Aihe: Humppabändien bassokamat
1 2 3 4
okabass
14.07.2007 15:59:11
Niinpä...

Kyllä se roudattavuus on ihan faktaa kun pitää jotain hiton kierreportaita kuljetella ylös tai alas. Eikä se kaapin koko pienene vaikka sitä myytiksi sanoisikin.

Joo. Kapeat kierreportaat roudausreitillä ovat Paholaisen keksintöjä. Onneksi niitä on hyvin harvassa. Ne ovat äärimmäisen vit**maisia ihan kaikille kamoille, ei pelkästään SVT-kaapille.
Mutta totean vielä, että itse yllätyin kuinka helppo roudattava rantasauna on. Sitä kun ei juuri tarvitse kantaa. Melkeinpä kierreportaita lukuunottamatta muu roudaus menee yksin. Auton tilakysymys on tietenkin olennaisia asioita.
Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh.
jjussila
14.07.2007 19:12:53
Jotta syntyisi myös toinen näkökanta asiaan tarjoilen omani: SansAmp'in pikku boksi ja siitä piuha pöytään; tällä vedetty Tanhuhovit ja pelit; se siitä roudausystävällisyydestä. Tosin monitoroinnin tulee olla kohdallaan.......
..ei helev...olisko noin?.....
rintapek
14.07.2007 19:31:47

Jotta syntyisi myös toinen näkökanta asiaan ... Tosin monitoroinnin tulee olla kohdallaan...

Myös PA:n tulee olla kohdallaan. Jos sieltä on luvassa pelkkää subbaribassotumppusaundia, niin...
mutta hyvä näkökanta, kieltämättä.
One kind of music only - the good kind
okabass
14.07.2007 21:33:49
Jotta syntyisi myös toinen näkökanta asiaan tarjoilen omani: SansAmp'in pikku boksi ja siitä piuha pöytään; tällä vedetty Tanhuhovit ja pelit; se siitä roudausystävällisyydestä. Tosin monitoroinnin tulee olla kohdallaan.......

MOI

Olen myös soittanut kymmeniä tuurauskeikkoja suoraan pöytään. Voi sen niinkin tehdä.

Näistä "kirppusirkus" koneista alan kiinnostua sitten, kun aletaan puhumaan niin päin, että SVT-setti kuulostaa melkein yhtä hyvätä kuin vaikka tuo Markbass. Mukava seurata -jos elon päiviä riittää- kuka puhuu Markbassista parinkymmenen (tai edes kymmenen) vuoden päästä. :)
poppamies
14.07.2007 21:54:38

MOI

Olen myös soittanut kymmeniä tuurauskeikkoja suoraan pöytään. Voi sen niinkin tehdä.

Näistä "kirppusirkus" koneista alan kiinnostua sitten, kun aletaan puhumaan niin päin, että SVT-setti kuulostaa melkein yhtä hyvätä kuin vaikka tuo Markbass...

Onhan tuohon olemassa yksi välimutokin. Soitin tänään reenit kokeilumielessä Ampegin etuasteesta suoraan PA. Ihan OK soundi ja OK soittaa. Tosin olosuhteet oli tänään maksimaaliset. PA räkissä 1600+700w + jakari. Suoraan edessä 15" subbari ja 15" keskiääni. Samat minun vasemmalla puolella. Eli 4x15" ja 2,3 kW. En kuitenkaan haluaisi soittaa keikkaa tuolla setupilla ja olla riippuvainen yhdestä ainoasta monitorista.
G strings are for strippers!
okabass
15.07.2007 01:23:23 (muokattu 15.07.2007 01:24:06)
Onhan tuohon olemassa yksi välimutokin. Soitin tänään reenit kokeilumielessä Ampegin etuasteesta suoraan PA. Ihan OK soundi ja OK soittaa. Tosin olosuhteet oli tänään maksimaaliset. PA räkissä 1600+700w + jakari. Suoraan edessä 15" subbari ja 15" keskiääni. Samat minun vasemmalla puolella. Eli 4x15" ja 2,3 kW. En kuitenkaan haluaisi soittaa keikkaa tuolla setupilla ja olla riippuvainen yhdestä ainoasta monitorista.

MOI
Joo. Varmaan hyvä. Mulla on toiminut tuollaisessa tilanteessa parhaiten Pultec-eq mukaelma. Se on yllättävän hyvä bassopre. Täytyisi oikeastaan tehdä se uudestaan ja kunnolla räkkikoteloon.
http://www.okabass.suntuubi.com/datafiles/gallery/1/s/HPIM1253.JPG

Tuosta 2,3kW tuli mieleen, että SVT-guru Psycho Bass Guy Talk bass forumilla esitti arvion. että 300W SVT vastaisi n. 2kW transistoripäätettä.

