Pearly Gateskin.
if the shit fits... wear it!
Ziggy Bubba
17.07.2007 16:08:00 (muokattu 17.07.2007 16:09:36)

Suosittelen hommaamaan samantien tuommosen S. Duncanin mikkisetin, esimerkiksi tuommonen satsi tulee reippaasti halvemmaksi kuin yksitellen ostettuna:
http://www.thomann.de/fi/seymour_du … can_sshjb_jazz_rodded_humbucker.htm

Tujumpaan junttaan taas tuo Distortion setti voisi olla omiaan:
http://www.thomann.de/fi/seymour_duncan_ssh6_set_distortion_mayhem.htm

E: Duncan voisi muuten pistää markkinoille useampia noita settejä, esim. Custom/59 voisi olla jonkinmoinen hitti.
You said a' what now?
jakasepp
17.07.2007 21:54:53
Vertailin noita duncanin ja EMG:n soundclippejä ja täytyy sanoa, että itse taidan kallistua tällä kertaa tuon Duncanin puoleen. Turhan heavy tuo EMG minun makuuni.

Tuolta duncanin sivuilta minua miellyttivät eniten

SH-55 Seth Lover Model,
SH-5 Duncan Custom,
SH-6 Duncan Distortion
SH-13 Dimebucker

SH-4 JB kuulosti vähän suttuiselta eikä muutenkaan herättänyt paljoa luottamusta.. Dimebucker taas kuulosti siltä, että tuolla mikillä pystyisi ruttaamaan Bon Jovilta pallit kurkkuun. Mutta mikäköhän noista mahtaisi olla se monipuolisin? SH-5 customi on ainakin arvostelujen perusteella saanut kehuja. Ääneltäänkin se oli aika muheva ja arvostelujen mukaan pysyy kohtuullisen erottelevana kunnon säröilläkin.

Nykyisestä skebasta pitää kyllä vaihdon yhteydessä tarkistaa maadoitusjohto, että liekö on lähtenyt irti. Nykyisellään tuo kepakko antaa pieniä sähköiskuja ja kunnon gaileilla särisee ja pätkii niin perkeleesti. Täytyy viedä äkkiä korjattavaksi, ettei emännästä tule yksinhuoltajaa :)
Bookkeeper
17.07.2007 22:08:16

SH-55 Seth Lover Model,
SH-5 Duncan Custom,
SH-6 Duncan Distortion
SH-13 Dimebucker

SH-4 JB kuulosti vähän suttuiselta eikä muutenkaan herättänyt paljoa luottamusta.. Dimebucker taas kuulosti siltä, että tuolla mikillä pystyisi ruttaamaan Bon Jovilta pallit kurkkuun. Mutta mikäköhän noista mahtaisi olla se monipuolisin? SH-5 customi on ainakin arvostelujen perusteella saanut kehuja. Ääneltäänkin se oli aika muheva ja arvostelujen mukaan pysyy kohtuullisen erottelevana kunnon säröilläkin.

Jos skaala on perinnerokista alavireheviin, Custom lienee noista monipuolisin.
"I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp
pekurides
18.07.2007 15:00:45

SH-55 Seth Lover Model,
SH-5 Duncan Custom,
SH-6 Duncan Distortion
SH-13 Dimebucker

Mulla on ollut lespassa yllämainituista kiinni muut paitti custom ja pakko sanoa että tuo distortion oli aikamoinen pettymys(ohkanen ja sirisevä saundi)

Dimebucker taas toimii juurikin metallipanterassa mutta sellanen rouhea rokkivääntö ei oikein irtoa... puhamattakaan kliini osastosta.

Seth lover on saanut jäädä lespaan toistaiseksi, mukava rouhe joka junttaa myös hevanderiakin. Aikalailla sellanen perinteinen lespaul saundi.

Custom varmaan ok.

Nykyisestä skebasta pitää kyllä vaihdon yhteydessä tarkistaa maadoitusjohto, että liekö on lähtenyt irti. Nykyisellään tuo kepakko antaa pieniä sähköiskuja ja kunnon gaileilla särisee ja pätkii niin perkeleesti. Täytyy viedä äkkiä korjattavaksi, ettei emännästä tule yksinhuoltajaa :)

korjattavaksi? Vaihdon yhteydessä vaan tarkistat kytkennät! turha siitä asentajan tuntihintoja maksella jos vain joku piuha irti!!!!

Tarkista se pistorasia että se on maadoitettu!
Tunteella päin vittua.
fox
18.07.2007 15:04:03

Jos on lähteny irti potikoitten päästä, niin nyt on otollinen aika laittaa "Life-Saver modi" siihen.. Soitinrakennuspuolella juttua. Tuossa kuvaa...
http://www.lehmo.com/fox/lataamo/LifeSaver-mod.jpg
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
VIPMetal
21.07.2007 23:25:55

Itellä on kiinni Dimarzion Evolution ja Air Norton kaulamikkinä. Evosta kyllä lähtee aivan riittämiin outputtia hevisoitteluun. Tuo Air Norton on liian keskialuepainotteinen, liian vähän diskanttia. Kokeilisin kyllä jotain muita mikkejä Les Pauliin...
Minä lennän, polskin ja uin. Sanon sulle kvaak, ystävälle kvaak, kvaak sanon teille kaikille.
Iron Horse
22.07.2007 01:23:24
Custom vaan tallaan, sillä lähtee AC/DC ja Metallica Maidenia unohtamatta, jämäkkä, iso, ja tiukka saundi, joka toimii loistavasti niin bluesissa kuin death metallissa! (tosin en ole DM-fani/soittaja, mutta Lamb of God on vissiin aika heviä kamaa =) ) Pearly Gates tuntuu olevan todella suosittu yhdistelmä Customin kanssa, eli siis Gibbonsin Billyä on mikin saundissa ja paljon. Kuulostaa siis lähinnä ylikuumalta PAFilta, jonka kelaoissa on eri määrä wkierroksia, ja siten saundi on pureva, ja siinä on paljon yläpäätä, normaail PAF-soundi Led Zep ja ZZ Top -tyyliin. Itsellänikin on ko. setti huomenna skebassa kiinni. SD forumia suosittelen kyllä näiden asioiden kyselemiseen, mukavaa jengiä, eivätkä sano vaan, että Duncan on paras, osta Duncan!, vaan muut valmistajat (DiMarzio, BL, Bill&Becky, jne.) ovat myös esillä ja niistä saa puhua avoimesti.

Muita vaihtoehtoja ovat Duncanilta vaikkapa Full Shred, Screamin' Demon, Pearly Gates -setti, kaulaan Jazz (kaula- ja tallamalli), '59n, DistortionN, FS
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)