Aihe: Bändin ensimmäinen demostudio - missä mennään vikaan?
1
Antti1
16.07.2007 18:34:14
Tarkoituksena on siis purkittaa oman bändin biisejä ihan demotasolla, eikä ruveta tarjoamaan palveluita kaupallisessa mielessä?

Mä panostaisin ton koko rumpumikkisetin hinnan kahteen laajakalvokonkkaan ja ostaisin loppurahoilla jotain perusdynaamisia (esim. 57, jotain senkkuja yms.) kannujen ja kitaroiden lähimikitykseen. Noilla laajakalvoisilla saa sitten akustisia instrumentteja ja laulut kivasti talteen, dynaamiset toimii livenäkin.

Bassolle hommaisin sansampin tapaisen härpättimen etusen virkaa toimittamaan ja ehkäpä myös jonkun DI-boksin.

Noiden lisäksi sitten tarvitaan hyvät soittoluurit ja mieluusti myös tarkkaamoonkin jotain luureja. Mielellään miksauksen yksityiskohtien tarkastamiseen laadultaan kelpaavat. Kirsikaksi kakun päälle tulevat hyvät monitorit, laadukas kaapelointi, mahdollinen kuulokevahvari, mikkistandit ja popfiltteri.

Kaikki vaikutti muutoin ihan ok:lta, mutta toi mikkisetti ei olisi mun eka valintani tämmöisiin budjettiratkaisuihin. Mä oon ite enempi "vähempi laadukasta, kuin paljon heikkolaatuista on parempi" -koulukunnan kannattaja. Kaikki mahdollinen yli jäävä raha kannattaa sitten panostaa siirreltäviin akustiikkapömpeleihin, tai jos on valmiina pysyvä tila, niin akustoitte sen mahdollisimman äänitysystävälliseksi.
OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI!
Stonewall_Jackson
16.07.2007 18:38:49
Tarkoituksena on siis purkittaa oman bändin biisejä ihan demotasolla, eikä ruveta tarjoamaan palveluita kaupallisessa mielessä?

Tämä pitää paikkansa.
jonza
29.08.2007 02:05:33
T.Bone 4700 set - Thomannilta 366e (rummut)
2xShure SM57LC.. TAI.. JTS:n vastaavat (kitarat)
2xShure SM58LC (laulu)
?? (basso)

Ei kannata aloittelevan äänittäjän treenis-olosuhteissa välttämättä paljon lähimikkejä käyttää. Pääsee aika pitkälle ihan vaan bonham-mikityksellä. Siitä sitten pikkuhiljaa tilanteen mukaan laajentaa. Jos tuntuu et tässä biisissä tarvii enemmän lattiatomia, niin laittaa siihen sitten kolmannen mikin. Jos ei mono-overi riitä, ni laittaa xy:nä toisenkin överin. Treenikämppä-olosuhteissa ei mun mielestä kannata noin vaan käyttää laajakalvoisia konkkia rumpuövereinä, pienet on turvallisemmat. T.bonen sc100II parilla pärjää yllättävän pitkälle. Ite melkein laittaisin (biisistä riippuen) basariin kaks mikkiä ennen kuin alkaisin mikittämään tomeja.

Thomanin halpismikeistä kannatta harkita ainakin niitä 57 kopioita (75) ja beta85:ta (beta 58 kopio). Beta85:nen on mun mielestä jopa parempi mikki kuin noku 58 (ainakin mun lauluäänelle sopii paremmin :) ). Niitä seiskavitosia saa kolme yhden viisseiskan hinnalla.. Voi olla hyvä ostaa vaikka yks aito ja pari kopiota. T.bonen basarimikit on ymmärtääkseni enemmän epäonnistuneita ku useimmat niiden kopiomikit. Itelläni on bd-300, mut käytän melkeinpä mieluumin tota seiskavitosta siinä basarissa. Sit mulla on joskus vanha kajari ottamassa vielä sitä alapäätä.

Pikkukonkilla saa ihan hyvin akustiset instrumentit talteen... Eikä ekalla demostudiolla tarvi lauluunkaan laajakalvokonkkaa. Hyvin pärjää 58:lla tai vastaavalla. Siihen voi vielä viritellä pikkukonkan ambienssimikiksi, ja vaikka toisen sojottamaan etu-/takaraivoon tai rintakehään enemmän botnea ottamaan.
-------------- http://pohjalla.net/music/hetki.mp3
PIM
29.08.2007 07:19:32 (muokattu 29.08.2007 07:20:06)
Firepodin sijaan kannattaa ehkä katsella myös Alesiksen io26:sta. 8 analogituloa ei ole ainakaan kauheasti yläkanttiin jos koko bändiä äänitetään livenä, jolloin adatin kautta saatavat lisäinputit voi tulla joskus tarpeeseen.
Halsu
02.09.2007 11:41:29

Firepod - Thomannilta 399e
T.Bone 4700 set - Thomannilta 366e (rummut)
2xShure SM57LC.. TAI.. JTS:n vastaavat (kitarat)
2xShure SM58LC (laulu)
?? (basso)

Yksi vaihtari firepodille ja io26:lle on alesiksen multimix firewire 16. Siinä on 8 mikkikanavaa ja 8 linjaa, itse olen käyttänyt tuon lisukkeena behkun mikseriä jonka stin Mnetin torilta satasella - käytän siitä vaan mikkietuasteita, saan 16 raitaa kerralla narulle.

Ilmeisesti tuossa T.bonen mikkisetissä on kirotusvihre? Tarkoittanet DC4000 -settiä? Itselläni on tuo, hyvin on pelittänyt. Toisin kuin muutama muu aiemmin vastanneista, suosittelen kyllä lähimikityksen käyttöä - Bonham -tyylillä vetäminen vaatii aika paljon rummuilta, rumpalilta ja huoneelta ennenkuin tulee hyvää jälkeä, lähimikitetyissä kannuissa on enemmän "pelastusmahdollisuuksia" miksutusvaiheessa.

Jos ette äänitä kaikkea livenä, tuon setin CD56 -dynaamisilla saa kitarat hyvin talteen. Muuten kannattaa hommata tosiaan omat mikit kitaroille.

Bassoon suosittelen DI -boksia, mikillä napattua soundia voi toki laittaa siihen sekaan mausteeksi.

Lauluihin hommaisin isokalvoisen mikin, esmes SC450 T.Bonen, ellei ole tarkoitus taltioida aina kaikkea livenä.
CU -- Eki
Halsu
02.09.2007 17:02:53

...tosiaan, softaksi suosittelen reaperia. Yllättäen ;-)
CU -- Eki
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)