Rakensin tuossa Lundahlin 1530 muuntajalla DI boxin. Sen input hyväksyy joko basson (linja) tai kaiutinlähdön signaalin. Se on simppeli ratkaisu moneen tilantaeeseen. Esmes voi vetää sen kautta mikseriin, voi haaroittaa normaalisti basson signaalin vahvistimeen ja miksuttimeen tai voi ottaa syötön kaiutin outista.
Riksteri
15.07.2007 09:35:37
Keskimääräinen yleisömme puolestaan huomaa bassosaundin, tai basson puutteen vasta, jos basisti lähtee kesken keikkaa viikoksi Kanarialle. No, näin ei saa sanoa, se on yleisön aliarvioimista. Kyllä yleisökin hyvät saundit tunnistaa, silloin kun sellaista herkkua on saatavilla.

Johtuneeko tuo sitten soittamastanne musiikista, genrestä, akustiikasta, soittimista tai pa-vehkeistä, muista orkesterinne soittajista, keskimääräisen yleisön korvasta, näiden yhteisvaikutuksesta vaiko vielä jostain muusta?
rintapek
15.07.2007 13:46:30

Johtuneeko tuo sitten ... vaikka ihan siitä, että noin keskivertoyleisön (jos nyt sellaista on) korvissa bändi kuulostaa joko hyvältä, surkealta tai jotain siltä väliltä. Mutta harvempi siellä pysähtyy tekemään väitöskirjaa bassosaundista.
okabass
15.07.2007 14:18:40 (muokattu 15.07.2007 14:31:11)
vaikka ihan siitä, että noin keskivertoyleisön (jos nyt sellaista on) korvissa bändi kuulostaa joko hyvältä, surkealta tai jotain siltä väliltä. Mutta harvempi siellä pysähtyy tekemään väitöskirjaa bassosaundista.

MOI
Niinpä. Siksi soittajan onkin amaatimiehenä otettava vastuu hyvästä (basso)soundista, eikä aina uikutettava roudaamisesta.

Teoreettinen kymysys: kumman lääkärin luona käyt mielummin?

Sellaisen, jonka tiedät hoitavan sinut mahdollisimman hyvin,kunnon välineillä ja taitoaan säästämättä.

Vai sellaisen, joka hoitaa sinut nenää kaivellen, minimaalisin, halvoin ja helposti kannettavin välinein: ns. vasemmalla kädellä.

P.S. rintapek
"Jokainen kilo pitää kantaa."

Eikö Vihdissä ole vielä keksitty pyörää? Muutaman kympin nokkakärryt helpottavat kummasti.
rintapek
15.07.2007 15:13:15

otettava vastuu hyvästä soundista, eikä aina uikutettava roudaamisesta...

Niinpä. En nyt kuitenkaan koe roudaamisesta ruikuttavani. Mielellään sen vain tekee niin simppeliksi kuin kohtuukeinoin pystyy. En koe, että bändin olisi saundeista tarvinnut tinkiä. Pikemminkin päinvastoin. viimeiset kahdeksan vuotta ollaan koko ajan pikkuhiljaa kuljettu parempaan suuntaan.

Eikö Vihdissä ole vielä keksitty pyörää?...

Mitä helv..? Mikä toi on? No, jos se on hyvä keksintö, niin kai se tänne vielä tällä vuosituhannella tiensä löytää ;-)
jeppeq
15.07.2007 15:14:09 (muokattu 15.07.2007 15:22:21)
Mulla on toiminut tuollaisessa tilanteessa parhaiten Pultec-eq mukaelma. Se on yllättävän hyvä bassopre. Täytyisi oikeastaan tehdä se uudestaan ja kunnolla räkkikoteloon.
http://www.okabass.suntuubi.com/datafiles/gallery/1/s/HPIM1253.JPG

Tämä yhdistelmäsi Ampegin Pre:n ja Pultegin EQ:n yhdistelmästä alkoi kummasti häiritsemään ajatusmaailmaani. Löytyykö sulla tuonlainen kapistus valmiina, josta voisi maistiaisia ottaa? Kenties innostuessaan jopa hankkia moinen. Tuo räkkiloora olis kyllä toivottava tuossa tapauksessa.

