Aihe: 4x12-KAAPPI Engl Blackmorelle?
1 2 3 4 5
pekurides
16.04.2007 02:27:16

Ootko sä joskus tuutannut 4x12-kaappiin täydellä teholla, tai soittanut bändissä, jossa olisi 150 wattisen nupin volaa tarvinut pitää kello kahdessatoista?

Wattipoliisit on voimissaan:) Hetken jo luulin..... hyvä!
Tunteella päin vittua.
kimurantti1
16.04.2007 09:27:30
Wattipoliisit on voimissaan:) Hetken jo luulin..... hyvä!

Hehe, sun kritiikki menee vähän metsään nyt. ;-) En mä tarkoita, ettäkö 150 wattia olisi täysin turhaa. Jos joku haluaa sen kaiken headroomin, niin se heille suotakoon, se on mustakin ihan järkevää. Nyt oli kuitenkin puhe sen 150w putkinupin huudattamisesta täysillä (tai edes puoliteholla), mikä on aivan järjetöntä. Vai ootko asiasta eri mieltä?
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
p_ofony
17.04.2007 12:48:14

Tuossa itse vaihdoin juuri Powerballin kaveriksi ENGL Standard 4x12 kaapin ja täytyy sanoa että kyllähän tuo helvetin hyvin ainakin ENGLin omilla nupeilla tuntuu toimivan. Mulla oli Powerballin alla ensin Mesa 4x12 rectifier kaappi joka on siis ladattu V30 elementein, mutta vaikka ENGLin standard soundin isoudessa häviääkin Mesalle niin nimenomaan metallin soittoon sopivassa moderniudessa se taas voittaa. V30set on repivämmät ja "epätasaisemmat" kuin noi V60 mitkä Standardista löytyy. Kyllä mun mielestä toi reipas 600 egee Standardista on ihan sen laatua vastaava hinta ja suosittelen tuota kaappia ehdottomasti!
ENGL = übersound
pekurides
17.04.2007 22:45:01

Hehe, sun kritiikki menee vähän metsään nyt. ;-) En mä tarkoita, ettäkö 150 wattia olisi täysin turhaa. Jos joku haluaa sen kaiken headroomin, niin se heille suotakoon, se on mustakin ihan järkevää. Nyt oli kuitenkin puhe sen 150w putkinupin huudattamisesta täysillä (tai edes puoliteholla), mikä on aivan järjetöntä. Vai ootko asiasta eri mieltä?

"Kaikki paitsi purjehtiminen on turhaa" lauletiin joskus siinä yhdessä biisissä:)

emmä ole oikeastaan mitään mieltä... volumet tilanteen mukaan luulisin:)

Peace man!
Tunteella päin vittua.
kiitäjä
20.04.2007 17:40:22
Mulla on toi Engl thunderi nuppi ja sen kaverina standart 4x12 ja on se hintansa väärti behringeriin verrattuna että osta joku engl:in oma kaappi. ne on tukevia ja ne kestää ja erittäin muhkeat soundit irtoaa. kannattaa
Henkkiz
16.07.2007 17:34:07 (muokattu 16.07.2007 17:35:10)
Voiko ENGL Standard kaappeja kokeilla pk-seudulla yhtään missään? Tämän ketjun myötä kun taas heräsi kiinnostus vaihtaa kaappi. Savagessa (ja muissa Engleissä..) tosiaan on häiritsevä middlepiikki, ja tässä on tullut pohdittua auttaisikohan standard kaappi kyseisessä ongelmassa. Ainakin Nacherin kuvaus std. kaapista vaikutti hyvältä, pitäisi vaan päästä testaamaan.
drlecter
16.07.2007 20:16:53

Mulla on ollut 412 kaapissani kiinni V60, Greenback ja nyt on V30-elementit.
Sanoisin että Screamerin kanssa noi V30-elementit on parhaimmat. Bändihommissa ne tuntuvat puskevan parhaiten soundin läpi.
Hammer Of The Gods
16.07.2007 20:56:05 (muokattu 16.07.2007 21:02:45)
Ainakaan oman Powerballini kanssa Behringerin kaappi ei toiminu ollenkaan. Turun Klubilla sellaisella jouduin yhden keikan soittamaan, ku en jaksanu Jyväskylästä asti omaa raahata mukana. Saundi oli ihmeellistä treble-kihinää eikä tanakkaa botnea saanu aikaan millään. Semmosta kurjaa tuhinaa sai, jos yritti vähänkään saada palleja mukaan saundiin.

Oma Marshall 1960B ei myöskään ole aivan ihanteellinen partneri tolle nupilleni. Siinä on jotain hämärää keskiäänissä, ei oikein ota selvää onko siinä kuoppa vai piikki. Mutta livenä tuokin nyt on saanu kelvata, ku ei se ääni kuitenkaan ihan caccaa ole.

