Junthi 14.07.2007 13:49:47 | |
---|
Senteced osaa sanoittaa hyvin, mutta paras sanoittaja on Janne Ahola. |
Rettjeff 16.07.2007 15:50:58 | |
---|
Jep, itse tartun kanssa tuohon Sentencediin, ja Sami Lopakkaan, joka on enimmät kyseisen yhtyeen lyriikoista tehnyt. Paljon hienoja moniulotteisia biisejä (esim. Despair-Ridden Hearts) , ja ovelia piilomerkityksiä. (Neverlasting) Myös Stam1nan Antti Hyyrysen sanat ovat hienoja, tosin välillä turhankin ovelia. Hyviä esimerkkejä vaikkapa Ristiriita tai Kaksi Reittiä Yksi Suunta. Suomessa on niin paljon paskoja bändejä, ja niiden faneja, että turha tässä on yrittää maailmaa parantaa. |
Ulkomaisista, joita ei ole vielä mainittu mm. Warrel Danella (Nevermore), In Flamesin pojilla on joitain hienoja juttuja. Kotimaisista ei ole juuri lisättävää.
Ja saamasi pitää. James H:n sanoitukset ovat mielestäni suurimmaksi osaksi yksiulotteista uhoa. Otetaan pari esimerkkiä: - Battery: Biisi joka on juuri sitä itseään uholauseita peräkkäin - Thing That Should Not Be (tosin kyllä burtonin sanoitus, mutta kuitenkin): Suoraa rippausta H. P. Lovecraftin Ctulhu-mytologiaa käsittelevistä runoista ja kirjoista. - Enter Sandman: Kakara joka näkee painajaisia ympättynä idioottimaiseen iltarukoukseen. - Leper Messiah ja God That Failed: Tosi ranggaa angstia uskovaisia kohtaan, James on paha jätkä. - 2x4: Jaa että biisi aiheesta kakkosnelosella hakkaaminen. Viimeistään tässä mestariteoksessa James osoittaa olevansa todellin paskajuntti ja punaniska. - Master Of Puppets: Älkää lapset käyttäkö huumehia, ihan tosi! - For Whom The Bell Tolls: Jos kirjoitetaan sodasta, jopa siitäkin voi kirjoittaa kunnolla. - Call Of Ctulhu ja Orion: Jamesin parhaat sanoitukset. Myöskin Anesthesia (pulling teeth) lähentelee samaa. Tähän ei taas voi olla kommentoimatta, vaikka kuinka ollaan puol vuotta myöhässä. Hetfieldin kaikki sanoitukset eivät ole mitenkään erityisen hyviä, osa aiheuttaa sellaista rankkaa myötähäpeää (Creeping Death, anyone?). Toisaalta, on miehellä joitain ihan mukiinmeneviä sanoituksia myös. Mutta näistä mainituista voisin olla osasta aika rankasti eri mieltä, ja perusteluista vielä enemmän. Kommentit kuulostaa aika tarkotushakusilta - vaikuttaa että alkuperäinen kirjoittaja ei pidä ko. bändistä ja hakee sitten syitä, mistä sitä voi haukkua. Mielestäni muutenkin outo ratkaisu threadiin jossa piti kehua kirjoittajia, ottaa sitten esimerkkejä haukuttavaksi. -Thing That should Not Be: mistä saakka se nyt on ollut paha asia, että lainaa jotain kirjailijaa? Tämänhän voi ymmärtää tietenkin "rippaukseksi" tai sitten niin, että se biisi kertoo siitä mytologiasta. Vrt. nyt esimerkiksi Iron Maidenin Number of the Beast tai Children of the Damned tai Wicker Man, jotka kertovat leffoita. Ei kai ne nyt "ripata" yritä? - Leper Messiah kertoo ymmärtääkseni tällaisesta Jenkkilässä yleisestä "evankelistasta", joka rahastaa uskovaisia. En näe tässä hirveää angstia mitään uskovaisia kohtaan. - God that Failed taas kertoo henkilöstä, joka kieltäytyy hoidosta sillä perusteella, että kyllä