Aihe: Pedaaleihin true bypass?
1
Uli Con Carne
22.01.2004 19:42:37

Jees, elikä elektroniikkanikkareilla pähkinä purtavaksi:

Tuossa kun oon hiljalleen kasannut uusiksi sähkökitarasetuppia niin päädyin Fenderin Twin Reverb '65 reissue -putkicomboon. Kun cleanit on taattua Fenderin laatua niin en sitten haluais siihen väliin mitään signaalisyöppöjä pedaaleja; kun kuitenkin efektejä käyttää niin aika välttämätön paha taitaa olla.

Josta kysymys: mitkä ne on ne pahimmat syöpöt siinä välissä, ja voiko niihin fiksata true bypass -kytkentää kuinka helposti (/kalliisti)? Delay-pedaali esimerkiksi, onko kovinkin paha?

Piuhat mitä käytän ei ole mitään halpistavaraa, yrittänyt sijoittaa laatuun siinäkin.

Tämän hetkinen signaaliketju kitaralta vahvistimelle näyttää tältä:

kitara -> Boss TU-2 viritin -> Crybaby 535Q -> Ernie Ball volapedaali -> Boss AB-2 signaali splitteri, josta toinen haara menee suoraan Fenderin 'vibrato/reverb' kanavaan, ja toinen haara Voxin Tonelab -preampin kautta vahvistimen kuivaan kanavaan.

Kiitokset tietoviisaille!
"I suppose you could tie a piano to your crotch, but would it be the same thing?" -Kim Thayil
ANTEMERIDIEM
BORN TO SHRED
Dr. Muff
22.01.2004 19:57:08
kitara -> Boss TU-2 viritin -> Crybaby 535Q -> Ernie Ball volapedaali -> Boss AB-2

Taitaapi olla aika työläs ratkaisu lähteä jotain bossin pedaaleita true-by-passaamaan. Mulla ei ainakaan Bossin pedaaleista ole ollut riesaa ton suhteen ja toi kalliimpi cry babykin toimii, tosin mulla on toi pelkkä 535 tokkopa q malli on huonompi. Normaali itkupilli onkin eri juttu ja Big Muff taasen eri luku. Érniestä ei kokemusta.

Helpoimmalla pääsisit jos pistäisit kaikki signaalia syövät pedaalit looppiin jonka tekee helposti lootasta, 4 jakista ja DPDT-kytkimestä. Käytön kannalta ei mikään yli kätevä ratkaisu.

Mutta toivottavasti joku tietoviisas vastaa myös.
Lainatkaa rahaa??
Janne19691
22.01.2004 20:06:50 (muokattu 22.01.2004 20:10:08)

Onnittelut hyvän vahvistimen johdosta, loistopeli. Olen myös tarkka mitä siihen kitaran ja vahvistimen väliin laitan ja neuvoni onkin vain oikeastaan ostaa laatupedaaleja joissa on valmiina truebypass tai sitten niihin voi helposti rakentaa sellaisen. Toisiin se on helpompaa kuin toisiin.

Jos on pakko käyttää jotain pedaalia johon truebypass on vaikea/mahdoton laittaa niin voit myös käyttää sellaista kytkinpedaalia joka kytkee sen pedaalin ikään kuin loopin kautta signaalitiehen siksi aikaa kun käytät sitä. Tämmöisen voi rakentaa itsekin.

En tiedä voiko yleistää kaikkiin Bosseihin mutta mun kokemuksen perusteella Bossit on aikamoisia signaalinsyöppöjä enkä sellaista enää huoli siihen väliin vaikka niitä jokunen mulla onkin.

Toi pedaalien laatu on niin valmistajakohtaista että se täytyy aina tapauskohtaisesti harkita. Esim. mulla on delay pedaalina Line 6:n delay modeler ja sen saa truebypass moodiin. Wahina Budda wah joka on myös truebypass.
Rule #1: There are no rules.
Shaft
22.01.2004 20:27:58
kitara -> Boss TU-2 viritin -> Crybaby 535Q -> Ernie Ball volapedaali -> Boss AB-2 signaali splitteri

Eipä tuossa vielä ainakaan mitään suuria signaalisyöppöjä ole, kun tuo wahikin taitaa olla true bypass. Virittimen voi tietysti kytkeä A/B-boksilla, niin ei sitten ole koko ajan signaalipolulla.

Pedaalien vaikutus soundiin kannattaa selvittää ihan kokeilemalla. Tuo true bypass ei ole mikään itsetarkoitus, jos pedaali ei tunnu heikentävän soundia. Jos asia häiritsee niin sitten vaan looppiboksia tekemään tai pedaalia modifioimaan.

Melkein minkä tahansa efektin pystyy modifioimaan TB:ksi, toisiin kytkimen mahduttaminen on vaan paljon vaikeampaa. Kustannukset riippuvat aika paljon omavaraisuusasteesta. Osat maksanevat kytkimen laadusta ja ostopaikasta riippuen muutamasta eurosta pariin kymppiin.
Insane Kane
22.01.2004 21:33:20
En ole ihan varma, mutta uskoisin että tuo viritin ei vie mitään, dunloppi luultavasti vie!
Suosittelen rakentamaan looppi boksin...
Osta Jacksoni!!
Dr. Muff
22.01.2004 22:58:03
dunloppi luultavasti vie!

höpsis.
Lainatkaa rahaa??
Uli Con Carne
23.01.2004 00:37:01

Just. Kiitti kovasti infosta, pitää pohtia mitä tekee.