Monipuolisimman saundivalikoiman oon saanu Powerballista Englin omalla standard kaapilla, jossa siis ne V60 elementit. Löytyy kunnon metallisaundit ja hempeemmätkin korvanimemiset onnistuu. Supertanakan, tiukan ja röyhkeän deathhöykkyytyssaundin saa Peaveyn 5150-kaapista. Noita kahta kaappia on tullu käytettyä äänityshommissakin sitten. Mesan kaappeja olisi kiva päästä joskus kokeilemaan...

Edit: Eipä muuten oo mitään käsitystä että mitä elementtejä toi Peaveyn 5150-kaappi on syöny. Mutta eipä kai sillä väliäkään...
Käyppäs joutessas ihmettelemässä: Soulfallen ja Beautiful Betrayal
RekoS
16.07.2007 22:21:12
Mulla on ollut 412 kaapissani kiinni V60, Greenback ja nyt on V30-elementit.
Sanoisin että Screamerin kanssa noi V30-elementit on parhaimmat. Bändihommissa ne tuntuvat puskevan parhaiten soundin läpi.

Mulla on ENGL Thunder sekä 2 x Greenback ja 2 x v30. Vähän tuppaa Greenbackit jäämään jalkoihin, muttei se haittaa. Greenbackit mikitetään keikalla joten se tasapainottaa kokonaisuutta. Erottuu bändisoitossa kyllä mutta yksin ei viitti soitella, ainakaa ilman korvatulppia eikä kaapin edessä. Ei sovi v30:t alkuunkaan englien kanssa yhteen, mutta toki mulla on nuo halvat kiinassa tehdyt elementit eli kai sekin vaikuttaa asiaan.
mungiisi
17.07.2007 16:48:40
Hoho. Sanoittepa mitä sanoitte, varasin ENGLin 4x12" Stankun. Lauantaina hakemaan. Kiitos Nacher tuosta kaappien erojen "selonteosta", vaikutti aika paljon päätökseeni (oli sillä hinnallakin osansa :). Plussan pistin.
sarkjan
17.07.2007 20:40:14
Hoho. Sanoittepa mitä sanoitte, varasin ENGLin 4x12" Stankun. Lauantaina hakemaan. Kiitos Nacher tuosta kaappien erojen "selonteosta", vaikutti aika paljon päätökseeni (oli sillä hinnallakin osansa :). Plussan pistin.

Hei! Jos mahdollista nii paa ääninäytteitä sitte jakoon molemmista kaapeista, Beeringeristä ja ENGLISTÄ. On myös vähän mietinnän alla kaapin vaihto...
mungiisi
17.07.2007 20:46:22
Hei! Jos mahdollista nii paa ääninäytteitä sitte jakoon molemmista kaapeista, Beeringeristä ja ENGLISTÄ. On myös vähän mietinnän alla kaapin vaihto...

Pistän, mutta tämä voi viedä oman aikansa koska tuo minun pääkitarani on huollossa varmaan vielä pitkän tovin. Pistän toki heti vaan kun saan kitarani takaisin.
kimurantti1
17.07.2007 21:03:12 (muokattu 17.07.2007 21:08:08)
Minä tulin juuri tuuraamasta erään tanssi-/coverbändin treeneistä. Soitin siellä sitten Behringerin kaapilla, en tiedä mikä malli, mutta todennäköisesti halpis, ja se yllätti tosi positiivisesti. Ei mitään heviä veivattu, mutta hard rockia jonkin verran, ja Behkusta lähti todellakin kelvollinen soundi, etten jopa sanoisi, että ihan hyvä.

Setuppi oli siis tällainen: Music Man Silhouette Special -> Barber Direct Drive -> Boss DD-3 -> Laney VH100R -> Behringer halpis 4x12.

En tiedä miten Behrinkeli toimii hevissä, mutta tuo setuppi toimi kuin häkä ainakin heviä kevyemmässä. Joko tuo Behringer on oikeasti ihan hyvä budjettiratkaisu 4x12-kaappia himoavalle, tai sitten tuossa setupissa palaset olivat jotenkin vaan kohdallaan.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
sarkjan
17.07.2007 21:06:15
Pistän, mutta tämä voi viedä oman aikansa koska tuo minun pääkitarani on huollossa varmaan vielä pitkän tovin. Pistän toki heti vaan kun saan kitarani takaisin.

Jep, se olisi hienoa! Tuosta vertailusta voisi olla apua muillekin kaappivalintojen kanssa painiskeleville :)
mungiisi
17.07.2007 21:21:44
Minä tulin juuri tuuraamasta erään tanssi-/coverbändin treeneistä. Soitin siellä sitten Behringerin kaapilla, en tiedä mikä malli, mutta todennäköisesti halpis, ja se yllätti tosi positiivisesti. Ei mitään heviä veivattu, mutta hard rockia jonkin verran, ja Behkusta lähti todellakin kelvollinen soundi, etten jopa sanoisi, että ihan hyvä.