Jeesus hänet parantaa jos on parantaakseen. Muistaakseni tämä henkilö oli vieläpä Jamesin äiti, joka ko. ratkaisun johdosta on nyttemmin edesmennyt. Ja niin, tästä on aika vaikea löytää mun mielestä hirveästi kritisoitavaa (saati sitten "tosi ranggaa angstia"), nää on oikeasti aika hyvät sanat. - Master of Puppets ei mielestäni ole erityisen saarnaava, voisin jopa sanoa, että ihan kekseliäs lähestymistapa huumeisiin. - For Whom The Bell Tolls: niin, kertooko tämä sodasta vai Hemingwayn kirjasta? Tässä taas tämä "rippaus"-kysymys. En tästäkään pysty löytämään sitä, mikä siitä tekee niin kauhean huonon. Hevijuntti #666 "hevi on junttimusaa!!! junteista ei ole idolsiksi!!! " |
KillingMachine 20.07.2007 14:16:03 | |
---|
En oikein diggaa kotimaisista sanoittajista, sori, joten tässä tulee nyt henkilökohtaisia suosikkeja jotka kaikki on ulkomaisia. Perry Farrell Trent Reznor Chris Cornell Brandon Boyd Zack de la Rocha Maynard James Keenan Varsin erilaisia sanoittajia kaikki. "Common ruse dirty face
Pretty noose is pretty hate" |
thescientist 21.07.2007 15:09:51 (muokattu 21.07.2007 15:11:25) | |
---|
Tähän on tasa yks oikea vastaus, se on kuulkaa Bright Eyes- yhtyeen Conor Oberst. En tiedä sitten toisaalta onko kaveri objektiivisesti hyvä sanoittaja, vai rankkaanko miekkosen näin korkealle vain siksi etten ikinä koskaan missään ole samaistunut mihinkään yhtä paljon kuin äijän teksteihin. "This blind date might take you to places unknown and it will be new and scary and vital"
Kuunneltua |
Mr.Crest 23.07.2007 20:59:39 (muokattu 23.07.2007 20:59:49) | |
---|
C H U C K B E R R Y |
luopio 31.07.2007 19:12:54 | |
---|
Noniin eli eikö ne sanat sit aja asiansa? Sanat ovat mielestäni silloin hyviä, kun ne sopivat biisin tunnelmaan. No ei millään pahalla mutta aika suuri osa niistä laihon lyriikoista ois parhaimmillaan jos taustana olis vaikka piereskelyä. Syntisin heittäköön viimeisen kiven |
Suisiideri 03.08.2007 21:13:14 | |
---|
Jep, itse tartun kanssa tuohon Sentencediin, ja Sami Lopakkaan, joka on enimmät kyseisen yhtyeen lyriikoista tehnyt. Paljon hienoja moniulotteisia biisejä (esim. Despair-Ridden Hearts) , ja ovelia piilomerkityksiä. (Neverlasting) Jeps, juurikin näin. Aivan loistavia omasta mielestä nuo lyriikat, tosin joidenkin ihmisten mielestä ne voivat olla turhan anGst. Omasta mielestäni kuitenkin vertaansa vailla. (ehdin jo pelätä ettei kukaan Lopakkaa, tai Sentencediä muista. Onneksi olin väärässä) |
Sergei Fallinen 03.08.2007 21:15:46 | |
---|
Bob Dylan tietysti, ja Silvio Rodríguez. Suomalaisista Gösta Sundqvist. |
Juzpe 05.08.2007 08:48:49 | |
---|
- For Whom The Bell Tolls: niin, kertooko tämä sodasta vai Hemingwayn kirjasta? Tässä taas tämä "rippaus"-kysymys. En tästäkään pysty löytämään sitä, mikä siitä tekee niin kauhean huonon. Jaahas... puolivuotiskäyntini aika lyriikkapalstalla. En ole sanoituksen llähtökohtiin perehtynyt sen kummemmin, muuta kuin, että lukaisin Hemingwayn Jäähyväiset Aseille ja Kenelle Kellot Soivat... Tosin suomeksi. J. Heltfieldin sanoituksia olen vaan aina pitänyt ainakin kieliasultaan ja mahdollisesti viimeistelyltään hieman vähä-älysen oloisina. Myös Axl Rosen "dissaaminen" kaipasi perusteluja... Back Off Bitch, anyone? Tai noin 20 muuta "Bitch, fuck, cunt, motherfucker, fuck you/off/me/your mama" sanoitusta. "Kiljua sai silti, kunhan muisti olla kaatamatta kaveria." - IS 11.7.2007 Harry Potter - maniasta |