Miten on porukalla kokemuksia eri delay pedaaleista (laatu vs. signaalin nakerrus)? Se olis oikeastaan ainoa mitä tarvis tuohon lisätä, kun nyt tuolla cleanilla puolella ei ole delayta ollenkaan, ainoastaan Fenderin reverbi. Toisessa A/B:n haarassa saa sitten Tonelabin delayt tarvittaessa, mutta en oikein sen cleaneihin ole kovin lääpällään enkä niitä käytä.
"I suppose you could tie a piano to your crotch, but would it be the same thing?" -Kim Thayil
ANTEMERIDIEM
BORN TO SHRED
Captain Farrell
23.01.2004 08:19:26
Jos et käytä ton enempää pedaaleita, niin ei varmaan kannata harkita vielä niitten modaamista. Tuskin syövät saundia kovinkaan paljoa. Omien kokemuksieni perusteella saundissa alkaa olla korvin kuultavaa heikentymistä vasta n. viiden Bossin jälkeen. Riippuu tietysti paljon pedaalista (ja kuuntelijan korvasta). Ainakin jotkut wahit ovat kuuluisia siitä, että syövät jo yksinäänkin saundia.

Helpompi ja yleisemmin käytössä oleva vaihtoehto pedaalin modaamiselle on true bypass -boxin (looppiboxin) rakentaminen. Itselläni on niitä pedaalilaudassa kaksi: toinen loopittaa wahin ja toinen boost/tremolo/chorus/delay -ketjun. En pidä Crybabyn kytkinsysteemistä ja ledittömyydestä, joten looppiboxi korjaa asian mukavasti.

Sen lisäksi, että true bypass -boxit poistavat pedaalin kokonaan signaalitiestä, niin niillä on toinenkin hyödyllinen käyttötarkoitus: niillä saa useampia efektejä päälle yhdellä polkaisulla. Esim. tässä mun tapauksessa, mä laitan monessa biisissä jo ennen biisin alkua boostin ja delayn päälle. Sitten kun tulee soolon aika, niin polkaisen vain looppiboxia ja soolosaundi on valmis!
Dumb
23.01.2004 08:58:13

Sen lisäksi, että true bypass -boxit poistavat pedaalin kokonaan signaalitiestä, niin niillä on toinenkin hyödyllinen käyttötarkoitus: niillä saa useampia efektejä päälle yhdellä polkaisulla.

Ja jos yksittäisiä pedaaleita luuppailee, voi homman viedä niinkin pitkälle, että pitää pedaalit lavan takana tai sivussa vaikka räkissä tms. ja tuo lavan eteen ainoastaan nuo luuppiboksit (ja pakolliset pedaalit, esim. wah, whammy tms. keinupedaalilla varustetut). Tosin, tällöin on kyllä fiksuinta olla sellainen yksi kompaktin kokoinen kytkinrima eikä kymmentä erillistä , normaalin pedaalin (tyyliin Boss/Ibanez/DOD jne.) kokoista, luuppiboksia.
Volle
23.01.2004 11:17:21
Ja jos yksittäisiä pedaaleita luuppailee, voi homman viedä niinkin pitkälle, että pitää pedaalit lavan takana tai sivussa vaikka räkissä tms. ja tuo lavan eteen ainoastaan nuo luuppiboksit (ja pakolliset pedaalit, esim. wah, whammy tms. keinupedaalilla varustetut). Tosin, tällöin on kyllä fiksuinta olla sellainen yksi kompaktin kokoinen kytkinrima eikä kymmentä erillistä , normaalin pedaalin (tyyliin Boss/Ibanez/DOD jne.) kokoista, luuppiboksia.

Jos tohon kytkinrimaan mennään, kannatta se tehdä releillä ja vaan nappulat ja ledit kytkinrimaan. Jos 10 pedaalia on lavan takana jossakin ja jokaiselle menee piuha sinne ja takaisin, tulee aika monta sataa metriä piuhaa, mikä on epäkäytännöllistä ja syö saundia (mistä oli tarkoitus alunperin päästä eroon).

Flangeria ja delayta sitä paitsi pitää kanssa voida säätää, jos tulee äkillinen tarve psykedeliaan ja häröääniin. Crybabyn luuppaaminen olisi aika huono homma siinä mielessä, että se pitäisi sitten erikseen painaa päälle, jolloin jalka ei olisi heti siinä päällä keinuttamassa. Ei siis sopisi mulle. Jonkun bybassin toi kyllä tarvitsisi. Ehkä joku päivä otan itseäni niskasta kiinni ja tilaan dpdt-kytkimen, jonka jonain toisena päivänä sitten laitan kiinni itkuvauvaan.
Näyttää taas silt, ettei hyvält totanoi näytä. Ja nii om mone muukki sanonu.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)