Setuppi oli siis tällainen: Music Man Silhouette Special -> Barber Direct Drive -> Boss DD-3 -> Laney VH100R -> Behringer halpis 4x12.

En tiedä miten Behrinkeli toimii hevissä, mutta tuo setuppi toimi kuin häkä ainakin heviä kevyemmässä. Joko tuo Behringer on oikeasti ihan hyvä budjettiratkaisu 4x12-kaappia himoavalle, tai sitten tuossa setupissa palaset olivat jotenkin vaan kohdallaan.

Ei tuo minun oma mikään täysin susi ole. Ihan okei soundit lähtee ja näin poispäin.

Mutta sellaisen asian huomasin, kun kävin taannoin kokeilemassa Mesan Dual Rectoa Recto kaapilla. Testihuoneessa sattui olemaan Behringer BG412F ja päätin sitten hetken Mesan kaapilla soiteltuani tökätä vahvistimen tuohon kaappiin kiinni ja voila! Perussoundi oli suhteellisen sama, Behkussa hieman tunkkaisempi. Mutta sellaisen huomasin, että kohinat ja kihinät ja ennen kaikkea kierto tulivat tuolla kaapilla esiin. Niitä ei Mesan kaapissa ollut alkuunkaan.
Nacher
19.07.2007 18:28:05
ENGLin standardikaappi on kuin omiaan leikkaamaan sitä middlepiikkiä pois. Noita kaappeja voi ainakin Soundstoresas testata, jossa ne ovat jatkuvasti esillä pidettävänä varastotuotteena.

Tuossa on vain se paha, että vaikka stankku toimii erinomaisesti RB:n/Savagen kanssa, se ei toimi ehkä ihan yhtä hyvin Powerballin kanssa, ja oman Invaderini kanssa tuo H&K v30 kaappini toimii kyllä mielestäni paremmin. Toisaalta stankkukaapin soundi on mielyttävämpi, mutta vähän ohuen/scoopin kuuloinen tuolla Invaderilla, eikä ihan niin selkeä. No, elementtejähän on helppo vaihtaa, jos tilanne sitä joskus vaatii. Yleisesti kuitenkin jäänyt fiilis, että v30 ja ENGL on vaikea yhdistelmä saada toimimaan hyvin, etenkään muualla kuin kahden kitaran bänditilanteessa.
mungiisi
19.07.2007 21:04:29
ENGLin standardikaappi on kuin omiaan leikkaamaan sitä middlepiikkiä pois. Noita kaappeja voi ainakin Soundstoresas testata, jossa ne ovat jatkuvasti esillä pidettävänä varastotuotteena.

Tuossa on vain se paha, että vaikka stankku toimii erinomaisesti RB:n/Savagen kanssa, se ei toimi ehkä ihan yhtä hyvin Powerballin kanssa, ja oman Invaderini kanssa tuo H&K v30 kaappini toimii kyllä mielestäni paremmin. Toisaalta stankkukaapin soundi on mielyttävämpi, mutta vähän ohuen/scoopin kuuloinen tuolla Invaderilla, eikä ihan niin selkeä. No, elementtejähän on helppo vaihtaa, jos tilanne sitä joskus vaatii. Yleisesti kuitenkin jäänyt fiilis, että v30 ja ENGL on vaikea yhdistelmä saada toimimaan hyvin, etenkään muualla kuin kahden kitaran bänditilanteessa.

No eiköhän Powerball/Invader ja stankku kaappi silti läpi leikkaa bänditilanteessa. Vai onko muka näin että näistä ei saa mitään selvää stankkukaapin kanssa? :)
Jehu
19.07.2007 22:27:13
Mulla ois ainakin tuollainen Std-viistetty malli vielä ainakin tällä hetkellä kaupan. ;)
Bring me my kebab.
mungiisi
21.07.2007 22:33:25
Tänään tuli haettua tuo ENGLin 4x12" Standard kaappi. Ja hienosti soi.

Verrattuani sitä ja behkua vierekkäin, huomasin että Behku on aika kirkas, kova ja kylmä soundiltaan. Myöskin suhinat ja kohinat kuuluvat siinä. ENGLissä on mukavan pehmeä soundi säröillä. Puhtailla on kirkas ja lämmin. Nuppina siis ENGL Ritchie Blackmore sigu.

Sen kyllä huomasin että volia sain nostaa että kitara kuului toisen kitaristin kanssa. Sen verran tumma se tuppaa olemaan että sai huolella nostella volat. Mukava kaappi se silti on, en kadu ostoa yhtään.

Soundiklippejä en saa vielä aikaan, mutta koitan saada niitäkin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)