oo-p 06.08.2007 12:29:48 | |
---|
Täytyypä itse lisätä vielä tällainen lauluntekijä, jonka tuotantoon olen tutustunut vasta tässä ihan hiljain -Marja Mattlar Tosi hienoa tekstiä on, nyt kun siihen olen tutustunut lähemmin. http://www.vuorenk.pp.fi/marja/ Aiemmin olen tutustunut Mattlarin teksteihin vain parin Timo Rautiaisen coveroiman biisin kautta, ja kun en Timpasta juuri piittaa, en osannut arvatakkaan että biisien takana on näin hieno sanoittaja/säveltäjä. Suosittelen lämpimästi. Käykää kuuntelemassa näytteitä joita sivuilta löytyy, ja lukekaa lyriikoita. ..ja sitten vähän vanhempaan tuttavuuteen, jonka olen kai unhoittanut mainita- Herra Ylppö, Karman Maj:sta, tavallaan niin karun urbaania tekstiä, mutta silti jotenkin niin kaukaista.. Jännää. Tulee paikoin mieleen Musta Paraati, jonka teksteistä löytyy myös helmiä. Terve, ja kiitos kaloista!
..Delay, missä viivyt?! |
oo-p 06.08.2007 12:37:19 | |
---|
Tove Jansson Täytyypä sanoa, että itse pidän myös Toven teksteistä, vaikken olekaan kovin paljoa lukenut. Mainittakoon muuten että Pekka Streng on säveltänyt ja levyttänyt Janssonin runon "ja Tuittu ruusut sai", levylleen Kesämaa. Terve, ja kiitos kaloista!
Meadow 06.08.2007 15:50:44 (muokattu 06.08.2007 16:00:17) | |
---|
Tykkäilen paljon Mikael Åkerfeldtin ja Steven Wilsonin sanoituksia, varsinkin ensin mainitun sanoitukset sopivat täydellisesti itse musiikkiin ja niitä on vaan mukava funtsia. Myös Bruce Dickinson on mielestäni taitava sanoittaja, Chemical Weddingin lyriikat ovat aivan täydelliset. Suomalaisista mainitsen vaikkapa Marko Annalan, pidän paljon Kuoleman Laulukunnaiden aggressiivisista sanoituksista. Toinen suomalainen suosikki on myös Gösta Sundqvist, kai niiden sanoitusten maanläheisyys kiehtoi jotenkin. :) On niitä monia muitakin, mutta nämä nyt tulivat päällimmäisenä mieleen. |
Volante 08.08.2007 11:16:30 | |
---|
-Marja Mattlar Tosi hienoa tekstiä on, nyt kun siihen olen tutustunut lähemmin. Tämän allekirjoitan minäkin, melkoisen aliarvostettu on hän. Aika paljon täällä onkin noita omia suosikkeja ollut esillä, mutta mainitsenpa vielä Tony Kakon jota en muista kenenkään vielä noteeranneen. Olenhan mä Sonata Arcticaa kuunnellut jo ekasta levystä alkaen mutta vasta nyt alkanut tajuta, miten nerokkaita oivalluksia kaverilla paikoitellen on. The Miseryä esimerkiksi pidin tosi pitkään pelkkänä yltiöjuustoisena rakkaustarinana, ja koinkin vasta vähän aikaa sitten valaistumisen kyseisen biisin suhteen. Onhan se rakkaustarina, tavallaan... Mainittakoon lisäksi vielä vaikka Draw Me ja White Pearl, Black Oceans - todella koskettavia tarinoita mielestäni. |
KillingMachine 08.08.2007 11:45:02 | |
---|