EDIT:

http://www.okabass.suntuubi.com/?cat=9&img=8

Tuossahan tuo onkin kotelossa valmiina putkineen. Jukra..
"Aika vaikeaa on kuulla taakse miltä edessä kuulostaa"
okabass
15.07.2007 15:21:14 (muokattu 17.07.2007 01:23:15)
Mitä helv..? Mikä toi on? No, jos se on hyvä keksintö, niin kai se tänne vielä tällä vuosituhannella tiensä löytää ;-)

MOI

No joo. Täällä Lahden seudulla on ollut jo monta vuotta käytössä pyöräksi kutsuttu keksintö. Voin myydä muutaman 5 oravannahkaa per pyörä. Vaihtoehtoisesti myös 10 lasihelmeä per pyörä.
okabass
15.07.2007 15:25:25 (muokattu 15.07.2007 15:27:01)
Tämä yhdistelmäsi Ampegin Pre:n ja Pultegin EQ:n yhdistelmästä alkoi kummasti häiritsemään ajatusmaailmaani. Löytyykö sulla tuonlainen kapistus valmiina, josta voisi maistiaisia ottaa? Kenties innostuessaan jopa hankkia moinen. Tuo räkkiloora olis kyllä toivottava tuossa tapauksessa.

EDIT:

http://www.okabass.suntuubi.com/?cat=9&img=8

Tuossahan tuo onkin kotelossa valmiina putkineen. Jukra..

MOI

Periaatteessa voisin kysyä kaverilta, jolle sen rakensin, että lainaako kokeiltavaksi.
jeppeq
15.07.2007 15:30:45
MOI

Periaatteessa voisin kysyä kaverilta, jolle sen rakensin, että lainaako kokeiltavaksi.

Tuohan olisi mainiota! Jäänpä kuulolle. Missäpäin maailmaa lienee, voisin ajautua sitten paikanpälle hämmästelemään, kun tuo "pyöräkin on jo keksitty".. ;)
"Aika vaikeaa on kuulla taakse miltä edessä kuulostaa"
KoskPaavo
15.07.2007 15:39:22
Tuohan olisi mainiota! Jäänpä kuulolle. Missäpäin maailmaa lienee, voisin ajautua sitten paikanpälle hämmästelemään, kun tuo "pyöräkin on jo keksitty".. ;)

Lahden Kiveriöstä löytyy hajun perusteella
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
okabass
15.07.2007 15:42:21 (muokattu 15.07.2007 18:06:55)
Lahden Kiveriöstä löytyy hajun perusteella

MOI
Kah, Ison-Ääli...Äiniön kantakirja-astujakin on selvinnyt. Tervetuloa ihmisten pariin, vaikkakin vain virtuaalisesti.
Riksteri
15.07.2007 20:57:11
vaikka ihan siitä, että noin keskivertoyleisön (jos nyt sellaista on) korvissa bändi kuulostaa joko hyvältä, surkealta tai jotain siltä väliltä. Mutta harvempi siellä pysähtyy tekemään väitöskirjaa bassosaundista.

Keskivertoyleisö ei mielestäni enää kykene sanomaan, kuka bändissä soittaa mitäkin, jollei erikseen jää orkesteria katselemaan (ei aina selviä silloinkaan). Ehkä 50 vuotta sitten oli helpompaa erotella eri soittimet ja soundit toisistaan, vaikea ainakin kuvitella etteikö kontrabasson soundia vanhasta tanssimusiikista erottaisi. Oikein hyvä omb saa nykyään samanlaista jälkeä aikaan kuin keskivertoinen tanssiorkesteri, usein parempaakin kun saa pitää kaikki langat omissa käsissään.
KoskPaavo
15.07.2007 21:19:42
Riksterille noobelin virtuaalinen palkintolusikka viimeisestä lauseesta. Ja plussa
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
paice60
15.07.2007 21:34:10
Keskivertoyleisö ei mielestäni enää kykene sanomaan, kuka bändissä soittaa mitäkin, jollei erikseen jää orkesteria katselemaan (ei aina selviä silloinkaan). Ehkä 50 vuotta sitten oli helpompaa erotella eri soittimet ja soundit toisistaan, vaikea ainakin kuvitella etteikö kontrabasson soundia vanhasta tanssimusiikista erottaisi. Oikein hyvä omb saa nykyään samanlaista jälkeä aikaan kuin keskivertoinen tanssiorkesteri, usein parempaakin kun saa pitää kaikki langat omissa käsissään.

Mun vaimo ,joka ei ole lainkaan musikaalinen, ei erota bassoääniä että kuinka ne menee,mutta jos ne puuttuu niin eron kyllä huomaa. Tavallinen kuluttaja ei välttämättä kuule basson erilaisia soundeja tai osaa sanoa että onko ne hyviä vai ei.
Vittu näitä hommia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)