Huomasin juuri että kukaan ei ole maininnut Richey James Edwardsia, joten minun on pakko vielä hänet sitten tähän laittaa. Minun mielestä tällä kaverilla on loistavia synkkiä lyriikoita varsinkin The Holy Bible -lätyllä. Niin, ja miksei mainita samantien myös Nicky Wiren lyriikat, sillä hehän tekivät molemmat puolet sanoituksista Edwardsin ollessa vielä kuvioissa. The me that you know, he used to have feelings, but the blood stopped pumping and he is left to decay |
Kiviniemi 13.08.2007 10:30:23 | |
---|
Jep, itse tartun kanssa tuohon Sentencediin, ja Sami Lopakkaan, joka on enimmät kyseisen yhtyeen lyriikoista tehnyt. Paljon hienoja moniulotteisia biisejä (esim. Despair-Ridden Hearts) , ja ovelia piilomerkityksiä. (Neverlasting) Niin, Lopakka on kyllä yksi Suomen parhaimmista sanoittajasta, palijon upeita ja koskettaviakin sanotuksia mutta tuosta Neverlastingistä sen verran että se on kyllä Ville Laihialan sanottama. Elämä on kurjaa ja juuri kun nostat päätäsi paskasta, vetää piru viikatteella |
sticky fingers 14.08.2007 22:39:26 | |
---|
... Tony Kakon jota en muista kenenkään vielä noteeranneen. Olenhan mä Sonata Arcticaa kuunnellut jo ekasta levystä alkaen mutta vasta nyt alkanut tajuta, miten nerokkaita oivalluksia kaverilla paikoitellen on. The Miseryä esimerkiksi pidin tosi pitkään pelkkänä yltiöjuustoisena rakkaustarinana, ja koinkin vasta vähän aikaa sitten valaistumisen kyseisen biisin suhteen. Onhan se rakkaustarina, tavallaan... Mainittakoon lisäksi vielä vaikka Draw Me ja White Pearl, Black Oceans - todella koskettavia tarinoita mielestäni. En kauheasti ole kuunnellut, mutta SA:n ja Kakon "Tallulah" on kyllä niin juustoa, juustoa, että! Toisaalta Eclipticalla on jotain ihan hyviä juttuja...ehkä en vaan tajua. Tähän keskusteluun toistan jonkun jo aiemman mielipiteen; Jarkko Martikainen. Jotenkin aivan häkellyttävää leikittelyä, mutta silti hienoja ja samaistuttavia lyriikoita. Tällä hetkellä omia suosikkeja ainakin "Porvariston hillitty charmi" ja "Rakkaus"... -sf "tyhmyyden edessä jumalatkin ovat voimattomia..." |
Lula 15.08.2007 23:23:09 | |
---|
Kotimaisista ehdottomasti... -Edu Kettunen -Ismo Alanko -Gösta Sundqvist -Anni Sinnemäki -Hector -Anna-Mari Kähärä Ulkomaisista taasen... -Regina Spektor -Kate Bush -Kjetil Nordhus & Stein Roger Sordal( Green Carnation ) -Tori Amos -Jonas Renkse & Anders Nyström ( Katatonia ) -Vincent & Danny Cavanagh ( Anathema ) Tuossapa muutamia omia suosikkeja... |
Rumpupu 17.08.2007 12:51:29 | |
---|
Tom Waits, Nick Cave, Bob Dylan, Marvin Gaye, Saul Williams ja ehkä Maynard James Keenan. Kotimaisia en osaa just nyt hirveästi arvottaa. Rauli Badding Sommerjoki ehkä. Kaj Chydenius. Niin ja Radiopuhelimet (tai no Mäki, Raatikainen ja Mällinen jotka tekevät sanoitukset). Jos helvetti on täynnä idiootit vaeltaa maanpäällä. |
oo-p 18.08.2007 17:40:47 | |
---|
Niin ja Radiopuhelimet (tai no Mäki, Raatikainen ja Mällinen jotka tekevät sanoitukset). Joo, tämä pitää paikkaansa. Jotenkin niin suoralla tavalla kieroa, että pidän kovasti.
Terve, ja kiitos kaloista!